a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1 ustanowiony został Europejski Instrument na rzecz Pokoju (EPF) w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF wykorzystuje się do finansowania środków pomocy, takich jak działania mające na celu wzmocnienie zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych.
(2) W dziesiątą rocznicę ustanowienia kodeksu postępowania z Jaunde Unia i jej państwa członkowskie potwierdziły swoje poparcie dla regionu Zatoki Gwinejskiej i ponowiły zobowiązanie na rzecz zwiększania bezpieczeństwa morskiego na tym obszarze.
(3) W dniu 4 maja 2022 r. Rada zatwierdziła koncepcję dotyczącą ewentualnego środka pomocy na rzecz państw nadbrzeżnych Zatoki Gwinejskiej, którego nadrzędnym celem jest wspieranie prowadzonych przez podmioty wojskowe w Zatoce Gwinejskiej działań w zakresie bezpieczeństwa morskiego i działań antypirackich, pod dowództwem sił afrykańskich, aby ostatecznie ograniczyć liczbę przypadków, czas trwania i natężenie przemocy i przestępstw oraz chronić statki marynarki wojennej, i ludność nadbrzeżną wraz jej źródłami utrzymania.
(4) W ramach tej koncepcji Rada zatwierdziła środek przygotowawczy, który miał służyć za podstawę przyszłego wniosku Wysokiego Przedstawiciela do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") w odniesieniu do środka pomocy mającego na celu zwiększenie bezpieczeństwa morskiego w Zatoce Gwinejskiej. Środek przygotowawczy realizowano między wrześniem a grudniem 2022 r., a jego dwojakim celem było, po pierwsze, określenie i opracowanie specyfikacji technicznych dotyczących systemu wywiadu, obserwacji i rozpoznania (ISR) oraz zapewnienie obiektywnych i przejrzystych kryteriów umożliwiających wybór odpowiedniej lokalizacji, a po drugie ocena marynarek wojennych państw nadbrzeżnych Zatoki Gwinejskiej w celu zidentyfikowaniu wśród nich najwłaściwszych pod względem technicznym i politycznym dla osiągnięcia celów środka pomocy. W wynikach środka przygotowawczego za optymalne rozwiązanie dla systemu ISR uznano załogowy statek powietrzny, natomiast Kamerun, Ghanę, Kongo i Benin wskazano jako najbardziej odpowiednie państwa nadbrzeżne Zatoki Gwinejskiej posiadające wystarczające zdolności morskie, regulacyjne i polityczne, aby móc uczestniczyć w środku pomocy.
(5) W styczniu i czerwcu 2023 r. przeprowadzono szereg działań w celu ustalenia zakresu środka i działań informacyjnych, w tym misje w terenie, aby dodatkowo zoptymalizować i dopracować ustalenia środka przygotowawczego, a także aby zapewnić pełną koordynację i współpracę ze wstępnie wskazanymi państwami nadbrzeżnymi Zatoki Gwinejskiej oraz z organizacjami regionalnymi wchodzącymi w skład architektury z Jaunde, w szczególności z Regionalnym Centrum Bezpieczeństwa Morskiego w Afryce Środkowej (CRESMAC), Regionalnym Centrum Bezpieczeństwa Morskiego w Afryce Zachodniej (CRESMAO), Międzyregionalnym Centrum Koordynacyjnym (ICC) i wielonarodowymi morskimi centrami koordynacyjnymi (MMCC) w Duali, Akrze i Pointe-Noire. W wyniku tych działań informacyjnych i biorąc pod uwagę gotowość wyrażoną przez wstępnie wskazane państwa nadbrzeżne, jako beneficjentów środka pomocy wybrano Kamerun i Ghanę.
(6) Z uwagi na złożoność środka pomocy oraz względzie celu ograniczenia wszelkiego potencjalnego ryzyka politycznego lub technicznego, pomoc dla państw nadbrzeżnych Zatoki Gwinejskiej w zakresie bezpieczeństwa morskiego będzie realizowana stopniowo. Na podstawie półrocznej oceny środka pomocy może zostać podjęta, prawdopodobnie w 2024 r., decyzja o kontynuowaniu i rozszerzeniu wsparcia na inne państwa nadbrzeżne Zatoki Gwinejskiej.
(7) W dniu 16 czerwca 2023 r. Wysoki Przedstawiciel otrzymał od Ghany wniosek o udzielenie przez Unię pomocy marynarce wojennej Ghany w nabyciu kluczowego sprzętu w celu wzmocnienia jej zdolności operacyjnych w zakresie patrolowania na morzu pełnym.
(8) W dniu 19 września 2023 r. Wysoki Przedstawiciel otrzymał od Kamerunu wniosek o udzielenie przez Unię pomocy marynarce wojennej Kamerunu w nabyciu kluczowego sprzętu w celu wzmocnienia jej zdolności operacyjnych w zakresie patrolowania na morzu pełnym, a także o udzielenie pomocy architekturze z Jaunde w świadczeniu usług ISR za pośrednictwem załogowego zasobu powietrznego, aby zwiększyć zdolności operacyjne państw członkowskich architektury z Jaunde w zakresie nadzoru w Zatoce Gwinejskiej, co ma z kolei na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego w regionie.
(9) Środki pomocy mają być realizowane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, w szczególności z poszanowaniem wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB 2 , oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF.
(10) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i realizować prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, a także umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: