Decyzja 2023/2682 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia podmiotów wojskowych i marynarek wojennych państw nadbrzeżnych zaangażowanych w operacje bezpieczeństwa morskiego w Zatoce Gwinejskiej

DECYZJA RADY (WPZiB) 2023/2682
z dnia 27 listopada 2023 r.
w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia podmiotów wojskowych i marynarek wojennych państw nadbrzeżnych zaangażowanych w operacje bezpieczeństwa morskiego w Zatoce Gwinejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1  ustanowiony został Europejski Instrument na rzecz Pokoju (EPF) w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF wykorzystuje się do finansowania środków pomocy, takich jak działania mające na celu wzmocnienie zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych.

(2) W dziesiątą rocznicę ustanowienia kodeksu postępowania z Jaunde Unia i jej państwa członkowskie potwierdziły swoje poparcie dla regionu Zatoki Gwinejskiej i ponowiły zobowiązanie na rzecz zwiększania bezpieczeństwa morskiego na tym obszarze.

(3) W dniu 4 maja 2022 r. Rada zatwierdziła koncepcję dotyczącą ewentualnego środka pomocy na rzecz państw nadbrzeżnych Zatoki Gwinejskiej, którego nadrzędnym celem jest wspieranie prowadzonych przez podmioty wojskowe w Zatoce Gwinejskiej działań w zakresie bezpieczeństwa morskiego i działań antypirackich, pod dowództwem sił afrykańskich, aby ostatecznie ograniczyć liczbę przypadków, czas trwania i natężenie przemocy i przestępstw oraz chronić statki marynarki wojennej, i ludność nadbrzeżną wraz jej źródłami utrzymania.

(4) W ramach tej koncepcji Rada zatwierdziła środek przygotowawczy, który miał służyć za podstawę przyszłego wniosku Wysokiego Przedstawiciela do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") w odniesieniu do środka pomocy mającego na celu zwiększenie bezpieczeństwa morskiego w Zatoce Gwinejskiej. Środek przygotowawczy realizowano między wrześniem a grudniem 2022 r., a jego dwojakim celem było, po pierwsze, określenie i opracowanie specyfikacji technicznych dotyczących systemu wywiadu, obserwacji i rozpoznania (ISR) oraz zapewnienie obiektywnych i przejrzystych kryteriów umożliwiających wybór odpowiedniej lokalizacji, a po drugie ocena marynarek wojennych państw nadbrzeżnych Zatoki Gwinejskiej w celu zidentyfikowaniu wśród nich najwłaściwszych pod względem technicznym i politycznym dla osiągnięcia celów środka pomocy. W wynikach środka przygotowawczego za optymalne rozwiązanie dla systemu ISR uznano załogowy statek powietrzny, natomiast Kamerun, Ghanę, Kongo i Benin wskazano jako najbardziej odpowiednie państwa nadbrzeżne Zatoki Gwinejskiej posiadające wystarczające zdolności morskie, regulacyjne i polityczne, aby móc uczestniczyć w środku pomocy.

(5) W styczniu i czerwcu 2023 r. przeprowadzono szereg działań w celu ustalenia zakresu środka i działań informacyjnych, w tym misje w terenie, aby dodatkowo zoptymalizować i dopracować ustalenia środka przygotowawczego, a także aby zapewnić pełną koordynację i współpracę ze wstępnie wskazanymi państwami nadbrzeżnymi Zatoki Gwinejskiej oraz z organizacjami regionalnymi wchodzącymi w skład architektury z Jaunde, w szczególności z Regionalnym Centrum Bezpieczeństwa Morskiego w Afryce Środkowej (CRESMAC), Regionalnym Centrum Bezpieczeństwa Morskiego w Afryce Zachodniej (CRESMAO), Międzyregionalnym Centrum Koordynacyjnym (ICC) i wielonarodowymi morskimi centrami koordynacyjnymi (MMCC) w Duali, Akrze i Pointe-Noire. W wyniku tych działań informacyjnych i biorąc pod uwagę gotowość wyrażoną przez wstępnie wskazane państwa nadbrzeżne, jako beneficjentów środka pomocy wybrano Kamerun i Ghanę.

(6) Z uwagi na złożoność środka pomocy oraz względzie celu ograniczenia wszelkiego potencjalnego ryzyka politycznego lub technicznego, pomoc dla państw nadbrzeżnych Zatoki Gwinejskiej w zakresie bezpieczeństwa morskiego będzie realizowana stopniowo. Na podstawie półrocznej oceny środka pomocy może zostać podjęta, prawdopodobnie w 2024 r., decyzja o kontynuowaniu i rozszerzeniu wsparcia na inne państwa nadbrzeżne Zatoki Gwinejskiej.

(7) W dniu 16 czerwca 2023 r. Wysoki Przedstawiciel otrzymał od Ghany wniosek o udzielenie przez Unię pomocy marynarce wojennej Ghany w nabyciu kluczowego sprzętu w celu wzmocnienia jej zdolności operacyjnych w zakresie patrolowania na morzu pełnym.

(8) W dniu 19 września 2023 r. Wysoki Przedstawiciel otrzymał od Kamerunu wniosek o udzielenie przez Unię pomocy marynarce wojennej Kamerunu w nabyciu kluczowego sprzętu w celu wzmocnienia jej zdolności operacyjnych w zakresie patrolowania na morzu pełnym, a także o udzielenie pomocy architekturze z Jaunde w świadczeniu usług ISR za pośrednictwem załogowego zasobu powietrznego, aby zwiększyć zdolności operacyjne państw członkowskich architektury z Jaunde w zakresie nadzoru w Zatoce Gwinejskiej, co ma z kolei na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego w regionie.

(9) Środki pomocy mają być realizowane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, w szczególności z poszanowaniem wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB 2 , oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF.

(10) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i realizować prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, a także umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie, cele, zakres i czas trwania

1. 
Niniejszym ustanawia się środek pomocy na rzecz architektury z Jaunde, Kamerunu i Ghany (zwanych dalej "beneficjentami") finansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) (zwany dalej "środkiem pomocy").
2. 
Celem środka pomocy jest wzmocnienie operacji antypirackich i operacji bezpieczeństwa morskiego oraz działań odstraszających w Zatoce Gwinejskiej poprzez wzmocnienie zdolności architektury z Jaunde i jej państw członkowskich, w szczególności poprzez poprawę ich morskiej orientacji sytuacyjnej i poprzez zwiększenie zdolności wybranych marynarek państw nadbrzeżnych do patrolowania na morzu pełnym, aby ostatecznie ograniczyć liczbę przypadków przestępstw oraz chronić statki i zasoby morskie i ludność nadbrzeżną wraz z jej źródłami utrzymania.
3. 
Aby osiągnąć cel określony w ust. 2, w ramach środka pomocy finansuje się następujące rodzaje sprzętu i usług, które nie są przeznaczone do stosowania śmiercionośnej siły:
a)
świadczenie usług ISR za pośrednictwem załogowego zasobu powietrznego przez okres jednego roku; krajowe morskie centrum operacyjne kameruńskiej marynarki wojennej w Duali jest odpowiedzialne za otrzymywanie, dalsze przetwarzanie i udostępnianie innym ośrodkom regionalnym i morskim ośrodkom koordynacyjnym wchodzącym w skład architektury z Jaunde - za pośrednictwem regionalnego systemu informacyjnego architektury z Jaunde - informacji dotyczących ISR;
b)
wsparcie statków patrolowych:
(i)
Kamerunu - poprzez dostarczenie interwencyjnych łodzi motorowych;
(ii)
Ghany - poprzez dostarczenie morskich bezzałogowych systemów powietrznych do nadzoru morskiego, sprzętu inżynieryjnego dla jednostek pływających oraz sprzętu do nurkowania z akwalungiem;
c)
po jednym asystencie technicznym dla marynarki wojennej Kamerunu i dla marynarki wojennej Ghany;
d)
jednego asystenta morskiego jako łącznika ze strukturami architektury Jaunde, a mianowicie z ICC, CRESMAC, CRES- MAO oraz MMCC w Duali w Kamerunie i w Akrze w Ghanie.
4. 
Czas trwania środka pomocy wynosi 48 miesięcy od dnia przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Uzgodnienia finansowe

1. 
Kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi 21 000 000 EUR.
2. 
Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF.
Artykuł  3

Uzgodnienia z beneficjentami

1. 
Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentami niezbędnych uzgodnień, by zapewnić przestrzeganie przez nich wymogów i warunków ustanowionych w niniejszej decyzji, jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.
2. 
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia zobowiązujące beneficjenta do zapewnienia:
a)
przestrzegania przez jednostki sił zbrojnych Kamerunu i Ghany, otrzymujące wsparcie w ramach środka pomocy, odpowiednich przepisów prawa międzynarodowego, w szczególności prawa międzynarodowego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego;
b)
właściwego i efektywnego wykorzystania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy do celów, do których zostały one dostarczone;
c)
wystarczającego konserwowania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy w celu zapewnienia ich użyteczności i dostępności operacyjnej przez cały cykl ich życia;
d)
by po zakończeniu cyklu życia aktywów żadne aktywa dostarczone lub utrzymywane w ramach środka pomocy nie zostały utracone ani przekazane bez zgody Komitetu Instrumentu, który ustanowiono na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509, na rzecz osób lub podmiotów innych niż określone w tych uzgodnieniach.
3. 
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, muszą zawierać postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki określone w ust. 2.
Artykuł  4

Wykonanie

1. 
Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF, jak również zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.
2. 
Działania, o których mowa w art. 1 ust. 3, są realizowane przez Fundación Internacional y para Iberoamérica de Administración y Políticas Públicas (FIIAPP) - Cooperación Española.
Artykuł  5

Monitorowanie, kontrola i ewaluacja

1. 
Wysoki Przedstawiciel monitoruje wypełnianie przez beneficjentów obowiązków ustanowionych w art. 3. Monitorowanie to jest wykorzystywane do zapewnienia świadomości kontekstu i ryzyka naruszenia obowiązków określonych zgodnie z art. 3 oraz przyczynia się do zapobiegania takim naruszeniom, w tym łamaniu prawa międzynarodowego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez jednostki wspierane w ramach środka pomocy.
2. 
Kontrola po wysłaniu sprzętu i zaopatrzenia jest zorganizowana w następujący sposób:
a)
weryfikacja dostawy, przy czym certyfikaty dostawy w ramach EPF mają być podpisywane przez siły użytkownika końcowego w momencie przeniesienia prawa własności;
b)
składanie sprawozdań, w których beneficjent ma co roku informować o działaniach prowadzonych z wykorzystaniem sprzętu, zaopatrzenia i usług dostarczanych w ramach środka pomocy oraz o stanie zapasów określonych przedmiotów do czasu, gdy Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) uzna, że takie sprawozdania nie są już konieczne;
c)
wizyty na miejscu, w trakcie których beneficjent ma udzielić Wysokiemu Przedstawicielowi i audytorom EPF, na ich wniosek, dostępu do celów przeprowadzania kontroli na miejscu i audytów EPF.
3. 
Wysoki Przedstawiciel przeprowadza ewaluację końcową po zakończeniu środka pomocy, aby ocenić, czy środek pomocy przyczynił się do osiągnięcia celu, o którym mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł  6

Sprawozdawczość

W okresie realizacji Wysoki Przedstawiciel przedstawia Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509. Administrator do spraw środków pomocy regularnie informuje Komitet Instrumentu ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 o realizacji dochodów i wydatków zgodnie z art. 38 tej decyzji, w tym poprzez dostarczanie informacji na temat zaangażowanych dostawców i podwykonawców.

Artykuł  7

Zawieszenie i zakończenie

1. 
KPiB może podjąć decyzję o całkowitym lub częściowym zawieszeniu realizacji środka pomocy zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509.
2. 
KPiB może również zalecić Radzie zakończenie środka pomocy.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2023 r.
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
2 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2682

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2682 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia podmiotów wojskowych i marynarek wojennych państw nadbrzeżnych zaangażowanych w operacje bezpieczeństwa morskiego w Zatoce Gwinejskiej
Data aktu: 27/11/2023
Data ogłoszenia: 28/11/2023
Data wejścia w życie: 27/11/2023