Decyzja EBC/2023/3 (2023/549) w sprawie dostępu do określonych danych TARGET i ich wykorzystywania oraz uchylająca decyzję EBC/2010/9

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2023/549
z dnia 6 marca 2023 r.
w sprawie dostępu do określonych danych TARGET i ich wykorzystywania oraz uchylająca decyzję EBC/2010/9 (EBC/2023/3)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności pierwsze i czwarte tiret art. 127 ust. 2,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze i czwarte oraz art. 22,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Transeuropejski zautomatyzowany błyskawiczny system rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) obecnie podlega postanowieniom wytycznych EBC/2012/27 1 . Od dnia 20 marca 2023 r. TARGET2 zostanie zastąpiony przez TARGET, będący trzecią generacją systemów płatniczych w euro, dokonujący rozrachunku w pieniądzu banku centralnego. TARGET podlega postanowieniom wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/912 w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym nowej generacji (TARGET) (EBC/2022/8) 2 , a wytyczne EBC/2012/27 uchyla się ze skutkiem od dnia 20 marca 2023 r. Systemy będące komponentami TARGET są następcami prawnymi odpowiednich systemów będących komponentami TARGET2.

(2) Podobnie jak w przypadku TARGET2, TARGET jest zorganizowany pod względem prawnym jako zespół systemów rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym, z których każdy jest komponentem prowadzonym przez bank centralny Eurosystemu (BC Eurosystemu). Wytyczne (EU) 2022/912 (EBC/2022/8) zharmonizowały w największym możliwym stopniu zasady dotyczące systemów będących komponentami TARGET.

(3) Systemy będące komponentami TARGET2 prowadzone przez BC Eurosystemu zostały zbiorowo wskazane jako systemy płatności o znaczeniu systemowym (SIPS) na potrzeby rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) 3 . Odpowiednie systemy będące komponentami TARGET, jako systemy płatności zastępujące wspomniane systemy będące komponentami TARGET2, również mają podlegać postanowieniom rozporządzenia (UE) nr 795/2014 (EBC/2014/28) wymogom nadzorczym określonym w tym rozporządzeniu.

(4) Artykuł 28 ust. 1 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) nakłada na każdy bank centralny (CB) określone obowiązki w zakresie zachowania poufności informacji płatniczych należących do uczestników posiadających rachunki TARGET w tym BC.

(5) Zgodnie z art. 28 ust. 3 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) każdy BC może ujawniać informacje o płatnościach dotyczące uczestnika uzyskane w trakcie działania danego komponentu TARGET w określonych celach.

(6) Jeżeli wykorzystanie zbiorczych danych o płatnościach z TARGET nie jest wystarczające do zapewnienia przez BC skutecznego funkcjonowania TARGET, BC powinny mieć dostęp do danych na poziomie transakcji pochodzących z TARGET i dotyczących uczestników wszystkich komponentów TARGET, w tym adresowalnych posiadaczy BIC. Dostęp wszystkich BC do takich danych na poziomie transakcji jest niezbędny także w celu wykonywania zadań publicznych Eurosystemu jako nadzorcy systemu TARGET, gdy niewystarczające jest wykorzystanie zbiorczych danych płatniczych systemu TARGET. Ponadto dostęp wszystkich BC do takich danych na poziomie transakcji jest również niezbędny do przeprowadzenia analiz wspierających nadzór makroostrożnościowy, stabilność finansową, integrację finansową, operacje rynkowe, funkcje restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz polityki pieniężnej i Jednolity Mechanizm Nadzorczy, zgodnie z zasadą rozdziału.

(7) Dostęp BC do danych na poziomie transakcji wszystkich uczestników powinien być ograniczony do tego, co jest konieczne, aby umożliwić BC przeprowadzenie analiz ilościowych przepływów transakcji między uczestnikami lub przeprowadzanie symulacji liczbowych procesu rozrachunku systemu TARGET, zgodnie z art. 28 ust. 3 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) i przepisami wykonawczymi do nich, przy czym taki dostęp powinien wykluczać wszelkie informacje o klientach uczestników, z wyjątkiem przypadków, gdy klienci ci są adresowalnymi posiadaczami BIC.

(8) Analizy ilościowe i symulacje liczbowe przeprowadzane przez BC działające w charakterze operatorów systemu TARGET powinny służyć w szczególności zapewnieniu efektywności projektowania systemu TARGET, wspieraniu spełniania oczekiwań nadzorczych, analizie awarii operacyjnych systemu TARGET, analizie schematów płatności i poziomów płynności, monitorowaniu skutków jego mechanizmów ustalania cen oraz przeprowadzaniu analiz kosztów i korzyści dodatkowych funkcji i usług. Takie analizy ilościowe i symulacje liczbowe przeprowadzane przez BC działające w charakterze nadzorców systemu TARGET powinny służyć w szczególności analizie i monitorowaniu ryzyka w TARGET oraz wspieraniu regularnych i doraźnych ocen nadzorczych pod kątem obowiązujących standardów. Takie analizy ilościowe i symulacje liczbowe przeprowadzane przez BC w celu wsparcia innych kluczowych funkcji banku centralnego powinny służyć w szczególności analizie rozwoju sytuacji na rynku pieniężnym, ocenie integracji finansowej w strefie euro, monitorowaniu sald banku centralnego i dystrybucji płynności.

(9) Zachowanie poufności danych na poziomie transakcji jest kwestią o najwyższym znaczeniu. W tym celu dostęp do danych na poziomie transakcji oraz ich wykorzystywanie powinno być ograniczone do wąskiej grupy wyznaczonych pracowników BC. Obok zasad wykonywania zawodu i zachowania poufności, stosowanych wobec pracowników BC, Rada ds. Infrastruktury Rynku (Market Infrastructure Board) powinna wprowadzić szczegółowe zasady dostępu i wykorzystywania danych na poziomie transakcji. BC powinny zapewnić przestrzeganie tych zasad przez swoich wyznaczonych pracowników, a Rada ds. Infrastruktury Rynku powinna takie przestrzeganie monitorować.

(10) Rada ds. Infrastruktury Rynku powinna mieć możliwość publikowania informacji pochodzących z wykorzystania danych na poziomie transakcji, o ile informacje te nie umożliwiają identyfikacji uczestników lub ich klientów, zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni.

(11) Środowisko analityczne TARGET umożliwia Eurosystemowi przeprowadzanie analiz ilościowych i symulacji liczbowych z wykorzystaniem danych na poziomie transakcji.

(12) Obok art. 28 ust. 3 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8), który dotyczy danych na poziomie transakcji, art. 28 ust. 5 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) stanowi, że BC są uprawnione do wykorzystywania, ujawniania lub publikowania informacji dotyczących płatności odnoszących się do uczestnika lub jego klientów w celach statystycznych, historycznych, naukowych lub innych celach związanych z wykonywaniem funkcji publicznych przez BC lub inne instytucje publiczne, którym informacje takie są ujawniane, o ile informacje te nie umożliwiają bezpośredniej lub pośredniej identyfikacji takiego uczestnika lub jego klientów. Rada ds. Infrastruktury Rynku powinna koordynować działania BC, z zastrzeżeniem możliwości wykorzystywania, ujawniania bądź publikowania przez BC takich informacji zgodnie z tym przepisem.

(13) Przepisy niniejszej decyzji powinny mieć również zastosowanie do przyłączonych krajowych banków centralnych (KBC) na mocy umowy między przyłączonymi KBC a BC Eurosystemu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsza decyzja reguluje dostęp do niektórych danych TARGET i ich wykorzystanie w sposób zgodny z art. 3, dla celów określonych w art. 3.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje określone w art. 2 wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8).

