a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie art. 15 dyrektywy 2009/125/WE Komisja ma określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, które mają znaczący udział w sprzedaży i obrocie handlowym w Unii, wywierają znaczący wpływ na środowisko i wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy tego wpływu poprzez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W planie prac dotyczącym ekoprojektu na lata 2016-2019 2 , który Komisja sporządziła zgodnie z art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE, określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac określa się grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy badaniach przygotowawczych oraz, w stosownych przypadkach, wprowadzaniu środków wykonawczych. Obejmuje to suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych. Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych zaliczają się do trzech głównych grup wybranych do przeglądu przed końcem 2025 r. w ramach planu prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 3 .
(3) Szacuje się, że środki przewidziane w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 170 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 24 mln ton rocznie w 2030 r. W przypadku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oszczędności energii elektrycznej mogą wynieść 0,6 TWh/rok do 2030 r. i 1,7 TWh/rok do 2040 r.
(4) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 932/2012 4 ustanowiono wymogi dotyczące ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.
(5) W art. 7 rozporządzenia (UE) nr 932/2012 zobowiązuje się Komisję do dokonania przeglądu tego rozporządzenia w świetle postępu technologicznego. Komisja dokonała tego przeglądu i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, jak również rzeczywiste zachowanie użytkowników. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano forum konsultacyjnemu ustanowionemu zgodnie z art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Aspekty środowiskowe suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, uznane za istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to: zużycie energii w fazie użytkowania, wytwarzanie odpadów po zakończeniu eksploatacji, emisje do powietrza w fazie produkcji w związku z wydobyciem i przetwarzaniem surowców oraz w fazie użytkowania ze względu na zużycie energii elektrycznej.
(7) W Unii roczne zużycie energii przez suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych podlegające rozporządzeniu (UE) nr 932/2012 oszacowano na 10,5 TWh/rok w 2020 r. W dotychczasowym scenariuszu postępowania oczekuje się, że zużycie to zmniejszy się do 9 TWh/rok w 2030 r. Spadek ten może nastąpić szybciej, jeżeli istniejące wymogi dotyczące ekoprojektu zostaną zaktualizowane w celu usunięcia z rynku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych o niskiej efektywności energetycznej.
(8) W planie działania UE dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 5 oraz w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 podkreśla się, jak istotne jest stosowanie ogólnych zasad ekopro- jektu w celu wspierania przejścia na bardziej zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym. Szacuje się, że okres użytkowania suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych skrócił się w ostatnich latach z 14 do około 12 lat, a tendencja ta prawdopodobnie utrzyma się, jeżeli nie powstaną zachęty do właściwej konserwacji i naprawy takich suszarek. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy określić odpowiednie wymogi przyczyniające się do osiągnięcia celów gospodarki o obiegu zamkniętym, w szczególności wprowadzając obowiązek zapewnienia dostępności części zamiennych i poprawiając jakość informacji na temat konserwacji prowadzonej samodzielnie przez użytkownika końcowego.
(9) W przeglądzie, o którym mowa w motywie 5, wskazuje się, że wydajność skraplania znacznej większości suszarek bębnowych wynosi powyżej 80 %. Minimalny próg wydajności skraplania należy podnieść z 70 % do 80 %.
(10) Wielobębnowe suszarki dla gospodarstw domowych mają te same podstawowe cechy co suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych, zatem powinny wchodzić w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia.
(11) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych do zabudowy są montowane w szafkach lub obudowane panelami, które w warunkach badania zgodności zatrzymują ciepło wytwarzane wewnątrz suszarki bębnowej, co zwiększa efektywność energetyczną i przyczynia się do zgodności z wymogami dotyczącymi ekoprojektu. Należy doprecyzować definicję suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych do zabudowy w celu odróżnienia ich od innych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, które są po prostu umieszczane pod panelem, ale nie są panelami obudowane, a zatem nie mogą być testowane jako suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych do zabudowy.
(12) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych zasilane bateriami, które można również podłączyć do sieci zasilającej za pomocą nabytej oddzielnie przetwornicy AC/DC, są zazwyczaj używane w warunkach mobilnych, między innymi w samochodach kempingowych. Produkty te powinny zatem zostać wyłączone z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.
(13) Należy ustanowić szczególne progi dotyczące trybów niskiego poboru mocy w suszarkach bębnowych dla gospodarstw domowych. Wymogi rozporządzenia Komisji (UE) 2023/826 6 nie powinny mieć zastosowania do produktów objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/826.
(14) Harmonogram obowiązywania nowego wymogu dotyczącego maksymalnego zużycia energii w trybie wyłączenia dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych należy dostosować do harmonogramu określonego w rozporządzeniu (UE) 2023/826 dla zużycia energii w trybie wyłączenia.
(15) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 7 .
(16) Zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(17) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(18) W przypadku gdy parametry z dokumentacji technicznej określone w niniejszym rozporządzeniu są identyczne z parametrami na karcie informacyjnej produktu określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2534 8 , producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni wprowadzić odpowiednie dane do bazy danych o produktach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 9 i nie powinni już musieć udostępniać tych danych organom nadzoru rynku w ramach dokumentacji technicznej.
(19) Aby chronić konsumentów, nie należy zezwalać na wprowadzanie do obrotu produktów, które w warunkach badania automatycznie zmieniają swoje działanie pod względem parametrów deklarowanych. Analogicznie aktualizacje oprogramowania produktu nie powinny pogarszać działania pod względem parametrów deklarowanych.
(20) Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku powinna uwzględniać przypadki, w których badania przeprowadzone na suszarkach bębnowych dla gospodarstw domowych nie dają wyników odpowiednich dla porównania z wartościami deklarowanymi przez producenta.
(21) Zgodnie z częścią 3 pkt 2 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE należy ustalić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje na temat efektywności środowiskowej w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem były szeroko i łatwo dostępne.
(22) Możliwy wyciek czynnika chłodniczego zawartego w suszarkach bębnowych z pompą ciepła może przyczynić się do globalnego ocieplenia. W celu ułatwienia właściwego obchodzenia się z czynnikiem chłodniczym podczas naprawy, recyklingu lub złomowania urządzenia rodzaj zastosowanego czynnika chłodniczego powinien być wskazany w widocznym miejscu na suszarce bębnowej dla gospodarstw domowych.
(23) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/807 10 ustanowiono współczynnik energii pierwotnej dla energii elektrycznej wynoszący 1,9 (współczynnik konwersji), który ma zastosowanie w przypadku obliczania oszczędności energii w odniesieniu do energii pierwotnej na podstawie zużycia energii końcowej. Ten współczynnik energii pierwotnej powinien mieć zastosowanie przy porównywaniu zużycia energii przez elektryczne i gazowe suszarki bębnowe.
(24) Niniejsze rozporządzenie należy poddać przeglądowi w celu oceny stosowności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu jego celów. Harmonogram przeglądu powinien pozostawić wystarczająco dużo czasu na wdrożenie wszystkich przepisów i wywarcie przez nie wpływu na rynek.
(25) Aby ułatwić przejście z rozporządzenia (UE) nr 932/2012 na niniejsze rozporządzenie, należy zezwolić na stosowanie nowego terminu "eco" od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Jednocześnie należy umożliwić producentom spełnienie wymogów niniejszego rozporządzenia cztery miesiące przed datą rozpoczęcia jego stosowania.
(26) Aby zapewnić możliwość skutecznej naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, cena części zamiennych powinna być rozsądna i nie powinna zniechęcać do naprawy. W celu zapewnienia przejrzystości i zachęcenia do ustalania rozsądnych cen orientacyjna cena części zamiennych przed opodatkowaniem, podawana zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, powinna być dostępna na ogólnodostępnej stronie internetowej.
(27) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 19 dyrektywy 2009/125/WE.
(28) Rozporządzenie (UE) nr 932/2012 należy uchylić ze skutkiem od dnia 30 czerwca 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.
2 Komunikat Komisji "Plan prac dotyczący ekoprojektu na lata 2016-2019" (COM(2016) 773 final z 30.11.2016).
3 Komunikat Komisji "Plan prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024", 2022/C 182/01 (Dz.U. C 182 z 4.5.2022, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 932/2012 z dnia 3 października 2012 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych (Dz.U. L 278 z 12.10.2012, s. 1).
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Zamknięcie obiegu - plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym" (COM(2015) 614 final z 2.12.2015).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 z dnia 17 kwietnia 2023 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 i (WE) nr 107/2009 (Dz.U. L 103 z 18.4.2023, s. 29).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2534 z dnia 13 lipca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 392/2012 (Dz.U. L, 2023/2534, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/ 2023/2534/oj).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 1).
10 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/807 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie przeglądu współczynnika energii pierwotnej dla energii elektrycznej w zastosowaniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE (Dz.U. L 101 z 14.4.2023, s. 16).
11 Dyrektywa 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniająca dyrektywę 95/16/WE (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24).
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 357).
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).
14 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2023 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1015/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 285).
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2022 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekopro- jektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1016/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 267).
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2022 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekopro- jektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1016/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 267).
**) Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2023 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekopro- jektu dla pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1015/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 285).".
15 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 79).
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195).
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38).
18 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2534 z dnia 13 lipca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 392/2012 (Dz.U. L, 2023/2534, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/ 2023/2534/oj).
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.