Decyzja 2023/2921 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Partnerstwa ustanowionej Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do przejściowych reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym

DECYZJA RADY (UE) 2023/2921
z dnia 21 grudnia 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Partnerstwa ustanowionej Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do przejściowych reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (zwana dalej "umową o handlu i współpracy") została zawarta przez Unię i zatwierdzona decyzją Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. 1  i weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.

(2) Część 2 tytuł I dział pierwszy rozdział 2 umowy o handlu i współpracy oraz załączniki 2-9 do niej zawierają postanowienia dotyczące definicji produktów pochodzących oraz metod współpracy administracyjnej.

(3) Zgodnie z art. 7 i 68 umowy o handlu i współpracy Rada Partnerstwa może zmieniać rozdział 2 "Reguły pochodzenia" tytułu I "Handel towarami" działu pierwszego w części drugiej "Handel, transport, rybołówstwo i inne uzgodnienia" oraz powiązane załączniki.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Partnerstwa, gdyż jej decyzja w odniesieniu do przejściowych reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym będzie wiążąca dla Unii.

(5) Załącznik 5 do umowy o handlu i współpracy przewiduje stopniowe wejście w życie reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym.

(6) Sytuacja w obszarze bezpieczeństwa, gospodarki i handlu na świecie - w tym rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie, pandemia COVID-19 i konkurencja ze strony międzynarodowych systemów wsparcia dotacjami - doprowadziły do odroczenia niektórych inwestycji w europejski ekosystem akumulatorów, a także do wolniejszej realizacji istotnych planów inwestycyjnych, które zostały utrzymane pomimo ogólnych warunków. Bezpośrednie skutki tych zewnętrznych wydarzeń, takie jak gwałtowny wzrost kosztów energii i wysokie stopy inflacji, jeszcze bardziej utrudniły rozwój ekosystemu baterii w Unii.

(7) Ten wolniejszy niż oczekiwano rozwój ekosystemu akumulatorów wzbudził obawy przemysłu unijnego, że europejski wywóz produktów motoryzacyjnych do Zjednoczonego Królestwa nie będzie zgodny z nowymi regułami pochodzenia, co spowoduje nakładanie ceł na ten wywóz, a w konsekwencji utratę konkurencyjności na rynku Zjednoczonego Królestwa.

(8) Należy zatem zapewnić mechanizm pomostowy dla przemysłu w Unii. Mechanizm ten powinien umożliwić przemysłowi akumulatorów dalsze zwiększanie skali i wsparcie silnej bazy produkcyjnej pojazdów z napędem elektrycznym w Unii, która będzie konkurencyjna na arenie międzynarodowej. Dzięki temu unijny wywóz samochodów do Zjednoczonego Królestwa będzie zgodny z regułami pochodzenia określonymi w umowie o handlu i współpracy.

(9) Mechanizm pomostowy umożliwi dalsze stosowanie obecnych reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym do dnia 31 grudnia 2026 r. Od dnia 1 stycznia 2027 r. zastosowanie będą miały reguły pochodzenia dotyczące poszczególnych produktów określone w załączniku 3 do umowy o handlu i współpracy.

(10) Celem określonych w umowie o handlu i współpracy reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym jest zachęcenie do inwestowania w zdolności produkcyjne akumulatorów w Unii i w Zjednoczonym Królestwie. Ponowne odroczenie przyszłych reguł nie jest brane pod uwagę. W związku z tym należy wprowadzić ograniczenie możliwości kolejnych zmian reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym.

(11) Unia jest zdecydowana rozwijać i wzmacniać unijne łańcuchy dostaw oraz ekosystem akumulatorów i pojazdów z napędem elektrycznym. W związku z tym jednorazowemu przedłużeniu obecnych reguł pochodzenia powinno towarzyszyć strategiczne wsparcie przemysłu akumulatorów i aktywniejsza współpraca z tym przemysłem. Istotne jest przede wszystkim, aby unijny przemysł motoryzacyjny zwiększył swoje inwestycje na całym łańcuchu wartości akumulatorów, zawierając umowy odbioru w celu zaspokajania co najmniej 70 % popytu na akumulatory ze źródeł unijnych oraz wzmocnienia zrównoważoności, identyfikowalności i zamkniętego obiegu akumulatorów, zgodnie z obowiązującym dorobkiem prawnym Unii, zwłaszcza z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 2 .

(12) Aby wspomóc szybsze i bardziej racjonalne pod względem kosztów wsparcie produkcji najbardziej zrównoważonych akumulatorów w państwach członkowskich, Rada odnotowuje, że Komisja ustanowi specjalny instrument w ramach funduszu innowacyjnego 3 . Ten instrument, który zostanie uruchomiony w 2024 r., z pełnym poszanowaniem celów i kryteriów ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/856 4 , zapewni finansowanie na najbliższe trzy lata w wysokości do 3 mld EUR, przyznawane - potencjalnie w formie stałej premii od pojemności wyprodukowanych akumulatorów - unijnym producentom najbardziej zrównoważonych akumulatorów, co będzie miało istotne skutki uboczne dla całego unijnego łańcucha wartości akumulatorów, w szczególności jego segmentu wyższego szczebla. Mechanizm ten powinien wspierać nakłady inwestycyjne i koszty operacyjne, zgodnie z Traktatami, i być kumulowalny z innymi formami wsparcia otrzymanymi przez kwalifikujące się podmioty. Budżet zaproszeń do składania wniosków, kryteria kwalifikowalności i inne warunki dotyczące tego instrumentu zostaną określone w 2024 r.

(13) Rada odnotowuje, że Komisja rozszerzy również zakres tego instrumentu, aby umożliwić państwom członkowskim wykorzystanie zasobów ich budżetów krajowych do przyznawania wsparcia projektom mającym znaczenie dla rozwoju zdolności Unii w zakresie zrównoważonej produkcji akumulatorów na ich terytorium, przy jednoczesnym wykorzystaniu ogólnounijnego mechanizmu aukcyjnego w celu zidentyfikowania najbardziej konkurencyjnych projektów. Podejście to pozwoli uniknąć fragmentacji rynku akumulatorów w Unii i zaoszczędzić koszty administracyjne związane z opracowaniem różnych systemów wsparcia przez państwa członkowskie.

(14) Komisja będzie ściśle monitorować zaangażowanie unijnego przemysłu motoryzacyjnego w rozwój unijnego ekosystemu akumulatorów. W szczególności Komisja będzie prowadzić dialogi z przemysłami motoryzacyjnym i akumulatorowym co pół roku, aby stale oceniać postępy w realizacji głównego celu, jakim jest zaspokojenie co najmniej 70 % popytu na akumulatory ze źródeł unijnych, a także przygotowanie przemysłu, aby spełniał stałe reguły pochodzenia w ramach umowy o handlu i współpracy, które będą miały zastosowanie od 2027 r. Na podstawie ich ocen Komisja rozważy wprowadzenie, w stosownych przypadkach, dodatkowych środków służących większej zgodności z regułami.

(15) Chociaż decyzja Rady Partnerstwa znosi jeden etap stopniowego wprowadzania bardziej rygorystycznych reguł pochodzenia na podstawie umowy o handlu i współpracy, a tym samym przedłuża obowiązywanie obecnych reguł pochodzenia do końca 2026 r., Unia podtrzymuje swoje zobowiązania w zakresie reguł, które wejdą w życie w 2027 r. W związku z tym decyzja Rady Partnerstwa, która jest przedmiottem niniejszej decyzji, ogranicza zatem możliwość dokonywania kolejnych zmian reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym w drodze kolejnej decyzji Rady Partnerstwa. Komisja będzie stale dokonywać ponownych ocen sytuacji na światowych i europejskich rynkach akumulatorów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Partnerstwa, określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA RADY PARTNERSTWA NR .../2023 USTANOWIONEJ UMOWĄ O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII

I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY z dnia _ w odniesieniu do przejściowych reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym

RADA PARTNERSTWA,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w szczególności art. 68 tej umowy i załącznik 5 do niej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Załącznik 5 do umowy o handlu i współpracy przewiduje stopniowe wejście w życie reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym.
(2)
Wyrażono obawy dotyczące wyzwań związanych ze stosowaniem tych reguł w odniesieniu do montażu pojazdów z napędem elektrycznym w Unii Europejskiej i Zjednoczonym Królestwie.
(3)
Należy zatem przedłużyć stosowanie reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym z dnia 31 grudnia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. Od dnia 1 stycznia 2027 r. zastosowanie będą miały reguły pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym określone w załączniku 3 do umowy o handlu i współpracy.
(4)
Celem określonych w umowie o handlu i współpracy reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym jest zachęcenie do inwestowania w zdolności produkcyjne akumulatorów w Unii Europejskiej i w Zjednoczonym Królestwie. Nie należy brać pod uwagę ponownego odroczenia wejścia w życie nowych reguł. Dlatego planowana zmiana powinna również uniemożliwiać kolejne zmiany reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym do dnia 1 stycznia 2032 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Art. 68. umowy o handlu i współpracy otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 68

