Rozporządzenie delegowane 2023/2904 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2904
z dnia 25 października 2023 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 3, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1122 2  ustanawia wymogi ogólne oraz wymagania dotyczące prowadzenia i utrzymania rejestru Unii określone w dyrektywie 2003/87/WE oraz stosuje się do uprawnień utworzonych na potrzeby unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS).

(2) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona w celu uwzględnienia od 2024 r. emisji z transportu morskiego w EU ETS. Przedsiębiorstwa żeglugowe będą zatem podlegać wymogowi umorzenia uprawnień do emisji odpowiadających określonej części ich emisji gazów cieplarnianych, która to część będzie stopniowo rosła do 2026 r. Należy zatem ustanowić szczegółowe zasady otwierania i zamykania rachunków posiadania operatora statków morskich przez przedsiębiorstwa żeglugowe. Wprowadzono szereg odstępstw od wymogu umorzenia, które mają zastosowanie do emisji z transportu morskiego. Odstępstwa te powinny znaleźć odzwierciedlenie przy obliczaniu liczby statusu zgodności dla przedsiębiorstw żeglugowych.

(3) Dyrektywę 2003/87/WE zmieniono również w celu włączenia od 2027 r. odrębnego, lecz równolegle obowiązującego systemu handlu emisjami, który ma być stosowany do paliw wykorzystywanych do spalania w sektorze budowlanym i sektorze transportu drogowego, a także w dodatkowych sektorach działalności przemysłowej nieobjętych załącznikiem I do tej dyrektywy. Należy zatem ustanowić szczegółowe zasady dotyczące rachunków posiadania oraz umarzania uprawnień w odniesieniu do objętych regulacją podmiotów prowadzących działalność, o której mowa w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE. Ponieważ nowy system handlu emisjami pozostaje odrębny od istniejącego systemu dla instalacji stacjonarnych i lotnictwa, rozróżnienie to należy odzwierciedlić w odniesieniu do uprawnień wydanych dla odnośnych sektorów w rejestrze Unii.

(4) W dyrektywie 2003/87/WE należy odzwierciedlić nowe terminy zapewnienia zgodności z wymogiem umorzenia uprawnień przez operatorów. Należy zatem zmienić na 30 września termin zapewnienia zgodności w przypadku instalacji stacjonarnych i operatorów statków powietrznych. Należy również zmienić terminy zapewnienia zgodności w przypadku operatorów statków morskich i podmiotów objętych regulacją odpowiednio na 30 września i 31 maja.

(5) Należy również usunąć odniesienia do przepisów prawnych, które usunięto z dyrektywy 2003/87/WE, oraz zaspokoić potrzeby w zakresie uproszczenia, która pojawiły się w wyniku dotychczasowych doświadczeń. Należy zaktualizować przepisy dotyczące zwrotu nadmiernego przydziału, aby umożliwić tego rodzaju transakcję z zablokowanych rachunków. Informacje na temat spółki dominującej i spółki zależnej powinny być podane na poziomie posiadacza rachunku, a nie na poziomie spółki.

(6) Należy ustanowić nowy rodzaj rachunku dla rządów państw trzecich, które zawarły z Unią niewiążące porozumienie zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE. Ten nowy rodzaj rachunku powinien umożliwiać tym rządom państw trzecich usunięcie uprawnień nabytych na rynku unijnym.

(7) W dyrektywie 2003/87/WE wprowadzono przepis umożliwiający właściwemu organowi państwa członkowskiego zwolnienie podmiotu objętego regulacją, który podlega krajowemu podatkowi od emisji dwutlenku węgla, z obowiązku umorzenia uprawnień. Należy ustanowić nowy rodzaj rachunku dla państw członkowskich, które zdecydują się skorzystać z tej możliwości. Państwo członkowskie powinno zatem mieć możliwość usunięcia uprawnień dotyczących paliw wykorzystywanych do spalania w sektorze budowlanym i sektorze transportu drogowego oraz w dodatkowych sektorach, w których liczby uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji są niższe od liczby uprawnień, które muszą zostać anulowane.

(8) Od dnia 1 stycznia 2025 r. uprawnienia ogólne mają być wydawane również dla sektora lotnictwa w drodze przydziału bezpłatnych uprawnień i sprzedaży na aukcji, a zatem będą obejmowały emisje z sektora instalacji stacjonarnych, sektora morskiego i sektora lotniczego. Aby jednak zapewnić użytkownikom płynne przejście i pewność prawa, uprawnienia do emisji lotniczych wydane przed końcem 2024 r. powinny pozostać na rachunkach i w obiegu.

(9) Aby zwiększyć przejrzystość i usprawnić monitorowanie rynku czysto dwustronnych transakcji pozagiełdowych związanych z uprawnieniami do emisji, transakcje tego rodzaju powinny być systematycznie oznaczane w rejestrze Unii. Aby uniknąć niespójności danych termin "dwustronne transakcje" ma takie samo znaczenie jak w odpowiednich ramach sprawozdawczości finansowej Ponadto, aby poprawić jakość danych udostępnionych organom regulacyjnym rynku w odniesieniu do tzw. rynku kasowego uprawnień do emisji, organy regulacyjne rynku powinny mieć możliwość zwracania się do rejestru Unii o dostęp do danych w regularnych odstępach czasu, w zależności od ich potrzeb w zakresie monitorowania.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122.

(11) Aby dać uczestnikom rynku czas na dostosowanie się do połączenia uprawnień ogólnych i uprawnień do emisji lotniczych oraz aby zapobiec niepewności prawa odnośnie do wykorzystania i ważności uprawnień w 2024 r., należy odroczyć termin rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących połączenia uprawnień do emisji ogólnych i uprawnień do emisji lotniczych.

(12) Aby zapewnić terminowe rozpoczęcie stosowania EU ETS w dniu 1 stycznia 2024 r. w odniesieniu do operatorów statków morskich niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(13) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 25 września 2023 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1122 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 6, 7 i 8 otrzymują brzmienie:

"6) »weryfikator« oznacza:

a) w odniesieniu do instalacji stacjonarnych, operatorów statków powietrznych i podmiotów objętych regulacją weryfikatora zgodnie z definicją w art. 3 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2067 * ;

b) w odniesieniu do transportu morskiego weryfikatora zgodnie z definicją w art. 3 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 * ;

7) »uprawnienia do emisji lotniczych« oznaczają uprawnienia utworzone zgodnie z art. 3c i 3d dyrektywy 2003/87/WE, które wydano przed dniem 1 stycznia 2025 r., oraz uprawnienia utworzone do tych samych celów, pochodzące z systemów handlu uprawnieniami do emisji, które są powiązane z EU ETS zgodnie z art. 25 tej dyrektywy;

8) »uprawnienia ogólne« oznaczają uprawnienia utworzone zgodnie z rozdziałem III dyrektywy 2003/87/WE, w tym uprawnienia pochodzące z systemów handlu uprawnieniami do emisji, które są powiązane z EU ETS zgodnie z art. 25 tej dyrektywy oraz uprawnienia utworzone zgodnie z art. 3c i 3d tej dyrektywy, które wydano po dniu 1 stycznia 2025 r.;

b)
dodaje się punkt w brzmieniu:

"8a) »uprawnienia podmiotu objętego regulacją« oznaczają uprawnienia utworzone zgodnie z rozdziałem IVa dyrektywy 2003/87/WE;";

c)
pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) »umorzenie« oznacza rozliczenie uprawnienia przez instalację stacjonarną, operatora statków powietrznych, przedsiębiorstwo żeglugowe lub podmiot objęty regulacją względem zweryfikowanych emisji jego instalacji, statków powietrznych lub statków morskich lub względem paliwa dopuszczonego do konsumpcji;";

d)
dodaje się punkty w brzmieniu:

"25) »rachunki operatora« oznaczają rachunki posiadania instalacji stacjonarnych, rachunki posiadania operatorów statków powietrznych, rachunki posiadania operatorów statków morskich i rachunki posiadania podmiotów objętych regulacją;

26) »operatorzy« oznaczają instalacje stacjonarne, operatorów statków powietrznych, przedsiębiorstwa żeglugowe i podmioty objęte regulacją.";

2)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Po wyłączeniu instalacji z EU ETS zgodnie z art. 27 lub 27a dyrektywy 2003/87/WE krajowy administrator nadaje odpowiedniemu rachunkowi posiadania instalacji stacjonarnej status »wyłączony« na okres wyłączenia.";

b)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"6a. W przypadku gdy podmiot objęty regulacją jest zwolniony z obowiązku umorzenia uprawnień zgodnie z art. 30e ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE, krajowy administrator nadaje odpowiedniemu rachunkowi posiadania podmiotu objętego regulacją status »wyłączony« na okres obowiązywania zwolnienia.";

c)
w ust. 7 słowa "art. 22 i 57" zastępuje się słowami "art. 22, art. 48 ust. 4, art. 50 ust. 6 i 8, art. 55 ust. 2 i 3 oraz art. 57";
3)
art. 14 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 14

Otwieranie rachunków posiadania instalacji stacjonarnych w rejestrze Unii

1. W ciągu 20 dni roboczych od wejścia w życie zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych odpowiedni właściwy organ lub instalacja stacjonarna dostarcza odpowiedniemu krajowemu administratorowi informacje określone w załączniku VI i przedkłada krajowemu administratorowi wniosek o otwarcie rachunku posiadania instalacji stacjonarnej w rejestrze Unii, pod warunkiem że wspomniana instalacja stacjonarna ma obowiązek umorzenia uprawnień zgodnie z art. 12 dyrektywy 2003/87/WE.

2. W ciągu 20 dni roboczych od otrzymania kompletnych informacji zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu i zgodnie z art. 21 krajowy administrator otwiera rachunek posiadania instalacji stacjonarnej dla każdej instalacji w rejestrze Unii lub informuje potencjalnego posiadacza rachunku o odmowie otwarcia rachunku, zgodnie z art. 19.

