uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 45 lit. a)-e),
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/126 2 określono dodatkowe wymogi dotyczące projektowania interwencji, które mają zostać określone w planach strategicznych WPR państw członkowskich. Niektóre z tych wymogów należy doprecyzować i sprostować, aby zapewnić państwom członkowskim i beneficjentom pewność prawa w zakresie projektowania i wdrażania ich planów strategicznych WPR oraz rodzajów interwencji.
(2) Zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 przy określaniu wydatków, które mają zostać pokryte, państwa członkowskie uwzględniają dodatkowe poniesione koszty i utracone dochody wynikające z wdrażania interwencji związanych z celami rolno-środowiskowo-klimatycznymi. Biorąc pod uwagę, że całkowity koszt wydatków jest pokrywany w przypadku inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, a zatem nie istnieją żadne zróżnicowane koszty, inwestycji tych nie uwzględnia się przy określaniu wydatków, które mają zostać pokryte, wynikających z interwencji związanych z celami rolno-środowiskowo-klimatycznymi.
(3) W art. 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 wymieniono cele interwencji w zakresie promocji, komunikacji i marketingu, w tym zwiększanie świadomości konsumentów na temat marek lub znaków towarowych organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów, międzynarodowych organizacji producentów, międzynarodowych zrzeszeń organizacji producentów. Interwencje te należy rozszerzyć na jednostki zależne tych organizacji, jak przewidziano w poprzednim systemie na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 3 .
(4) Ponadto do wykazu celów określonego w art. 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 należy dodać nowy cel, aby uwzględnić cele szczegółowe i sektorowe określone odpowiednio w art. 6 ust. 1 lit. i) i art. 46 lit. i) rozporządzenia (UE) 2021/2115.
(5) Ponadto w odrębnym akapicie art. 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 należy wyjaśnić, że obowiązek umieszczania symbolu Unii i oświadczenia o finansowaniu ma zastosowanie do promocji ogólnej i do promowania systemów jakości. Konieczne jest zatem zastąpienie całego art. 14 nowym tekstem.
(6) W odniesieniu do interwencji "zielone zbiory", o której mowa w art. 17 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126, w przeciwieństwie do tego, co przewidziano w ust. 8 lit. b) tego artykułu, państwa członkowskie muszą zapewnić, aby zebrane produkty były poddane denaturacji w celu zapobieżenia ich ponownemu wejściu do łańcucha rynkowego. Należy zatem dokonać odpowiedniego sprostowania tego przepisu.
(7) W celu zagwarantowania bezpiecznego i należytego zarządzania środkami finansowymi Unii należy przewidzieć, że wypłata wsparcia powinna opierać się na racjonalnych kosztach, rzeczywiście poniesionych przez beneficjenta. Należy odpowiednio zmienić art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126.
(8) Biorąc pod uwagę, że niektóre interwencje mogą przyczynić się do realizacji celów rolno-środowiskowo-klimatycznych lub celów w zakresie badań naukowych, rozwoju i zrównoważonych metod produkcji, ale również innych celów, należy wyjaśnić, w jaki sposób państwa członkowskie mają uznać te interwencje za związane wyłącznie z takimi celami i liczyć je jako przyczyniające się do realizacji w 15 % i 2 % wydatków związanych z celami rolno- środowiskowo-klimatycznymi lub z celami w zakresie badań naukowych, rozwoju i zrównoważonych metod produkcji. Dla uproszczenia wydatki związane z interwencjami przyczyniającymi się w znacznym stopniu i bezpośrednio do realizacji celów rolno-środowiskowo-klimatycznych należy uznać za przyczyniające się wyłącznie do realizacji takich celów. Należy odpowiednio zmienić art. 22 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126.
(9) W celu wyjaśnienia, w jaki sposób państwa członkowskie mają liczyć wkład interwencji w realizację celów określonych w art. 46 lit. a)-k) rozporządzenia (UE) 2021/2115 i w art. 57 lit. a)-k) tego rozporządzenia, należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące okresu, który ma być uwzględniony. W związku z tym w art. 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 należy dodać nowy ustęp.
