uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
(1) Na podstawie art. 15 dyrektywy 2009/125/WE Komisja ma określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, które mają znaczący udział w sprzedaży i obrocie handlowym w Unii, wywierają znaczący wpływ na środowisko i wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy tego wpływu poprzez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W planie prac dotyczącym ekoprojektu na lata 2016-2019 2 , który Komisja sporządziła zgodnie z art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE, określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac określa się grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy badaniach przygotowawczych oraz, w stosownych przypadkach, wprowadzaniu środków wykonawczych. Obejmuje to suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych. Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych zaliczają się do trzech głównych grup wybranych do przeglądu przed końcem 2025 r. w ramach planu prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 3 .
(3) Szacuje się, że środki przewidziane w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 170 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 24 mln ton rocznie w 2030 r. W przypadku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oszczędności energii elektrycznej mogą wynieść 0,6 TWh/rok do 2030 r. i 1,7 TWh/rok do 2040 r.
(4) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 932/2012 4 ustanowiono wymogi dotyczące ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.
(5) W art. 7 rozporządzenia (UE) nr 932/2012 zobowiązuje się Komisję do dokonania przeglądu tego rozporządzenia w świetle postępu technologicznego. Komisja dokonała tego przeglądu i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, jak również rzeczywiste zachowanie użytkowników. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano forum konsultacyjnemu ustanowionemu zgodnie z art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Aspekty środowiskowe suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, uznane za istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to: zużycie energii w fazie użytkowania, wytwarzanie odpadów po zakończeniu eksploatacji, emisje do powietrza w fazie produkcji w związku z wydobyciem i przetwarzaniem surowców oraz w fazie użytkowania ze względu na zużycie energii elektrycznej.
(7) W Unii roczne zużycie energii przez suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych podlegające rozporządzeniu (UE) nr 932/2012 oszacowano na 10,5 TWh/rok w 2020 r. W dotychczasowym scenariuszu postępowania oczekuje się, że zużycie to zmniejszy się do 9 TWh/rok w 2030 r. Spadek ten może nastąpić szybciej, jeżeli istniejące wymogi dotyczące ekoprojektu zostaną zaktualizowane w celu usunięcia z rynku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych o niskiej efektywności energetycznej.
(8) W planie działania UE dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 5 oraz w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 podkreśla się, jak istotne jest stosowanie ogólnych zasad ekopro- jektu w celu wspierania przejścia na bardziej zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym. Szacuje się, że okres użytkowania suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych skrócił się w ostatnich latach z 14 do około 12 lat, a tendencja ta prawdopodobnie utrzyma się, jeżeli nie powstaną zachęty do właściwej konserwacji i naprawy takich suszarek. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy określić odpowiednie wymogi przyczyniające się do osiągnięcia celów gospodarki o obiegu zamkniętym, w szczególności wprowadzając obowiązek zapewnienia dostępności części zamiennych i poprawiając jakość informacji na temat konserwacji prowadzonej samodzielnie przez użytkownika końcowego.
(9) W przeglądzie, o którym mowa w motywie 5, wskazuje się, że wydajność skraplania znacznej większości suszarek bębnowych wynosi powyżej 80 %. Minimalny próg wydajności skraplania należy podnieść z 70 % do 80 %.
(10) Wielobębnowe suszarki dla gospodarstw domowych mają te same podstawowe cechy co suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych, zatem powinny wchodzić w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia.
(11) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych do zabudowy są montowane w szafkach lub obudowane panelami, które w warunkach badania zgodności zatrzymują ciepło wytwarzane wewnątrz suszarki bębnowej, co zwiększa efektywność energetyczną i przyczynia się do zgodności z wymogami dotyczącymi ekoprojektu. Należy doprecyzować definicję suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych do zabudowy w celu odróżnienia ich od innych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, które są po prostu umieszczane pod panelem, ale nie są panelami obudowane, a zatem nie mogą być testowane jako suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych do zabudowy.
(12) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych zasilane bateriami, które można również podłączyć do sieci zasilającej za pomocą nabytej oddzielnie przetwornicy AC/DC, są zazwyczaj używane w warunkach mobilnych, między innymi w samochodach kempingowych. Produkty te powinny zatem zostać wyłączone z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.
(13) Należy ustanowić szczególne progi dotyczące trybów niskiego poboru mocy w suszarkach bębnowych dla gospodarstw domowych. Wymogi rozporządzenia Komisji (UE) 2023/826 6 nie powinny mieć zastosowania do produktów objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/826.
(14) Harmonogram obowiązywania nowego wymogu dotyczącego maksymalnego zużycia energii w trybie wyłączenia dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych należy dostosować do harmonogramu określonego w rozporządzeniu (UE) 2023/826 dla zużycia energii w trybie wyłączenia.
(15) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 7 .
(16) Zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(17) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(18) W przypadku gdy parametry z dokumentacji technicznej określone w niniejszym rozporządzeniu są identyczne z parametrami na karcie informacyjnej produktu określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2534 8 , producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni wprowadzić odpowiednie dane do bazy danych o produktach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 9 i nie powinni już musieć udostępniać tych danych organom nadzoru rynku w ramach dokumentacji technicznej.
(19) Aby chronić konsumentów, nie należy zezwalać na wprowadzanie do obrotu produktów, które w warunkach badania automatycznie zmieniają swoje działanie pod względem parametrów deklarowanych. Analogicznie aktualizacje oprogramowania produktu nie powinny pogarszać działania pod względem parametrów deklarowanych.
(20) Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku powinna uwzględniać przypadki, w których badania przeprowadzone na suszarkach bębnowych dla gospodarstw domowych nie dają wyników odpowiednich dla porównania z wartościami deklarowanymi przez producenta.
(21) Zgodnie z częścią 3 pkt 2 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE należy ustalić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje na temat efektywności środowiskowej w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem były szeroko i łatwo dostępne.
(22) Możliwy wyciek czynnika chłodniczego zawartego w suszarkach bębnowych z pompą ciepła może przyczynić się do globalnego ocieplenia. W celu ułatwienia właściwego obchodzenia się z czynnikiem chłodniczym podczas naprawy, recyklingu lub złomowania urządzenia rodzaj zastosowanego czynnika chłodniczego powinien być wskazany w widocznym miejscu na suszarce bębnowej dla gospodarstw domowych.
(23) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/807 10 ustanowiono współczynnik energii pierwotnej dla energii elektrycznej wynoszący 1,9 (współczynnik konwersji), który ma zastosowanie w przypadku obliczania oszczędności energii w odniesieniu do energii pierwotnej na podstawie zużycia energii końcowej. Ten współczynnik energii pierwotnej powinien mieć zastosowanie przy porównywaniu zużycia energii przez elektryczne i gazowe suszarki bębnowe.
(24) Niniejsze rozporządzenie należy poddać przeglądowi w celu oceny stosowności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu jego celów. Harmonogram przeglądu powinien pozostawić wystarczająco dużo czasu na wdrożenie wszystkich przepisów i wywarcie przez nie wpływu na rynek.
(25) Aby ułatwić przejście z rozporządzenia (UE) nr 932/2012 na niniejsze rozporządzenie, należy zezwolić na stosowanie nowego terminu "eco" od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Jednocześnie należy umożliwić producentom spełnienie wymogów niniejszego rozporządzenia cztery miesiące przed datą rozpoczęcia jego stosowania.
(26) Aby zapewnić możliwość skutecznej naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, cena części zamiennych powinna być rozsądna i nie powinna zniechęcać do naprawy. W celu zapewnienia przejrzystości i zachęcenia do ustalania rozsądnych cen orientacyjna cena części zamiennych przed opodatkowaniem, podawana zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, powinna być dostępna na ogólnodostępnej stronie internetowej.
(27) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 19 dyrektywy 2009/125/WE.
(28) Rozporządzenie (UE) nr 932/2012 należy uchylić ze skutkiem od dnia 30 czerwca 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 listopada 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2533 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/2533 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 932/2012 |
Data aktu: | 17/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 22/11/2023 |
Data wejścia w życie: | 12/12/2023, 01/07/2025 |