uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 państwa członkowskie są uprawnione do przyjmowania na swoich wodach środków ochronnych rybołówstwa, które są niezbędne do wypełnienia ich obowiązków wynikających z art. 6 dyrektywy Rady 92/43/EWG ("dyrektywa siedliskowa") 2 , art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE ("dyrektywa ptasia") 3 i art. 13 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE ("dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej") 4 .
(2) Art. 6 dyrektywy siedliskowej zobowiązuje państwa członkowskie do ustanawiania w odniesieniu do specjalnych obszarów ochrony koniecznych środków ochronnych, które odpowiadają ekologicznym wymaganiom wymienionych w załącznikach do tej dyrektywy typów siedlisk przyrodniczych i gatunków żyjących na danych terenach.
(3) Art. 4 dyrektywy ptasiej zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia specjalnych środków ochronnych dotyczących typów siedlisk wymienionych w załączniku I i gatunków wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ponadto zgodnie z tym artykułem państwa członkowskie podejmują odpowiednie działania w celu uniknięcia pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, jak również w celu uniknięcia niepokojenia gatunków, dla których zostały wyznaczone takie obszary.
(4) Zgodnie z art. 13 ust. 4 dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej państwa członkowskie są zobowiązane do przyjęcia programów środków, w tym środków ochrony przestrzennej na rzecz osiągnięcia lub utrzymania dobrego stanu środowiska, przyczyniających się do powstawania spójnych i reprezentatywnych sieci chronionych obszarów morskich, odpowiednio obejmujących różnorodność tworzonych przez nie ekosystemów, takich jak specjalne obszary ochrony zgodnie z dyrektywą siedliskową, obszary specjalnej ochrony zgodnie z dyrektywą ptasią oraz chronione obszary morskie zgodnie z ustaleniami Unii i zainteresowanych państw członkowskich w ramach umów międzynarodowych lub regionalnych, których są stronami.
(5) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w przypadku gdy państwo członkowskie uzna, że należy przyjąć środki, aby mogło wypełnić swoje obowiązki wynikające z unijnego prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, a inne państwa członkowskie mają bezpośredni interes w zarządzaniu łowiskiem, którego mają dotyczyć te środki, Komisja jest uprawniona do przyjmowania takich środków w drodze aktów delegowanych po otrzymaniu wspólnej rekomendacji przedstawionej przez te państwa członkowskie.
(6) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/118 5 ustanowiono środki ochronne w celu ochrony środowiska morskiego w niektórych obszarach Morza Północnego.
(7) W dniu 4 lutego 2019 r. Niemcy, po skonsultowaniu się z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego, wraz Belgią, Danią, Francją, Niderlandami, Szwecją i Zjednoczonym Królestwem, przedłożyły Komisji wspólną rekomendację dotyczącą środków ochronnych rybołówstwa na czterech obszarach Natura 2000, a mianowicie DE1209-301 Sylter Aussenriff, DE2104-301 Borkum-Riffgrund, DE1003-301 Doggerbank i na obszarze specjalnej ochrony DE1011-401 Östliche Deutsche Bucht, położonych w niemieckiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Północnego.
(8) Wspólna rekomendacja zawiera środki zarządzania rybołówstwem mające na celu ochronę piaszczystych ławic podmorskich (typ siedliska 1110) i raf (typa siedliska 1170) w Sylter Aussenriff i Borkum-Riffgrund przed wpływem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem, ochronę morświna zwyczajnego w Sylter Aussenriff, Borkum-Riffgrund i Doggerbank oraz ochronę sześciu gatunków ptaków morskich w Östliche Deutsche Bucht przed złapaniem lub zabiciem w sieciach skrzelowych i oplątujących - w celu wypełnienia zobowiązań wynikających z art. 6 dyrektywy siedliskowej i art. 4 dyrektywy ptasiej. Wspólna rekomendacja zawiera również środki zarządzania rybołówstwem mające na celu ochronę obszarów dna morskiego o typie biotopu "bogate gatunkowo obszary żwiru, grubego piasku i żwiru muszlowego" w Sylter Aussenriff i Borkum-Riffgrund przed wpływem działalności połowowej - w celu wypełnienia zobowiązań wynikających z art. 13 ust. 4 dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej.
(9) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał przeglądu i oceny wspólnej rekomendacji podczas sesji plenarnej w dniach 25-29 marca 2019 r. 6 i stwierdził, że proponowane środki ochronne stanowią pierwszy krok w kierunku uniknięcia dalszej degradacji środowiska morskiego i ograniczenia negatywnego wpływu działalności połowowej na piaszczyste ławice podmorskie i rafy, na biotop "bogate gatunkowo obszary żwiru, grubego piasku i żwiru muszlowego", na morświna zwyczajnego i niektóre populacje ptaków morskich. Chociaż STECF stwierdził, że zamrożenie nakładu połowowego wykonywanego z użyciem sieci skrzelowych i oplątują- cych nie zmniejszy ich wpływu, już sam brak możliwości wzrostu intensywności połowów w przyszłości będzie miał pozytywny wpływ na siedliska i gatunki na obszarach chronionych. Ponadto STECF zwrócił uwagę na pewne szczególne kwestie dotyczące kontroli, egzekwowania i monitorowania skuteczności proponowanych środków, w przypadku których można by wprowadzić dalsze usprawnienia.
(10) Komisja poprosiła o dodatkowe wyjaśnienia i zwróciła się do regionalnej grupy państw członkowskich Morza Północnego ("grupy z Scheveningen") o rozważenie dalszych ulepszeń proponowanych środków ochronnych. Wnioski Komisji i kolejne zmiany omówiono z państwami członkowskimi mającymi bezpośredni interes w zarządzaniu i w dniu 17 czerwca 2021 r. przedłożono Komisji zmienioną wspólną rekomendację.
(11) W dniu 2 marca 2022 r. Komisja przedstawiła akt delegowany grupie ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury, w czym Parlament Europejski uczestniczył w charakterze obserwatora.
(12) We wspólnej rekomendacji przedstawionej przez Niemcy, jako inicjujące państwo członkowskie, oraz inne państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu zaproponowano następujące środki zarządzania na czterech obszarach Natura 2000 (Sylter Aussenriff, Borkum-Riffgrund, Doggerbank i Östliche Deutsche Bucht) w niemieckiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Morzu Północnym:
- zakaz działalności połowowej z użyciem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem (TBB, OTB, OTT, PTB, TB, TBN, TBS, SX, SDN, SSC, SPR, SV, SB, DRB, DRH i HMD) w niektórych obszarach zarządzania na trzech obszarach Natura 2000 (Sylter Aussenriff, Östliche Deutsche Bucht i Borkum-Riffgrund), z wyjątkiem TBB_CRU_16-31 w niektórych strefach we wschodniej części obszaru Sylter Aussenriff, w celu ochrony piaszczystych ławic podmorskich (typ siedliska 1110), raf (typ siedliska 1170) lub obszarów dna morskiego o typie biotopu "bogate gatunkowo obszary żwiru, grubego piasku i żwiru muszlowego",
- zakaz jakiejkolwiek działalności połowowej na 55 % obszaru Amrum Bank (typ siedliska 1110) na obszarze Natura 2000 Sylter Aussenriff w celu ochrony obszarów dna morskiego o typie biotopu "bogate gatunkowo obszary żwiru, grubego piasku i żwiru muszlowego",
- zakaz działalności połowowej z użyciem sieci skrzelowych i oplątujących (GN, GNS, GND, GNC, GTR i GTN) w niektórych częściach dwóch obszarów Natura 2000 (wschodnia część Sylter Aussenriff i Östliche Deutsche Bucht) w celu ochrony morświna zwyczajnego i sześciu kluczowych gatunków ptaków morskich,
- okres zamknięty dla działalności połowowej z użyciem sieci skrzelowych i oplątujących (GN, GNS, GND, GNC, GTR i GTN) w zachodniej części obszaru Natura 2000 Sylter Aussenriff od 1 marca do 31 października w celu ochrony morświna zwyczajnego przed przyłowem podczas wysokiej koncentracji w okresie godowym i okresie cielenia,
- ograniczenie działalności połowowej z użyciem sieci skrzelowych i oplątujących (GN, GNS, GND, GNC, GTR i GTN) do średniego poziomu z ostatnich sześciu lat przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia delegowanego na dwóch obszarach Natura 2000 (Borkum-Riffgrund i Doggerbank) w celu ochrony morświna zwyczajnego.
(13) W dniu 17 czerwca 2019 r. Niderlandy, po skonsultowaniu się z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego, wraz z Belgią, Danią, Francją, Niemcami, Szwecją i Zjednoczonym Królestwem, przedłożyły Komisji trzy kolejne wspólne rekomendacje dotyczące środków zarządzania rybołówstwem na dwóch obszarach Natura 2000, a mianowicie na specjalnym obszarze ochrony NL2008002 Klaverbank, na obszarze specjalnej ochrony NL2016166 Friese Front oraz na chronionych obszarach morskich Friese Front i Centrale Oestergronden położonych na Morzu Północnym. Wspólne rekomendacje zawierają środki zarządzania rybołówstwem mające na celu ochronę raf (typ siedliska H1170) przed wpływem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem na obszarze Klaverbank, ochronę nurzyka zwyczajnego przed złowieniem lub zabiciem w sieciach skrzelowych i oplątujących na obszarze Friese Front oraz ochronę znacznych części dna morskiego przed wpływem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem. Środki te przyczynią się do wypełnienia zobowiązań wynikających z art. 6 dyrektywy siedliskowej, art. 4 dyrektywy ptasiej oraz art. 13 ust. 4 dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej.
(14) STECF dokonał przeglądu i oceny tych wspólnych rekomendacji w sierpniu 2019 r. 7 i stwierdził, że proponowane środki ochronne stanowią pozytywny krok w celu uniknięcia dalszej degradacji środowiska morskiego i zmniejszenia negatywnego wpływu działalności połowowej na rafy, nurzyka zwyczajnego i znaczne obszary dna morskiego. Chociaż STECF stwierdził, że należy rozważyć wprowadzenie całkowitego zakazu połowów z użyciem sieci skrzelowych i oplątujących w okresie zamknięcia, już sam brak możliwości wzrostu intensywności działalności połowowej w przyszłości będzie miał pozytywny wpływ na siedliska i gatunki na obszarze chronionym. Ponadto STECF wyraził pewne obawy w kwestii skuteczności kontroli, egzekwowania i monitorowania proponowanych środków, którą to skuteczność, zdaniem komitetu, można by dalej usprawnić.
(15) Komisja poprosiła o dodatkowe wyjaśnienia i zwróciła się do grupy z Scheveningen o rozważenie dalszych ulepszeń proponowanych środków ochronnych. Wnioski Komisji i kolejne zmiany omówiono z państwami członkowskimi mającymi bezpośredni interes w zarządzaniu i w dniu 1 lipca 2021 r. przedłożono Komisji zmienione wspólne rekomendacje.
(16) W trzech wspólnych rekomendacjach przedstawionych przez Niderlandy, jako inicjujące państwo członkowskie, oraz inne państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu zaproponowano następujące środki zarządzania na dwóch obszarach Natura 2000 (Klaverbank i Friese Front) oraz na chronionych obszarach morskich Friese Front i Centrale Oestergronden na Morzu Północnym:
- zakaz działalności połowowej z użyciem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem (TBB, OTB, OTT, PTB, TB, TBN, TBS, SX, SDN, SSC, SPR, SV, DRB i HMD) na niektórych obszarach zarządzania na obszarze Natura 2000 Klaverbank w celu ochrony raf (typ siedliska 1170),
- ograniczenie działalności połowowej z użyciem sieci skrzelowych i oplątujących (GN, GNS, GND, GNC, GTR i GTN) w okresie zamkniętym w oparciu o średnią liczbę dni na morzu w okresie referencyjnym 2012-2016 na obszarze Natura 2000 Friese Front w celu ochrony nurzyka zwyczajnego,
- zakaz działalności połowowej z użyciem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem (TBB, OTB, OTT, PTB, TB, TBN, TBS, SX, SDN, SSC, SPR, SV, DRB i HMD) na chronionych obszarach morskich Friese Front i Centrale Oestergronden w celu ochrony znacznych części ekosystemu dna morskiego.
(17) We wszystkich wspólnych rekomendacjach przedstawionych przez Niemcy i Niderlandy, jako inicjujące państwa członkowskie, oraz inne państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu kontrola działalności połowowej i egzekwowanie przepisów z nią związanych w proponowanych obszarach zarządzania odbywa się głównie za pośrednictwem satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS) zainstalowanego na statkach rybackich o długości całkowitej co najmniej 12 m, zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
(18) Oprócz przepisów rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 zaproponowano dodatkowy środek kontroli i egzekwowania przepisów ze względu na konieczność skutecznego śledzenia pozycji statków rybackich na stosunkowo niewielkich obszarach objętych niektórymi proponowanymi środkami zarządzania. Częstotliwość transmisji VMS na tych obszarach należy zwiększyć do jednej transmisji co 10 minut, ze względu na brak ogólnego odniesienia do częstotliwości dla chronionych obszarów morskich.
(19) Zarówno w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/118, jak i we wspólnych rekomendacjach przedstawionych przez Niemcy i Niderlandy jako inicjujące państwa członkowskie uwzględniono tylko te narzędzia mające kontakt z dnem, które są ruchome. W związku z tym i w celu zapewnienia jasności należy zmienić to rozporządzenie, aby zdefiniować ruchome narzędzia mające kontakt z dnem.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/118, aby uwzględnić środki ochronne zaproponowane we wspólnej rekomendacji przedstawionej przez Niemcy 17 czerwca 2021 r. oraz w trzech wspólnych rekomendacjach przedstawionych przez Niderlandy 1 lipca 2021 r.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 8 i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy.
(22) Niniejsze rozporządzenie delegowane pozostaje bez uszczerbku dla potrzeby wprowadzenia dodatkowych środków ochronnych niezbędnych do zapewnienia zgodności z odpowiednimi przepisami i stanowiskiem Komisji w odniesieniu do wypełniania przez zainteresowane państwa członkowskie ich obowiązków wynikających z odpowiedniego unijnego prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2022 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.48.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/340 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/118 w odniesieniu do środków ochronnych na obszarach Sylter Aussenriff, Borkum-Riffgrund, Doggerbank i Östliche Deutsche Bucht oraz na obszarach Klaverbank, Friese Front i Centrale Oestergronden |
Data aktu: | 08/12/2022 |
Data ogłoszenia: | 16/02/2023 |
Data wejścia w życie: | 08/03/2023 |