a także mając na uwadze, co następuje:(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (zwana dalej "umową o handlu i współpracy") została zawarta przez Unię i zatwierdzona decyzją Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. 1 i weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.
(2) Część 2 tytuł I dział pierwszy rozdział 2 umowy o handlu i współpracy oraz załączniki 2-9 do niej zawierają postanowienia dotyczące definicji produktów pochodzących oraz metod współpracy administracyjnej.
(3) Zgodnie z art. 7 i 68 umowy o handlu i współpracy Rada Partnerstwa może zmieniać rozdział 2 "Reguły pochodzenia" tytułu I "Handel towarami" działu pierwszego w części drugiej "Handel, transport, rybołówstwo i inne uzgodnienia" oraz powiązane załączniki.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Partnerstwa, gdyż jej decyzja w odniesieniu do przejściowych reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym będzie wiążąca dla Unii.
(5) Załącznik 5 do umowy o handlu i współpracy przewiduje stopniowe wejście w życie reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym.
(6) Sytuacja w obszarze bezpieczeństwa, gospodarki i handlu na świecie - w tym rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie, pandemia COVID-19 i konkurencja ze strony międzynarodowych systemów wsparcia dotacjami - doprowadziły do odroczenia niektórych inwestycji w europejski ekosystem akumulatorów, a także do wolniejszej realizacji istotnych planów inwestycyjnych, które zostały utrzymane pomimo ogólnych warunków. Bezpośrednie skutki tych zewnętrznych wydarzeń, takie jak gwałtowny wzrost kosztów energii i wysokie stopy inflacji, jeszcze bardziej utrudniły rozwój ekosystemu baterii w Unii.
(7) Ten wolniejszy niż oczekiwano rozwój ekosystemu akumulatorów wzbudził obawy przemysłu unijnego, że europejski wywóz produktów motoryzacyjnych do Zjednoczonego Królestwa nie będzie zgodny z nowymi regułami pochodzenia, co spowoduje nakładanie ceł na ten wywóz, a w konsekwencji utratę konkurencyjności na rynku Zjednoczonego Królestwa.
(8) Należy zatem zapewnić mechanizm pomostowy dla przemysłu w Unii. Mechanizm ten powinien umożliwić przemysłowi akumulatorów dalsze zwiększanie skali i wsparcie silnej bazy produkcyjnej pojazdów z napędem elektrycznym w Unii, która będzie konkurencyjna na arenie międzynarodowej. Dzięki temu unijny wywóz samochodów do Zjednoczonego Królestwa będzie zgodny z regułami pochodzenia określonymi w umowie o handlu i współpracy.
(9) Mechanizm pomostowy umożliwi dalsze stosowanie obecnych reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym do dnia 31 grudnia 2026 r. Od dnia 1 stycznia 2027 r. zastosowanie będą miały reguły pochodzenia dotyczące poszczególnych produktów określone w załączniku 3 do umowy o handlu i współpracy.
(10) Celem określonych w umowie o handlu i współpracy reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym jest zachęcenie do inwestowania w zdolności produkcyjne akumulatorów w Unii i w Zjednoczonym Królestwie. Ponowne odroczenie przyszłych reguł nie jest brane pod uwagę. W związku z tym należy wprowadzić ograniczenie możliwości kolejnych zmian reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym.
(11) Unia jest zdecydowana rozwijać i wzmacniać unijne łańcuchy dostaw oraz ekosystem akumulatorów i pojazdów z napędem elektrycznym. W związku z tym jednorazowemu przedłużeniu obecnych reguł pochodzenia powinno towarzyszyć strategiczne wsparcie przemysłu akumulatorów i aktywniejsza współpraca z tym przemysłem. Istotne jest przede wszystkim, aby unijny przemysł motoryzacyjny zwiększył swoje inwestycje na całym łańcuchu wartości akumulatorów, zawierając umowy odbioru w celu zaspokajania co najmniej 70 % popytu na akumulatory ze źródeł unijnych oraz wzmocnienia zrównoważoności, identyfikowalności i zamkniętego obiegu akumulatorów, zgodnie z obowiązującym dorobkiem prawnym Unii, zwłaszcza z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 2 .
(12) Aby wspomóc szybsze i bardziej racjonalne pod względem kosztów wsparcie produkcji najbardziej zrównoważonych akumulatorów w państwach członkowskich, Rada odnotowuje, że Komisja ustanowi specjalny instrument w ramach funduszu innowacyjnego 3 . Ten instrument, który zostanie uruchomiony w 2024 r., z pełnym poszanowaniem celów i kryteriów ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/856 4 , zapewni finansowanie na najbliższe trzy lata w wysokości do 3 mld EUR, przyznawane - potencjalnie w formie stałej premii od pojemności wyprodukowanych akumulatorów - unijnym producentom najbardziej zrównoważonych akumulatorów, co będzie miało istotne skutki uboczne dla całego unijnego łańcucha wartości akumulatorów, w szczególności jego segmentu wyższego szczebla. Mechanizm ten powinien wspierać nakłady inwestycyjne i koszty operacyjne, zgodnie z Traktatami, i być kumulowalny z innymi formami wsparcia otrzymanymi przez kwalifikujące się podmioty. Budżet zaproszeń do składania wniosków, kryteria kwalifikowalności i inne warunki dotyczące tego instrumentu zostaną określone w 2024 r.
(13) Rada odnotowuje, że Komisja rozszerzy również zakres tego instrumentu, aby umożliwić państwom członkowskim wykorzystanie zasobów ich budżetów krajowych do przyznawania wsparcia projektom mającym znaczenie dla rozwoju zdolności Unii w zakresie zrównoważonej produkcji akumulatorów na ich terytorium, przy jednoczesnym wykorzystaniu ogólnounijnego mechanizmu aukcyjnego w celu zidentyfikowania najbardziej konkurencyjnych projektów. Podejście to pozwoli uniknąć fragmentacji rynku akumulatorów w Unii i zaoszczędzić koszty administracyjne związane z opracowaniem różnych systemów wsparcia przez państwa członkowskie.
(14) Komisja będzie ściśle monitorować zaangażowanie unijnego przemysłu motoryzacyjnego w rozwój unijnego ekosystemu akumulatorów. W szczególności Komisja będzie prowadzić dialogi z przemysłami motoryzacyjnym i akumulatorowym co pół roku, aby stale oceniać postępy w realizacji głównego celu, jakim jest zaspokojenie co najmniej 70 % popytu na akumulatory ze źródeł unijnych, a także przygotowanie przemysłu, aby spełniał stałe reguły pochodzenia w ramach umowy o handlu i współpracy, które będą miały zastosowanie od 2027 r. Na podstawie ich ocen Komisja rozważy wprowadzenie, w stosownych przypadkach, dodatkowych środków służących większej zgodności z regułami.
(15) Chociaż decyzja Rady Partnerstwa znosi jeden etap stopniowego wprowadzania bardziej rygorystycznych reguł pochodzenia na podstawie umowy o handlu i współpracy, a tym samym przedłuża obowiązywanie obecnych reguł pochodzenia do końca 2026 r., Unia podtrzymuje swoje zobowiązania w zakresie reguł, które wejdą w życie w 2027 r. W związku z tym decyzja Rady Partnerstwa, która jest przedmiottem niniejszej decyzji, ogranicza zatem możliwość dokonywania kolejnych zmian reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym w drodze kolejnej decyzji Rady Partnerstwa. Komisja będzie stale dokonywać ponownych ocen sytuacji na światowych i europejskich rynkach akumulatorów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: