a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1465 2 zapewniono nadzwyczajne wsparcie finansowe kilku państwom członkowskim, w tym Grecji i Słowenii, na rzecz sektorów rolnictwa dotkniętych szczególnymi problemami mającymi wpływ na rentowność producentów rolnych, w tym niektórymi niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi. Po wejściu w życie tego rozporządzenia wykonawczego w Grecji i Słowenii miały miejsce nowe wyjątkowo niekorzystne zjawiska klimatyczne porównywalne do klęski żywiołowej, mające wpływ na rentowność producentów rolnych.
(2) W sierpniu i wrześniu 2023 r. niektóre części Grecji zostały dotknięte pożarami lasów na niespotykaną dotąd skalę, a następnie powodziami, które miały poważne skutki dla gruntów rolnych w dotkniętych regionach.
(3) W dniach 3-4 sierpnia 2023 r. Słowenia odnotowała nadzwyczajne opady deszczu i ulewne burze, które doprowadziły do osuwisk i powodzi, a te z kolei negatywnie wpłynęły na znaczną część gruntów rolnych w tym państwie członkowskim.
(4) Chociaż istnieją przesłanki wskazujące na to, że podobne zdarzenia mają miejsce w ogólnym kontekście rosnących zagrożeń dla rolnictwa związanych ze zmianą klimatu, intensywność tych zdarzeń w Grecji i Słowenii była nadzwyczajna.
(5) Znaczne szkody wyrządzone przez te zdarzenia producentom rolnym i wynikające z nich straty dochodów rolników w Grecji i Słowenii zagrażają rentowności gospodarstw rolnych.
(6) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2023/1465 Grecja i Słowenia otrzymały pomoc ukierunkowaną na skutki szczególnych problemów wywierających wpływ na producentów rolnych. Pomoc ta nie jest jednak wystarczająca ze względu na skalę i powagę szkód wyrządzonych producentom w wyniku wyjątkowych zdarzeń meteorologicznych, które miały miejsce latem 2023 r. Należy zatem przyjąć nowy środek wyjątkowy, aby przyczynić się do rozwiązania konkretnych problemów wynikających z tych wydarzeń.
(7) Wspomniane trudności stanowią szczególny problem w rozumieniu art. 221 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, któremu nie można łatwo zaradzić za pomocą środków wprowadzonych na podstawie art. 219 lub 220 tego rozporządzenia. Sytuacja nie jest konkretnie związana ze szczególnym zakłóceniem na rynku ani z konkretnym zagrożeniem jego wystąpienia. Nie jest ona związana ani ze środkami, które przeciwdziałałyby rozprzestrzenianiu się chorób zwierząt, ani z utratą zaufania konsumentów wynikającą z istnienia zagrożeń dla zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub roślin.
(8) Kwoty dostępne dla Grecji i Słowenii należy określić przy uwzględnieniu w szczególności ich odpowiedniej wagi w unijnym sektorze rolnym na podstawie pułapów netto płatności bezpośrednich określonych w załączniku V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 3 oraz z uwzględnieniem skutków niedawnych zdarzeń w tych państwach.
(9) Grecja i Słowenia powinny rozdzielać pomoc najbardziej skutecznymi kanałami na podstawie obiektywnych i nie- dyskryminacyjnych kryteriów, które uwzględniają skalę trudności i szkód gospodarczych, z jakimi borykają się zainteresowani rolnicy. Powinny one zapewnić, aby rolnicy byli ostatecznymi beneficjentami pomocy, oraz unikać wszelkich zakłóceń rynku lub konkurencji.
(10) Ponieważ kwoty przydzielone Grecji i Słowenii rekompensują jedynie część strat gospodarczych rolników, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przyznania producentom dodatkowego wsparcia krajowego na warunkach i w terminie określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Aby umożliwić Grecji i Słowenii elastyczne przydzielanie pomocy na rzecz rolników, aby mogli oni radzić sobie z trudnościami, jakie napotykają, należy zezwolić na kumulowanie tej pomocy z innymi rodzajami wsparcia finansowanymi w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, bez przyznawania rolnikom nadmiernej rekompensaty.
(12) Aby uniknąć nadmiernej rekompensaty, Grecja i Słowenia powinny uwzględnić wsparcie przyznane w ramach innych krajowych lub unijnych instrumentów wsparcia lub systemów prywatnych w celu zareagowania na odnośne straty gospodarcze.
(13) Ze względów budżetowych Unia powinna finansować wydatki poniesione przez Grecję i Słowenię z tytułu niniejszego środka wyjątkowego wyłącznie w przypadku, gdy wydatki te zostały poniesione przed określoną datą kwalifi- kowalności. Wsparcie na rzecz tego środka wyjątkowego należy zatem wypłacić do dnia 31 maja 2024 r.
(14) Grecja i Słowenia powinny przekazywać Komisji szczegółowe informacje na temat wykonania niniejszego rozporządzenia, aby umożliwić Unii monitorowanie skuteczności środka wprowadzonego niniejszym rozporządzeniem.
(15) Aby zapewnić jak najszybsze udzielenie pomocy rolnikom, Grecja i Słowenia powinny mieć możliwość bezzwłocznego wdrożenia niniejszego rozporządzenia. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(16) Środek przewidziany w niniejszym rozporządzeniu jest zgodny z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.