a także mając na uwadze, co następuje:(1) Transeuropejski zautomatyzowany błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) obecnie podlega postanowieniom wytycznych EBC/2012/27 1 . Od dnia 20 marca 2023 r. TARGET2 zostanie zastąpiony przez TARGET, będący trzecią generacją systemów płatniczych w euro, dokonujący rozrachunku w pieniądzu banku centralnego. TARGET podlega postanowieniom wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/912 w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym nowej generacji (TARGET) (EBC/2022/8) 2 , a wytyczne EBC/2012/27 uchyla się ze skutkiem od dnia 20 marca 2023 r. Systemy będące komponentami TARGET są następcami prawnymi odpowiednich systemów będących komponentami TARGET2.
(2) Podobnie jak w przypadku TARGET2, TARGET jest zorganizowany pod względem prawnym jako zespół systemów rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym, z których każdy jest komponentem prowadzonym przez bank centralny Eurosystemu (BC Eurosystemu). Wytyczne (EU) 2022/912 (EBC/2022/8) zharmonizowały w największym możliwym stopniu zasady dotyczące systemów będących komponentami TARGET.
(3) Systemy będące komponentami TARGET2 prowadzone przez BC Eurosystemu zostały zbiorowo wskazane jako systemy płatności o znaczeniu systemowym (SIPS) na potrzeby rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) 3 . Odpowiednie systemy będące komponentami TARGET, jako systemy płatności zastępujące wspomniane systemy będące komponentami TARGET2, również mają podlegać postanowieniom rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) wymogom nadzorczym określonym w tym rozporządzeniu.
(4) Artykuł 28 ust. 1 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) nakłada na każdy bank centralny (CB) określone obowiązki w zakresie zachowania poufności informacji płatniczych należących do uczestników posiadających rachunki TARGET w tym BC.
(5) Zgodnie z art. 28 ust. 3 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) każdy BC może ujawniać informacje o płatnościach dotyczące uczestnika uzyskane w trakcie działania danego komponentu TARGET w określonych celach.
(6) Jeżeli wykorzystanie zbiorczych danych o płatnościach z TARGET nie jest wystarczające do zapewnienia przez BC skutecznego funkcjonowania TARGET, BC powinny mieć dostęp do danych na poziomie transakcji pochodzących z TARGET i dotyczących uczestników wszystkich komponentów TARGET, w tym adresowalnych posiadaczy BIC. Dostęp wszystkich BC do takich danych na poziomie transakcji jest niezbędny także w celu wykonywania zadań publicznych Eurosystemu jako nadzorcy systemu TARGET, gdy niewystarczające jest wykorzystanie zbiorczych danych płatniczych systemu TARGET. Ponadto dostęp wszystkich BC do takich danych na poziomie transakcji jest również niezbędny do przeprowadzenia analiz wspierających nadzór makroostrożnościowy, stabilność finansową, integrację finansową, operacje rynkowe, funkcje restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz polityki pieniężnej i Jednolity Mechanizm Nadzorczy, zgodnie z zasadą rozdziału.
(7) Dostęp BC do danych na poziomie transakcji wszystkich uczestników powinien być ograniczony do tego, co jest konieczne, aby umożliwić BC przeprowadzenie analiz ilościowych przepływów transakcji między uczestnikami lub przeprowadzanie symulacji liczbowych procesu rozrachunku systemu TARGET, zgodnie z art. 28 ust. 3 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) i przepisami wykonawczymi do nich, przy czym taki dostęp powinien wykluczać wszelkie informacje o klientach uczestników, z wyjątkiem przypadków, gdy klienci ci są adresowalnymi posiadaczami BIC.
(8) Analizy ilościowe i symulacje liczbowe przeprowadzane przez BC działające w charakterze operatorów systemu TARGET powinny służyć w szczególności zapewnieniu efektywności projektowania systemu TARGET, wspieraniu spełniania oczekiwań nadzorczych, analizie awarii operacyjnych systemu TARGET, analizie schematów płatności i poziomów płynności, monitorowaniu skutków jego mechanizmów ustalania cen oraz przeprowadzaniu analiz kosztów i korzyści dodatkowych funkcji i usług. Takie analizy ilościowe i symulacje liczbowe przeprowadzane przez BC działające w charakterze nadzorców systemu TARGET powinny służyć w szczególności analizie i monitorowaniu ryzyka w TARGET oraz wspieraniu regularnych i doraźnych ocen nadzorczych pod kątem obowiązujących standardów. Takie analizy ilościowe i symulacje liczbowe przeprowadzane przez BC w celu wsparcia innych kluczowych funkcji banku centralnego powinny służyć w szczególności analizie rozwoju sytuacji na rynku pieniężnym, ocenie integracji finansowej w strefie euro, monitorowaniu sald banku centralnego i dystrybucji płynności.
(9) Zachowanie poufności danych na poziomie transakcji jest kwestią o najwyższym znaczeniu. W tym celu dostęp do danych na poziomie transakcji oraz ich wykorzystywanie powinno być ograniczone do wąskiej grupy wyznaczonych pracowników BC. Obok zasad wykonywania zawodu i zachowania poufności, stosowanych wobec pracowników BC, Rada ds. Infrastruktury Rynku (Market Infrastructure Board) powinna wprowadzić szczegółowe zasady dostępu i wykorzystywania danych na poziomie transakcji. BC powinny zapewnić przestrzeganie tych zasad przez swoich wyznaczonych pracowników, a Rada ds. Infrastruktury Rynku powinna takie przestrzeganie monitorować.
(10) Rada ds. Infrastruktury Rynku powinna mieć możliwość publikowania informacji pochodzących z wykorzystania danych na poziomie transakcji, o ile informacje te nie umożliwiają identyfikacji uczestników lub ich klientów, zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni.
(11) Środowisko analityczne TARGET umożliwia Eurosystemowi przeprowadzanie analiz ilościowych i symulacji liczbowych z wykorzystaniem danych na poziomie transakcji.
(12) Obok art. 28 ust. 3 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8), który dotyczy danych na poziomie transakcji, art. 28 ust. 5 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) stanowi, że BC są uprawnione do wykorzystywania, ujawniania lub publikowania informacji dotyczących płatności odnoszących się do uczestnika lub jego klientów w celach statystycznych, historycznych, naukowych lub innych celach związanych z wykonywaniem funkcji publicznych przez BC lub inne instytucje publiczne, którym informacje takie są ujawniane, o ile informacje te nie umożliwiają bezpośredniej lub pośredniej identyfikacji takiego uczestnika lub jego klientów. Rada ds. Infrastruktury Rynku powinna koordynować działania BC, z zastrzeżeniem możliwości wykorzystywania, ujawniania bądź publikowania przez BC takich informacji zgodnie z tym przepisem.
(13) Przepisy niniejszej decyzji powinny mieć również zastosowanie do przyłączonych krajowych banków centralnych (KBC) na mocy umowy między przyłączonymi KBC a BC Eurosystemu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: