Decyzja wykonawcza 2023/2881 ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2881
z dnia 20 grudnia 2023 r.
ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 8904)

(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, irlandzkim, niderlandzkim, niemieckim, polskim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bułgaria, Niemcy, Irlandia, Włochy, Niderlandy i Polska przedłożyły Komisji wniosek zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 o utworzenie LOFAR ERIC ("wniosek").

(2) Wnioskodawcy uzgodnili, że przyjmującym państwem członkowskim LOFAR ERIC będą Niderlandy.

(3) Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2  rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).

(4) Komisja dokonała, na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, oceny wniosku i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu. W trakcie oceny Komisja uzyskała opinie niezależnych ekspertów w dziedzinie wpływu astronomii promieniowania gamma, astrofizyki, fizyki cząstek, fizyki plazmy i fizyki podstawowej.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC).
2. 
Zasadnicze elementy statutu LOFAR ERIC, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, określono w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów i Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU LOFAR ERIC

1.
Forma prawna i nazwa

(art. 1 statutu LOFAR ERIC)

Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej. Konsorcjum to ma formę prawną konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) przyjętą na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013 (dalej zwanego "rozporządzeniem ERIC") i nosi nazwę "LOFAR ERIC".

2.
Siedziba statutowa

(art. 2 statutu LOFAR ERIC)

LOFAR ERIC ma swą siedzibę statutową w Dwingeloo, w Niderlandach, dalej zwanych "państwem przyjmującym".

3.
Zadania i działalność

(art. 3 statutu LOFAR ERIC)

1.
Głównym zadaniem LOFAR ERIC jest zapewnienie skoordynowanego wykorzystania infrastruktury LOFAR, prowadzenie światowej klasy badań naukowych i dążenie do dalszego rozwoju w celu maksymalizacji wydajności i wpływu na członków i międzynarodową społeczność naukową, co zapewni LOFAR ERIC pozycję wiodącej na świecie rozproszonej infrastruktury badawczej o długofalowej wizji, zlokalizowanej w krajach członkowskich LOFAR ERIC, a także w innych krajach, w których LOFAR ERIC postanowił zlokalizować część swoich obiektów.
2.
W ramach realizacji swojego głównego zadania LOFAR ERIC prowadzi następujące działania:
a.
zapewnianie skoordynowanego funkcjonowania i wykorzystania do celów naukowych obiektów LOFAR jako spójnej infrastruktury, w ramach wspólnej długoterminowej strategii i wspólnej polityki, w celu maksymalizacji wyników naukowych oraz wpływu na członków i społeczność międzynarodową;
b.
zapewnianie społeczności użytkowników skutecznego dostępu do usług naukowych LOFAR ERIC, z uwzględnieniem zasad wzajemnej oceny i otwartej nauki;
c.
ogólne zarządzanie LOFAR ERIC, obejmujące aspekty prawne, administracyjne i finansowe;
d.
udział w projektach finansowanych przez UE, projektach (wielo)narodowych i innych projektach finansowanych przez strony trzecie, zgodnych z celami LOFAR ERIC.
3.
LOFAR ERIC może również prowadzić następujące działania:
a.
dalszy rozwój infrastruktury LOFAR oraz powiązanych obiektów i zdolności naukowych;
b.
prowadzenie dialogu strategicznego w celu optymalizacji roli LOFAR ERIC w światowej społeczności naukowej;
c.
pozyskiwanie nowych członków i tworzenie nowych partnerstw zgodnie z art. 14 i 19;
d.
promowanie interesów LOFAR ERIC w odniesieniu do krajowych, europejskich i międzynarodowych zainteresowanych stron;
e.
poszukiwanie dalszych źródeł finansowania, w szczególności, ale nie wyłącznie, na modernizację i rozbudowę;
f.
wspieranie szkoleń, działań informacyjnych i współpracy międzynarodowej;
g.
wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji jego głównego zadania.
4.
LOFAR ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niedochodowej. Bez uszczerbku dla mających zastosowanie przepisów dotyczących pomocy państwa LOFAR ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jego głównym zadaniem i nie zagraża jego realizacji.
5.
LOFAR ERIC ewidencjonuje oddzielnie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej i stosuje ceny rynkowe za świadczone usługi, a gdy ustalenie cen rynkowych jest niemożliwe - ceny pokrywające pełne koszty usługi powiększone o rozsądną marżę.
4.
Czas trwania i procedura likwidacji

(art. 4 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC ustanawia się na czas nieokreślony, ale może zostać zlikwidowane zgodnie z procedurą określoną w ust. 2-6.
2.
Decyzję o likwidacji LOFAR ERIC podejmuje Rada zgodnie z art. 27 ust. 6 lit. d).
3.
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu (10) dni od przyjęcia decyzji o likwidacji LOFAR ERIC, LOFAR ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
4.
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia LOFAR ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich rocznego wkładu wniesionego na rzecz LOFAR ERIC, jak określono w art. 21.
5.
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu (10) dni od zakończenia procedury likwidacji, LOFAR ERIC powiadamia Komisję Europejską o tym fakcie.
6.
LOFAR ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
5.
Odpowiedzialność i ubezpieczenie

(art. 5 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC odpowiada za swoje długi. LOFAR ERIC nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania wynikające z eksploatacji obiektów LOFAR stanowiących odrębną własność.
2.
Członkowie nie ponoszą zbiorowo odpowiedzialności za długi LOFAR ERIC. Zobowiązania finansowe członków z tytułu długów LOFAR ERIC ograniczają się do wysokości odpowiedniej rocznej składki każdego z członków uzgodnionej w budżecie rocznym.
3.
LOFAR ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia od ryzyka związanego z budową i eksploatacją LOFAR ERIC.
6.
Polityka dostępu do usług LOFAR ERIC

(art. 6 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC zapewnia i wspiera skuteczne możliwości dostępu użytkowników do usług LOFAR ERIC w celu prowadzenia badań naukowych. Usługi te obejmują między innymi: prowadzenie obserwacji, tworzenie produktów opartych na danych naukowych, prowadzenie publicznie dostępnego archiwum danych naukowych, wspieranie użytkowników i organizowanie szkoleń.
2.
Usługi świadczone przez LOFAR ERIC są publicznie ogłaszane i dokumentowane, wraz z możliwościami dostępu, procedurami i kryteriami przydziału dotyczącymi poszczególnych usług.
3.
Rada określa i utrzymuje politykę dostępu regulującą wszystkie usługi LOFAR ERIC na potrzeby badań naukowych, przy czym jej zasady są ustalane zgodnie z art. 27 ust. 6 lit. b), a decyzja o jej wdrożeniu jest podejmowana zgodnie z art. 27 ust. 5 lit. e).
4.
Celem polityki dostępu LOFAR ERIC jest zagwarantowanie, że z całkowitej kwoty budżetu operacyjnego przeznaczonej na świadczenie usług większość jest kierowana na wsparcie badań prowadzonych przez społeczność globalną. W przypadku gdy otwarty dostęp jest oferowany na zasadach konkurencyjnych, przyznaje się go w drodze niezależnej wzajemnej oceny naukowej.
5.
Polityka dostępu LOFAR ERIC zapewnia również wszystkim członkom LOFAR ERIC możliwość korzystania z dostępu zastrzeżonego; w ten sposób reguluje się uprawnienia do części dostępnych możliwości dostępu użytkowników do usług LOFAR ERIC.
7.
Polityka w zakresie oceny naukowej

(art. 7 statutu LOFAR ERIC)

Działalność LOFAR ERIC będzie oceniana przez niezależny panel międzynarodowych ekspertów co najmniej raz na 5 lat. Rada ustala protokół oceny (w tym cele, zakres uprawnień, skład panelu i procedurę nominacji członków panelu) zgodnie z art. 27 ust. 5 lit. j). Panel składa sprawozdania Radzie.

8.
Polityka upowszechniania wyników badań

(art. 8 statutu LOFAR ERIC)

1.
Rolą LOFAR ERIC jest ułatwianie prowadzenia badań naukowych oraz ogólnie zachęcanie do stosowania zasad otwartej nauki w odniesieniu do danych naukowych.
2.
LOFAR ERIC zachęca naukowców do publicznego udostępniania wyników ich badań i danych (otwarty dostęp) również za pośrednictwem LOFAR ERIC.
3.
LOFAR ERIC wykorzystuje różne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym portal internetowy, warsztaty, obecność na konferencjach, artykuły i media informacyjne.
4.
Dane naukowe wytworzone za pośrednictwem usług LOFAR ERIC będą, w zakresie dozwolonym przez prawo, dostępne i jawnie udostępniane wszystkim naukowcom, instytucjom naukowym i innym zainteresowanym stronom w ramach polityki Rady zgodnie z zasadami otwartej nauki i polityką dotyczącą danych określoną w art. 32.
9.
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

(art. 9 statutu LOFAR ERIC)

1.
Pojęcie "własności intelektualnej" rozumie się zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2.
LOFAR ERIC przyjmuje własną politykę w zakresie praw własności intelektualnej (art. 27 ust. 5 lit. h)). LOFAR ERIC jest posiadaczem praw do własności intelektualnej powstałej w wyniku działalności prowadzonej na podstawie niniejszego statutu, w tym między innymi praw do własności intelektualnej wytworzonej przez pracowników zatrudnionych przez LOFAR ERIC na warunkach określonych w polityce LOFAR ERIC w zakresie praw własności intelektualnej, z wyjątkiem przypadków objętych odrębnymi umowami lub przypadków, w których obowiązujące przepisy prawa lub niniejszy statut stanowią inaczej.
3.
Istniejąca własność intelektualna członków lub podmiotów ich reprezentujących pozostaje ich własnością. W razie potrzeby i na podstawie umów szczegółowych udziela się odpowiednich licencji LOFAR ERIC.
4.
Członkowie, którzy wnoszą swój udział w koszty prac rozwojowych prowadzonych przez innych członków, mogą dowolnie wykorzystywać powstałą własność intelektualną wyłącznie do celów naukowych. Jeśli członek LOFAR ERIC chce wykorzystać jakąkolwiek własność intelektualną w celach komercyjnych, musi uzyskać zgodę członka będącego posiadaczem praw do tej własności intelektualnej.
10.
Polityka zatrudnienia

(art. 10 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC może zatrudniać pracowników. Politykę zatrudnienia LOFAR ERIC regulują przepisy państwa, w którym zatrudnia się pracowników.
2.
Procedury wyboru kandydatów, rekrutacja i zatrudnianie pracowników na stanowiskach w LOFAR ERIC muszą być przejrzyste, niedyskryminacyjne i muszą przebiegać z poszanowaniem równości szans. Wszystkie oferty zatrudnienia w LOFAR ERIC podaje się do publicznej wiadomości.
11.
Polityka zamówień publicznych

(art. 11 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Polityka LOFAR ERIC w zakresie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. Szczegółowe przepisy dotyczące procedur i kryteriów udzielania zamówień określa Rada.
2.
Zamówienia publiczne dokonywane przez członków i obserwatorów w odniesieniu do działalności LOFAR ERIC realizuje się w sposób należycie uwzględniający potrzeby LOFAR ERIC, wymogi techniczne i specyfikacje wydane przez właściwe organy.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1 (zmienione rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013, Dz.U. L 326 z 6.12.2013, s. 1).
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami [2016/755] (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2881

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2881 ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)
Data aktu: 20/12/2023
Data ogłoszenia: 22/12/2023