uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 6 oraz art. 132,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 34,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 7,
(1) Zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1982 (EBC/2022/34) 2 właściwe organy mogą korzystać z usług Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) na potrzeby współpracy z ESBC i ze sobą nawzajem w celu wykonywania swoich zadań w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (SSM) ustanowionego na podstawie rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 3 .
(2) Zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33) 4 właściwe organy mają obowiązek lub mają możliwość korzystania z usług ESCB na warunkach określonych w tej decyzji.
(3) Decyzja (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33) ma zastosowanie do usług ESBC wskazanych w wyczerpujących wykazach w załączniku I, który obejmuje usługi ESBC, z których wszystkie właściwe organy powinny być zobowiązane korzystać przy wykonywaniu swoich zadań w ramach SSM, albo w załączniku II, który obejmuje usługi ESBC, z których właściwe organy mogą dobrowolnie korzystać do celów wykonywania swoich zadań w ramach SSM.
(4) Usługi ESBC są świadczone bankom centralnym ESBC w celu pośredniego wspierania realizacji ich zadań. Usługi statystyczne ESBC są opracowywane, obsługiwane i utrzymywane przez jeden lub większą liczbę banków centralnych należących do ESBC i kierowane przez Komitet ds. Statystyki ESBC. Aby zapewnić sprawne, skuteczne i spójne funkcjonowanie SSM, praktyczne zasady współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi w ramach SSM powinny obejmować zasady korzystania przez te właściwe organy z określonych usług statystycznych ESBC w celu wykonywania ich zadań wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. W związku z tym wykaz usług ESBC, z których właściwe organy są zobowiązane korzystać, powinien zostać rozszerzony o AnaCredit, scentralizowaną bazę danych papierów wartościowych (Centralised Securities Database, CSDB), bazę danych rejestru instytucji i podmiotów powiązanych (Register of Institutions and Affiliates Database, RIAD) oraz bazę danych statystycznych dotyczących posiadania papierów wartościowych (Securities Holdings Statistics Database, SHSDB).
(5) Właściwe organy korzystające z usług ESBC powinny partycypować w kosztach opracowywania i utrzymywania usług ESBC zgodnie z określonymi zasadami dotyczącymi zwrotu kosztów opartymi na kluczu alokacji kosztów. W świetle znacznego obciążenia administracyjnego związanego z obliczaniem zwrotu przez właściwe organy, w szczególności jeśli chodzi o koszty poniesione w przeszłości, właściwe organy, które korzystają z SHSDB lub CSDB, powinny być zobowiązane do partycypowania jedynie w kosztach opracowania i utrzymywania odpowiedniej usługi ESBC powstałych w dniu 1 lipca 2023 r. lub po tej dacie w przypadku SHSDB oraz w dniu 1 stycznia 2024 r. lub po tej dacie w przypadku CSDB. Należy zatem doprecyzować istniejące ustalenia finansowe.
(6) Korzystanie z usług ESBC może wiązać się z przetwarzaniem danych osobowych. Operacje przetwarzania danych związane z różnymi usługami ESBC mogą się różnić i w związku z tym mogą wymagać różnych kwalifikacji podmiotów zaangażowanych w takie przetwarzanie. Należy zmienić decyzję (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33), aby uwzględnić różne możliwe kwalifikacje administratora z punktu widzenia ochrony danych.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2796 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2023/30 (2023/2796) zmieniająca decyzję (UE) 2022/1981 w sprawie korzystania z usług Europejskiego Systemu Banków Centralnych przez właściwe organy (EBC/2022/33) |
Data aktu: | 04/12/2023 |
Data ogłoszenia: | 14/12/2023 |
Data wejścia w życie: | 03/01/2024 |