Rozporządzenie wykonawcze 2023/2820 w sprawie udzielenia nadzwyczajnego wsparcia finansowego sektorom rolnym dotkniętym klęskami żywiołowymi w Grecji i Słowenii

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2820
z dnia 15 grudnia 2023 r.
w sprawie udzielenia nadzwyczajnego wsparcia finansowego sektorom rolnym dotkniętym klęskami żywiołowymi w Grecji i Słowenii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 221 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1465 2  zapewniono nadzwyczajne wsparcie finansowe kilku państwom członkowskim, w tym Grecji i Słowenii, na rzecz sektorów rolnictwa dotkniętych szczególnymi problemami mającymi wpływ na rentowność producentów rolnych, w tym niektórymi niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi. Po wejściu w życie tego rozporządzenia wykonawczego w Grecji i Słowenii miały miejsce nowe wyjątkowo niekorzystne zjawiska klimatyczne porównywalne do klęski żywiołowej, mające wpływ na rentowność producentów rolnych.

(2) W sierpniu i wrześniu 2023 r. niektóre części Grecji zostały dotknięte pożarami lasów na niespotykaną dotąd skalę, a następnie powodziami, które miały poważne skutki dla gruntów rolnych w dotkniętych regionach.

(3) W dniach 3-4 sierpnia 2023 r. Słowenia odnotowała nadzwyczajne opady deszczu i ulewne burze, które doprowadziły do osuwisk i powodzi, a te z kolei negatywnie wpłynęły na znaczną część gruntów rolnych w tym państwie członkowskim.

(4) Chociaż istnieją przesłanki wskazujące na to, że podobne zdarzenia mają miejsce w ogólnym kontekście rosnących zagrożeń dla rolnictwa związanych ze zmianą klimatu, intensywność tych zdarzeń w Grecji i Słowenii była nadzwyczajna.

(5) Znaczne szkody wyrządzone przez te zdarzenia producentom rolnym i wynikające z nich straty dochodów rolników w Grecji i Słowenii zagrażają rentowności gospodarstw rolnych.

(6) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2023/1465 Grecja i Słowenia otrzymały pomoc ukierunkowaną na skutki szczególnych problemów wywierających wpływ na producentów rolnych. Pomoc ta nie jest jednak wystarczająca ze względu na skalę i powagę szkód wyrządzonych producentom w wyniku wyjątkowych zdarzeń meteorologicznych, które miały miejsce latem 2023 r. Należy zatem przyjąć nowy środek wyjątkowy, aby przyczynić się do rozwiązania konkretnych problemów wynikających z tych wydarzeń.

(7) Wspomniane trudności stanowią szczególny problem w rozumieniu art. 221 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, któremu nie można łatwo zaradzić za pomocą środków wprowadzonych na podstawie art. 219 lub 220 tego rozporządzenia. Sytuacja nie jest konkretnie związana ze szczególnym zakłóceniem na rynku ani z konkretnym zagrożeniem jego wystąpienia. Nie jest ona związana ani ze środkami, które przeciwdziałałyby rozprzestrzenianiu się chorób zwierząt, ani z utratą zaufania konsumentów wynikającą z istnienia zagrożeń dla zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub roślin.

(8) Kwoty dostępne dla Grecji i Słowenii należy określić przy uwzględnieniu w szczególności ich odpowiedniej wagi w unijnym sektorze rolnym na podstawie pułapów netto płatności bezpośrednich określonych w załączniku V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 3  oraz z uwzględnieniem skutków niedawnych zdarzeń w tych państwach.

(9) Grecja i Słowenia powinny rozdzielać pomoc najbardziej skutecznymi kanałami na podstawie obiektywnych i nie- dyskryminacyjnych kryteriów, które uwzględniają skalę trudności i szkód gospodarczych, z jakimi borykają się zainteresowani rolnicy. Powinny one zapewnić, aby rolnicy byli ostatecznymi beneficjentami pomocy, oraz unikać wszelkich zakłóceń rynku lub konkurencji.

(10) Ponieważ kwoty przydzielone Grecji i Słowenii rekompensują jedynie część strat gospodarczych rolników, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przyznania producentom dodatkowego wsparcia krajowego na warunkach i w terminie określonych w niniejszym rozporządzeniu.

(11) Aby umożliwić Grecji i Słowenii elastyczne przydzielanie pomocy na rzecz rolników, aby mogli oni radzić sobie z trudnościami, jakie napotykają, należy zezwolić na kumulowanie tej pomocy z innymi rodzajami wsparcia finansowanymi w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, bez przyznawania rolnikom nadmiernej rekompensaty.

(12) Aby uniknąć nadmiernej rekompensaty, Grecja i Słowenia powinny uwzględnić wsparcie przyznane w ramach innych krajowych lub unijnych instrumentów wsparcia lub systemów prywatnych w celu zareagowania na odnośne straty gospodarcze.

(13) Ze względów budżetowych Unia powinna finansować wydatki poniesione przez Grecję i Słowenię z tytułu niniejszego środka wyjątkowego wyłącznie w przypadku, gdy wydatki te zostały poniesione przed określoną datą kwalifi- kowalności. Wsparcie na rzecz tego środka wyjątkowego należy zatem wypłacić do dnia 31 maja 2024 r.

(14) Grecja i Słowenia powinny przekazywać Komisji szczegółowe informacje na temat wykonania niniejszego rozporządzenia, aby umożliwić Unii monitorowanie skuteczności środka wprowadzonego niniejszym rozporządzeniem.

(15) Aby zapewnić jak najszybsze udzielenie pomocy rolnikom, Grecja i Słowenia powinny mieć możliwość bezzwłocznego wdrożenia niniejszego rozporządzenia. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(16) Środek przewidziany w niniejszym rozporządzeniu jest zgodny z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
W celu udzielenia nadzwyczajnego wsparcia rolnikom udostępnia się Grecji pomoc unijną w łącznej kwocie 43 082 500 EUR, a Słowenii udostępnia się pomoc unijną w łącznej kwocie 8 585 500 EUR, z zastrzeżeniem warunków określonych w niniejszym rozporządzeniu.
2. 
Grecja i Słowenia wykorzystują kwoty, o których mowa w ust. 1, na środki mające na celu zrekompensowanie najbardziej poszkodowanym rolnikom strat gospodarczych mających wpływ na ich rentowność.
3. 
Środki podejmowane są na podstawie obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriów, które uwzględniają straty gospodarcze poniesione przez poszkodowanych rolników, oraz zapewniają, aby wynikające z nich płatności nie powodowały żadnych zakłóceń rynku ani konkurencji.
4. 
Grecja i Słowenia zapewniają, aby w przypadku gdy rolnicy nie są bezpośrednimi beneficjentami płatności pomocy unijnej, korzyści ekonomiczne z tytułu pomocy unijnej były im przekazywane w całości.
5.  4
 Wydatki poniesione przez Grecję i Słowenię, o których mowa w ust. 1, związane z płatnościami w ramach środków, o których mowa w ust. 2, kwalifikują się do pomocy unijnej tylko wtedy, gdy płatności te zostały dokonane przed dniem 31 maja 2024 r.

W odniesieniu do przedmiotowych płatności stosuje się art. 38 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 5 .

6. 
Środki na mocy niniejszego rozporządzenia mogą być kumulowane ze wsparciem finansowanym w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
7. 
Grecja i Słowenia mogą przyznać dodatkową pomoc krajową na środki wprowadzone na podstawie ust. 2, do wysokości 200 % odpowiednich kwot określonych w ust. 1, na podstawie obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriów, pod warunkiem że wynikające z tego płatności nie spowodują żadnych zakłóceń rynku ani konkurencji, ani nadmiernej rekompensaty.
8. 
Aby uniknąć nadmiernej rekompensaty przy przyznawaniu wsparcia na podstawie niniejszego rozporządzenia, Grecja i Słowenia powinny uwzględnić wsparcie przyznane w ramach innych krajowych lub unijnych instrumentów wsparcia lub systemów prywatnych w celu zareagowania na odnośne straty gospodarcze.
Artykuł  2
1. 
Niezwłocznie i nie później niż do dnia 29 lutego 2024 r. Grecja i Słowenia przekazują Komisji następujące informacje w odniesieniu do środków wdrożonych na podstawie art. 1:
a)
opis środków, które zamierzają wprowadzić;
b)
kryteria stosowane do określenia metod przyznawania pomocy oraz uzasadnienie dystrybucji pomocy między poszczególnych rolników;
c)
zamierzony wpływ środków w celu zrekompensowania rolnikom strat gospodarczych;
d)
działania służące sprawdzeniu, czy dzięki środkom osiągnięto zamierzone skutki;
e)
działania służące unikaniu zakłóceń konkurencji oraz nadmiernej rekompensaty;
f)
prognozę dotyczącą płatności wydatków Unii, w podziale na miesiące do dnia 31 maja 2024 r.;
g)
poziom dodatkowego wsparcia przyznanego na podstawie art. 1 ust. 7;
h)
działania podjęte w celu kontroli kwalifikowalności rolników i ochrony interesów finansowych Unii.
2. 
Najpóźniej do dnia 15 października 2024 r. Grecja i Słowenia powiadamiają Komisję o łącznej kwocie wypłaconej na każdy środek, w stosownych przypadkach, w podziale na pomoc unijną i dodatkowe wsparcie krajowe, oraz o liczbie i rodzaju beneficjentów, a także o ocenie skuteczności środka.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1465 z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie zapewnienia nadzwyczajnego wsparcia finansowego dla sektorów rolnych dotkniętych szczególnymi problemami mającymi wpływ na rentowność producentów rolnych (Dz.U. L 180 z 17.7.2023, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1465/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2115/oj).
4 Art. 1 ust. 5 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1323 z dnia 16 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1323) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 maja 2024 r.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2116/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2820

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2820 w sprawie udzielenia nadzwyczajnego wsparcia finansowego sektorom rolnym dotkniętym klęskami żywiołowymi w Grecji i Słowenii
Data aktu: 15/12/2023
Data ogłoszenia: 18/12/2023
Data wejścia w życie: 19/12/2023