a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB 1 .
(2) Unia nadal niezmiennie popiera suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy.
(3) W dniu 6 października 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/1909 2 , którą wprowadzono odstępstwo od zakazu świadczenia usług transportu morskiego oraz od zakazu świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa, finansowania lub pomocy finansowej związanych z transportem morskim do państw trzecich ropy naftowej lub produktów ropopochodnych, które pochodzą z Rosji lub są wywożone z Rosji, nabywanych po cenie nie wyższej niż z góry ustalony pułap cenowy uzgodniony przez koalicję na rzecz pułapu cenowego. Odstępstwo to ma na celu złagodzenie negatywnych skutków dla dostaw energii do państw trzecich oraz ograniczenie gwałtownego wzrostu cen spowodowanego nadzwyczajnymi warunkami rynkowymi, przy jednoczesnym ograniczeniu dochodów Rosji z ropy naftowej.
(4) W dniu 3 grudnia 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/2369 3 , w której ustanowiono pułap cenowy dotyczący ropy naftowej, tj. cenę za baryłkę, po której lub poniżej której zakupiona ropa naftowa z Rosji jest zwolniona z zakazu świadczenia usług transportu morskiego takiej ropy naftowej do państw trzecich oraz z zakazu świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa, finansowania lub pomocy finansowej związanych z transportem morskim takiej ropy naftowej do państw trzecich.
(5) W związku z aktualną sytuacją oraz biorąc pod uwagę skuteczność tego środka pod względem jego oczekiwanych rezultatów, międzynarodowe przestrzeganie i nieformalne dostosowanie do mechanizmu pułapu cenowego oraz jego potencjalny wpływ na Unię i jej państwa członkowskie, należy wprowadzić dwa dodatkowe pułapy cenowe dla produktów ropopochodnych, tj. cenę za baryłkę, po której lub poniżej której produkty ropopochodne z Rosji są zwolnione z zakazu świadczenia usług transportu morskiego takich produktów do państw trzecich oraz zakazu świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa lub finansowania lub pomocy finansowej związanych z transportem morskim takich produktów do państw trzecich. W szczególności należy wprowadzić jeden pułap cenowy dla produktów ropopochodnych będących przedmiotem obrotu z dyskontem do ropy naftowej (zwanym dalej "dyskontem do ropy naftowej") oraz drugi pułap cenowy dla produktów ropopochodnych będących przedmiotem obrotu z premią do ropy naftowej (zwaną dalej "premią do ropy naftowej").
(6) Należy także wprowadzić 55-dniowy okres przejściowy dla statków przewożących produkty ropopochodne pochodzące z Rosji zakupione i załadowane na statek przed dniem 5 lutego 2023 r. i rozładowane przed dniem 1 kwietnia 2023 r.
(7) Decyzją (WPZiB) 2022/2369 wprowadzono regularny przegląd mechanizmu pułapu cenowego. Od połowy marca 2023 r. przegląd ten powinien opierać się na obiektywnych danych przekazywanych Radzie przez Komisję co dwa miesiące. Dane powinny obejmować informacje na temat poziomu cen ropy naftowej i rafinowanych produktów ropopochodnych, wahań w okresie objętym przeglądem oraz rozsądnych prognoz dotyczących cen w następnym okresie. Komisja uwzględni również odpowiednie dane dotyczące spodziewanego wpływu na rosyjski budżet, na sektor energetyczny oraz na państwa członkowskie. Na podstawie tych danych, kryteriów określonych w art. 4p ust. 12 decyzji 2014/512/WPZiB oraz zobowiązania do dostosowania pułapu cenowego zgodnie z tym artykułem Wysoki Przedstawiciel, przy wsparciu Komisji, przedstawi niezbędne wnioski.
(8) Należy również wprowadzić pewne zmiany techniczne.
(9) Unia musi podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: