RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2010/482/UE z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Islandią i Norwegią w sprawie stosowania niektórych przepisów decyzji Rady 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej, i decyzji Rady 2008/616/WSiSW w sprawie wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgra- nicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej, w tym załącznika do tej decyzji 1 , a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Umowa między Unią Europejską a Islandią i Norwegią w sprawie stosowania niektórych przepisów decyzji Rady 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej, i decyzji Rady 2008/616/WSiSW w sprawie wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości trans- granicznej, w tym załącznik do tej decyzji 2 (zwana dalej "umową") przewiduje wzajemną współpracę między właściwymi organami ścigania państw członkowskich z jednej strony a Norwegią z drugiej strony w odniesieniu do zautomatyzowanej wymiany danych DNA, danych daktyloskopijnych i danych rejestracyjnych pojazdów. Wstępnym warunkiem takiej współpracy jest uprzednie przyjęcie przez Norwegię niezbędnych środków wykonawczych i poddanie się ocenie Unii oraz przejście przez etap pilotażowy.
(2) Umowa ta jest wiążąca dla Unii i jej państw członkowskich na mocy decyzji 2010/482/UE, której materialną podstawę prawną stanowi art. 82 ust. 1 lit. d) i art. 87 ust. 2 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(3) Zgodnie z art. 8 ust. 9 umowy, przewidziane w niej przekazywanie przez państwa członkowskie danych osobowych nie może mieć miejsca do czasu wdrożenia przepisów rozdziału 6 decyzji Rady 2008/615/WSiSW 3 do prawa krajowego Norwegii. Aby zweryfikować, czy w Norwegii nastąpiło to wdrożenie, przeprowadzone zostaną wizyta oceniająca oraz operacja pilotażowa, podobne do tych, którym podlegały państwa członkowskie na mocy rozdziału 4 załącznika do decyzji 2008/616/WSiSW 4 .
(4) W art. 8 ust. 10 akapit drugi umowy powierza się Radzie uprawnienia wykonawcze w celu określenia daty lub dat, od których państwa członkowskie mogą przekazywać Norwegii dane osobowe zgodnie z tą umową.
(5) W dniu 17 listopada 2021 r. Rada przesłała Norwegii kwestionariusze dotyczące ochrony danych i automatycznej wymiany danych DNA, danych daktyloskopijnych i danych rejestracyjnych pojazdów. W dniu 15 czerwca 2022 r. Norwegia przekazała Radzie odpowiedzi na kwestionariusze dotyczące ochrony danych i automatycznej wymiany danych DNA, a w dniu 17 listopada 2022 r. - odpowiedzi na kwestionariusze dotyczące automatycznej wymiany danych daktyloskopijnych i danych rejestracyjnych pojazdów. W dniu 16 września 2022 r. Radzie przedstawiono odpowiedzi dotyczące ochrony danych. W dniu 10 listopada 2022 r. Radzie przedstawiono odpowiedzi dotyczące automatycznej wymiany danych DNA, a w dniu 1 grudnia 2022 r. - odpowiedzi dotyczące automatycznej wymiany danych daktyloskopijnych i danych rejestracyjnych pojazdów zostały przedstawione Radzie. Następnie odpowiedzi te zostały przekazane właściwemu zespołowi oceniającemu.
(6) W dniach 9 i 10 marca 2023 r. Norwegia została poddana ocenie dotyczącej przeszukiwania i porównywania danych DNA i danych daktyloskopijnych. W dniach 27-28 kwietnia 2023 r. Norwegia została poddana ocenie pod kątem przeszukiwania i porównywania danych rejestracyjnych pojazdów.
(7) Przy okazji ocen dotyczących przeszukiwania i porównywania danych DNA, danych daktyloskopijnych i danych rejestracyjnych pojazdów Norwegia z powodzeniem przeprowadziła z Austrią operację pilotażową dla każdej takiej oceny.
(8) W dniu 15 maja 2023 r. Radzie przedstawiono całościowe sprawozdanie z oceny podsumowujące wyniki kwestionariusza, wizyty oceniające i operację pilotażową. W sprawozdaniu z oceny stwierdzono, że wdrożenie w Norwegii zautomatyzowanej aplikacji danych i związanego z nią zautomatyzowanego przepływu informacji można uznać za pomyślnie zakończone, zarówno na poziomie prawnym, jak i technicznym.
(9) Ponieważ Norwegia spełniła warunki określone w art. 8 ust. 9 umowy, powinna być uprawniona do otrzymywania danych osobowych na podstawie tej umowy.
(10) Irlandia jest związana tą umową na podstawie decyzji 2010/482/UE, zatem bierze udział w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje umowę.
(11) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: