uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE 2 w przypadku sprzętu elektrycznego spełniającego normy zharmonizowane lub części norm zharmonizowanych, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełniają one cele związane z bezpieczeństwem, o których mowa w art. 3 wspomnianej dyrektywy i które określono w załączniku I do niej, a które to cele są objęte tymi normami zharmonizowanymi lub ich częściami.
(2) Pismem M/511 z dnia 8 listopada 2012 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) i Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) z wnioskiem o przedstawienie pierwszego pełnego wykazu tytułów norm zharmonizowanych oraz o opracowanie, zmianę i uzupełnienie norm zharmonizowanych w odniesieniu do sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia na potrzeby dyrektywy 2014/35/UE (dalej zwanym "wnioskiem"). Cele związane z bezpieczeństwem, o których mowa w art. 3 dyrektywy 2014/35/UE i które wyznaczono w załączniku I do wspomnianej dyrektywy, nie uległy zmianie od czasu skierowania wspomnianego wniosku do CEN, CENELEC i ETSI.
(3) Na podstawie wniosku CEN i CENELEC opracowały normę zharmonizowaną EN IEC 61010-2-012:2022 oraz zmianę tej normy EN IEC 61010-2-012:2022/A11:2022 w odniesieniu do badań klimatycznych i środowiskowych i innych urządzeń kondycjonowanych temperaturowo.
(4) Na podstawie wniosku CEN i CENELEC dokonały przeglądu normy zharmonizowanej EN 60598-2-22:2014 zmienionej normą EN 60598-2-22:2014/A1:2020 i sprostowanej normami EN 60598-2-22:2014/AC:2015, EN 60598-2-22:2014/AC:2016-05 i EN 60598-2-22:2014/AC:2016-09 w odniesieniu do opraw oświetleniowych do oświetlenia awaryjnego, do której odniesienia opublikowano decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/1956 3 . Doprowadziło to do przyjęcia normy zharmonizowanej EN IEC 60598-2-22:2022.
(5) Na podstawie wniosku CEN i CENELEC dokonały również przeglądu następujących norm zharmonizowanych, do których odniesienia opublikowano w komunikacie Komisji 4 : EN 61557-12:2008 w odniesieniu do urządzeń do pomiarów i monitorowania parametrów sieci; oraz EN 60598-1:2015 zmienionej normą EN 60598-1:2015/ A1:2018 i sprostowaną normami EN 60598-1:2015/AC:2015, EN 60598-1:2015/AC:2016 i EN 60598-1:2015/ AC:2017-05 w odniesieniu do opraw oświetleniowych. Doprowadziło to do przyjęcia następujących norm zharmonizowanych: EN IEC 61557-12:2022; oraz EN IEC 60598-1:2021 wraz ze zmianą do niej EN IEC 60598-1:2021/ A11:2022.
(6) Na podstawie wniosku CEN i CENELEC zmieniły normę zharmonizowaną EN 61347-2-7:2012 zmienioną normą EN 61347-2-7:2012/A1:2019, w odniesieniu do urządzeń do lamp, do której odniesienia opublikowano decyzją wykonawczą (UE) 2019/1956. Doprowadziło to do przyjęcia zmieniającej normy zharmonizowanej EN 61347-2-7:2012/A2:2022.
(7) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła zgodność z wnioskiem tych norm zharmonizowanych oraz zmian do nich.
(8) Następujące normy zharmonizowane spełniają cele związane z bezpieczeństwem, które mają obejmować i które są określone w dyrektywie 2014/35/UE: EN IEC 61010-2-012:2022 zmieniona normami EN IEC 61010-2-012:2022/ A11:2022; EN IEC 61557-12:2022; EN IEC 60598-1:2021 zmieniona normami EN IEC 60598-1:2021/A11:2022; EN IEC 60598-2-22:2022; oraz EN 61347-2-7:2012 zmieniona normami EN 61347-2-7:2012/A1:2019 i EN 61347-2-7:2012/A2:2022. Odniesienia do tych norm oraz zmiany do nich należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1956 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2014/35/UE. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/35/UE zostały wymienione w jednym akcie, do wspomnianego załącznika należy włączyć odniesienia do tych norm.
(10) Należy zatem wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN 60598-2-22:2014 i EN 61347-2-7:2012 wraz z odniesieniami do wszelkich norm, którymi je zmieniono lub skorygowano, opublikowanymi w serii L Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, z uwagi na to, że zostały one poddane przeglądowi lub zmienione. Należy zatem skreślić te odniesienia z załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1956.
(11) Należy zatem również wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN 61557-12:2008 i EN 60598-1:2015 wraz z odniesieniami do wszelkich norm, którymi je zmieniono lub skorygowano, opublikowanymi w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, z uwagi na to, że zostały one poddane przeglądowi. Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1956 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/35/UE, które wycofuje się z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Należy zatem włączyć wspomniane wyżej odniesienia do tego załącznika.
(12) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swojego sprzętu elektrycznego objętego normami zharmonizowanymi: EN 61557-12:2008; EN 60598-1:2015 zmienioną normą EN 60598-1:2015/A1:2018 i sprostowaną normami EN 60598-1:2015/AC:2015, EN 60598-1:2015/AC:2016 i EN 60598-1:2015/AC:2017-05; EN 60598-2-22:2014 zmienioną normą EN 60598-2-22:2014/A1:2020 i sprostowaną normami EN 60598-2-22:2014/AC:2015, EN 60598-2-22:2014/AC:2016-05 i EN 60598-2-22:2014/AC:2016-09; oraz EN 61347-2-7:2012 zmienioną normą EN 61347-2-7:2012/A1:2019, należy odroczyć wycofanie odniesień do tych norm zharmonizowanych.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/1956.
(14) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami, w tym z celami związanymi z bezpieczeństwem, określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.8.16 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/98 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1956 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń do lamp, opraw oświetleniowych, badań klimatycznych i środowiskowych i innych urządzeń kondycjonowanych temperaturowo oraz urządzeń do pomiarów i monitorowania parametrów sieci |
Data aktu: | 09/01/2023 |
Data ogłoszenia: | 11/01/2023 |
Data wejścia w życie: | 11/07/2024, 11/01/2023 |