Artykuł  3

Dostęp do określonych danych TARGET i ich wykorzystanie

1. 
Zgodnie z art. 28 ust. 3 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) BC mogą uzyskać dostęp do danych na poziomie transakcji pochodzących z systemu TARGET od wszystkich uczestników wszystkich komponentów TARGET i wykorzystywać takie dane do analiz ilościowych i symulacji liczbowych w następujących celach:
a)
zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu TARGET i nadzoru nad nim;
b)
przeprowadzanie analiz niezbędnych na potrzeby nadzoru makroostrożnościowego, stabilności finansowej, integracji finansowej, operacji rynkowych, restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz funkcji polityki pieniężnej;
c)
przeprowadzanie analiz niezbędnych dla Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, zgodnie z zasadą rozdziału.
2. 
Dostęp do danych, o których mowa w ust. 1, oraz ich wykorzystanie jest ograniczone do:
a)
w przypadku zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu TARGET i nadzoru nad nim - pięciu pracowników zajmujących się obsługą TARGET i pięciu pracowników zajmujących się nadzorem nad TARGET, przy czym każda grupa ma odrębny dostęp do danych;
b)
w przypadku analiz, o których mowa w ust. 1 lit. b) i c) - grupy maksymalnie 15 pracowników przeprowadzających badania, koordynowanej przez kierowników ds. badań Europejskiego Systemu Banków Centralnych.
3. 
Pracowników, o których mowa w ust. 2, powołują BC. W przypadku gdy pracownik działu operacjyjnego lub badawczego zostanie powołany do celów ust. 2, powołanie takie podlega zatwierdzeniu przez Radę ds. Infrastruktury Rynku. Mianowanie pracowników z działu nadzoru do celów ust. 2 lit. a) podlega zatwierdzeniu przez Komitet ds. Infrastruktury Rynku i Płatności (MIPC). W stosownych przypadkach procedury, o których mowa w niniejszym artykule, mają również zastosowanie do zastępowania tak powołanych pracowników.
4. 
Rada ds. Infrastruktury Rynku ustanawia szczegółowe zasady zapewniające poufność danych na poziomie transakcji. BC zapewniają przestrzeganie tych zasad przez ich pracowników powołanych zgodnie z ust. 2 i 3. W przypadku nieprzestrzegania tych szczegółowych zasad ustanowionych przez Radę ds. Infrastruktury Rynku, BC zapewniają, aby pracownicy powołani zgodnie z ust. 3 nie mieli już dostępu do danych, o których mowa w ust. 1, ani nie korzystali z nich. Rada ds. Infrastruktury Rynku monitoruje przestrzeganie przepisów zawartych w niniejszym ustępie.
5. 
Rada Prezesów może również przyznać dostęp innym użytkownikom i określa szczegółowe zasady takiego dostępu. W takim przypadku Rada ds. Infrastruktury Rynku monitoruje wykorzystanie przez takich użytkowników danych, a w szczególności ich przestrzeganie zasad poufności, zarówno ustanowionych przez Radę ds. Infrastruktury Rynku, jak i określonych w art. 28 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8).
Artykuł  4

Środowisko analityczne TARGET

1. 
W celu wykonywania analiz ilościowych oraz symulacji numerycznych, o których mowa w art. 3 ust. 1, tworzy się środowisko analityczne TARGET. Obejmuje ono środowisko analityczne oraz narzędzie symulacyjne.
2. 
Środowisko analityczne zostanie opracowane i będzie prowadzone przez EBC. Narzędzie symulacyjne zostanie opracowane i będzie prowadzone przez Suomen Pankki. Środowisko analityczne i narzędzie symulacyjne obejmują niezbędną infrastrukturę techniczną, narzędzia do ekstrakcji danych, narzędzie symulacyjne i oprogramowanie analityczne.
3. 
EBC i Suomen Pankki zawierają z BC Eurosystemu umowę regulującą usługi i specyfikacje techniczne środowiska analitycznego TARGET. Umowa taka obejmuje przyłączone KBC.
Artykuł  5

Publikacja i ujawnianie informacji

1. 
Rada ds. Infrastruktury Rynku może podjąć decyzję o opublikowaniu informacji uzyskanych z wykorzystania danych na poziomie transakcji, o ile informacje te nie umożliwiają, bezpośrednio lub pośrednio, identyfikacji uczestników lub ich klientów.
2. 
Rada ds. Infrastruktury Runku koordynuje ujawnianie i publikowanie przez BC informacji o płatnościach zgodnie z art. 28 ust. 5 części I załącznika I do wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8).
Artykuł  6

Uchylenie obowiązujących przepisów

Decyzja EBC/2010/9 traci moc ze skutkiem od dnia 20 marca 2023 r.

Artykuł  7

Wejście w życie

1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie piątego dnia po dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 20 marca 2023 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 6 marca 2023 r.

1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie transeuropejskiego automatycznego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET2) (EBC/2012/27) (Dz.U. L 30 z 30.1.2013, s. 1).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/912 z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym nowej generacji (TARGET) oraz uchylające wytyczne 2013/47/UE (EBC/2012/27) (EBC/2022/8) (Dz.U. L 163 z 17.6.2022, s. 84).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 z dnia 3 lipca 2014 r. w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym (EBC/2014/28) (Dz.U. L 217 z 23.7.2014, s. 16).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024