KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/915 2 ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych mikotok- syn i przetrwalników buławinki czerwonej w żywności.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 401/2006 3 ustanowiono metody pobierania próbek i przeprowadzania analiz na potrzeby urzędowej kontroli poziomów mikotoksyn w środkach spożywczych.
(3) Metody pobierania próbek przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 401/2006 w odniesieniu do różnych środków spożywczych powinny mieć zastosowanie do kontroli wszystkich mikotoksyn w tych środkach spożywczych, a nie do kontroli konkretnie wymienionych mikotoksyn. Należy ponadto zaktualizować metodę pobierania próbek suplementów diety i przewidzieć metodę pobierania próbek suszonych ziół, herbatek ziołowych i herbat.
(4) Kontrole urzędowe mogą być przeprowadzane w odniesieniu do żywności, dla której nie określono najwyższego dopuszczalnego poziomu mikotoksyn ani procedury pobierania próbek. Należy zatem ustanowić kryteria pozwalające określić, która procedura pobierania próbek powinna być stosowana w takich przypadkach.
(5) Na podstawie najlepszych dostępnych informacji naukowych laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. miko- toksyn i toksyn roślinnych zaktualizowało kryteria wydajności analitycznej dla mikotoksyn. Należy zatem zmienić kryteria ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 401/2006.
(6) Konieczne jest zapewnienie laboratoriom kontrolnym wystarczającego czasu na wdrożenie nowych wymogów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem. W związku z tym należy przewidzieć rozsądny termin do rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(7) Aby zapewnić ciągłość przeprowadzania kontroli urzędowych i innych działań regulacyjnych dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów mikotoksyn oraz wystarczająco dużo czasu na ponowną walidację metod analizy, należy przewidzieć, że metody analizy, które zostały zwalidowane przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, mogą pozostać w użyciu przez określony czas, z zastrzeżeniem wymagań szczególnych przewidzianych w pkt 4.3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 401/2006.
(8) Ponieważ zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 401/2006 są znaczące, dla zachowania przejrzystości należy uchylić i zastąpić to rozporządzenie.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2023 r.
1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/915 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 103).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 401/2006 z dnia 23 lutego 2006 r. ustanawiające metody pobierania próbek i analizy do celów urzędowej kontroli poziomów mikotoksyn w środkach spożywczych (Dz.U. L 70 z 9.3.2006, s. 12).
4 W przypadku oceny ryzyka przydatne granice oznaczalności są na ogół niższe w porównaniu z poziomem wymaganym w przypadku kontroli urzędowej na potrzeby sprawdzenia zgodności z NDP, ponieważ celem jest wygenerowanie danych liczbowych dla większości analizowanych próbek (tj. uniknięcie danych uciętych lewostronnie) w celu umożliwienia przeprowadzenia dokładnych ocen narażenia. Do celów monitorowania dopuszczalne jest zgłaszanie poziomów poniżej LOQ zdefiniowanej w kontekście niniejszego rozporządzenia.
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 333/2007 z dnia 28 marca 2007 r. ustanawiające metody pobierania próbek i analizy do celów kontroli poziomów pierwiastków śladowych i zanieczyszczeń procesowych w środkach spożywczych (Dz.U. L 88 z 29.3.2007, s. 29).
6 Załącznik I zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/885 z dnia 21 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.885) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 marca 2024 r.
8 Pobieranie próbek z takich partii przeprowadza się zgodnie z zasadami określonymi w części N. Wytyczne dotyczące pobierania próbek z dużych partii są określone w dokumencie dostępnym na stronie internetowej: https://food.ec.europa.eu/system/files/2016-10/ cs_contaminants_sampling_guidance-sampling-final_en.pdf
9 W przypadku gdy część, z której należy pobrać próbki, jest tak mała, że niemożliwe jest uzyskanie próbki zbiorczej o masie 1 kg, masa próbki zbiorczej może być mniejsza niż 1 kg.
10 W przypadku gdy część, z której należy pobrać próbki, jest tak mała, że niemożliwe jest uzyskanie próbki zbiorczej o masie 1 kg, masa próbki zbiorczej może być mniejsza niż 1 kg.
11 W przypadku gdy część, z której należy pobrać próbki, jest tak mała, że niemożliwe jest uzyskanie próbki zbiorczej o masie 1 kg, masa próbki zbiorczej może być mniejsza niż 1 kg.
12 W przypadku gdy część, z której należy pobrać próbki, jest tak mała, że niemożliwe jest uzyskanie próbki zbiorczej o masie 1 kg, masa próbki zbiorczej może być mniejsza niż 1 kg.
13 W przypadku gdy część, z której należy pobrać próbki, jest tak mała, że niemożliwe jest uzyskanie próbki zbiorczej o masie 0,5 kg, masa próbki zbiorczej może być mniejsza niż 0,5 kg.
14 W przypadku gdy część, z której należy pobrać próbki, jest tak mała, że niemożliwe jest uzyskanie próbki zbiorczej o masie 1 kg, masa próbki zbiorczej może być mniejsza niż 1 kg.
15 W przypadku gdy część, z której należy pobrać próbki, jest tak mała, że niemożliwe jest uzyskanie próbki zbiorczej o masie 1 kg, masa próbki zbiorczej może być mniejsza niż 1 kg.
16 W przypadku gdy część, z której należy pobrać próbki, jest tak mała, że uzyskanie próbki zbiorczej o objętości 1 litra nie jest możliwe, objętość próbki zbiorczej może być mniejsza niż 1 litr.
17 W przypadku gdy część, z której należy pobrać próbki, jest tak mała, że niemożliwe jest uzyskanie próbki zbiorczej o masie 1 kg, masa próbki zbiorczej może być mniejsza niż 1 kg.
18 W przypadku gdy część, z której należy pobrać próbki, jest tak mała, że niemożliwe jest uzyskanie próbki zbiorczej o masie 1 kg, masa próbki zbiorczej może być mniejsza niż 1 kg.
21 Więcej informacji na temat procedur szacowania niepewności pomiaru oraz procedur oceny odzysku można znaleźć w sprawozdaniu pod tytułem "Report on the relationship between analytical results, measurement uncertainty, recovery factors and the provisions of EU food and feed legislation" (Sprawozdanie na temat relacji między wynikami analiz, niepewnością pomiaru, współczynnikami odzysku a przepisami prawodawstwa UE dotyczącego żywności i paszy) https://food.ec.europa.eu/system/files/2016-10/cs_contaminants_sampling_analysis-report_2004_en.pdf