uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50, 53, 62 i 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Łatwy i uporządkowany dostęp do danych, w tym do informacji dostarczanych dobrowolnie, jest ważny, by umożliwić decydentom podejmowanie trafnych decyzji dotyczących gospodarki i społeczeństwa, służących sprawnemu funkcjonowaniu rynku. Taki dostęp jest też potrzebny, by zwiększyć szanse małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) na wzrost, widoczność i innowacyjność. Wprowadzenie wspólnych europejskich przestrzeni danych w kluczowych sektorach, w tym w sektorze finansowym, służy zapewnieniu łatwego dostępu do wiarygodnych źródeł informacji w tych sektorach. Oczekuje się, że w najbliższych latach sektor finansów przejdzie transformację cyfrową, a Unia powinna wspierać tę transformację, zwłaszcza przez wspieranie finansów opartych na danych. Ponadto uznanie zrównoważonego finansowania za najważniejszy element systemu finansowego to kluczowy środek do osiągnięcia zielonej transformacji gospodarki Unii. Aby udało się przeprowadzić zieloną transformację, potrzebne są łatwo dostępne dla inwestorów informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju i zarządzania społecznego przez przedsiębiorstwa, dzięki czemu mieliby oni większą wiedzę przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. W tym celu trzeba poprawić publiczny dostęp do informacji finansowych i niefinansowych, a także informacji związanych ze środowiskiem, sprawami społecznymi oraz zarządzaniem, na temat osób fizycznych lub prawnych (zwanych dalej "podmiotami") zobowiązanych do podawania takich informacji do wiadomości publicznej lub dobrowolnie ujawniających takie informacje organowi zbierającemu dane. Skutecznym środkiem do osiągnięcia tego na poziomie Unii jest ustanowienie scentralizowanej platformy umożliwiającej elektroniczny dostęp do wszystkich istotnych informacji.
(2) W komunikacie z dnia 24 września 2020 r. zatytułowanym "Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw - nowy plan działania" Komisja zaproponowała, by poprawić publiczny dostęp do informacji finansowych i nie- finansowych na temat podmiotów przez utworzenie europejskiego pojedynczego punktu dostępu (ESAP). W komunikacie Komisji z dnia 24 września 2020 r. w sprawie strategii dla UE w zakresie finansów cyfrowych nakreślono ogólnie, w jaki sposób Unia może w nadchodzących latach promować transformację cyfrową finansów, a w szczególności, w jaki sposób może promować finansowanie oparte na danych. Następnie w komunikacie z dnia 6 lipca 2021 r. w sprawie strategii dotyczącej finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej Komisja uznała zrównoważone finansowanie za najważniejszy element systemu finansowego, będący kluczowym środkiem do osiągnięcia zielonej transformacji gospodarki Unii w ramach Europejskiego Zielonego Ładu określonego w komunikacie Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r.
(3) ESAP został ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 3 , by zapewnić ogółowi społeczeństwa łatwy, scentralizowany dostęp do informacji na temat podmiotów i ich produktów, gdy informacje te mają znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju, a organy i podmioty mają obowiązek publikować je zgodnie z aktami ustawodawczymi Unii w tych dziedzinach. Publikacja taka powinna odbywać się zgodnie z zasadą jednorazowego przekazania, bez dodatkowych wymogów dotyczących ujawniania informacji, wykraczających poza wymogi określone prawem. Ponadto każdy podmiot podlegający prawu państwa członkowskiego powinien móc dobrowolnie przekazać organowi zbierającemu dane informacje na temat swojej działalności gospodarczej mające znaczenie dla usług finansowych lub rynków kapitałowych lub dotyczące jej zrównoważonego rozwoju, by zostały one udostępnione w ESAP zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2859.
(4) Aby umożliwić działanie ESAP, należy zmienić szereg dyrektyw w dziedzinie usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju. Aby współmiernie osiągnąć właściwe i wydajne działanie ESAP, należy stopniowo zwiększać skalę zbierania i przekazywania informacji. Według zamierzeń wymóg przekazywania informacji do ESAP ma być nieodłącznym elementem sektorowych aktów ustawodawczych Unii wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2859 oraz wszelkich przyszłych aktów ustawodawczych Unii ustanawiających scentralizowany dostęp do informacji w ESAP. Informacje, które mają być udostępniane w ESAP, i wyznaczone do zbierania tych informacji organy zbierające dane można poddać przeglądowi w ramach przeglądu tych sektorowych aktów ustawodawczych Unii w celu zapewnienia, aby ESAP dawał uczestnikom rynku łatwy, scentralizowany dostęp do potrzebnych im informacji oraz aby ESAP stał się punktem odniesienia.
(5) ESAP powinien zostać utworzony w ambitnym terminie, przy jednoczesnym podejmowaniu działań pośrednich zapewniających jego dobrą operacyjność i wydajność. Należy w szczególności przyznać wystarczająco dużo czasu na techniczne wdrożenie ESAP oraz na wprowadzenie w państwach członkowskich zbierania informacji. Początkowa faza tworzenia ESAP powinna trwać 12 miesięcy, by dać państwom członkowskim i Europejskiemu Urzędowi Nadzoru (Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (ESMA) ustanowionemu rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 wystarczająco dużo czasu na utworzenie infrastruktury informatycznej i przetestowanie jej w oparciu o zbieranie ograniczonej liczby strumieni informacji. Następnie rozwój ESAP powinien polegać na stopniowym włączaniu kolejnych przepływów informacji i kolejnych funkcji w tempie umożliwiającym prawidłowy i wydajny rozwój ESAP. Działanie ESAP powinno być poddawane regularnej ocenie w czasie jego wdrażania i eksploatowania, tak aby umożliwić dostosowania mające zaspokajać potrzeby użytkowników ESAP oraz zapewnić jego efektywność techniczną.
(6) Do celów działania ESAP należy wyznaczyć organy zbierające dane, które będą zbierały od podmiotów informacje mające znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju. Jeżeli państwa członkowskie nie mają jeszcze organu zbierającego dane ustanowionego na mocy prawa Unii, powinny one zachować elastyczność w organizowaniu zbierania informacji w swojej jurysdykcji, wyznaczyć co najmniej jeden organ zbierający dane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2859 do zbierania i przechowywania informacji oraz powinny powiadomić o tym ESMA. Aby uczynić udostępnianie informacji w ESAP opłacalnym, zbieranie, przekazywanie i przechowywanie informacji powinno w miarę możliwości bazować na istniejących procedurach i infrastrukturze zbierania, przekazywania i przechowywania danych na poziomie krajowym, a także na istniejących procedurach i infrastrukturze przekazywania informacji z organów zbierających dane do ESMA.
(7) Aby zapewnić terminowe udzielanie przez ESAP dostępu do informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2859, podmioty powinny przekazywać swoje informacje organowi zbierającemu dane w tym samym czasie, w jakim podają je do wiadomości publicznej. Z kolei organy zbierające dane powinny przekazywać te informacje ESAP w sposób zautomatyzowany. Organy zbierające dane powinny w miarę możliwości korzystać z istniejących procedur i infrastruktury zbierania informacji na poziomie Unii i poziomie krajowym, by przekazywać informacje ESMA bez zbędnej zwłoki.
(8) Aby informacje z ESAP można było wykorzystać w formie cyfrowej, podmioty powinny przekazywać organom zbierającym dane informacje w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych lub, jeżeli wymaga tego prawo Unii, w formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Informacjom przekazywanym przez podmioty organom zbierającym dane powinny towarzyszyć metadane wymagane przez te organy zbierające dane. Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania wykonawczych standardów technicznych opracowanych przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 , Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) (EIOPA) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 6 lub ESMA (zwane dalej łącznie "Europejskimi Urzędami Nadzoru" lub EUN), określających metadane dla każdej informacji, wymaganą strukturę danych zawartych w informacjach, informacje, w których przypadku wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, i jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy zastosować w takich przypadkach. W odniesieniu do wdrażania standardów technicznych dotyczących informacji w zakresie zrównoważonego rozwoju, EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, powinny kontaktować się z EFRAG w sprawie opracowania tych standardów technicznych. Wprowadzenie formatu nadającego się do odczytu maszynowego należy uzasadnić na podstawie analizy, która uwzględnia koszty i korzyści dla podmiotów i użytkowników informacji oraz dla innych zainteresowanych stron, w szczególności organów zbierających dane, właściwych organów i EUN.
(9) Organy zbierające dane nie powinny być odpowiedzialne za weryfikację dokładności informacji przekazywanych przez podmioty, chyba że zostaną do tego upoważnione zgodnie z mającymi zastosowanie aktami ustawodawczymi Unii wymienionymi w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2859. Za zapewnienie dokładności przekazywanych informacji powinny być odpowiedzialne podmioty zobowiązane do przekazywania informacji zgodnie z obowiązkami prawnymi spoczywającymi na nich na mocy mających zastosowanie aktów prawnych Unii wymienionych w tym załączniku lub na mocy prawa krajowego.
(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał uwagi formalne w dniu 19 stycznia 2022 r.
(11) Europejski Bank Centralny przedstawił swoją opinię w dniu 7 czerwca 2022 r. 8 .
(12) Ponieważ cel niniejszej dyrektywy, a mianowicie harmonizacja wymogów dotyczących ujawniania informacji publicznych, które powinny być dostępne w ESAP, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiar i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić następujące dyrektywy:
- dyrektywę 2002/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 ,
- dyrektywę 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 10 ,
- dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 11 ,
- dyrektywę 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 ,
- dyrektywę 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 13 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 14 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 15 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 16 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 17 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 18 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 19 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 20 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 21 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2341 22 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 23 ,
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2162 24 ,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2864 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2023/2864 zmieniająca niektóre dyrektywy w odniesieniu do ustanowienia i działania europejskiego pojedynczego punktu dostępu |
Data aktu: | 13/12/2023 |
Data ogłoszenia: | 20/12/2023 |
Data wejścia w życie: | 09/01/2024 |