Decyzja wykonawcza 2023/2881 ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2881
z dnia 20 grudnia 2023 r.
ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 8904)

(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, irlandzkim, niderlandzkim, niemieckim, polskim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bułgaria, Niemcy, Irlandia, Włochy, Niderlandy i Polska przedłożyły Komisji wniosek zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 o utworzenie LOFAR ERIC ("wniosek").

(2) Wnioskodawcy uzgodnili, że przyjmującym państwem członkowskim LOFAR ERIC będą Niderlandy.

(3) Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2  rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).

(4) Komisja dokonała, na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, oceny wniosku i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu. W trakcie oceny Komisja uzyskała opinie niezależnych ekspertów w dziedzinie wpływu astronomii promieniowania gamma, astrofizyki, fizyki cząstek, fizyki plazmy i fizyki podstawowej.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC).
2. 
Zasadnicze elementy statutu LOFAR ERIC, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, określono w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów i Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU LOFAR ERIC

1.
Forma prawna i nazwa

(art. 1 statutu LOFAR ERIC)

Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej. Konsorcjum to ma formę prawną konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) przyjętą na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013 (dalej zwanego "rozporządzeniem ERIC") i nosi nazwę "LOFAR ERIC".

2.
Siedziba statutowa

(art. 2 statutu LOFAR ERIC)

LOFAR ERIC ma swą siedzibę statutową w Dwingeloo, w Niderlandach, dalej zwanych "państwem przyjmującym".

3.
Zadania i działalność

(art. 3 statutu LOFAR ERIC)

1.
Głównym zadaniem LOFAR ERIC jest zapewnienie skoordynowanego wykorzystania infrastruktury LOFAR, prowadzenie światowej klasy badań naukowych i dążenie do dalszego rozwoju w celu maksymalizacji wydajności i wpływu na członków i międzynarodową społeczność naukową, co zapewni LOFAR ERIC pozycję wiodącej na świecie rozproszonej infrastruktury badawczej o długofalowej wizji, zlokalizowanej w krajach członkowskich LOFAR ERIC, a także w innych krajach, w których LOFAR ERIC postanowił zlokalizować część swoich obiektów.
2.
W ramach realizacji swojego głównego zadania LOFAR ERIC prowadzi następujące działania:
a.
zapewnianie skoordynowanego funkcjonowania i wykorzystania do celów naukowych obiektów LOFAR jako spójnej infrastruktury, w ramach wspólnej długoterminowej strategii i wspólnej polityki, w celu maksymalizacji wyników naukowych oraz wpływu na członków i społeczność międzynarodową;
b.
zapewnianie społeczności użytkowników skutecznego dostępu do usług naukowych LOFAR ERIC, z uwzględnieniem zasad wzajemnej oceny i otwartej nauki;
c.
ogólne zarządzanie LOFAR ERIC, obejmujące aspekty prawne, administracyjne i finansowe;
d.
udział w projektach finansowanych przez UE, projektach (wielo)narodowych i innych projektach finansowanych przez strony trzecie, zgodnych z celami LOFAR ERIC.
3.
LOFAR ERIC może również prowadzić następujące działania:
a.
dalszy rozwój infrastruktury LOFAR oraz powiązanych obiektów i zdolności naukowych;
b.
prowadzenie dialogu strategicznego w celu optymalizacji roli LOFAR ERIC w światowej społeczności naukowej;
c.
pozyskiwanie nowych członków i tworzenie nowych partnerstw zgodnie z art. 14 i 19;
d.
promowanie interesów LOFAR ERIC w odniesieniu do krajowych, europejskich i międzynarodowych zainteresowanych stron;
e.
poszukiwanie dalszych źródeł finansowania, w szczególności, ale nie wyłącznie, na modernizację i rozbudowę;
f.
wspieranie szkoleń, działań informacyjnych i współpracy międzynarodowej;
g.
wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji jego głównego zadania.
4.
LOFAR ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niedochodowej. Bez uszczerbku dla mających zastosowanie przepisów dotyczących pomocy państwa LOFAR ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jego głównym zadaniem i nie zagraża jego realizacji.
5.
LOFAR ERIC ewidencjonuje oddzielnie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej i stosuje ceny rynkowe za świadczone usługi, a gdy ustalenie cen rynkowych jest niemożliwe - ceny pokrywające pełne koszty usługi powiększone o rozsądną marżę.
4.
Czas trwania i procedura likwidacji

(art. 4 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC ustanawia się na czas nieokreślony, ale może zostać zlikwidowane zgodnie z procedurą określoną w ust. 2-6.
2.
Decyzję o likwidacji LOFAR ERIC podejmuje Rada zgodnie z art. 27 ust. 6 lit. d).
3.
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu (10) dni od przyjęcia decyzji o likwidacji LOFAR ERIC, LOFAR ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
4.
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia LOFAR ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich rocznego wkładu wniesionego na rzecz LOFAR ERIC, jak określono w art. 21.
5.
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu (10) dni od zakończenia procedury likwidacji, LOFAR ERIC powiadamia Komisję Europejską o tym fakcie.
6.
LOFAR ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
5.
Odpowiedzialność i ubezpieczenie

(art. 5 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC odpowiada za swoje długi. LOFAR ERIC nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania wynikające z eksploatacji obiektów LOFAR stanowiących odrębną własność.
2.
Członkowie nie ponoszą zbiorowo odpowiedzialności za długi LOFAR ERIC. Zobowiązania finansowe członków z tytułu długów LOFAR ERIC ograniczają się do wysokości odpowiedniej rocznej składki każdego z członków uzgodnionej w budżecie rocznym.
3.
LOFAR ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia od ryzyka związanego z budową i eksploatacją LOFAR ERIC.
6.
Polityka dostępu do usług LOFAR ERIC

(art. 6 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC zapewnia i wspiera skuteczne możliwości dostępu użytkowników do usług LOFAR ERIC w celu prowadzenia badań naukowych. Usługi te obejmują między innymi: prowadzenie obserwacji, tworzenie produktów opartych na danych naukowych, prowadzenie publicznie dostępnego archiwum danych naukowych, wspieranie użytkowników i organizowanie szkoleń.
2.
Usługi świadczone przez LOFAR ERIC są publicznie ogłaszane i dokumentowane, wraz z możliwościami dostępu, procedurami i kryteriami przydziału dotyczącymi poszczególnych usług.
3.
Rada określa i utrzymuje politykę dostępu regulującą wszystkie usługi LOFAR ERIC na potrzeby badań naukowych, przy czym jej zasady są ustalane zgodnie z art. 27 ust. 6 lit. b), a decyzja o jej wdrożeniu jest podejmowana zgodnie z art. 27 ust. 5 lit. e).
4.
Celem polityki dostępu LOFAR ERIC jest zagwarantowanie, że z całkowitej kwoty budżetu operacyjnego przeznaczonej na świadczenie usług większość jest kierowana na wsparcie badań prowadzonych przez społeczność globalną. W przypadku gdy otwarty dostęp jest oferowany na zasadach konkurencyjnych, przyznaje się go w drodze niezależnej wzajemnej oceny naukowej.
5.
Polityka dostępu LOFAR ERIC zapewnia również wszystkim członkom LOFAR ERIC możliwość korzystania z dostępu zastrzeżonego; w ten sposób reguluje się uprawnienia do części dostępnych możliwości dostępu użytkowników do usług LOFAR ERIC.
7.
Polityka w zakresie oceny naukowej

(art. 7 statutu LOFAR ERIC)

Działalność LOFAR ERIC będzie oceniana przez niezależny panel międzynarodowych ekspertów co najmniej raz na 5 lat. Rada ustala protokół oceny (w tym cele, zakres uprawnień, skład panelu i procedurę nominacji członków panelu) zgodnie z art. 27 ust. 5 lit. j). Panel składa sprawozdania Radzie.

8.
Polityka upowszechniania wyników badań

(art. 8 statutu LOFAR ERIC)

1.
Rolą LOFAR ERIC jest ułatwianie prowadzenia badań naukowych oraz ogólnie zachęcanie do stosowania zasad otwartej nauki w odniesieniu do danych naukowych.
2.
LOFAR ERIC zachęca naukowców do publicznego udostępniania wyników ich badań i danych (otwarty dostęp) również za pośrednictwem LOFAR ERIC.
3.
LOFAR ERIC wykorzystuje różne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym portal internetowy, warsztaty, obecność na konferencjach, artykuły i media informacyjne.
4.
Dane naukowe wytworzone za pośrednictwem usług LOFAR ERIC będą, w zakresie dozwolonym przez prawo, dostępne i jawnie udostępniane wszystkim naukowcom, instytucjom naukowym i innym zainteresowanym stronom w ramach polityki Rady zgodnie z zasadami otwartej nauki i polityką dotyczącą danych określoną w art. 32.
9.
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

(art. 9 statutu LOFAR ERIC)

1.
Pojęcie "własności intelektualnej" rozumie się zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2.
LOFAR ERIC przyjmuje własną politykę w zakresie praw własności intelektualnej (art. 27 ust. 5 lit. h)). LOFAR ERIC jest posiadaczem praw do własności intelektualnej powstałej w wyniku działalności prowadzonej na podstawie niniejszego statutu, w tym między innymi praw do własności intelektualnej wytworzonej przez pracowników zatrudnionych przez LOFAR ERIC na warunkach określonych w polityce LOFAR ERIC w zakresie praw własności intelektualnej, z wyjątkiem przypadków objętych odrębnymi umowami lub przypadków, w których obowiązujące przepisy prawa lub niniejszy statut stanowią inaczej.
3.
Istniejąca własność intelektualna członków lub podmiotów ich reprezentujących pozostaje ich własnością. W razie potrzeby i na podstawie umów szczegółowych udziela się odpowiednich licencji LOFAR ERIC.
4.
Członkowie, którzy wnoszą swój udział w koszty prac rozwojowych prowadzonych przez innych członków, mogą dowolnie wykorzystywać powstałą własność intelektualną wyłącznie do celów naukowych. Jeśli członek LOFAR ERIC chce wykorzystać jakąkolwiek własność intelektualną w celach komercyjnych, musi uzyskać zgodę członka będącego posiadaczem praw do tej własności intelektualnej.
10.
Polityka zatrudnienia

(art. 10 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC może zatrudniać pracowników. Politykę zatrudnienia LOFAR ERIC regulują przepisy państwa, w którym zatrudnia się pracowników.
2.
Procedury wyboru kandydatów, rekrutacja i zatrudnianie pracowników na stanowiskach w LOFAR ERIC muszą być przejrzyste, niedyskryminacyjne i muszą przebiegać z poszanowaniem równości szans. Wszystkie oferty zatrudnienia w LOFAR ERIC podaje się do publicznej wiadomości.
11.
Polityka zamówień publicznych

(art. 11 statutu LOFAR ERIC)

1.
LOFAR ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Polityka LOFAR ERIC w zakresie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. Szczegółowe przepisy dotyczące procedur i kryteriów udzielania zamówień określa Rada.
2.
Zamówienia publiczne dokonywane przez członków i obserwatorów w odniesieniu do działalności LOFAR ERIC realizuje się w sposób należycie uwzględniający potrzeby LOFAR ERIC, wymogi techniczne i specyfikacje wydane przez właściwe organy.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1 (zmienione rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013, Dz.U. L 326 z 6.12.2013, s. 1).
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami [2016/755] (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024