a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma zdecydować, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE, czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w projekcie stałej współpracy strukturalnej (PESCO) chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.
(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3 ustanawiającą listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO. W art. 1 tej decyzji przewidziano, że w ramach tej listy ma zostać opracowany projekt pt. "Sieć centrów logistycznych w Europie i wsparcie operacji" (NetLogHubs), w którym uczestniczyć będzie 13 członków, w tym Niemcy działające w charakterze koordynatora projektu.
(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639 ustanawiającą ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. W art. 2 ust. 4 tej decyzji przewidziano, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w tym projekcie spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(4) W maju 2022 r. Kanada przesłała koordynatorowi NetLogHubs wniosek o udział w tym projekcie PESCO, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Na podstawie informacji przekazanej przez Kanadę członkowie projektu ocenili następnie, zgodnie z art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639, czy spełnia ona ogólne warunki określone w art. 3 tej decyzji.
(5) W dniu 29 listopada 2022 r., w następstwie jednomyślnego porozumienia członków projektu w dniu 14 września 2022 r., koordynator NetLogHubs powiadomił Radę i Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, o wniosku w sprawie zaproszenia Kanady do udziału w tym projekcie. Notyfikacja określa zakres, formę i zasięg udziału Kanady oraz potwierdza, że Kanada spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(6) W dniu 1 grudnia 2022 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji dotyczącej wniosku Kanady o udział w Net- LogHubs. W szczególności KPiB zapoznał się z opisem NetLogHubs przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną, procedury podejmowania decyzji oraz główne obszary prac. Zauważył także, że w ramach tego projektu nie dochodzi do wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony (EDA), w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji Rady (WPZiB) 2020/1639. Ponadto odnotował, że NetLogHubs nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań lub rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności lub technologii; a także, że nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji lub finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.
(7) KPiB zaaprobował również proponowany zakres, formę i zasięg udziału Kanady w NetLogHubs opisanym w notyfikacji. Uznał, że Kanada wyraziła pełne poparcie dla zakresu tego projektu określonego w notyfikacji.
(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu, że Kanada spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:
- Kanada spełnia warunek określony w art. 3 lit. a), wymagający tego, by: podzielała wartości, na których opiera się Unia, określone w art. 2 TUE, a także zasady, o których mowa w art. 21 ust. 1 TUE, oraz cele WPZiB określone w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) TUE; nie naraża na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, w tym przestrzega zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi oraz prowadzi dialog polityczny z Unią, który w przypadku udziału Kanady w NetLogHubs powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony;
- w odniesieniu do warunku w art. 3 lit. b), by Kanada zapewniała NetLogHubs znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Kanady, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu jej udziału w projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. c) udział Kanady w NetLogHubs przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d), NetLogHubs nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań lub rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności lub technologii, ani nie są rozwijane w jego ramach żadne zdolności ani technologie; z tego powodu udział Kanady w tym projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Kanady ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na dowolne państwo członkowskie;
- zapewniono również wymaganą w art. 3 lit. e) spójność udziału Kanady z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO, odnoszącymi się również do możliwości rozmieszczenia i interoperacyjności sił, które niniejszy projekt pomaga osiągnąć, określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, co zostało doprecyzowane w notyfikacji a w związku z tym, że NetLogHubs nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Kanady przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD), czy też miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologicznoprzemysłową sektora obronnego (EDTIB) nie ma zastosowania w tym kontekście;
- wymóg określony w art. 3 lit. f) został spełniony, ponieważ od dnia 1 czerwca 2018 r. obowiązuje umowa między Unią Europejską a Kanadą w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych 4 ;
- warunek określony w art. 3 lit. g) nie ma zastosowania w tym przypadku, jako że NetLogHubs nie jest realizowany przy wsparciu EDA, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z EDA;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h), Kanada zobowiązała się dołożyć starań, by zawrzeć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i zapewnić wszelkie inne niezbędne dokumenty dotyczące projektu zgodnie z decyzjami (WPZiB) 2017/2315 i (WPZiB) 2018/909 5 .
(9) KPiB zawarł w swojej opinii zalecenie, aby Rada podjęła pozytywną decyzję, że udział Kanady w NetLogHubs spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(10) Rada powinna zatem zdecydować, czy udział Kanady w NetLogHubs spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie, koordynator projektu ma przesłać, w imieniu członków projektu, zaproszenie Kanadzie do udziału w NetLogHubs. Kanada przystąpi do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez członków projektu i Kanadę, zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639 oraz będzie posiadała prawa i obowiązki określone w tym ustaleniu, zgodnie z art. 4 ust. 1 tej decyzji. Rada ma prowadzić nadzór zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 i może podjąć dalsze decyzje zgodnie z jej art. 6 ust. 2 i 3,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: