uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniaj ące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. b), art. 27 ust. 1 lit. a), art. 31 ust. 1 lit. b), art. 43 ust. 1 lit. b), art. 53 ust. 1 lit. a) i art. 62 ust. 15 lit. c),
(1) Zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 3.1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1139 organizacje zarządzania ciągłą zdatnością do lotu i organizacje obsługi technicznej muszą wdrożyć i utrzymywać system zarządzania w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa.
(2) Ponadto zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 3.3 lit. b) i pkt 5 lit. b) załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2018/1139 organizacje szkolące pilotów, organizacje szkolące personel pokładowy, centra medycyny lotniczej dla załóg oraz operatorzy szkoleniowych urządzeń symulacji lotu muszą wdrożyć i utrzymywać system zarządzania w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa.
(3) Co więcej, zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 8.1 lit. c) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1139 przewoźnicy lotniczy muszą wdrożyć i utrzymywać system zarządzania w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa.
(4) Ponadto zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 5.1 lit. c) i pkt 5.4 lit. b) załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2018/1139 instytucje zapewniające zarządzanie ruchem lotniczym i instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, instytucje świadczące usługi U-space i wyłączne instytucje świadczące centralne usługi informacyjne, a także organizacje szkoleniowe i centra medycyny lotniczej dla kontrolerów ruchu lotniczego muszą wdrożyć i utrzymywać system zarządzania w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa.
(5) Odnośne ryzyko dotyczące bezpieczeństwa może wynikać z różnych źródeł, takich jak wady projektowe, nieprawidłowe utrzymanie, aspekty wydolności ludzkiej, zagrożenia środowiskowe i zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji. W systemach zarządzania wdrożonych przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja"), właściwe organy krajowe oraz organizacje, o których mowa w motywach powyżej, należy zatem uwzględnić nie tylko ryzyko dla bezpieczeństwa wynikające ze zdarzeń losowych, ale również ryzyko dla bezpieczeństwa wynikaj ące z zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji, jeżeli występujące wady mogą zostać wykorzystane przez osoby fizyczne w złym zamiarze. Tego typu ryzyko związane z bezpieczeństwem informacji stale wzrasta w środowisku lotnictwa cywilnego wraz z coraz większym powiązaniem obecnie funkcjonuj ących systemów informatycznych, które coraz częściej stają się celem ataków dokonywanych przez osoby działające w złym zamiarze.
(6) Ryzyko związane z tymi systemami informatycznymi nie ogranicza się do ewentualnych ataków w cyberprzestrzeni, ale obejmuje również zagrożenia, które mogą wpływać na procesy i procedury, a także wydolność ludzką.
(7) Aby zapewnić bezpieczeństwo informacji i danych cyfrowych, wiele organizacji już teraz stosuje normy międzynarodowe, takie jak ISO 27001. Normy te mogą nie obejmować wszystkich aspektów lotnictwa cywilnego. Należy zatem określić wymagania dotyczące zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze.
(8) Ważne jest, aby takie wymagania obejmowały wszystkie dziedziny lotnictwa i ich wzajemne relacje, ponieważ lotnictwo stanowi wysoce powiązany system systemów. Wymagania te muszą zatem mieć zastosowanie do wszystkich organizacji i właściwych organów objętych rozporządzeniami Komisji (UE) nr 748/2012 2 , (UE) nr 1321/2014 3 , (UE) nr 965/2012 4 , (UE) nr 1178/2011 5 , (UE) 2015/340 6 , (UE) nr 139/2014 7 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/664 8 , a także do tych, które już teraz są zobowiązane do posiadania systemu zarządzania zgodnie z obowiązującymi unijnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa lotniczego. Niektóre organizacje należy jednak wyłączyć z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia w celu zapewnienia odpowiedniej proporcjonalno ści do niższego ryzyka związanego z bezpieczeństwem informacji, na jakie narażają one system lotnictwa.
(9) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewnić konsekwentne wdrażanie we wszystkich dziedzinach lotnictwa, a jednocześnie ich stosowanie powinno mieć jak najmniejszy wpływ na unijne przepisy dotyczące bezpieczeństwa lotniczego mające już zastosowanie do tych dziedzin.
(10) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu powinny pozostawać bez uszczerbku dla wymogów w zakresie bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa określonych w pkt 1.7 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 9 i w art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 10 .
(11) Wymogi bezpieczeństwa określone w art. 33-43 tytułu V "Bezpieczeństwo programu" rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 11 uznaje się za równoważne wymogom określonym w niniejszym rozporządzeniu, z wyjątkiem pkt IS.I.OR.230 załącznika II do niniejszego rozporządzenia, którego należy przestrzegać.
(12) W celu zagwarantowania pewności prawa należy uznać, że interpretacja terminu "bezpieczeństwo informacji" zdefiniowanego w niniejszym rozporządzeniu, odzwierciedlaj ąca jego powszechne stosowanie w lotnictwie cywilnym na świecie, jest zgodna z interpretacj ą terminu "bezpieczeństwo sieci i systemów informatycznych " zdefiniowanego w art. 4 pkt 2 dyrektywy (UE) 2016/1148. Definicji terminu "bezpieczeństwo informacji" stosowanej do celów niniejszego rozporządzenia nie należy interpretować jako definicji rozbieżnej z definicją terminu "bezpieczeństwo sieci i systemów informatycznych " określoną w dyrektywie (UE) 2016/1148.
(13) Aby uniknąć powielania wymogów prawnych, jeżeli organizacje objęte zakresem niniejszego rozporządzenia podlegają już wymogom w zakresie bezpieczeństwa wynikającym z aktów Unii, o których mowa w motywach 10 i 11, i wywierającym taki sam skutek jak przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu, zgodność z takimi wymogami w zakresie bezpieczeństwa należy uznać za tożsamą ze zgodnością z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(14) Organizacje objęte zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, które już podlegają wymogom w zakresie bezpieczeństwa wynikającym z rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 lub rozporządzenia (UE) 2021/696 bądź obydwu tych rozporządzeń, powinny również przestrzegać wymogów określonych w załączniku II (część IS.I.OR.230 "System zewnętrznego zgłaszania zdarzeń związanych z bezpieczeństwem informacji") do niniejszego rozporządzenia, ponieważ żadne z tych rozporządzeń nie zawiera przepisów dotyczących zewnętrznego zgłaszania incydentów związanych z bezpieczeństwem informacji.
(15) W celu zapewnienia kompletności należy zmienić rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, (UE) nr 748/2012, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 139/2014, (UE) nr 1321/2014, (UE) 2015/340 oraz rozporządzenia wykonawcze (UE) 2017/373 12 i (UE) 2021/664, aby wprowadzić wymogi dotyczące systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji przewidziane w niniejszym rozporządzeniu wraz z określonymi w nim systemami zarządzania oraz aby określić wymogi dla właściwych organów w zakresie nadzoru nad organizacjami wdrażającymi wspomniane wymogi dotycz ące zarządzania bezpieczeństwem informacji.
(16) Aby organizacje miały wystarczaj ąco dużo czasu na zapewnienie zgodności z nowymi przepisami i procedurami, niniejsze rozporz ądzenie stosuje się po upływie 3 lat od daty jego wejścia w życie, z wyjątkiem instytucji zapewniaj ącej służby żeglugi powietrznej w ramach europejskiego systemu wspomagania satelitarnego (EGNOS) zdefiniowanej w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373, w odniesieniu do której w związku z trwającą akredytacją bezpieczeństwa systemu i usług EGNOS zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/696 niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od 1 stycznia 2026 r.
(17) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 03/2021 13 wydanej przez Agencję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(18) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.31.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/203 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w kwestii wymagań dotyczących zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze w odniesieniu do organizacji objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 1321/2014, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 1178/2011, (UE) 2015/340, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/373 i (UE) 2021/664 oraz właściwych organów objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 748/2012, (UE) nr 1321/2014, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 1178/2011, (UE) 2015/340, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/373, (UE) nr 139/2014 i (UE) 2021/664 oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011, (UE) nr 748/2012, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 139/2014, (UE) nr 1321/2014, (UE) 2015/340 oraz rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 i (UE) 2021/664 |
Data aktu: | 27/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 02/02/2023 |
Data wejścia w życie: | 22/02/2023, 22/02/2026 |