a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/472 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych w celu uzupełnienia tego rozporządzenia poprzez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do wszystkich stad gatunków w Morzu Północnym, do których ma zastosowanie obowiązek wyładunku na podstawie art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 , jak przewidziano w art. 15 ust. 5 lit. a)-e) tego rozporządzenia, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2015 3 określono szczegóły wdrożenia obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów dennych w wodach zachodnich w latach 2021-2023 w następstwie dwóch wspólnych rekomendacji przedłożonych Komisji przez Belgię, Hiszpanię, Francję, Irlandię i Niderlandy (państwa członkowskie leżące nad wodami północno-zachodnimi) oraz Belgię, Hiszpanię, Francję, Niderlandy i Portugalię (państwa członkowskie leżące nad wodami południowo-zachodnimi). Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/2015 zmieniono w latach: 2021 4 , 2022 5 i 2023 6 .
(3) W dniu 3 maja 2023 r., po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Wód Północno-Zachodnich i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych, państwa członkowskie leżące nad wodami północnozachodnimi przedstawiły Komisji pierwotną wspólną rekomendację.
(4) W dniu 2 maja 2023 r., po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Wód Południowo-Zachodnich i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych, państwa członkowskie leżące nad wodami południowozachodnimi przedstawiły Komisji pierwotną wspólną rekomendację.
(5) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił pierwotne wspólne rekomendacje podczas posiedzenia plenarnego w dniach 8-12 maja 2023 r. 7
(6) W dniu 6 lipca 2023 r. państwa członkowskie leżące nad wodami południowozachodnimi przedstawiły zaktualizowaną wspólną rekomendację.
(7) W dniu 13 lipca 2023 r. państwa członkowskie leżące nad wodami północnozachodnimi przedstawiły zaktualizowaną wspólną rekomendację.
(8) W dniu 28 lipca 2023 r. zaktualizowane wspólne rekomendacje rozpatrzyła grupa ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury na posiedzeniu, w którym Parlament Europejski uczestniczył jako obserwator.
(9) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/472 Komisja rozpatrzyła zaktualizowane wspólne rekomendacje w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnych wspólnych rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanych wspólnych rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.
(10) Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i unijnej wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) STECF zauważył 8 , iż obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieefektywny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, w jaki sposób można go jeszcze ulepszyć, oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat nieprawidłowości dotyczących danych i znalezienia nowych sposobów poprawy realizacji obowiązku wyładunku.
(11) W odniesieniu do wód północnozachodnich powinny mieć zastosowanie poniższe wyłączenia z obowiązku wyładunku z uwagi na wysoką przeżywalność.
(12) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do homarca złowionego przy użyciu więcierzy, pułapek i koszy oraz włoków dennych w podobsza- rach Międzynarodowej Rady Badań Morza ("ICES") 6 i 7. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż szacunki przeżywalności i wskaźniki odrzutów różnią się w zależności od obszaru, badania dotyczące prze- żywalności zostały przeprowadzone w solidny sposób i podkreślają korzyści wynikające ze zwiększenia selektywności za pomocą środków technicznych 9 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(13) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do osobników soli o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, złowionych przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-99 mm, w rejonie ICES 7d w obrębie sześciu mil morskich od linii brzegu, ale poza określonymi obszarami dojrzewania narybku, a także złowionych przy użyciu włoków rozpornicowych o rozmiarze oczek sieci worka włoka większym niż 80 mm, w rejonie ICES 7e w obrębie sześciu mil morskich od linii brzegu, ale poza określonymi obszarami dojrzewania narybku. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że przeżywalność jest na odpowiednim poziomie, a przedstawione badania zostały przeprowadzone w solidny sposób 10 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(14) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do rajokształtnych złowionych przy użyciu wszelkich narzędzi w podobszarach ICES 6 i 7. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż przeżywalność różni się w zależności od narzędzia i pory roku, poziom współpracy między państwami członkowskimi jest godny uwagi, a wyłączenie to było katalizatorem tych prac 11 . Ponadto państwa członkowskie zobowiązały się w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji do przeprowadzenia metaanalizy przeżywalności w celu oceny ogólnego efektu tego wyłączenia. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(15) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do gładzicy złowionej przy użyciu drygawic, włoków rozpornicowych, włoków rozprzowych, niewodów duńskich i niewodów w rejonie ICES 7. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż wskaźniki przeżywalności są zmienne i najniższe w segmentach, które odpowiadają za największe połowy, przy najwyższych wskaźnikach i wielkościach odrzutów, w odniesieniu do odpowiednich połowów trwają prace nad poprawą selektywności i prawdopodobieństwa przeżycia dzięki innowacyjnym narzędziom i technologiom 12 . Aby umożliwić kontynuację tych prac oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(16) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do gatunków złowionych przy użyciu więcierzy i koszy w podobszarach ICES 5 (z wyłączeniem pod- obszaru 5a oraz uwzględniając jedynie wody Unii w podobszarze 5b), 6 i 7. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że całkowite proponowane ilości ryb są niewielkie, rodzaje narzędzi są stosunkowo nieszkodliwe, a wpływ tego wyłączenia będzie prawdopodobnie minimalny 13 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(17) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 zawarto wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do makreli i śledzia atlantyckiego w połowach przy użyciu okrężnicy w podobszarze ICES 6, a także w odniesieniu do makreli i śledzia atlantyckiego w połowach sieciami pierścieniowymi ukierunkowanych na gatunki pela- giczne nieobjęte kwotami w rejonach ICES 7e i 7f. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie był w stanie zweryfikować, czy warunki spełnione podczas przedstawionych eksperymentów są reprezentatywne dla warunków występujących podczas komercyjnych operacji połowowych, szacunki przeżywalności wynoszące 70 % w przypadku makreli i śledzia atlantyckiego są najlepszymi dostępnymi szacunkami dla połowów z wykorzystaniem okrężnicy 14 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(18) W odniesieniu do wód południowozachodnich powinny mieć zastosowanie poniższe wyłączenia z obowiązku wyładunku z uwagi na wysoką przeżywalność.
(19) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 zawarto wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do homarca złowionego przy użyciu włoków dennych w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wskaźniki przeżywalności różnią się w zależności od floty, a zsuwnie do odrzutów okazały się skuteczne w zmniejszaniu śmiertelności odrzucanych ryb 15 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r. w odniesieniu do statków, na których zamontowano zsuwnie do odrzutów.
(20) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do rajokształtnych, z wyjątkiem rai dwuplamej, złowionych przy użyciu wszelkich narzędzi w podob- szarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż istnieją przesłanki, by uznać, że skutki różnią się w zależności od rodzaju narzędzi i gatunków, prowadzony jest szereg badań naukowych mających na celu ocenę przeżywalności różnych gatunków rajokształtnych 16 . Aby umożliwić ukończenie tych badań, zapewnić zgodność z wodami północnozachodnimi oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(21) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do morlesza bogara złowionego tradycyjnym narzędziem połowowym voracera w rejonie ICES 9a oraz przy użyciu haków i lin w podobszarach ICES 8 i 10 i w rejonie 9a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone i istnieje niepewność co do szacunków przeżywalności w odrzutach i nieznanych ilości odrzutów w połączeniu ze spadkiem wyładunków. Ze sprawozdania STECF wynika, że konieczne jest przeprowadzenie nowych badań w celu oszacowania wskaźników przeżywalności na podstawie obserwacji uwięzionych osobników złowionych w reprezentatywnych operacjach komercyjnych 17 Aby umożliwić ukończenie tych badań oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(22) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do sardeli europejskiej, ostroboków i makreli złowionych w ramach połowów z wykorzystaniem okrężnicy. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie można było ocenić niektórych skutków, szacunki przeżywalności przeprowadzone w poprzednich badaniach okazały się wysokie w przypadku tych gatunków. Trwają ponadto badania naukowe 18 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(23) W odniesieniu do wód północnozachodnich powinny mieć zastosowanie poniższe wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku.
(24) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące witlinka złowionego przez statki używające włoków dennych i niewodów o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 80 mm, włoków pelagicznych i włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm w rejonach ICES 7d i 7e. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie przedłożono żadnych nowych informacji na poparcie tego wyłączenia, wcześniejsze badania dowiodły, że stosowanie niektórych urządzeń selektywnych prowadziło do znacznych strat w połowach komercyjnych 19 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(25) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 zawarto wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionych przez statki używające drygawic i sieci skrzelowych w rejonach ICES 7d-7 g. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że narzędzia połowowe w ramach tego wyłączenia są przystosowane do połowów soli o wielkości równej minimalnemu rozmiarowi odniesienia do celów ochrony i powyżej tego rozmiaru. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał ponadto, że poprawa selektywności prawdopodobnie spowodowałaby straty handlowe. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(26) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przyznano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionej przez statki stosujące włoki rozprzowe o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm wyposażone w panel flamandzki, aby dokonywać połowów soli w rejonach ICES 7d-7h, 7j i 7k. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że są one ograniczone, jeżeli chodzi o poziom wykorzystania lub dane z monitorowania urządzenia selektywnego. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał jednak także, że jest przekonany, iż to wyłączenie ma związek ze stosowaniem modyfikacji narzędzi, w przypadku której wykazano efekt zmniejszenia poziomu niezamierzonych połowów. Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(27) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące plamiaka złowionego przez statki prowadzące połowy przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci co najmniej 100 mm w przypadku wszystkich włoków dennych i niewodów; przez statki prowadzące połowy przy użyciu włoków o rozmiarze oczek sieci co najmniej 80 mm z określonymi specyfikacjami dotyczącymi składu połowów; oraz przez statki prowadzące połowy przy użyciu włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 80 mm w połączeniu ze stosowaniem panelu flamandzkiego w rejonach ICES 7b, 7c i 7e-7k. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż stado plamiaka w Morzu Celtyckim jest obecnie poławiane w sposób zrównoważony, na niektórych łowiskach występuje wysoki wskaźnik odrzutów. STECF stwierdził ponadto, że poprawa selektywności powinna pozostać priorytetem w przypadku tych łowisk i że wprowadzono już ulepszenia w odniesieniu do kilku z nich 20 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r., pod warunkiem że środki techniczne określone w części B pkt 1.3.2 załącznika VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 21 zostaną utrzymane po dniu 31 grudnia 2023 r.
(28) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do kaprosza złowionego przez statki używające włoków dennych w rejonach ICES 7b, 7c i 7f-7k. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż są one ograniczone w odniesieniu do potencjalnych strat wynikających ze zniesienia wyłączenia, dostarczono informacje na temat prób selektywności i jej poprawa jest możliwa w przypadku niektórych łowisk. W swoich wcześniejszych ocenach STECF stwierdził ponadto, że poprawa selektywności wyłącznie w odniesieniu do kaprosza byłaby wyzwaniem 22 . Co więcej, istnieje również ryzyko, że kaprosz stanie się gatunkiem dławiącym w przypadku wielu połowów dennych. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(29) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do smuklicy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, złowionej przez statki używające włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm w podobszarze ICES 7 oraz przez statki używające włoków dennych pod określonymi warunkami. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone i możliwa jest poprawa selektywności. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał jednak również, że pewne badania wykazały, że urządzenia selektywne doprowadziły do znacznego zmniejszenia połowów komercyjnych na niektórych łowiskach 23 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(30) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionej przez statki stosujące włoki rozprzowe o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm i o zwiększonej selektywności (panel flamandzki) w rejonach ICES 7a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że informacje przedłożone na poparcie tego wyłączenia są takie same jak w poprzednich latach. W swojej poprzedniej ocenie 24 STECF przyznał ponadto, że wprowadzono środki mające na celu ograniczenie niezamierzonych połowów soli. Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(31) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przyznano wyłączenie de minimis w odniesieniu do argentyny wielkiej złowionej przez statki używające włoków dennych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 100 mm (TR1) w rejonie ICES 5b (wody Unii) i w podobszarze ICES 6. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że istnieje małe prawdopodobieństwo, aby wyłączenie miało znaczący wpływ na stado ze względu na niski poziom odrzutów 25 . W swoich poprzednich ocenach STECF wskazał ponadto, że poprawa selektywności jest trudna do osiągnięcia w przypadku niektórych połowów bez ponoszenia przez zainteresowane floty nieproporcjonalnych kosztów 26 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(32) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano dwa wyłączenia de minimis w odniesieniu do ostroboka i makreli złowionych w połowach wielogatunkowych dennych przez statki używające włoków dennych, niewodów i włoków rozprzowych w podobszarze ICES 6 i w rejonach ICES 7b-7k. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że zwiększenie selektywności bez zmniejszenia odłowów jest niezwykle trudne 27 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(33) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące błękitka w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne w podobszarach ICES 6 i 7 i w rejonie 5b. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że informacje na poparcie tego wyłączenia są w dużej mierze takie same jak w poprzednich latach, a mianowicie dotyczą trudności w poprawie selektywności i dodatkowych kosztów postępowania z połowami 28 . STECF stwierdził również, że opis czynności na statku i informacje przedstawione na poparcie twierdzenia, że koszty postępowania z niezamierzonymi połowami na statku są nieproporcjonalne, stanowią racjonalne uzasadnienie tego wyłączenia 29 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(34) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do ostroboka, makreli i witlinka złowionych przez trawlery pelagiczne o całkowitej długości do 25 metrów wykorzystujące włoki pelagiczne w rejonie ICES 7d. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał jednak również, że trudno jest osiągnąć poprawę selektywności 30 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(35) W odniesieniu do wód południowozachodnich powinny mieć zastosowanie poniższe wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku.
(36) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące morszczuka europejskiego złowionego przy użyciu włoków i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że mimo szeregu badań nad selektywnością nie znaleziono żadnych rozwiązań. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał ponadto, że badania zasadniczo wykazały, że testowane modyfikacje narzędzi połowowych są nieskuteczne lub prowadzą do nieakceptowalnych strat w połowach komercyjnych 31 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(37) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące soli złowionych przy użyciu włoków pelagicznych, włoków rozprzowych i włoków dennych w rejonach ICES 8a i 8b. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał jednak, że przedstawione informacje wskazują na dłuższy czas sortowania na statku związany z obowiązkiem wyładunku 32 . Co więcej, wskaźnik i wielkość odrzutów z niezamierzonych połowów są niskie. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(38) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 zawarto wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionych przy użyciu drygawic i sieci skrzelowych w rejonach ICES 8a i 8b. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że selektywność sieci stawnych w odniesieniu do soli jest wysoka 33 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(39) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące beryksów złowionych przy użyciu haków i lin w podobszarze ICES 10. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone 34 , jego wcześniejsze oceny dotyczące trudności ze względu na selektywność i nieproporcjonalne koszty pozostały aktualne 35 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(40) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące ostroboka złowionego przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że zwiększenie selektywności bez zmniejszenia odłowów jest niezwykle trudne 36 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(41) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące ostroboka złowionego przy użyciu sieci skrzelowych w podobszarach ICES 8, 9 i 10 oraz w obszarach Komitetu ds. Rybołówstwa na Środkowo-Wschodnim Atlantyku ("CECAF") 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone, jego wcześniejsze oceny pozostały aktualne. W tych poprzednich ocenach 37 STECF wskazał ponadto, że zasadne byłoby założenie, że selektywność ostroboka w tych połowach jest trudna do osiągnięcia. Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(42) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące makreli złowionej przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9, a także makreli złowionej przy użyciu sieci skrzelowych w podobszarach ICES 8 i 9 oraz w obszarach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tych wyłączeń. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że zwiększenie selektywności bez zmniejszenia odłowów jest niezwykle trudne w przypadku tych połowów 38 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenia, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(43) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące smuklicy złowionej przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że mimo szeregu eksperymentów dotyczących selektywności nie znaleziono żadnych rozwiązań. W swoich poprzednich ocenach STECF wskazał ponadto, że zmniejszenie wskaźników odrzutów poprzez poprawę selektywności jest trudne w przypadku tych połowów 39 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(44) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące smuklicy złowionej przy użyciu sieci skrzelowych w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że można założyć, iż selektywność sieci stawnych w odniesieniu do smuklic jest wysoka, a koszty postępowania z bardzo małymi ilościami smuklic są znaczne 40 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(45) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące żabnicy złowionej przy użyciu włoków pelagicznych, włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia, ale z wyłączeniem włoków pelagicznych, ponieważ nie odnotowano połowów żabnicy przy użyciu tego narzędzia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że badania nad poprawą selektywności wykazały stosunkowo wysokie straty w połowach komercyjnych 41 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(46) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące żabnicy złowionej przy użyciu sieci skrzelowych w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że istnieją przesłanki, aby sądzić, że selektywności sieci stawnych w odniesieniu do żabnicy nie można poprawić ze względu na morfologię tego gatunku oraz że koszty postępowania z bardzo małymi ilościami żabnicy są znaczne 42 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(47) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące witlinka złowionego przy użyciu sieci skrzelowych w podobszarze ICES 8. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone, jego wcześniejsze oceny pozostały aktualne. W swoich wcześniejszych ocenach 43 STECF stwierdził ponadto, że poprawa selektywności w przypadku połowów przy użyciu sieci skrzelowych jest trudna do osiągnięcia. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(48) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące sardeli europejskiej złowionej przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że dane dotyczące połowów wskazują, że poziom niezamierzonych połowów na odnośnych łowiskach jest niski i że wpływ wyłączenia będzie prawdopodobnie niewielki 44 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(49) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano dwa wyłączenia de minimis dotyczące morlesza bogara złowionego przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w części Zatoki Kadyksu rejonu ICES 9a, a także soli złowionej przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w części Zatoki Kadyksu rejonu ICES 9a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tych wyłączeń. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone, jego wcześniejsze oceny pozostały aktualne. W tych wcześniejszych ocenach 45 STECF wskazał ponadto, że przedstawiona analiza nieproporcjonalnych kosztów wykazała, że jeżeli wyłączenia nie zostaną przyznane, nastąpi wydłużenie czasu postępowania z połowami i ich sortowania na statku w zależności od wielkości statków. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenia, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(50) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące błękitka złowionego przy użyciu włoków pelagicznych i tuk pelagicznych w podobszarze ICES 8. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone, jego wpływ wydaje się niski. Informacje przedstawione na poparcie twierdzenia, że koszty postępowania z niezamierzonymi połowami na statku są nieproporcjonalne, stanowią ponadto racjonalne uzasadnienie tego wyłączenia 46 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(51) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano dwa wyłączenia de minimis dotyczące sardeli europejskiej i ostroboka złowionych przy użyciu włoków pelagicznych w podobszarze ICES 8, a także ostroboka złowionego przy użyciu okrężnicy w podobszarach ICES 8, 9 i 10 oraz w rejonach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tych wyłączeń. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że przedstawione informacje, chociaż są ograniczone, wskazują, że zwiększenie selektywności bez zmniejszenia odłowów jest niezwykle trudne 47 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenia, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(52) Środki w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach są zgodne z art. 15 ust. 4, art. 15 ust. 5 lit. c) i art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz z rozporządzeniem (UE) 2019/472, w szczególności z jego art. 13, a zatem mogą zostać objęte niniejszym rozporządzeniem.
(53) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.
(54) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 stycznia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: