KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2170 z dnia 16 grudnia 2020 r. dotyczące stosowania unijnych kontyngentów taryfowych i innych kontyngentów przywozowych 1 , w szczególności jego art. 1a i 1b,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Załącznik do rozporządzenia (UE) 2020/2170 zawiera wykaz towarów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa i podlegających środkom ochronnym na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/159 2 , które są wprowadzane do Irlandii Północnej transportem bezpośrednim z innych części Zjednoczonego Królestwa i które kwalifikują się do traktowania zgodnie z unijnymi przywozowymi kontyngentami taryfowymi, jeżeli towary te są dopuszczone do obrotu na terytorium Irlandii Północnej.
(2) Jak wskazano w motywie 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1321 3 Zjednoczone Królestwo przedstawiło dowody wskazujące, że niektóre wyroby ze stali pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa, które są obecnie objęte środkami ochronnymi na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159 (zwane dalej "przedmiotowymi produktami"), były przemieszczane w znacznych ilościach do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa. Aby zapewnić opłacalność ekonomiczną tych przemieszczeń oraz ze względu na szczególne okoliczności w Irlandii Północnej, uznano za stosowne, by umożliwić objęcie również przedmiotowych produktów odpowiednimi unijnymi kontyngentami taryfowymi w przypadku dopuszczenia ich do obrotu w Irlandii Północnej.
(3) Po przyjęciu rozporządzenia (UE) 2023/1321 Zjednoczone Królestwo przedstawiło dowody podobne do dowodów, o których mowa w motywie 2 powyżej, wykazujące, że pięć dodatkowych kategorii przedmiotowych produktów zostało również przemieszczonych w znacznych ilościach do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa. Zjednoczone Królestwo zwróciło się zatem o to, aby te pięć kategorii przedmiotowych produktów kwalifikowało się również do traktowania zgodnie z unijnymi przywozowymi kontyngentami taryfowymi, jeżeli są one dopuszczone do obrotu na terytorium Irlandii Północnej.
(4) Komisja zbadała, czy w celu zapewnienia opłacalności ekonomicznej tych przemieszczeń oraz ze względu na szczególne okoliczności w Irlandii Północnej, należy umożliwić objęcie również tych pięciu dodatkowych kategorii przedmiotowych produktów odpowiednimi unijnymi kontyngentami taryfowymi w przypadku dopuszczenia ich do obrotu w Irlandii Północnej.
(5) Komisja jest przekonana, że dowody przedstawione przez Zjednoczone Królestwo wskazują, że istnieje potrzeba dopuszczenia tych pięciu kategorii przedmiotowych produktów do obrotu w Irlandii Północnej.
(6) Należy zatem zmienić załącznik do rozporządzenia (UE) 2020/2170,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 3 października 2023 r.