Zmiana niniejszego rozdziału i jego załączników

1. Rada Partnerstwa może zmieniać niniejszy rozdział oraz załączniki do niego, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Ust. 1 nie stosuje się do:

a) załącznika 5 do niniejszej umowy;

b) reguł pochodzenia dotyczących poszczególnych produktów, określonych w załączniku 3 dla produktów wymienionych w załączniku 5, do dnia 1 stycznia 2032 r.; oraz

c) niniejszego artykułu, w zakresie, w jakim odnosi się on do załącznika 3 dla produktów wymienionych w załączniku 5 oraz do załącznika 5 do dnia 1 stycznia 2032 r.

Ust. 1 stosuje się jednak w przypadku, gdy reguły pochodzenia dotyczące poszczególnych produktów określone w załączniku 3 dla produktów wymienionych w załączniku 5 lub określone w załączniku 5 zostają zmienione w wyniku aktualizacji Systemu Zharmonizowanego.".

Artykuł  2

Załącznik 5 do umowy o handlu i współpracy zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ..

W imieniu Rady Partnerstwa Współprzewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK 5

PRZEJŚCIOWE REGUŁY POCHODZENIA DLA AKUMULATORÓW ELEKTRYCZNYCH I POJAZDÓW Z NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM

Przejściowe reguły pochodzenia dla poszczególnych produktów mające zastosowanie od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy do dnia 31 grudnia 2026 r.

W odniesieniu do produktów wymienionych w kolumnie 1 poniżej regułę pochodzenia określoną w kolumnie 2 stosuje się przez okres od wejścia w życie niniejszej Umowy do dnia 31 grudnia 2026 r.

Kolumna 1

Klasyfikacja w Systemie Zharmonizowanym (2017) obejmująca szczegółowy opis

Kolumna 2

Reguły pochodzenia dotyczące poszczególnych produktów mające zastosowanie od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy do dnia 31 grudnia 2026 r.

85.07
- Akumulatory zawierające co najmniej jedno ogniwo baterii lub moduł baterii oraz obwody łączące je między sobą, często nazywane "pakietami baterii", w rodzaju stosowanych jako podstawowe źródło energii elektrycznej do napędu pojazdów objętych pozycjami 87.02, 87.03 i 87.04 CTSH;

Montaż zestawów baterii z niepochodzących ogniw baterii lub modułów baterii;

lub

MaxNOM 70 % (EXW)

- Ogniwa baterii, moduły baterii i ich części, przeznaczone do włączenia do akumulatora elektrycznego, w rodzaju stosowanych jako podstawowe źródło energii elektrycz- nejdo napędu pojazdów objętych pozycjami 87.02, 87.03 i 87.04 CTH;

lub

MaxNOM 70 % (EXW)

87.02-87.04
- pojazdy zarówno z silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania, jak i silnikiem elektrycznym jako silnikami napędowymi, inne niż te, które mogą być ładowane przez podłączenie do zewnętrznego źródła energii elektrycznej ("pojazd hybrydowy");

- pojazdy zarówno z silnikiem tłokowym wewnętrznego spalania, jak i silnikiem elektrycznym jako silnikami napędowymi, które mogą być ładowane przez podłączenie do zewnętrznego źródła energii elektrycznej ("pojazd hybrydowy typu plug-in");

- pozostałe pojazdy jedynie z silnikiem elektrycznym do napędu

MaxNOM 60 % (EXW)"
1 Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniające dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylające dyrektywę 2006/66/WE (Dz.U. L 191 z 28.7.2023, s. 1).
3 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/856 z dnia 26 lutego 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do działania funduszu innowacyjnego (Dz.U. L 140 z 28.5.2019, s. 6).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2921

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2921 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Partnerstwa ustanowionej Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do przejściowych reguł pochodzenia dla akumulatorów elektrycznych i pojazdów z napędem elektrycznym
Data aktu: 21/12/2023
Data ogłoszenia: 28/12/2023