3. Nowy rachunek posiadania instalacji stacjonarnej może być otwarty tylko wówczas, gdy instalacja nie posiada jeszcze rachunku posiadania instalacji stacjonarnej, który został otwarty na podstawie tego samego zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych.";

4)
w art. 15 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Każdy operator statków powietrznych posiada nie więcej niż jeden rachunek posiadania operatora statków powietrznych.";

b)
uchyla się ust. 5;
5)
dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 15a

Otwieranie rachunków posiadania operatorów statków morskich w rejestrze Unii

1. W ciągu 40 dni roboczych od opublikowania wykazu, o którym mowa w art. 3gf ust. 2 lit. a) dyrektywy 2003/87/WE, lub - w przypadku przedsiębiorstw żeglugowych nieuwzględnionych w tym wykazie - w ciągu 65 dni roboczych od pierwszego rejsu objętego zakresem art. 3ga tej dyrektywy przedsiębiorstwo żeglugowe dostarcza odpowiedniemu krajowemu administratorowi informacje określone w załączniku VIIa do niniejszego rozporządzenia i przedkłada krajowemu administratorowi wniosek o otwarcie rachunku posiadania operatora statków morskich w rejestrze Unii.

2. Każde przedsiębiorstwo żeglugowe posiada nie więcej niż jeden rachunek posiadania operatora statków morskich.

3. W ciągu 20 dni roboczych od otrzymania kompletnych informacji zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu i zgodnie z art. 21 krajowy administrator otwiera rachunek posiadania operatora statków morskich dla każdego przedsiębiorstwa żeglugowego w rejestrze Unii lub informuje potencjalnego posiadacza rachunku o odmowie otwarcia rachunku, zgodnie z art. 19.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego w przypadku wniosków, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu i złożonych w 2024 r. termin otwarcia rachunku posiadania operatora statków morskich przez krajowego administratora wynosi 40 dni roboczych od otrzymania kompletnych informacji.

Artykuł 15b

Otwieranie rachunków posiadania podmiotów objętych regulacją w rejestrze Unii

1. W ciągu 20 dni roboczych od wejścia w życie zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych podmiot objęty regulacją, który wchodzi w zakres rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE, dostarcza odpowiedniemu krajowemu administratorowi informacje wyszczególnione w załączniku VIIb do niniejszego rozporządzenia i przedkłada krajowemu administratorowi wniosek o otwarcie rachunku posiadania podmiotu objętego regulacją w rejestrze Unii.

2. W ciągu 20 dni roboczych od otrzymania kompletnych informacji zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu i zgodnie z art. 21 krajowy administrator otwiera rachunek posiadania podmiotu objętego regulacją dla każdego podmiotu objętego regulacją w rejestrze Unii lub informuje potencjalnego posiadacza rachunku o odmowie otwarcia rachunku, zgodnie z art. 19.

3. Każdy podmiot objęty regulacją posiada nie więcej niż jeden rachunek posiadania podmiotu objętego regulacją.

4. Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego w przypadku wniosków, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu i złożonych w 2025 r. termin otwarcia rachunków posiadania podmiotów objętych regulacją przez krajowego administratora wynosi 40 dni roboczych od otrzymania kompletnych informacji.

5. Nowy rachunek posiadania podmiotu objętego regulacją może zostać otwarty tylko wówczas, gdy podmiot objęty regulacją nie posiada jeszcze rachunku posiadania podmiotu objętego regulacją, który został otwarty na podstawie tego samego zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych.

6. W przypadku gdy krajowy administrator uzyskał już informacje na potrzeby środków krajowych w sektorach objętych zakresem załącznika III do dyrektywy 2003/87/WE, może wykorzystać te informacje do celów otwarcia rachunków posiadania podmiotów objętych regulacją, pod warunkiem że informacje te spełniają wymogi określone w art. 15b niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 15c

Otwieranie rachunków usunięcia należących do rządów państw trzecich w rejestrze Unii

1. Po podpisaniu niewiążącego porozumienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1b dyrektywy 2003/87/WE, rząd państwa trzeciego lub jednostka subfederalna lub regionalna może zwrócić się, w drodze oficjalnego pisma, do centralnego administratora o otwarcie w rejestrze Unii rachunku usunięcia należącego do rządu państwa trzeciego.

2. Dane państwo trzecie posiada nie więcej niż jeden rachunek usunięcia należący do rządu państwa trzeciego.

Artykuł 15d

Otwieranie rachunków usunięcia ze względu na odstępstwo podatkowe w rejestrze Unii

1. W przypadku gdy państwo członkowskie powiadomi Komisję o zastosowaniu zwolnienia zgodnie z art. 30e ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE, a Komisja nie wniesie sprzeciwu wobec zastosowania tego odstępstwa, dane państwo członkowskie zwraca się, w drodze oficjalnego pisma, do centralnego administratora o otwarcie rachunku usunięcia ze względu na odstępstwo podatkowe w rejestrze Unii.

2. Dane państwo członkowskie posiada nie więcej niż jeden rachunek usunięcia ze względu na odstępstwo podatkowe.

3. Na rachunek usunięcia ze względu na odstępstwo podatkowe można przenosić wyłącznie uprawnienia podmiotu objętego regulacją. Uprawnienia podmiotu objętego regulacją przechowywane na rachunku usunięcia ze względu na odstępstwo podatkowe usuwa się do końca roku następującego po roku odniesienia zgodnie z art. 30e ust. 3 lit. g) dyrektywy 2003/87/WE.

4. Rachunek usunięcia ze względu na odstępstwo podatkowe wykorzystuje się wyłącznie w celu spełnienia wymogów określonych w art. 30e ust. 3 lit. g) dyrektywy 2003/87/WE, przy czym liczba uprawnień wysłanych na ten rachunek w danym roku nie może być wyższa niż różnica między liczbą uprawnień, które mają zostać sprzedane na aukcji w roku odniesienia po zastosowaniu art. 30e ust. 3 lit. f) tej dyrektywy, a liczbą uprawnień, które mają zostać anulowane zgodnie z art. 30e ust. 3 lit. g) dyrektywy 2003/87/WE.";

6)
w art. 19 ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli krajowy administrator odmówi otwarcia rachunku operatora zgodnie z ust. 2, rachunek ten może zostać otwarty na polecenie właściwego organu.";

7)
w art. 22 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Operatorzy w ciągu 10 dni roboczych powiadamiają administratora swojego rachunku o przeprowadzeniu połączenia lub podziału przedsiębiorstwa.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Co najmniej raz na trzy lata krajowy administrator przeprowadza przegląd informacji o rachunku, sprawdzając, czy są nadal kompletne, aktualne, dokładne i prawdziwe, oraz w stosownych przypadkach zwraca się do posiadacza rachunku o powiadomienie o wszelkich zmianach. W przypadku rachunków operatora i weryfikatorów przegląd przeprowadza się co najmniej raz na pięć lat. Do ostatniego dnia miesiąca następującego po 12 miesiącach od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a następnie co najmniej raz każdego roku krajowi administratorzy dokonują przeglądu rachunków, które nie zawierają informacji na temat identyfikatora podmiotu prawnego lub statusu systemu obrotu lub kontrahenta centralnego, o których mowa w tabeli III-I w załączniku III.";

c)
w ust. 7 słowa "art. 14, 15 lub 16" zastępuje się słowami "art. 14, 15, 15a, 15b lub 16";
d)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"11a. Jeżeli następuje zmiana organu administrującego właściwego dla przedsiębiorstwa żeglugowego zgodnie z procedurą określoną w art. 3gf dyrektywy 2003/87/WE, centralny administrator aktualizuje dane krajowego administratora odpowiadającego za dany rachunek posiadania operatora statków morskich. W przypadku zmiany administratora rachunku posiadania operatora statków morskich nowy administrator może nałożyć wymóg, aby przedsiębiorstwo żeglugowe przedłożyło informacje dotyczące otwarcia rachunku zgodnie z art. 15a oraz informacje dotyczące upoważnionych przedstawicieli wymagane zgodnie z art. 21.";

e)
ust. 12 otrzymuje brzmienie:

"12. Z zastrzeżeniem przepisów ust. 11 i 11a państwo członkowskie odpowiedzialne za zarządzanie rachunkiem pozostaje bez zmian.";

8)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 24a

Zamykanie rachunków usunięcia należących do rządów państw trzecich

Centralny administrator zamyka rachunek usunięcia należący do rządu państwa trzeciego w terminie 10 dni roboczych od zakończenia okresu określonego w niewiążącym porozumieniu, o którym mowa w art. 25 ust. 1b dyrektywy 2003/87/WE.";

9)
w art. 25 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Zamykanie rachunków posiadania instalacji stacjonarnych";

b)
w ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Krajowy administrator może zamknąć rachunek posiadania instalacji stacjonarnej, jeżeli spełnione są następujące warunki:"

c)
ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) zweryfikowane emisje były rejestrowane przez wszystkie lata, w których instalacja stacjonarna była objęta EU ETS;";

10)
dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 26a

Zamykanie rachunków posiadania operatorów statków morskich

1. Właściwy organ powiadamia krajowego administratora w ciągu dziesięciu dni roboczych o powiadomieniu przez posiadacza rachunku lub o odkryciu w wyniku zbadania innych dowodów, że przedsiębiorstwo żeglugowe dokonało połączenia z innym przedsiębiorstwem żeglugowym lub zaprzestało wszystkich swoich działań objętych załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE.

2. Krajowy administrator może zamknąć rachunek posiadania operatora statków morskich, jeżeli spełnione są następujące warunki:

a) dokonano powiadomienia zgodnie z ust. 1;

b) rok ostatniej emisji jest zarejestrowany w rejestrze Unii;

c) zweryfikowane emisje podlegające wymogom umorzenia zgodnie z art. 3gb i 12 dyrektywy 2003/87/WE były rejestrowane przez wszystkie lata, w których przedsiębiorstwo żeglugowe było objęte EU ETS;

d) przedsiębiorstwo żeglugowe umorzyło ilość uprawnień co najmniej równą jego zweryfikowanym emisjom podlegającym wymogom umorzenia zgodnie z art. 3gb i 12 dyrektywy 2003/87/WE.

Artykuł 26b

Zamykanie rachunków posiadania podmiotów objętych regulacją

1. W przypadku gdy właściwy organ cofnie zezwolenie na emisję gazów cieplarnianych lub otrzyma powiadomienie od posiadacza rachunku bądź odkryje w wyniku zbadania innych dowodów, że podmiot objęty regulacją dokonał połączenia z innym podmiotem objętym regulacją lub zaprzestał wszystkich swoich działań objętych załącznikiem III do dyrektywy 2003/87/WE, powiadamia o tym krajowego administratora w terminie 10 dni roboczych od takiego cofnięcia, powiadomienia przez posiadacza rachunku lub odkrycia, stosownie do przypadku.

2. Krajowy administrator może zamknąć rachunek posiadania podmiotu objętego regulacją, jeżeli spełnione są następujące warunki:

a) otrzymano powiadomienie od właściwego organu zgodnie z ust. 1;

b) rok ostatniej emisji jest zarejestrowany w rejestrze Unii;

c) zweryfikowane emisje były rejestrowane przez wszystkie lata, w których podmiot objęty regulacją był objęty EU ETS;

d) podmiot objęty regulacją umorzył ilość uprawnień co najmniej równą jego zweryfikowanym emisjom.";

11)
w art. 28 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W przypadku rachunków operatora właściwy organ lub stosowny organ egzekwowania prawa może polecić krajowemu administratorowi, aby nadał status »zablokowany« tym rachunkom, do których dostęp został zawieszony do czasu, gdy właściwy organ ustali, że sytuacja, która doprowadziła do zawieszenia, nie ma już miejsca.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Krajowy administrator zamyka rachunek operatora, jeżeli właściwy organ polecił mu jego zamknięcie na podstawie braku przesłanek pozwalających oczekiwać dalszego umorzenia uprawnień lub zwrotu nadwyżki uprawnień.";

12)
art. 30 ust. 10 otrzymuje brzmienie:

"10. Jeżeli posiadacz jakiegokolwiek rachunku operatora nie może dokonać umorzenia w ciągu 10 dni roboczych przed terminem umorzenia określonym, odpowiednio, w art. 12 ust. 3 i art. 30e ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE ze względu na zawieszenie zgodnie z niniejszym artykułem, krajowy administrator umarza - na wniosek posiadacza rachunku - liczbę uprawnień określoną przez posiadacza rachunku.";

13)
w art. 31 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Dane dotyczące zweryfikowanych emisji operatorów";

b)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zawsze gdy wymagają tego przepisy krajowe, każdy operator wybiera weryfikatora z wykazu weryfikatorów zarejestrowanych u krajowego administratora zarządzającego jego rachunkiem.";

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Po pomyślnej, przeprowadzonej zgodnie z art. 15 dyrektywy 2003/87/WE, weryfikacji sprawozdania operatora w sprawie emisji z instalacji za poprzedni rok sprawozdania operatora statków powietrznych w sprawie emisji z całej działalności lotniczej prowadzonej w poprzednim roku lub sprawozdania podmiotu objętego regulacją w sprawie emisji za poprzedni rok weryfikator lub właściwy organ zatwierdza roczne dane dotyczące emisji.

W przypadku przedsiębiorstw żeglugowych weryfikator lub właściwy organ zatwierdza roczne dane dotyczące emisji po zadowalającej weryfikacji zagregowanych danych dotyczących emisji przedsiębiorstwa żeglugowego na poziomie przedsiębiorstwa zgodnie z art. 3ge tej dyrektywy. W przypadku podmiotów objętych regulacją weryfikator lub właściwy organ zatwierdza roczne dane dotyczące emisji po pomyślnej weryfikacji przeprowadzonej zgodnie z art. 15 dyrektywy 2003/87/WE.";

d)
w ust. 5 zdanie ostatnie otrzymuje brzmienie:

"Wszystkie zatwierdzone emisje muszą zostać oznaczone jako »zweryfikowane« w terminach określonych w art. 32.";

e)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Właściwy organ może polecić krajowemu administratorowi, aby skorygował roczne zweryfikowane emisje dowolnego operatora w celu zapewnienia zgodności z art. 3gd, 3ge, 14 i 15 dyrektywy 2003/87/WE przez wprowadzenie do rejestru Unii skorygowanych zweryfikowanych lub szacunkowych emisji dla danego operatora za dany rok.";

f)
w ust. 7 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli w dniu 1 maja każdego roku nie zarejestrowano w rejestrze Unii zweryfikowanych emisji dla instalacji stacjonarnej lub operatora statków powietrznych za poprzedni rok lub jeżeli udowodniono, że zweryfikowane emisje są nieprawidłowe, ewentualną zastępczą szacunkową liczbę wprowadzoną do rejestru Unii oblicza się tak dokładnie, jak to możliwe, zgodnie z art. 14 i 15 dyrektywy 2003/87/WE.";

(ii)
dodaje się akapity w brzmieniu:

"Jeżeli w dniu 1 maja każdego roku nie zarejestrowano w rejestrze Unii zweryfikowanych emisji dla przedsiębiorstwa żeglugowego za poprzedni rok lub jeżeli udowodniono, że zweryfikowane emisje są nieprawidłowe, ewentualną zastępczą szacunkową liczbę wprowadzoną do rejestru Unii oblicza się tak dokładnie, jak to możliwe, zgodnie z art. 3gd i 3ge dyrektywy 2003/87/WE.

Jeżeli w dniu 1 czerwca każdego roku nie zarejestrowano w rejestrze Unii zweryfikowanych emisji dla podmiotu objętego regulacją za poprzedni rok lub jeżeli udowodniono, że zweryfikowane emisje są nieprawidłowe, ewentualną zastępczą szacunkową liczbę wprowadzoną do rejestru Unii oblicza się tak dokładnie, jak to możliwe, zgodnie z art. 14 i 15 dyrektywy 2003/87/WE.";

14)
art. 32 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 32

Blokowanie rachunków wskutek niezgłoszenia zweryfikowanych emisji

1. Jeżeli w dniu 1 kwietnia każdego roku nie wprowadzono w rejestrze Unii i nie oznaczono jako »zweryfikowane« rocznych emisji dla instalacji stacjonarnej, operatora statków powietrznych lub przedsiębiorstwa żeglugowego za poprzedni rok, lub w dniu 1 maja każdego roku nie wprowadzono i nie oznaczono jako »zweryfikowane« w rejestrze Unii rocznych emisji podmiotu objętego regulacją odpowiadających ilości paliwa dopuszczonego do konsumpcji za poprzedni rok, centralny administrator dopilnowuje, by w rejestrze Unii odpowiedni rachunek operatora miał nadany status »zablokowany«.

2. Gdy wszystkie zaległe zweryfikowane emisje operatora za dany rok zostaną zarejestrowane w rejestrze Unii, centralny administrator dopilnowuje, by w rejestrze Unii rachunek otrzymał status »otwarty«.";

15)
w art. 33 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Centralny administrator dopilnowuje, by w dniu 1 października każdego roku rejestr Unii wskazał liczbę statusu zgodności za ubiegły rok dla rachunku posiadania każdej instalacji stacjonarnej, każdego operatora statków powietrznych i każdego operatora statków morskich, który nie ma statusu »zamknięty«, przez obliczenie sumy wszystkich umorzonych uprawnień za bieżący okres pomniejszonej o sumę wszystkich zweryfikowanych emisji w bieżącym okresie do poprzedniego roku włącznie i powiększonej o czynnik korekty.";

(ii)
w akapicie drugim słowa "art. 25 i 26" zastępuje się słowami "art. 25, 26, 26a i 26b";
b)
dodaje się ustępy w brzmieniu:

"1a. W odniesieniu do okresu od 2024 r. do 2030 r. przy obliczaniu statusu zgodności dla przedsiębiorstw żeg- ługowych uwzględnia się odstępstwa na podstawie art. 12 ust. 3-e-3-b dyrektywy 2003/87/WE.

1b. W odniesieniu do okresu od 2024 r. do 2025 r. przy obliczaniu statusu zgodności dla przedsiębiorstw żeglugowych uwzględnia się przepisy ustanowione w art. 3gb dyrektywy 2003/87/WE.

1c. Od 2026 r. zweryfikowane emisje przedsiębiorstw żeglugowych będą również obejmować metan i podtlenek azotu.";

16)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 33a

Obliczanie liczb statusu zgodności dla podmiotów objętych regulacją

1. Od 2028 r. centralny administrator zapewnia, aby w dniu 1 czerwca każdego roku rejestr Unii wskazywał liczbę statusu zgodności za poprzedni rok dla każdego podmiotu objętego regulacją, którego rachunek posiadania podmiotu objętego regulacją nie ma statusu »zamknięty«. Liczbę tę oblicza się jako sumę wszystkich umorzonych za bieżący okres uprawnień pomniejszoną o sumę wszystkich zweryfikowanych emisji odpowiadających ilości paliwa dopuszczonego do konsumpcji w okresie bieżącym do poprzedniego roku włącznie. Liczby statusu zgodności nie oblicza się w przypadku rachunków, których poprzednia liczba statusu zgodności była równa zeru lub dodatnia, a jako rok ostatniej emisji określono rok poprzedzający poprzedni rok.

2. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii obliczył liczbę statusu zgodności przed zamknięciem rachunku zgodnie z art. 26b.

3. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii rejestrował liczbę statusu zgodności dla każdego podmiotu objętego regulacją w odniesieniu do każdego roku.";

17)
w art. 36 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"5. Uprawnienia wchodzące w zakres rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE nie są zamienne z uprawnieniami wchodzącymi w zakres rozdziałów II i III tej dyrektywy. Uprawnienia wchodzące w zakres rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE nie mogą być przechowywane na rachunkach posiadania instalacji stacjonarnych, rachunkach posiadania operatorów statków powietrznych, rachunkach posiadania operatorów statków morskich ani na rachunkach usunięcia należących do rządów państw trzecich.";

18)
w art. 37 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Centralny administrator może utworzyć, stosownie do przypadku, unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji, unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji lotniczych, unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji, unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji lotniczych, unijny rachunek aukcyjny, unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji lotniczych, unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją i unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją oraz tworzy lub anuluje rachunki i uprawnienia zgodnie z wymogami aktów prawa Unii, w tym zgodnie z wymogami dyrektywy 2003/87/WE lub art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010.";

b)
w ust. 2 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Uprawnienia podmiotu objętego regulacją muszą zawsze się odróżniać od uprawnień ogólnych.";

19)
w art. 38 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Przekaz na rzecz instalacji stacjonarnych i operatorów statków morskich uprawnień do emisji ogólnych będących przedmiotem aukcji";

b)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Centralny administrator w stosownym terminie dokonuje w imieniu odpowiedniego państwa członkowskiego prowadzącego sprzedaż na aukcji, jak również funduszu innowacyjnego ustanowionego na podstawie art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE, funduszu modernizacyjnego ustanowionego na podstawie art. 10d dyrektywy 2003/87/WE, Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 * lub Społecznego Funduszu Klimatycznego ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 * , reprezentowanego przez prowadzącego aukcje wyznaczonego zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010, przekazu uprawnień do emisji ogólnych na rzecz instalacji stacjonarnych i operatorów statków morskich z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji na unijny rachunek aukcyjny w ilości odpowiadającej rocznym wielkościom określonym zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia.

20)
art. 39 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 39

Przekaz na rzecz instalacji stacjonarnych uprawnień do emisji ogólnych przydzielanych bezpłatnie

Centralny administrator w odpowiednim czasie dokonuje przekazu uprawnień do emisji ogólnych na rzecz instalacji stacjonarnych z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji na unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji w ilości odpowiadającej sumie uprawnień przydzielanych bezpłatnie zgodnie z tabelą krajowego rozdziału uprawnień każdego państwa członkowskiego.";

21)
art. 40 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 40

Przekaz na rzecz lotnictwa uprawnień do emisji ogólnych będących przedmiotem aukcji

1. Centralny administrator w odpowiednim czasie dokonuje w imieniu odpowiedniego państwa członkowskiego prowadzącego sprzedaż na aukcji, reprezentowanego przez prowadzącego aukcje wyznaczonego zgodnie z [rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010], przekazu na rzecz lotnictwa uprawnień ogólnych z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji lotniczych na unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji lotniczych w ilości odpowiadającej rocznym wielkościom określonym zgodnie z tym rozporządzeniem.

2. W przypadku dostosowania rocznych wielkości uprawnień zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 centralny administrator w zależności od przypadku dokonuje przekazu odpowiedniej ilości uprawnień ogólnych z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji lotniczych na unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji lotniczych lub z unijnego rachunku aukcyjnego uprawnień do emisji lotniczych na unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji lotniczych.";

22)
art. 41 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 41

Przekaz na rzecz operatorów statków powietrznych uprawnień do emisji ogólnych przydzielanych bezpłatnie

Centralny administrator w odpowiednim czasie dokonuje przekazu uprawnień do emisji ogólnych z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji lotniczych na unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji lotniczych w ilości odpowiadającej sumie uprawnień przydzielanych bezpłatnie zgodnie z tabelą krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych każdego państwa członkowskiego.";

23)
uchyla się art. 42;
24)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 42a

"Przekaz uprawnień podmiotu objętego regulacją będących przedmiotem aukcji

1. Centralny administrator w odpowiednim czasie dokonuje w imieniu odpowiedniego państwa członkowskiego prowadzącego sprzedaż na aukcji oraz Społecznego Funduszu Klimatycznego ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2023/955, reprezentowanego przez prowadzącego aukcje wyznaczonego zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010, przekazu uprawnień podmiotu objętego regulacją z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją na unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją w ilości odpowiadającej rocznym wielkościom określonym zgodnie z art. 13 wspomnianego rozporządzenia.

2. W przypadku dostosowania rocznych wielkości uprawnień zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 centralny administrator w zależności od przypadku dokonuje przekazu odpowiedniej ilości uprawnień podmiotu objętego regulacją z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją na unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją lub z unijnego rachunku aukcyjnego uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją na unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją.";

25)
uchyla się art. 44 i 45;
26)
art. 48 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 48

Bezpłatny przydział ogólnych uprawnień

1. Krajowy administrator wskazuje w tabeli krajowego rozdziału uprawnień dla każdej instalacji stacjonarnej, każdego roku i każdej podstawy prawnej określonej w załączniku X, czy dana instalacja powinna otrzymać przydział na odnośny rok.

2. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii automatycznie przekazywał na rzecz instalacji stacjonarnych uprawnienia ogólne z unijnego rachunku przydziału uprawnień do emisji zgodnie z odpowiednią tabelą krajowego rozdziału uprawnień na odpowiedni otwarty rachunek posiadania instalacji stacjonarnej o statusie zgodności A, określonym w tabeli XIV-I w załączniku XIII, lub na odpowiedni zablokowany rachunek posiadania instalacji stacjonarnej, uwzględniając zasady automatycznego przekazywania uprawnień określone w specyfikacjach dotyczących wymiany danych i specyfikacjach technicznych przewidzianych w art. 75.

3. W przypadku gdy wyłączony rachunek posiadania instalacji stacjonarnej nie otrzyma uprawnień na mocy ust. 2, uprawnienia za lata wyłączenia nie zostaną przekazane na ten rachunek, jeżeli zostanie mu następnie nadany status »otwarty«.

4. Centralny administrator dopilnowuje, by instalacja stacjonarna mogła przekazywać z powrotem nadwyżkę uprawnień na unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji, w przypadku gdy wprowadzono zmianę do tabeli krajowego rozdziału uprawnień danego państwa członkowskiego zgodnie z art. 47, aby poprawić nadmierny przydział uprawnień dla instalacji stacjonarnej, i właściwy organ zwrócił się do instalacji stacjonarnej o zwrot takiej nadwyżki uprawnień.

5. Właściwy organ może polecić krajowemu administratorowi przekazanie z powrotem nadwyżki uprawnień na unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji, w przypadku gdy nadmierny przydział uprawnień do emisji jest następstwem przydzielenia uprawnień po zaprzestaniu przez instalację stacjonarną prowadzenia działalności w instalacji, do której odnosi się przydział, bez informowania właściwego organu.";

27)
art. 49 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli Komisja uzna, że zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych są zgodne z dyrektywą 2003/87/WE, poleca centralnemu administratorowi, aby wprowadził odpowiednie zmiany w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych w rejestrze Unii. W przeciwnym wypadku w rozsądnym terminie odmawia przyjęcia zmian i bezzwłocznie informuje o tym państwo członkowskie, podając przyczyny odmowy oraz przedstawiając kryteria, jakie należy spełnić, aby kolejne zgłoszenie zostało przyjęte.";

28)
w art. 50 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Przydział bezpłatnych uprawnień dla operatorów statków powietrznych";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii automatycznie przekazywał uprawnienia do emisji lotniczych - oraz od dnia 1 stycznia 2025 r. uprawnienia ogólne - z unijnego rachunku przydziału uprawnień do emisji lotniczych na odpowiedni otwarty rachunek posiadania operatora statków powietrznych o statusie zgodności A, określonym w tabeli XIV-I w załączniku XIII, lub na odpowiedni zablokowany rachunek posiadania operatora statków powietrznych zgodnie z odpowiednią tabelą przydziału uprawnień, uwzględniając zasady automatycznego przekazywania uprawnień określone w specyfikacjach dotyczących wymiany danych i specyfikacjach technicznych przewidzianych w art. 75.";

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeżeli umowa zgodnie z art. 25 dyrektywy 2003/87/WE obowiązuje i wymaga przekazania uprawnień do emisji lotniczych na rachunki posiadania operatorów statków powietrznych w rejestrze innego systemu handlu emisjami gazów cieplarnianych, centralny administrator we współpracy z administratorem innego rejestru, dopilnowuje, by rejestr Unii przekazał uprawnienia ogólne z unijnego rachunku przydziału uprawnień do emisji lotniczych na odpowiednie rachunki w innym rejestrze.";

d)
dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Właściwy organ może polecić krajowemu administratorowi przekazanie z powrotem nadwyżki uprawnień na unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji, w przypadku gdy nadmierny przydział uprawnień do emisji jest następstwem rocznego przydziału na rok, w odniesieniu do którego status rachunku posiadania operatora statków powietrznych został następnie zmieniony na »wyłączony«.";

29)
tytuł art. 51 otrzymuje brzmienie:

"Zwrot uprawnień operatorów statków powietrznych";

30)
w art. 52 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"System rozrachunkowy lub system rozliczeniowy, o którym mowa w akapicie pierwszym, udostępnia jedną tabelę aukcyjną dla każdego roku kalendarzowego dla sprzedaży na aukcji uprawnień ogólnych i dla sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji lotniczych w okresie do dnia 31 grudnia 2024 r. i zapewnia, by ta tabela aukcyjna zawierała informacje określone w załączniku XII.";

b)
dodaje się następujący akapit:

"System rozrachunkowy lub system rozliczeniowy, o którym mowa w akapicie pierwszym, udostępnia jedną tabelę aukcyjną dla każdego roku kalendarzowego dla celów sprzedaży na aukcji uprawnień wchodzących w zakres rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/UE i zapewnia, by ta tabela aukcyjna zawierała informacje określone w załączniku XII.";

31)
art. 54 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 54

Sprzedaż uprawnień na aukcji

1. Komisja w stosownym terminie poleca centralnemu administratorowi, aby na wniosek państwa członkowskiego prowadzącego sprzedaż na aukcji i w związku z funduszem innowacyjnym, funduszem modernizacyjnym, Instrumentem na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności lub Społecznym Funduszem Klimatycznym, reprezentowanego przez prowadzącego aukcje wyznaczonego zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010, dokonał przekazu następujących uprawnień na odpowiedni rachunek zabezpieczenia transakcji aukcyjnych zgodnie z odpowiednią tabelą aukcyjną:

a) uprawnień ogólnych z unijnego rachunku aukcyjnego;

b) do dnia 31 grudnia 2024 r. uprawnień do emisji lotniczych z unijnego rachunku aukcyjnego uprawnień do emisji lotniczych;

c) od dnia 1 stycznia 2025 r. uprawnień do emisji ogólnych na rzecz lotnictwa z unijnego rachunku aukcyjnego uprawnień do emisji lotniczych;

d) od dnia 1 stycznia 2027 r. uprawnień podmiotów objętych regulacją z unijnego rachunku aukcyjnego uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją.

2. Posiadacz odpowiedniego rachunku zabezpieczenia transakcji aukcyjnych zapewnia przekaz uprawnień będących przedmiotem aukcji na rzecz zwycięskich oferentów lub ich następców prawnych zgodnie z art. 47 ust. 2 [rozporządzenia (UE) nr 1031/2010].

3. Na upoważnionego przedstawiciela rachunku zabezpieczenia transakcji aukcyjnych można nałożyć wymóg przekazania wszelkich uprawnień, których nie dostarczono z rachunku zabezpieczenia transakcji aukcyjnych, na, odpowiednio, unijny rachunek aukcyjny, unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji lotniczych lub unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją.";

32)
art. 55 ust. 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"2. Z rachunków operatora można przekazywać uprawnienia wyłącznie na rachunek figurujący w wykazie bezpiecznych rachunków ustanowionym zgodnie z art. 23.

3. Posiadacze rachunków operatora mogą zdecydować, że można dokonywać przekazów z ich rachunku na rachunki niefigurujące w wykazie bezpiecznych rachunków ustanowionym zgodnie z art. 23. Posiadacze rachunków operatora mogą wycofać taką decyzję. O decyzji i wycofaniu decyzji powiadamia się w należycie podpisanym oświadczeniu przedłożonym krajowemu administratorowi.

4. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii wskazywał, czy przekaz stanowi transakcję dwustronną. Przekaz uznaje się za transakcję dwustronną, chyba że transakcja ta została zrealizowana za pośrednictwem systemów wykorzystywanych przez systemy obrotu i zgłoszona zgodnie z art. 26 ust. 5 rozporządzenia (UE) Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 * lub została rozliczona przez kontrahenta centralnego zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012.

33)
w art. 56 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Operator umarza uprawnienia, składając do rejestru Unii wniosek o:";

b)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) przekazanie określonej liczby uprawnień z odpowiedniego rachunku operatora lub podmiotu objętego regulacją na unijny rachunek usunięcia uprawnień;";

c)
lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) zarejestrowanie liczby i rodzaju przekazanych uprawnień umorzonych dla emisji operatora w bieżącym okresie.";

34)
art. 58 ust. 6 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) po wycofaniu transakcji umarzania żaden operator nie przestałby spełniać wymogów w wyniku tego wycofania.";

35)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 59-a

Zatwierdzone transakcje na rachunkach usunięcia należących do rządów państw trzecich

Uprawnienia przechowywane na rachunkach usunięcia należących do rządów państw trzecich są usuwane. Nie dokonuje się przekazu uprawnień z rachunków usunięcia należących do rządów państw trzecich. Z rachunków tych nie można wykonywać żadnych innych transakcji.";

36)
w art. 68 dodaje się ustępy w brzmieniu:

"5. W przypadku gdy zgodnie z art. 53 ust. 1 system rozliczeniowy platformy aukcyjnej powiadomi Komisję o zmianie tabeli aukcyjnej ze względu na wstrzymanie sprzedaży uprawnień zgodnie z art. 22 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, centralny administrator wprowadza tę zgłoszoną zmienioną tabelę aukcyjną do rejestru Unii i nie dokonuje przekazu odnośnych uprawnień.

6. W przypadku gdy system rozliczeniowy odpowiedniej platformy aukcyjnej nie powiadomił o zmianie tabeli aukcyjnej zgodnie z ust. 5 i jeżeli takiego powiadomienia dokonał prowadzący aukcje wyznaczony zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, centralny administrator zawiesza przekazanie uprawnień dla tego państwa członkowskiego.

7. Jeżeli po wyznaczeniu nowego prowadzącego aukcje zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 system rozliczeniowy platformy aukcyjnej powiadomił Komisję o zmianie tabeli aukcyjnej w zakresie tożsamości i danych kontaktowych nowego prowadzącego aukcje, centralny administrator wprowadza zmienioną tabelę aukcyjną do rejestru Unii i dokonuje przekazu uprawnień w imieniu nowego prowadzącego aukcje na rachunek zabezpieczenia transakcji aukcyjnych systemu rozliczeniowego odpowiedniej platformy aukcyjnej.

8. Z wyjątkiem przypadków, w których aukcję unieważniono zgodnie z art. 7 ust. 5 lub 6 lub art. 9 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010, centralny administrator zawiesza przekazanie uprawnień zgodnie z odpowiednią tabelą aukcyjną wpisaną do rejestru Unii w każdym z następujących przypadków:

a) odnośna platforma aukcyjna nie jest w stanie prowadzić aukcji zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1031/2010;

b) osiągnięto wymagane przychody ze sprzedaży na aukcji uzyskane zgodnie z art. 10a ust. 9, art. 10e i art. 30d ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE.

W przypadkach, o których mowa w akapicie pierwszym, system rozliczeniowy platformy aukcyjnej przedkłada w trybie pilnym zmienioną tabelę aukcyjną centralnemu administratorowi, który wprowadza ją do rejestru Unii.";

37)
w art. 80 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4a. Właściwe organy, o których mowa w art. 22 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, mogą otrzymywać, na wniosek skierowany do centralnego administratora, jeżeli takie wnioski są uzasadnione i konieczne do celów, o których mowa w ust. 4 akapit pierwszy, dane przechowywane w rejestrze Unii w regularnych odstępach czasu określonych w porozumieniu z centralnym administratorem.";

38)
załącznik I zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;
39)
w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
40)
w załączniku VI wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia;
41)
dodaje się nowy załącznik VIIa określony w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia;
42)
dodaje się nowy załącznik VIIb określony w załączniku V do niniejszego rozporządzenia;
43)
w załączniku IX wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem VI do niniejszego rozporządzenia;
44)
w załączniku XIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem VII do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1. pkt 21, 22, 25 oraz art. 1 pkt 28 lit. c) stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r. a art. 1 pkt 30 lit. b) stosuje się od dnia 1 stycznia 2027 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 października 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK I

Tabela I-I

Rodzaje rachunków oraz rodzaje jednostek, które mogą być przechowywane na każdym rodzaju rachunku

Nazwa rodzaju rachunku Posiadacz rachunku Administrator rachunku Liczba rachunków tego rodzaju Uprawnienia Jednostki z powiązanych ETS zgodnie z art. 25 dyrektywy 2003/87/-

WE

Uprawnienia objęte rozdziałem

IVa dyrektywy 2003/87/WE

Uprawnienia ogólne Uprawnienia do emisji lotniczych
I. Rachunki zarządzania ETS w rejestrze Unii
Unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji UE centralny administrator 1 Tak Nie Nie Nie
Unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji lotniczych UE centralny administrator 1 Tak Tak Nie Nie
Unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją UE centralny administrator 1 Nie Nie Nie Tak
Unijny rachunek aukcyjny UE centralny administrator 1 Tak Nie Nie Nie
Unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji podmiotów objętych regulacją UE centralny administrator 1 Nie Nie Nie Tak
Rachunek usunięcia należący do rządu państwa trzeciego Rząd państwa trzeciego Centralny administrator Jeden dla każdego rządu państwa trzeciego, który zawarł niewiążące porozumienie z UE Tak Tak Nie Nie
Rachunek usunięcia ze względu na odstępstwo podatkowe Państwo członkowskie Centralny administrator Jeden dla każdego państwa członkowskiego korzystającego z odstępstwa zgodnie z art. 30e ust. 3 dyrektywy EU ETS Nie Nie Nie Tak
Unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji UE centralny administrator 1 Tak Nie Nie Nie
Unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji lotniczych UE centralny administrator 1 Tak Tak Nie Nie
Unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji lotniczych UE centralny administrator 1 Tak Tak Nie Nie
Unijny rachunek usunięcia uprawnień UE centralny administrator 1 Tak Tak Tak Tak
Rachunek zabezpieczenia transakcji aukcyjnych Organizator aukcji, platforma aukcyjna, system rozliczeń lub system rozrachunkowy krajowy administrator, który otworzył rachunek co najmniej jeden dla każdej platformy aukcyjnej Tak Tak Nie Tak
II. Rachunki posiadania w ETS w rejestrze Unii
Rachunek posiadania instalacji stacjonarnych Operator krajowy administrator państwa członkowskiego, w którym znajduje się instalacja jeden dla każdej instalacji Tak Tak Tak Nie
Rachunek posiadania operatora statków powietrznych Operator statków powietrznych krajowy administrator państwa członkowskiego zarządzającego operatorem statków powietrznych jeden dla każdego operatora statków powietrznych Tak Tak Tak Nie
Krajowy rachunek posiadania Państwo członkowskie krajowy administrator państwa członkowskiego posiadającego rachunek co najmniej jeden dla każdego państwa członkowskiego Tak Tak Tak Tak
Rachunek posiadania operatora morskiego Operator krajowy administrator państwa członkowskiego określony zgodnie z art. 3gf dyrektywy 2003/87/UE jeden dla każdego przedsiębiorstwa żeglugowego Tak Tak Tak Nie
Rachunek posiadania podmiotu objętego regulacją Podmiot objęty regulacją krajowy administrator państwa członkowskiego, w którym znajduje się podmiot objęty regulacją jeden dla każdego podmiotu objętego regulacją Nie Nie Nie Tak
III. Rachunki obrotowe ETS w rejestrze Unii
Rachunek obrotowy Osoba krajowy administrator lub centralny administrator, który otworzył rachunek zgodnie z zatwierdzeniem Tak Tak Tak Tak

Tabela I-II

Rachunki do celu rozliczania transakcji na podstawie tytułu IIA

Nazwa rodzaju rachunku Posiadacz rachunku Administrator rachunku Liczba rachunków tego rodzaju AEA Rozliczone emisje/ro- zliczone pochłanianie LMU MFLFA
Unijny rachunek wszystkich AEA w ramach ESR UE centralny administrator 1 Tak Nie Nie Nie
Rachunek usunięcia w ramach ESR UE centralny administrator 1 Tak Nie Tak Nie
Unijny rachunek wszystkich AEA w ramach załącznika II UE centralny administrator 1 Tak Nie Nie Nie
Unijny rachunek

rezerwy bezpieczeństwa

w ramach ESR

UE centralny administrator 1 Tak Nie Nie Nie
Rachunek zgodności w ramach ESR Państwo członkowskie centralny administrator Jeden dla każdego z dziesięciu lat okresu dostosowywania się do wymagań dla każdego państwa członkowskiego Tak Nie Tak Nie

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 w tabeli III-I wprowadza się następujące zmiany:
1)
wiersz 21 otrzymuje brzmienie:
"21 Identyfikator podmiotu prawnego zgodnie z ISO 17442 obowiązkowa, jeżeli dotyczy wstępnie ustawiona Tak Nie Tak"
2)
dodaje się wiersze w brzmieniu:
"22 Nazwa jednostki dominującej obowiązkowa, jeżeli dotyczy podać Tak Nie Tak
23 Nazwa jednostki zależnej obowiązkowa, jeżeli dotyczy podać Tak Nie Tak
24 Numer identyfikacyjny posiadacza rachunku jednostki dominującej (nadany przez rejestr Unii) obowiązkowa, jeżeli dotyczy wstępnie ustawiona Tak Nie Nie
25 W stosownych przypadkach nazwa przedsiębiorstwa żeglugowego zarejestrowana w Thetis MRVn obowiązkowa, jeżeli dotyczy podać Tak Tak Tak
26 Status systemu obrotu zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE lub kontrahenta centralnego zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012 obowiązkowa, jeżeli dotyczy do wyboru Tak Tak Tak"
3)
dodaje się uwagę do tabeli w brzmieniu:

"(**) Thetis MRV to zautomatyzowany unijny system informacyjny obsługiwany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE."."

ZAŁĄCZNIK  III

W załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wprowadza się następujące zmiany:
1.
Tytuł otrzymuje brzmienie:

"Informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku posiadania instalacji stacjonarnej";

2)
Tabela VI-I otrzymuje brzmienie:

"Tabela VI-I Informacje dotyczące rachunków posiadania instalacji stacjonarnej

A B C D E F
Nr pozycji Informacja dotycząca rachunku Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa Rodzaj Czy może być aktualizowana? Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? Czy jest umieszczona

na ogólnodostępnej stronie internetowej?

1 Kod identyfikacyjny zezwolenia obowiązkowa podać Tak Tak Tak
2 Data wejścia w życie zezwolenia obowiązkowa podać Tak - Tak
3 Nazwa instalacji obowiązkowa podać Tak Tak Tak
4 Rodzaj działalności instalacji obowiązkowa do wyboru Tak Tak Tak
5 Adres instalacji - państwo obowiązkowa wstępnie ustawiona Tak Tak Tak
6 Adres instalacji - region nieobowiązkowa podać Tak Tak Tak
7 Adres instalacji - miasto obowiązkowa podać Tak Tak Tak
8 Adres instalacji - kod pocztowy obowiązkowa podać Tak Tak Tak
9 Adres instalacji - 1. wiersz obowiązkowa podać Tak Tak Tak
10 Adres instalacji - 2. wiersz nieobowiązkowa podać Tak Tak Tak
11 Nr telefonu instalacji (1) obowiązkowa podać Tak Nie Nie
12 Nr telefonu instalacji (2) obowiązkowa podać Tak Nie Nie
13 Adres e-mail instalacji obowiązkowa podać Tak Nie Nie
14 Numer identyfikacyjny europejskiego PRTR obowiązkowa, jeżeli dotyczy podać Tak Nie Tak
15 Szerokość geograficzna nieobowiązkowa podać Tak Nie Tak
16 Długość geograficzna nieobowiązkowa podać Tak Nie Tak
17 Rok pierwszej emisji obowiązkowa podać Tak"

ZAŁĄCZNIK  IV

"ZAŁĄCZNIK VIIa

Informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku posiadania operatora statków morskich

1. Informacje określone w tabeli III-I w załączniku III oraz informacje określone w tabelach VIIa-I i VlIa-II niniejszego załącznika.

2. W danych dostarczonych zgodnie z tabelą III-I w załączniku III jako posiadacza rachunku podaje się przedsiębiorstwo żeglugowe.

3. W przypadku gdy organizacja lub osoba, taka jak zarządca lub czarterujący statek bez załogi, która przejęła od właściciela odpowiedzialność za eksploatację statku i która, przyjmując taką odpowiedzialność, zgodziła się przejąć wszystkie obowiązki i zobowiązania nałożone przez Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu, określone w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 336/2006 4 oraz przyjęła na siebie również odpowiedzialność za przestrzeganie krajowych środków transponujących dyrektywę 2003/87/WE oraz obowiązek umorzenia uprawnień zgodnie z art. 3gb i 12 tej dyrektywy ("zobowiązania w ramach EU ETS"), taka organizacja lub osoba przedstawia dokument, w którym wyraźnie wskazano, że została należycie upoważniona przez właściciela statku do wypełnienia zobowiązań wynikających z EU ETS.

4. Dokument, o którym mowa w pkt 3 podpisuje zarówno właściciel statku, jak i dana organizacja lub osoba. Jeżeli dokument ten sporządzono w języku innym niż angielski, przedkłada się tłumaczenie na język angielski. Jeżeli dokument jest kopią, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza lub inną osobę o podobnej funkcji określoną przez krajowego administratora. Jeżeli taką uwierzytelnioną kopię wydano poza państwem członkowskim krajowego administratora, kopia musi zostać zalegalizowana, o ile przepisy prawa krajowego nie stanowią inaczej. Data poświadczenia lub legalizacji nie może być wcześniejsza niż trzy miesiące przed datą złożenia wniosku.

Dokument ten zawiera następujące informacje:

a) nazwę organizacji lub osoby upoważnionej przez właściciela statku i jej numer zgodnie z programem indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO;

b) kraj rejestracji organizacji lub osoby upoważnionej przez właściciela statku zgodnie z programem indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO;

c) nazwę właściciela statku i jego numer zgodnie z programem indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO;

d) następujące informacje dotyczące osoby wyznaczonej do kontaktów przez właściciela statku:

(i) imię;

(ii) nazwisko;

(iii) stanowisko;

(iv) adres miejsca prowadzenia działalności;

(v) numer telefonu służbowego;

(vi) służbowy adres e-mail;

e) datę rozpoczęcia stosowania upoważnienia udzielonego organizacji lub osobie przez właściciela statku;

f) numer identyfikacyjny IMO każdego statku objętego zakresem upoważnienia.

5. W przypadku gdy ust. 3 nie ma zastosowania, właściciel statku przedstawia dokument zawierający wykaz statków, za które ponosi odpowiedzialność, a także ich odpowiedni numer identyfikacyjny statku według IMO.

W przypadku zmian w tym wykazie statków właściciel statku informuje o tym krajowego administratora w ciągu 20 dni roboczych i przekazuje mu zaktualizowany dokument, a także nazwę i numer zgodnie z programem indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO nowego przedsiębiorstwa żeglugowego w odniesieniu do każdego ze statków, za które właściciel statku nie ponosi już odpowiedzialności.

6. Jeżeli posiadacz rachunku jest częścią grupy, przedstawia dokument wyraźnie określający strukturę grupy. Jeżeli dokument jest kopią, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza lub inną osobę o podobnej funkcji określoną przez krajowego administratora. Jeżeli taka uwierzytelniona kopia jest wydana poza państwem członkowskim wnioskującym o kopię, kopia musi być zalegalizowana, o ile przepisy prawa krajowego nie stanowią inaczej. Data poświadczenia lub legalizacji nie może być wcześniejsza niż trzy miesiące przed datą złożenia wniosku.

7. Jeżeli wniosek o otwarcie rachunku składa osoba prawna, krajowi administratorzy mogą poprosić o przedłożenie następujących dokumentów dodatkowych:

a) dowód rejestracji osoby prawnej;

b) dane rachunku bankowego;

c) potwierdzenie rejestracji VAT;

d) imię i nazwisko, data urodzenia i narodowość beneficjenta rzeczywistego osoby prawnej określonego w art. 3 pkt 6 dyrektywy (UE) 2015/849, w tym rodzaj sprawowanej własności lub kontroli;

e) kopia aktów założycielskich osoby prawnej;

f) kopia sprawozdania rocznego lub najnowszych skontrolowanych sprawozdań finansowych lub - jeżeli skontrolowane sprawozdania finansowe nie są dostępne - kopia sprawozdań finansowych opatrzona pieczęcią urzędu skarbowego lub dyrektora finansowego.

8. Zamiast pozyskiwać dokumenty papierowe potwierdzające informacje wymagane zgodnie z niniejszym załącznikiem, krajowi administratorzy mogą uzyskiwać odpowiednie informacje, korzystając z narzędzi cyfrowych, pod warunkiem że prawo krajowe zezwala na stosowanie takich narzędzi do przekazywania tego rodzaju informacji.

Tabela VIIa-I

Informacje dotyczące rachunków posiadania operatora statków morskich

A B C D E F
Nr pozycji Informacja dotycząca rachunku Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa Rodzaj Czy może być aktualizowana? Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? Czy jest umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej?
1 Numer zgodnie z programem indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO przedsiębiorstwa żeglugowego obowiązkowa podać Tak Tak Tak
2 Rodzaj przedsiębiorstwa żeglugowego obowiązkowa do wyboru (1) Tak Tak Tak
3 Nazwa przedsiębiorstwa żeglugowego obowiązkowa podać Tak Tak Tak
4 Kraj rejestracji przedsiębiorstwa żeglugowego (2) obowiązkowa wstępnie ustawiona Tak Tak Tak
5 Adres przedsiębiorstwa żeglugowego - państwo obowiązkowa wstępnie ustawiona Tak Tak Tak
6 Adres przedsiębiorstwa żeglugowego - region nieobowiązkowa podać Tak Tak Tak
7 Adres przedsiębiorstwa żeglugowego - miejscowość obowiązkowa podać Tak Tak Tak
8 Adres przedsiębiorstwa żeglugowego - kod pocztowy obowiązkowa podać Tak Tak Tak
9 Adres przedsiębiorstwa żeglugowego - 1. wiersz obowiązkowa podać Tak Tak Tak
10 Adres przedsiębiorstwa żeglugowego - 2. wiersz nieobowiązkowa podać Tak Tak Tak
11 Nr telefonu przedsiębiorstwa żeglugowego (1) obowiązkowa podać Tak Nie Nie
12 Nr telefonu przedsiębiorstwa żeglugowego (2) obowiązkowa podać Tak Nie Nie
13 Adres e-mail przedsiębiorstwa żeglugowego obowiązkowa podać Tak Nie Nie
14 Rok pierwszej emisji obowiązkowa podać Tak
15 Nazwa i numer zgodnie z programem indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO zarejestrowanego właściciela statku lub zarejestrowanych właścicieli statków, w odniesieniu do których przedsiębiorstwo żeglugowe przyjmuje na siebie odpowiedzialność za zobowiązania w ramach EU ETS (w stosownych przypadkach) obowiązkowa, jeżeli dotyczy podać Tak Tak Nie
16 Nazwa i numer zgodnie z programem indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO osoby (osób) lub organizacji innych niż właściciel statku, które przejmują obowiązki nałożone Międzynarodowym kodeksem zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (w stosownych przypadkach) obowiązkowa, jeżeli dotyczy podać Tak Tak Nie

(1) »Zarejestrowany właściciel« lub »Przedsiębiorstwo objęte ISM odrębne od zarejestrowanego właściciela«.

(2) Zarejestrowane w programie indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO

Tabela VIIa-II

Informacje na temat osoby wyznaczonej do kontaktów dla rachunku posiadania operatora statków morskich

A B C D E F
Nr pozycji Informacja dotycząca rachunku Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa Rodzaj Czy może być aktualizowana? Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? Czy jest umieszczona

na ogólnodostępnej stronie internetowej?

1 Imię osoby wyznaczonej do kontaktów w państwie członkowskim nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
2 Nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów w państwie członkowskim nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
3 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - państwo nieobowiązkowa wstępnie ustawiona Tak Nie Nie
4 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - region nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
5 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - miejscowość nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
6 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - kod pocztowy nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
7 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - 1. wiersz nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
8 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - 2. wiersz nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
9 Nr telefonu służbowego osoby wyznaczonej do kontaktów (1) nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
10 Nr telefonu służbowego osoby wyznaczonej do kontaktów (2) nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
11 Służbowy adres e-mail osoby wyznaczonej do kontaktów nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie"

ZAŁĄCZNIK  V

"ZAŁĄCZNIK VIIb

Informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku posiadania podmiotu objętego regulacją

1. Informacje określone w tabeli III-I w załączniku III.

2. W danych dostarczonych zgodnie z tabelą III-I w załączniku III jako posiadacza rachunku podaje się podmiot objęty regulacją. Nazwa posiadacza rachunku powinna być identyczna z nazwą osoby fizycznej lub prawnej, która jest posiadaczem odnośnego zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych.

3. Jeżeli posiadacz rachunku jest częścią grupy, przedstawia dokument wyraźnie określający strukturę grupy. Jeżeli dokument jest kopią, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza lub inną osobę o podobnej funkcji określoną przez krajowego administratora. Jeżeli taka uwierzytelniona kopia jest wydana poza państwem członkowskim wnioskującym o kopię, kopia musi być zalegalizowana, o ile przepisy prawa krajowego nie stanowią inaczej. Data poświadczenia lub legalizacji nie może być wcześniejsza niż trzy miesiące przed datą złożenia wniosku.

4. Informacje określone w tabelach VIIb-I i VIIb-II niniejszego załącznika.

5. Jeżeli wniosek o otwarcie rachunku składa podmiot prawny, krajowi administratorzy mogą poprosić o przedłożenie następujących dokumentów dodatkowych:

a) dowód rejestracji osoby prawnej;

b) dane rachunku bankowego;

c) potwierdzenie rejestracji VAT;

d) imię i nazwisko, data urodzenia i narodowość beneficjenta rzeczywistego osoby prawnej określonego w art. 3 pkt 6 dyrektywy (UE) 2015/849, w tym rodzaj sprawowanej własności lub kontroli;

e) kopia aktów założycielskich osoby prawnej;

f) kopia sprawozdania rocznego lub najnowszych skontrolowanych sprawozdań finansowych lub - jeżeli skontrolowane sprawozdania finansowe nie są dostępne - kopia sprawozdań finansowych opatrzona pieczęcią urzędu skarbowego lub dyrektora finansowego.

6. Zamiast pozyskiwać dokumenty papierowe potwierdzające informacje wymagane zgodnie z niniejszym załącznikiem, krajowi administratorzy mogą uzyskiwać odpowiednie informacje, korzystając z narzędzi cyfrowych, pod warunkiem że prawo krajowe zezwala na stosowanie takich narzędzi do przekazywania tego rodzaju informacji.

Tabela VIIb-I

Informacje dotyczące rachunków posiadania podmiotu objętego regulacją

A B C D E F
Nr pozycji Informacja dotycząca rachunku Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa Rodzaj Czy może być aktualizowana? Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? Czy jest umieszczona

na ogólnodostępnej stronie internetowej?

1 Kod identyfikacyjny zezwolenia obowiązkowa podać Tak Tak Tak
2 Data wejścia w życie zezwolenia obowiązkowa podać Tak - Tak
3 Nazwa podmiotu objętego regulacją obowiązkowa podać Tak Tak Tak
5 Adres podmiotu objętego regulacją - państwo obowiązkowa wstępnie ustawiona Tak Tak Tak
6 Adres podmiotu objętego regulacją - region nieobowiązkowa podać Tak Tak Tak
7 Adres podmiotu objętego regulacją - miejscowość obowiązkowa podać Tak Tak Tak
8 Adres podmiotu objętego regulacją - kod pocztowy obowiązkowa podać Tak Tak Tak
9 Adres podmiotu objętego regulacją - 1. wiersz obowiązkowa podać Tak Tak Tak
10 Adres podmiotu objętego regulacją - 2. wiersz nieobowiązkowa podać Tak Tak Tak
11 Numer telefonu podmiotu objętego regulacją (1) obowiązkowa podać Tak Nie Nie
12 Numer telefonu podmiotu objętego regulacją (2) obowiązkowa podać Tak Nie Nie
13 Adres e-mail podmiotu objętego regulacją obowiązkowa podać Tak Nie Nie
14 Rok pierwszej emisji obowiązkowa podać Tak

Tabela VIIb-II

Informacje na temat osoby wyznaczonej do kontaktów podmiotu objętego regulacją

A B C D E F
Nr pozycji Informacja dotycząca rachunku Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa Rodzaj Czy może być aktualizowana? Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? Czy jest umieszczona

na ogólnodostępnej stronie internetowej?

1 Imię osoby wyznaczonej do kontaktów w państwie członkowskim nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
2 Nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów w państwie członkowskim nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
3 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - państwo nieobowiązkowa wstępnie ustawiona Tak Nie Nie
4 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - region nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
5 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - miejscowość nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
6 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - kod pocztowy nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
7 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - 1. wiersz nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
8 Adres miejsca prowadzenia działalności osoby wyznaczonej do kontaktów - 2. wiersz nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
9 Nr telefonu służbowego osoby wyznaczonej do kontaktów (1) nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
10 Nr telefonu służbowego osoby wyznaczonej do kontaktów (2) nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie
11 Służbowy adres e-mail osoby wyznaczonej do kontaktów nieobowiązkowa podać Tak Nie Nie"

ZAŁĄCZNIK  VI

W załączniku IX do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wprowadza się następujące zmiany:
1)
tytuł tabeli IX-I otrzymuje brzmienie:

"Dane dotyczące emisji z instalacji stacjonarnych";

2)
dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a. Dane dotyczące emisji przedsiębiorstw żeglugowych zawierają informacje określone w tabeli IX-Ia, z uwzględnieniem formatu elektronicznego stosowanego przy przedkładaniu danych, opisanego w specyfikacjach dotyczących wymiany danych i specyfikacjach technicznych przewidzianych w art. 75.

Tabela IX-Ia

Dane dotyczące emisji przedsiębiorstw żeglugowych

1 Numer identyfikacyjny przedsiębiorstwa żeglugowego
2 Numer zgodnie z programem indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO przedsiębiorstwa żeglugowego
3 Rok sprawozdawczy
Emisje gazów cieplarnianych

Emisje gazów cieplarnianych podlegające wymogom umorzenia przed zastosowaniem odstępstwa na podstawie art. 12 ust. 3-e dyrektywy 2003/87/WE (1)

w tonach w tonach ekwiwalentu CO2
4 Emisje CO2 podlegające wymogom umorzenia przed zastosowaniem odstępstwa na podstawie art. 12 ust. 3-e dyrektywy 2003/87/WE Odpowiadają ilości emisji CO2 w części C pkt 5 raportu dotyczącego emisji na poziomie przedsiębiorstwa (2))
5 Emisje CH4 podlegające wymogom umorzenia przed zastosowaniem odstępstwa na podstawie art. 12 ust. 3-e dyrektywy 2003/87/WE (3) Odpowiadają ilości emisji CH4 w części C pkt 5 raportu dotyczącego emisji na poziomie przedsiębiorstwa)
6 Emisje N2O podlegające wymogom umorzenia przed zastosowaniem odstępstwa na podstawie art. 12 ust. 3-e dyrektywy 2003/87/WE (4) Odpowiadają ilości emisji N2O w części C pkt 5 raportu dotyczącego emisji na poziomie przedsiębiorstwa)
7 Całkowite emisje gazów cieplarnianych podlegające wymogom umorzenia przed zastosowaniem odstępstwa na podstawie art. 12 ust. 3-e dyrektywy 2003/87/WE (Odpowiadają ilości emisji gazów cieplarnianych w części C pkt 5 raportu dotyczącego emisji na poziomie przedsiębiorstwa) - S (C4 + C5 + C6)

Emisje gazów cieplarnianych podlegające wymogom umorzenia przed zastosowaniem odstępstwa na podstawie art. 12 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE przewidzianego w art. 12 ust. 3-e-3-b (5)

w tonach w tonach ekwiwalentu CO2
8 Emisje CO2 podlegające wymogom umorzenia

Odpowiadają ilości emisji CO2 w części C pkt 6 raportu dotyczącego emisji na poziomie przedsiębiorstwa)

9 Emisje CH4 podlegające wymogom umorzenia (6)

Odpowiadają ilości emisji CH4 w części C pkt 6 raportu dotyczącego emisji na poziomie przedsiębiorstwa)

10 Emisje N2O podlegające wymogom umorzenia (7)

Odpowiadają ilości emisji N2O w części C pkt 6 raportu dotyczącego emisji na poziomie przedsiębiorstwa)

11 Całkowite emisje gazów cieplarnianych podlegające wymogom umorzenia

Odpowiadają ilości emisji gazów cieplarnianych w części C pkt 6 raportu dotyczącego emisji na poziomie przedsiębiorstwa)

- S (C8 + C9 + C10)

(1) Niniejsza sekcja (wiersze 4, 5 i 6) ma zastosowanie wyłącznie do przedsiębiorstw żeglugowych, które chcą skorzystać z odstępstwa określonego w art. 12 ust. 3-e dyrektywy 2003/87/WE. W odniesieniu do emisji uwolnionych odpowiednio w latach 2024 i 2025 dane dotyczące emisji, które należy przedstawić w wierszach 4, 5 i 6, odnoszą się do danych dotyczących emisji przed zastosowaniem odstępstwa określonego w art. 12 ust. 3-e dyrektywy 2003/87/WE oraz przed zastosowaniem art. 3gb tej dyrektywy.

(2) "Raport dotyczący emisji na poziomie przedsiębiorstwa" odnosi się do raportu, o którym mowa w art. 11a rozporządzenia (UE) 2015/757. Szablon raportu na poziomie przedsiębiorstwa jest określony w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2449 z dnia 6 listopada 2023 r. ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do szablonów planów monitorowania, raportów na temat wielkości emisji, częściowych raportów na temat wielkości emisji, dokumentów zgodności i sprawozdań na poziomie przedsiębiorstwa oraz uchylającym rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1927 (Dz.U. L, 2023/2449, z dnia 7.11.2023 r.) W szablonie tym określono poszczególne sekcje, o których mowa w tabeli IX-Ia w niniejszym załączniku.

(3) Począwszy od roku sprawozdawczego 2026.

(4) Począwszy od roku sprawozdawczego 2026.

(5) W odniesieniu do emisji uwolnionych odpowiednio w latach 2024 i 2025 dane dotyczące emisji, które należy przedstawić
w wierszach 8-11, odnoszą się do danych dotyczących emisji po zastosowaniu odstępstwa określonego w art. 12
ust. 3-e dyrektywy 2003/87/WE oraz przed zastosowaniem art. 3gb tej dyrektywy. Wartości procentowe, o których mowa
w art. 3gb dyrektywy 2003/87/WE, oblicza się automatycznie.
(6) Począwszy od roku sprawozdawczego 2026.
(7) Począwszy od roku sprawozdawczego 2026.":

3) dodaje się punkt w brzmieniu:

"3. Dane dotyczące emisji podmiotów objętych regulacją zawierają informacje określone w tabeli IX-III, z uwzględnieniem formatu elektronicznego stosowanego przy przedkładaniu danych opisanego w specyfikacjach dotyczących wymiany danych i specyfikacjach technicznych przewidzianych w art. 75.

Tabela IX-III

Dane dotyczące emisji podmiotów objętych regulacją

1 Numer identyfikacyjny podmiotu objętego regulacją
2 Rok sprawozdawczy
Emisje gazów cieplarnianych
w tonach CO2
3 Całkowite emisje krajowe

Dotyczy wszystkich paliw dopuszczonych do konsumpcji na terytorium państwa członkowskiego)"

ZAŁĄCZNIK  VII

W części I załącznika XIII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w pkt 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w akapicie pierwszym wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) wszystkie informacje oznaczone jako »umieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej« w tabeli III-I w załączniku III, tabeli VI-I w załączniku VI i tabeli VII-I w załączniku VII, tabelach VIIa-I i VlIa-II w załączniku VIIa oraz tabelach VIIb-I i VIIb-II w załączniku VIIb;";

(ii)
w lit. f) datę "1 kwietnia" zastępuje się datą "1 września";
(iii)
lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) oznaczenie i deklaracja wskazujące na to, czy instalacja, operator statków powietrznych lub przedsiębiorstwo żeglugowe przypisane do rachunków operatora umorzyły do dnia 30 września liczbę uprawnień co najmniej równą ich całkowitym emisjom we wszystkich poprzednich latach;";

(iv)
dodaje się literę w brzmieniu:

"h) oznaczenie i deklaracja wskazujące na to, czy podmiot objęty regulacją przypisany do rachunku posiadania podmiotu objętego regulacją umorzył do dnia 31 maja liczbę uprawnień co najmniej równą jego całkowitym emisjom we wszystkich poprzednich latach.";

b)
akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Do celów lit. g) oznaczenia i deklaracje, które należy umieszczać na stronie, określono w tabeli XIV-I. Oznaczenie należy aktualizować w dniu 1 października i - poza dodaniem symbolu * w przypadkach opisanych w wierszu 5 tabeli XIV-I - nie należy go zmieniać aż do dnia 1 października kolejnego roku, chyba że rachunek został wcześniej zamknięty.";

c)
dodaje się akapit w brzmieniu:

"Do celów lit. h) oznaczenia i deklaracje określone w tabeli XIV-I stosuje się odpowiednio. Oznaczenie należy aktualizować w dniu 1 czerwca i - poza dodaniem symbolu * w przypadkach opisanych w wierszu 5 tabeli XIV-I - nie należy go zmieniać aż do dnia 1 czerwca kolejnego roku, chyba że rachunek został wcześniej zamknięty.";

d)
Tabela XIV-I otrzymuje brzmienie:

"Tabela XIV-I

Deklaracje zgodności

Nr wiersza Liczba statusu zgodności zgodnie z art. 33 Czy zapisano zweryfikowane emisje za ostatni kompletny rok? Oznaczenie Deklaracja
umieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej
1 0 lub liczba dodatnia Tak A »W przypadku instalacji, operatorów statków powietrznych, operatorów statków morskich liczba uprawnień umorzona do dnia 30 września jest co najmniej równa zweryfikowanym emisjom. W przypadku podmiotów objętych regulacją liczba uprawnień umorzona do dnia 31 maja jest co najmniej równa zweryfikowanym emisjom.«
Nr Liczba statusu zgodności zgodnie z art. 33 Czy zapisano zweryfikowane emisje Oznaczenie Deklaracja
wiersza za ostatni kompletny rok? umieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej
2 liczba ujemna Tak B »W przypadku instalacji, operatorów statków powietrznych, operatorów statków morskich liczba uprawnień umorzona do dnia 30 września jest mniejsza niż zweryfikowane emisje.

W przypadku podmiotów objętych regulacją liczba uprawnień umorzona do dnia 31 maja jest mniejsza niż zweryfikowane emisje.«

3 dowolna liczba Nie C »Do dnia 30 września nie wprowadzono zweryfikowanych emisji za poprzedni rok w odniesieniu do instalacji, operatorów statków powietrznych i operatorów statków morskich. Do dnia 31 maja nie wprowadzono zweryfikowanych emisji za poprzedni rok w odniesieniu do podmiotów objętych regulacją.«
4 dowolna liczba Nie (ponieważ zawieszono proces umorzenia uprawnień i/lub aktualizacji zweryfikowanych emisji w rejestrze państwa członkowskiego) X »Wprowadzenie zweryfikowanych emisji i/lub umorzenie było niemożliwe do dnia 30 września w odniesieniu do instalacji, operatorów statków powietrznych i operatorów statków morskich lub do dnia 31 maja w odniesieniu do podmiotów objętych regulacją z powodu zawieszenia procesu umorzenia uprawnień i/lub aktualizacji zweryfikowanych emisji w rejestrze państwa członkowskiego.«
5 dowolna liczba Tak lub Nie (ale następnie zaktualizowane przez właściwy organ) *[dodane do symbolu początkowego] »Zweryfikowane emisje zostały oszacowane lub skorygowane przez właściwy organ.«;"
2)
w pkt 3 datę "30 kwietnia" zastępuje się datą "30 września";
3)
w pkt 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
datę "30 kwietnia" zastępuje się datą "30 września";
b)
datę "1 maja" zastępuje się datą "1 października";
4)
w pkt 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
datę "1 maja" zastępuje się datą "1 października";
b)
datę "30 kwietnia" zastępuje się datą "30 września";
5)
dodaje się punkt w brzmieniu:

"6a. Do celów stosowania pkt 3 i 4 niniejszego załącznika do emisji, podmiotów objętych regulacją i uprawnień objętych zakresem rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE wszelkie odniesienia odpowiednio do dnia 30 września i 1 października, zgodnie z art. 30e dyrektywy 2003/87/WE, odczytuje się jako odniesienia do, odpowiednio, 31 maja i 1 czerwca.".

1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1122 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii (Dz.U. L 177 z 2.7.2019, s. 3).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2067 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie weryfikacji danych oraz akredytacji weryfikatorów na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, C/2018/8589 (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 94).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 1).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego i zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/1060 (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 1).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).";
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 336/2006 z dnia 15 lutego 2006 r. w sprawie wdrożenia we Wspólnocie Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3051/95 (Dz.U. L 64 z 4.3.2006, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2904

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2904 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii
Data aktu: 25/10/2023
Data ogłoszenia: 29/12/2023
Data wejścia w życie: 30/12/2023, 01/01/2027, 01/01/2025