KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 2 i art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 14 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie (UE) 2019/1241 ("rozporządzenie w sprawie środków technicznych") w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych. W załącznikach VI i VII do tego rozporządzenia ustanowiono szczególne regionalne środki techniczne dla północnozachodnich i południowozachodnich wód Unii.
(2) Belgia, Hiszpania, Francja, Irlandia i Niderlandy ("państwa członkowskie wód północno-zachodnich") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w wodach północnozachodnich. Belgia, Hiszpania, Francja, Niderlandy i Portugalia ("państwa członkowskie wód południowo-zachodnich") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w wodach południowozachodnich. W dniu 5 marca 2021 r. dwie grupy regionalne przedłożyły dwie wspólne rekomendacje, w których zaproponowano środki mające na celu poprawę stanu ochrony morlesza bogara (Pagellus bogaraveo), i w odniesieniu do których Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) wydała zalecenie dotyczące zerowych połowów w podobszarach ICES 6-8 na lata 2021-2022 2 . W marcu 2022 r. państwa członkowskie przedłożyły zaktualizowane wersje tych wspólnych rekomendacji, w których zasugerowano przedłużenie proponowanej daty zakończenia niektórych środków.
(3) W sprawie tych wspólnych rekomendacji przeprowadzono konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Wód Północno- Zachodnich i Komitetem Doradczym ds. Wód Południowo-Zachodnich odpowiednio w marcu 2021 r. i w lutym 2021 r.
(4) Na posiedzeniu plenarnym w maju 2021 r. 3 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wspólne rekomendacje i dowody przedstawione przez państwa członkowskie wód północno- zachodnich i państwa członkowskie wód południowozachodnich. W tych wspólnych rekomendacjach proponuje się rozszerzenie rodzaju środków technicznych, które zostały wcześniej wprowadzone przez Francję i Hiszpanię na szczeblu krajowym i które zostały ocenione przez STECF na sesjach plenarnych w kwietniu 2019 r. 4 i w czerwcu 2019 r. 5 , aby umożliwić ich stosowanie w basenach morskich wód północnozachodnich i południowozachodnich.
(5) W maju 2022 r. przeprowadzono w drodze procedury pisemnej z grupą ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury konsultacje dotyczące wspólnych rekomendacji.
(6) We wspólnej rekomendacji państw członkowskich wód północnozachodnich zaproponowano czasowo-przestrzenne zamkniecie połowów morlesza bogara dla statków pływających pod banderą francuską w podobszarach ICES 6 i 7. STECF 6 stwierdził, że ten środek zarządzania może przyczynić się do ograniczenia połowów morlesza bogara oraz że czasowo-przestrzenne zamknięcie połowów komercyjnych zbiega się z okresem tarła tego gatunku. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(7) We wspólnej rekomendacji państw członkowskich wód południowozachodnich proponuje się sezonowe czasowo- przestrzenne zamknięcie połowów komercyjnych oraz całoroczne zamknięcie połowów rekreacyjnych na kilku obszarach. Wspólna rekomendacja obejmuje również dodatkowe sezonowe zamknięcie połowów morlesza bogara w podobszarze ICES 8 dla statków pływających pod banderą francuską. STECF 7 stwierdził, że zamknięcia w odniesieniu do połowów komercyjnych dotyczą obszaru, na którym prawdopodobnie będzie miało miejsce tarło, oraz że zamknięcie połowów rekreacyjnych wydaje się dotyczyć obszarów, gdzie zbierają się osobniki młodociane morlesza bogara. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(8) W obu wspólnych rekomendacjach zaproponowano ponadto ustanowienie minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony na poziomie odpowiednio 36 cm i 40 cm w odniesieniu do połowów morlesza bogara odpowiednio w połowach komercyjnych i rekreacyjnych. W odniesieniu do wód północnozachodnich w niniejszym rozporządzeniu proponuje się zmianę załącznika VI w celu zwiększenia minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony do 36 cm w przypadku połowów komercyjnych i do 40 cm w przypadku połowów rekreacyjnych. W odniesieniu do wód południowozachodnich w niniejszym rozporządzeniu proponuje się zmianę załącznika VII w celu włączenia do niego minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony wynoszącego 36 cm dla połowów komercyjnych. Minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony wynoszący 40 cm w przypadku połowów rekreacyjnych jest już obowiązkiem prawnym zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/2013 8 .
(9) STECF 9 stwierdził, że wspólne zalecenie zawiera pozytywne elementy, które poprawią zarządzanie stadami, ale ze względu na brak danych potwierdzających nie jest możliwe dokonanie pełnej oceny wpływu tych środków na odnośne stada. Państwa członkowskie dokonają przeglądu tych środków do dnia 31 grudnia 2023 r. w świetle trwających badań naukowych i w oczekiwaniu na nową opinię dotyczącą morlesza bogara, która ma zostać wydana przez ICES w 2023 r. Biorąc pod uwagę, że zarówno połowy komercyjne, jak i rekreacyjne przyczyniają się do ogólnej śmiertelności połowowej stada, w odniesieniu do którego dane są ograniczone, oraz ze względu na zalecenie dotyczące zerowych połowów, proponowane minimalne rozmiary odniesienia do celów ochrony należy włączyć do załączników VI i VII do rozporządzenia (UE) 2019/1241, z wyjątkiem dla połowów rekreacyjnych w załączniku VII, co jest już obowiązkiem prawnym.
(10) Ogólnie rzecz biorąc, chociaż STECF 10 nie może ocenić, czy połowy morlesza bogara zostaną ograniczone, te środki zarządzania są lepsze w porównaniu ze środkami przedstawionymi w 2019 r. oraz mogą przyczynić się do ograniczenia połowów morlesza bogara w porównaniu ze środkami bazowymi przewidzianymi w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Należy zatem zmienić załączniki VI i VII do rozporządzenia (UE) 2019/1241, aby uwzględnić te środki.
(11) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 11 i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 lipca 2022 r.