(10) Jeżeli chodzi o wydatki poniesione na koszty administracyjne i koszty personelu, w art. 23 ust. 1 akapit piąty rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 błędnie określono limit 50 % całkowitych kosztów "działań i działalności marketingowej". Należy zatem odpowiednio sprostować ten przepis.
(11) Art. 26 ust. 1 i art. 27 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 zawierają przepisy dotyczące maksymalnego poziomu unijnej pomocy finansowej na wycofanie z rynku, w szczególności w odniesieniu do wycofania z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji przetworzonych owoców i warzyw wymienionych w załączniku V do tego rozporządzenia delegowanego, wyprodukowanych z wycofanych produktów. W związku z obawami państw członkowskich dotyczącymi wdrożenia tych przepisów należy je doprecyzować. Aby uniknąć ewentualnej nadmiernej rekompensaty, wsparcie finansowe powinno opierać się między innymi na średniej cenie rynkowej EXW z zakładu organizacji producentów danych produktów na etapie świeżym, a nie na poziomie przetwarzania. Ponadto płatność w naturze za bezpłatną dystrybucję produktów wycofanych w trakcie przetwarzania powinna jedynie rekompensować koszty przetwarzania. Na tym etapie koszty transportu powinny być wyłączone z obliczania poziomu unijnej pomocy finansowej na wycofanie z rynku.
(12) W art. 31 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 ustanowiono przepisy dotyczące obliczania wartości produkcji sprzedanej w odniesieniu do sektorów, o których mowa w art. 42 lit. a), e) i f) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Obowiązek określony w art. 31 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126, zobowiązujący państwa członkowskie do wskazania w ich planach strategicznych WPR sposobu obliczania wartości produkcji sprzedanej dla każdego sektora, nie powinien mieć jednak zastosowania do sektora owoców i warzyw. Ponadto w art. 31 ust. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 należy przewidzieć możliwość obliczania wartości produkcji sprzedanej w przypadku, gdy spółka zależna jest współwłasnością więcej niż jednej organizacji.
(13) Aby uniknąć zakłóceń konkurencji na rynku wewnętrznym między członkami międzynarodowych organizacji producentów lub międzynarodowych zrzeszeń organizacji producentów, identyczne warunki i zasady powinny mieć zastosowanie do wszystkich członków tych organizacji, niezależnie od ich lokalizacji geograficznej. Należy zatem zapewnić, aby stosowano warunki i zasady ustanowione przez państwo członkowskie, w którym dana organizacja ma swoją główną siedzibę. W związku z tym w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/126 należy ustanowić nowy przepis.
(14) Kwot ustalonych na potrzeby kosztów kondycjonowania związanego z wycofaniem z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji w sektorze owoców i warzyw nie należy uznawać za płatności ryczałtowe, lecz raczej za kwoty maksymalne. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 33 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126.
(15) Aby umożliwić szkołom publicznym należącym do sektora uprawy winorośli i wytwarzania wina, które uprawiają również winorośl, korzystanie z interwencji w sektorze wina, należy zmienić odpowiednio art. 40 ust. 3.
(16) W załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/126 wymieniono niekwalifikowalne rodzaje wydatków w ramach interwencji sektorowych, o których mowa w art. 42 rozporządzenia (UE) 2021/2115. Należy doprecyzować warunki dotyczące niekwalifikowalności niektórych rodzajów wydatków w celu wyznaczenia zakresu stosowania tego załącznika. Należy zatem zmienić załącznik II.
(17) Ponieważ rozporządzenie to ustanawia przepisy dotyczące interwencji sektorowych, powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r. w celu zapewnienia równych warunków działania i pewności prawa państwom członkowskim i beneficjentom, których dotyczą takie interwencje sektorowe.
(18) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2022/126,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.44.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/330 zmieniające i sprostowujące rozporządzenie delegowane (UE) 2022/126 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 o dodatkowe wymogi w odniesieniu do niektórych rodzajów interwencji określonych przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR na lata 2023-2027 na podstawie tego rozporządzenia, jak również o przepisy dotyczące współczynnika dotyczącego normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) nr 1 |
Data aktu: | 22/11/2022 |
Data ogłoszenia: | 14/02/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2023, 21/02/2023 |