Rozporządzenie 2023/2533 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 932/2012

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/2533
z dnia 17 listopada 2023 r.
w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 932/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 15 dyrektywy 2009/125/WE Komisja ma określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, które mają znaczący udział w sprzedaży i obrocie handlowym w Unii, wywierają znaczący wpływ na środowisko i wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy tego wpływu poprzez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.

(2) W planie prac dotyczącym ekoprojektu na lata 2016-2019 2 , który Komisja sporządziła zgodnie z art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE, określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac określa się grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy badaniach przygotowawczych oraz, w stosownych przypadkach, wprowadzaniu środków wykonawczych. Obejmuje to suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych. Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych zaliczają się do trzech głównych grup wybranych do przeglądu przed końcem 2025 r. w ramach planu prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 3 .

(3) Szacuje się, że środki przewidziane w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 170 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 24 mln ton rocznie w 2030 r. W przypadku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oszczędności energii elektrycznej mogą wynieść 0,6 TWh/rok do 2030 r. i 1,7 TWh/rok do 2040 r.

(4) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 932/2012 4  ustanowiono wymogi dotyczące ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.

(5) W art. 7 rozporządzenia (UE) nr 932/2012 zobowiązuje się Komisję do dokonania przeglądu tego rozporządzenia w świetle postępu technologicznego. Komisja dokonała tego przeglądu i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, jak również rzeczywiste zachowanie użytkowników. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano forum konsultacyjnemu ustanowionemu zgodnie z art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.

(6) Aspekty środowiskowe suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, uznane za istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to: zużycie energii w fazie użytkowania, wytwarzanie odpadów po zakończeniu eksploatacji, emisje do powietrza w fazie produkcji w związku z wydobyciem i przetwarzaniem surowców oraz w fazie użytkowania ze względu na zużycie energii elektrycznej.

(7) W Unii roczne zużycie energii przez suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych podlegające rozporządzeniu (UE) nr 932/2012 oszacowano na 10,5 TWh/rok w 2020 r. W dotychczasowym scenariuszu postępowania oczekuje się, że zużycie to zmniejszy się do 9 TWh/rok w 2030 r. Spadek ten może nastąpić szybciej, jeżeli istniejące wymogi dotyczące ekoprojektu zostaną zaktualizowane w celu usunięcia z rynku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych o niskiej efektywności energetycznej.

(8) W planie działania UE dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 5  oraz w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 podkreśla się, jak istotne jest stosowanie ogólnych zasad ekopro- jektu w celu wspierania przejścia na bardziej zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym. Szacuje się, że okres użytkowania suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych skrócił się w ostatnich latach z 14 do około 12 lat, a tendencja ta prawdopodobnie utrzyma się, jeżeli nie powstaną zachęty do właściwej konserwacji i naprawy takich suszarek. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu należy określić odpowiednie wymogi przyczyniające się do osiągnięcia celów gospodarki o obiegu zamkniętym, w szczególności wprowadzając obowiązek zapewnienia dostępności części zamiennych i poprawiając jakość informacji na temat konserwacji prowadzonej samodzielnie przez użytkownika końcowego.

(9) W przeglądzie, o którym mowa w motywie 5, wskazuje się, że wydajność skraplania znacznej większości suszarek bębnowych wynosi powyżej 80 %. Minimalny próg wydajności skraplania należy podnieść z 70 % do 80 %.

(10) Wielobębnowe suszarki dla gospodarstw domowych mają te same podstawowe cechy co suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych, zatem powinny wchodzić w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia.

(11) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych do zabudowy są montowane w szafkach lub obudowane panelami, które w warunkach badania zgodności zatrzymują ciepło wytwarzane wewnątrz suszarki bębnowej, co zwiększa efektywność energetyczną i przyczynia się do zgodności z wymogami dotyczącymi ekoprojektu. Należy doprecyzować definicję suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych do zabudowy w celu odróżnienia ich od innych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, które są po prostu umieszczane pod panelem, ale nie są panelami obudowane, a zatem nie mogą być testowane jako suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych do zabudowy.

(12) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych zasilane bateriami, które można również podłączyć do sieci zasilającej za pomocą nabytej oddzielnie przetwornicy AC/DC, są zazwyczaj używane w warunkach mobilnych, między innymi w samochodach kempingowych. Produkty te powinny zatem zostać wyłączone z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.

(13) Należy ustanowić szczególne progi dotyczące trybów niskiego poboru mocy w suszarkach bębnowych dla gospodarstw domowych. Wymogi rozporządzenia Komisji (UE) 2023/826 6  nie powinny mieć zastosowania do produktów objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/826.

(14) Harmonogram obowiązywania nowego wymogu dotyczącego maksymalnego zużycia energii w trybie wyłączenia dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych należy dostosować do harmonogramu określonego w rozporządzeniu (UE) 2023/826 dla zużycia energii w trybie wyłączenia.

(15) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 7 .

(16) Zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.

(17) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.

(18) W przypadku gdy parametry z dokumentacji technicznej określone w niniejszym rozporządzeniu są identyczne z parametrami na karcie informacyjnej produktu określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2534 8 , producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni wprowadzić odpowiednie dane do bazy danych o produktach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 9  i nie powinni już musieć udostępniać tych danych organom nadzoru rynku w ramach dokumentacji technicznej.

(19) Aby chronić konsumentów, nie należy zezwalać na wprowadzanie do obrotu produktów, które w warunkach badania automatycznie zmieniają swoje działanie pod względem parametrów deklarowanych. Analogicznie aktualizacje oprogramowania produktu nie powinny pogarszać działania pod względem parametrów deklarowanych.

(20) Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku powinna uwzględniać przypadki, w których badania przeprowadzone na suszarkach bębnowych dla gospodarstw domowych nie dają wyników odpowiednich dla porównania z wartościami deklarowanymi przez producenta.

(21) Zgodnie z częścią 3 pkt 2 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE należy ustalić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje na temat efektywności środowiskowej w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem były szeroko i łatwo dostępne.

(22) Możliwy wyciek czynnika chłodniczego zawartego w suszarkach bębnowych z pompą ciepła może przyczynić się do globalnego ocieplenia. W celu ułatwienia właściwego obchodzenia się z czynnikiem chłodniczym podczas naprawy, recyklingu lub złomowania urządzenia rodzaj zastosowanego czynnika chłodniczego powinien być wskazany w widocznym miejscu na suszarce bębnowej dla gospodarstw domowych.

(23) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/807 10  ustanowiono współczynnik energii pierwotnej dla energii elektrycznej wynoszący 1,9 (współczynnik konwersji), który ma zastosowanie w przypadku obliczania oszczędności energii w odniesieniu do energii pierwotnej na podstawie zużycia energii końcowej. Ten współczynnik energii pierwotnej powinien mieć zastosowanie przy porównywaniu zużycia energii przez elektryczne i gazowe suszarki bębnowe.

(24) Niniejsze rozporządzenie należy poddać przeglądowi w celu oceny stosowności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu jego celów. Harmonogram przeglądu powinien pozostawić wystarczająco dużo czasu na wdrożenie wszystkich przepisów i wywarcie przez nie wpływu na rynek.

(25) Aby ułatwić przejście z rozporządzenia (UE) nr 932/2012 na niniejsze rozporządzenie, należy zezwolić na stosowanie nowego terminu "eco" od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Jednocześnie należy umożliwić producentom spełnienie wymogów niniejszego rozporządzenia cztery miesiące przed datą rozpoczęcia jego stosowania.

(26) Aby zapewnić możliwość skutecznej naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, cena części zamiennych powinna być rozsądna i nie powinna zniechęcać do naprawy. W celu zapewnienia przejrzystości i zachęcenia do ustalania rozsądnych cen orientacyjna cena części zamiennych przed opodatkowaniem, podawana zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, powinna być dostępna na ogólnodostępnej stronie internetowej.

(27) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 19 dyrektywy 2009/125/WE.

(28) Rozporządzenie (UE) nr 932/2012 należy uchylić ze skutkiem od dnia 30 czerwca 2025 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się wymogi dotyczące ekoprojektu w zakresie wprowadzania do obrotu lub oddawania do użytku zasilanych z sieci elektrycznej lub gazowych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie również do suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych do zabudowy, wielobębnowych suszarek dla gospodarstw domowych oraz zasilanych z sieci elektrycznej suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, które można również zasilać bateriami.
2. 
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:
a)
pralko-suszarek dla gospodarstw domowych i wirówek dla gospodarstw domowych;
b)
suszarek bębnowych wchodzących w zakres stosowania dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 11 ;
c)
zasilanych bateryjnie suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, które można podłączyć do sieci zasilającej za pomocą nabytej oddzielnie przetwornicy AC/DC.
3. 
Wymogi określone w załączniku II sekcje 2 i 3 oraz sekcja 6 pkt 1 lit. a) i b) nie mają zastosowania do suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych o pojemności znamionowej dla programu "eco" nie większej niż 3 kg.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych" oznacza urządzenie, w którym suszy się tkaniny w obracającym się bębnie, przez który przechodzi ogrzane powietrze, i które producent zadeklarował w deklaracji zgodności jako zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE 12  lub dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 13 ;
2)
"sieć zasilająca" oznacza sieć dostarczającą energię elektryczną z sieci prądu przemiennego o napięciu 230 (± 10 %) woltów i częstotliwości 50 Hz;
3)
"gazowa suszarka bębnowa" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, w której do ogrzewania powietrza wewnątrz wykorzystuje się gaz;
4)
"suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych do zabudowy" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, którą zaprojektowano, przebadano i którą się wprowadza do obrotu wyłącznie w zgodności ze wszystkim następującymi właściwościami:
a)
przeznaczenie do zamontowania w szafkach lub obudowania (z góry lub z dołu i po bokach) panelami;
b)
przeznaczenie do stabilnego przymocowania do boków, górnej lub dolnej części szafek lub paneli;
c)
przeznaczenie do wyposażenia w fabrycznie wykonany front będący jej integralną częścią lub zamocowania na niej wykonanego na zamówienie przedniego panelu;
5)
"pralko-suszarka dla gospodarstw domowych" oznacza urządzenie zgodne z definicją w art. 2 pkt 4 rozporządzenia Komisji (UE) 2019/2023 14 ;
6)
"wirówka dla gospodarstw domowych" oznacza urządzenie, w którym woda jest usuwana z tkanin dzięki wirowaniu bębna obrotowego oraz odprowadzana za pomocą automatycznej pompy lub z wykorzystaniem grawitacji, które zaprojektowano do wykorzystania głównie w celach innych niż zawodowe i które jest również znane na rynku jako "wirówka";
7)
"wielobębnowa suszarka dla gospodarstw domowych" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych wyposażoną w więcej niż jeden bęben, zarówno w oddzielnych obudowach, jak i w tej samej obudowie;
8)
"model równoważny" oznacza model, który ma te same właściwości techniczne istotne w kontekście informacji technicznych, które należy zapewnić, ale który został wprowadzony do obrotu lub oddany do użytku przez tego samego producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela jako inny model z innym identyfikatorem modelu;
9)
"program" oznacza zbiór operacji, które zostały zdefiniowane fabrycznie i uznane przez producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela za odpowiednie do suszenia określonych rodzajów tkanin;
10)
"identyfikator modelu" oznacza kod, zwykle alfanumeryczny, który odróżnia dany model produktu od innych modeli objętych tym samym znakiem towarowym lub tą samą nazwą producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela;
11)
"wartości deklarowane" oznaczają wartości podane przez producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela dla parametrów technicznych określonych, obliczonych lub zmierzonych zgodnie z art. 4 na potrzeby weryfikacji zgodności przeprowadzanej przez organy państwa członkowskiego;
12)
"baza danych o produktach" oznacza bazę danych w rozumieniu art. 2 pkt 25 rozporządzenia (UE) 2017/1369;
13)
"pojemność znamionowa" oznacza maksymalną masę w kilogramach wsadu suchego danego rodzaju tkanin, określoną przez producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela, w odstępach 0,5 kg, jaką można wysuszyć w jednym cyklu suszenia suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych w ramach wybranego programu, w przypadku wsadu zgodnego z instrukcjami producenta;
14)
"program »eco«" oznacza program umożliwiający suszenie tkanin bawełnianych o wilgotności początkowej wsadu wynoszącej 60 % do wilgotności końcowej wsadu wynoszącej 0 %;
15)
"wilgotność początkowa" oznacza wilgotność wsadu na początku cyklu suszenia;
16)
"wilgotność końcowa" oznacza wilgotność wsadu po zakończeniu cyklu suszenia;
17)
"cykl suszenia" oznacza pełny proces suszenia zdefiniowany dla wybranego programu, składający się z zestawu różnych operacji, w tym ogrzewania i odwirowywania.

Dodatkowe definicje na potrzeby załączników II-V określono w załączniku I.

Artykuł  3

Wymogi dotyczące ekoprojektu

1. 
Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych muszą spełniać wymogi dotyczące ekoprojektu określone w załączniku II.
2. 
Zgodność z wymogami dotyczącymi ekoprojektu ustala się, wykonując pomiary i obliczenia zgodnie z metodami określonymi w załączniku III.
Artykuł  4

Ocena zgodności

1. 
Procedura oceny zgodności, o której mowa w art. 8 dyrektywy 2009/125/WE, musi być zgodna z wewnętrzną kontrolą projektu określoną w załączniku IV do tej dyrektywy lub z systemem zarządzania określonym w załączniku V do tej dyrektywy.
2. 
Na potrzeby oceny zgodności, o której mowa w art. 8 dyrektywy 2009/125/WE, plik dokumentacji technicznej musi zawierać wartości deklarowane parametrów wymienionych w załączniku II sekcje 2, 3 i 4 oraz szczegółowe informacje i wyniki obliczeń przeprowadzonych zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.
3. 
W przypadku gdy informacje zawarte w dokumentacji technicznej dla danego modelu uzyskano w jeden z poniższych sposobów, dokumentacja techniczna musi zawierać szczegółowe informacje dotyczące obliczeń, ocenę przeprowadzoną przez producenta w celu weryfikacji dokładności obliczeń oraz, w stosownych przypadkach, deklarację identyczności modeli różnych producentów:
a)
na podstawie modelu, który ma takie same właściwości techniczne istotne w kontekście dostarczanych informacji technicznych, ale jest produkowany przez innego producenta; lub
b)
na podstawie obliczeń opartych na projekcie lub ekstrapolacji danych dotyczących innego modelu tego samego bądź innego producenta, lub obu.
4. 
Dokumentacja techniczna musi zawierać wykaz wszystkich modeli równoważnych, w tym ich identyfikatory modelu.
5. 
Dokumentacja techniczna musi zawierać informacje uporządkowane w kolejności oraz w sposób określony w załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2534. Do celów nadzoru rynku producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele mogą, bez uszczerbku dla przepisów pkt 2 lit. g) załącznika IV do dyrektywy 2009/125/WE, korzystać z dokumentacji technicznej wprowadzonej do bazy danych o produktach, która zawiera te same informacje, co informacje określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/2534.
Artykuł  5

Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku

Podczas przeprowadzania kontroli w ramach nadzoru rynku, o których mowa w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE, państwa członkowskie stosują procedurę weryfikacji określoną w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Obejście przepisów

1. 
Producenci, importerzy ani upoważnieni przedstawiciele nie mogą wprowadzać do obrotu ani oddawać do użytku produktów zaprojektowanych w taki sposób, aby zmieniały swoje działanie lub właściwości podczas badania w celu uzyskania korzystniejszego wyniku w odniesieniu do którejkolwiek z wartości deklarowanych dla parametrów regulowanych niniejszym rozporządzeniem. Obejmuje to między innymi produkty zaprojektowane tak, aby były w stanie wykryć, że są badane, przez rozpoznanie warunków badania lub cyklu badania i automatycznie zmienić swoje działanie lub właściwości w odpowiedzi na nie, oraz produkty domyślnie ustawione tak, aby zmienić swoje działanie lub właściwości w czasie badania.
2. 
Producenci, importerzy ani upoważnieni przedstawiciele nie mogą zalecać konkretnych instrukcji dotyczących badań, które to instrukcje skutkują zmianą działania lub właściwości produktów w celu uzyskania korzystniejszego wyniku w odniesieniu do którejkolwiek z wartości deklarowanych dla parametrów regulowanych niniejszym rozporządzeniem. Obejmuje to między innymi zalecenie ręcznej zmiany produktu w ramach przygotowania do badania, która prowadzi do zmiany działania lub właściwości produktu w porównaniu z jego normalnym użytkowaniem i obsługą przez użytkownika końcowego.
3. 
Producenci, importerzy ani upoważnieni przedstawiciele nie mogą wprowadzać do obrotu ani oddawać do użytku produktów zaprojektowanych w taki sposób, aby w krótkim czasie po oddaniu do użytku zmieniały swoje działanie lub właściwości w sposób prowadzący do pogorszenia którejkolwiek z wartości deklarowanych dla parametrów regulowanych niniejszym rozporządzeniem.
Artykuł  7

Aktualizacje oprogramowania

1. 
Aktualizacje oprogramowania lub oprogramowania układowego nie mogą pogarszać żadnej wartości deklarowanej dla parametrów suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych mierzonej za pomocą metody badania mającej zastosowanie w chwili wprowadzenia tej suszarki do obrotu lub oddania do użytku.
2. 
W wyniku odrzucenia aktualizacji nie może nastąpić żadna zmiana wartości deklarowanej dla parametrów suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych mierzonej za pomocą metody badania mającej zastosowanie w chwili wprowadzenia tej suszarki do obrotu lub oddania do użytku.
Artykuł  8

Orientacyjne poziomy odniesienia

Poziomy odniesienia dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych o największej sprawności, dostępnych na rynku w chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, są określone w załączniku V.

Artykuł  9

Przegląd

Do dnia 12 grudnia 2029 r. Komisja dokona przeglądu niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technologicznego i przedstawi wyniki tej oceny, w tym, w stosownych przypadkach, projekt zmiany rozporządzenia, forum konsultacyjnemu.

Przegląd ten obejmuje w szczególności ocenę:

a)
potencjału poprawy efektywności energetycznej i ekologicznej suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych;
b)
zmiany zachowań konsumenckich i możliwość wprowadzenia obowiązkowego mechanizmu przekazywania informacji zwrotnych dotyczących poziomu załadowania urządzenia, zużycia energii i czasu trwania wybranego programu;
c)
skuteczności istniejących wymogów dotyczących zasobooszczędności;
d)
celowości ustanowienia dodatkowych wymogów dotyczących zasobooszczędności produktów zgodnie z celami gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym dostępności dodatkowych części zamiennych oraz informacji na temat surowców krytycznych i innych materiałów istotnych dla środowiska;
e)
stosowności ustanowienia wymogów dotyczących ekoprojektu dla suszarek szafkowych;
f)
stosowności ustanowienia wymogów w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się mikrodrobin plastiku.
Artykuł  10

Zmiana rozporządzenia (UE) 2023/826

1. 
W pkt 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/826:
a)
pozycja "suszarki bębnowe i pozostałe suszarki do odzieży" otrzymuje brzmienie

"suszarki do odzieży, ale z wyłączeniem suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych objętych rozporządzeniem Komisji (EU) 2023/2533 * .

b)
pozycja "pozostałe urządzenia do gotowania i innego przetwarzania żywności, przygotowywania napojów, czyszczenia i konserwacji odzieży, ale z wyłączeniem zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych objętych rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/2022 oraz pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych objętych rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/2023" otrzymuje brzmienie:

"pozostałe urządzenia do gotowania i innego przetwarzania żywności, przygotowywania napojów, czyszczenia i konserwacji odzieży, ale z wyłączeniem zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych objętych rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/2022 * , pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych objętych rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/2023 * oraz suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych objętych rozporządzeniem (EU) 2023/2533.

2. 
W pkt 1 lit. b) załącznika III do rozporządzenia (UE) 2023/826:

akapit "Zużycie energii elektrycznej przez urządzenie w każdym stanie, w którym działa jedynie wyświetlanie statusu lub informacji lub działa jedynie funkcja ponownego włączenia w połączeniu z wyświetlaniem informacji lub statusu, lub w którym działa jedynie funkcja ponownego włączenia, wskazanie aktywowania funkcji ponownego włączenia oraz wyświetlanie informacji lub statusu, nie może przekraczać 0,80 W, z wyjątkiem suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych objętych zakresem rozporządzeniem Komisji (UE) nr 932/2012, dla których wartość ta wynosi 1,00 W" otrzymuje brzmienie:

"Zużycie energii elektrycznej przez urządzenie w każdym stanie, w którym działa jedynie wyświetlanie statusu lub informacji lub działa jedynie funkcja ponownego włączenia w połączeniu z wyświetlaniem informacji lub statusu, lub w którym działa jedynie funkcja ponownego włączenia, wskazanie aktywowania funkcji ponownego włączenia oraz wyświetlanie informacji lub statusu, nie może przekraczać 0,80 W.".

Artykuł  11

Uchylenie

Rozporządzenie (UE) nr 932/2012 traci moc.

Artykuł  12

Środki przejściowe

1. 
Do dnia 30 czerwca 2025 r., na zasadzie odstępstwa od wymogu określonego w pkt 1.1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 932/2012, oznaczenie standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych nie musi być umieszczane na urządzeniu do wybierania programu ani na wyświetlaczu suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, jeżeli spełnione są oba następujące warunki:
a)
standardowy program suszenia tkanin bawełnianych jest łatwy do zidentyfikowania w instrukcji obsługi, o której mowa w pkt 1.2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 932/2012, oraz w dokumentacji technicznej, o której mowa w art. 4 ust. 2 tego rozporządzenia;
b)
program "eco" jest wyraźnie wskazany na urządzeniu do wybierania programu lub wyświetlaczu suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych zgodnie z załącznikiem II sekcja 1 lit. b).
2. 
Jeżeli żaden egzemplarz należący do tego samego modelu lub modeli równoważnych nie został wprowadzony do obrotu przed dniem 1 marca 2025 r., egzemplarze modeli wprowadzonych do obrotu w okresie od dnia 1 marca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r., które są zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia, uznaje się za zgodne z wymogami rozporządzenia (UE) nr 932/2012.
Artykuł  13

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2025 r. Art. 6 stosuje się jednak od dnia 12 grudnia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

DEFINICJE

Na potrzeby załączników II-V zastosowanie mają następujące definicje:
1)
"suszarka bębnowa wywiewowa" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, która pobiera świeże powietrze, przepuszcza je przez tkaniny oraz odprowadza powstałe wilgotne powietrze do pomieszczenia lub na zewnątrz;
2)
"suszarka bębnowa kondensacyjna" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, która posiada system wykorzystujący proces skraplania albo dowolny inny sposób do usuwania wilgoci z powietrza używanego w procesie suszenia;
3)
"suszarka bębnowa z elementem grzejnym" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, w której jedynym lub głównym sposobem ogrzewania powietrza wewnątrz jest opór czynny;
4)
"suszarka bębnowa z pompą ciepła" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, w której jedynym lub głównym sposobem ogrzewania powietrza wewnątrz jest układ pompy ciepła;
5)
"wskaźnik efektywności energetycznej" lub "EEI" oznacza stosunek ważonego zużycia energii do standardowego zużycia energii w cyklu suszenia określonego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych;
6)
"czas trwania programu" oznacza czas od rozpoczęcia wybranego programu, z wyłączeniem wszelkich opóźnień zaprogramowanych przez użytkownika, do aktywacji wskaźnika zakończenia programu i uzyskania dostępu przez użytkownika do wkładu;
7)
"pełne załadowanie" oznacza załadowanie suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych pojemnością znamionową dla danego programu;
8)
"częściowe załadowanie" oznacza załadowanie suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych połową pojemności znamionowej dla danego programu;
9)
"wydajność skraplania" oznacza stosunek masy wilgoci skroplonej przez suszarkę bębnową kondensacyjną do masy wilgoci usuniętej z wsadu na koniec cyklu suszenia;
10)
"tryb wyłączenia" oznacza stan, w którym suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest podłączona do sieci zasilającej i nie wykonuje żadnej ze swoich funkcji, z uwzględnieniem następujących warunków:
a)
stan wskazujący jedynie tryb wyłączenia;
b)
stan, w którym wykonywane są tylko funkcje konieczne do zapewnienia kompatybilności elektromagnetycznej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE 15 ;
11)
"tryb czuwania" oznacza stan, gdy suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest podłączona do sieci zasilającej oraz wykonuje tylko poniższe funkcje lub niektóre z tych funkcji przez dowolnie długi czas:
a)
funkcja ponownego włączenia lub funkcja ponownego włączenia ze wskazaniem aktywowania funkcji ponownego włączenia;
b)
funkcja ponownego włączenia za pomocą połączenia z siecią ("tryb czuwania przy podłączeniu do sieci");
c)
wyświetlanie informacji lub statusu;
d)
funkcja wykrywania dla środków nadzwyczajnych;
12)
"sieć" oznacza infrastrukturę komunikacyjną z topologią połączeń, architekturę, z uwzględnieniem elementów fizycznych, zasad organizacyjnych, procedur i formatów (protokołów) komunikacyjnych;
13)
"funkcja ochrony przed zagnieceniami" oznacza operację wykonywaną przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych po zakończeniu programu w celu zapobiegania tworzeniu się nadmiernych zagnieceń na pranych materiałach;
14)
"opóźniony start" oznacza stan, w którym użytkownik wybrał określone opóźnienie rozpoczęcia lub zakończenia cyklu suszenia wybranego programu;
15)
"część zamienna" oznacza odrębną część, która może zastąpić część pełniącą taką samą lub podobną funkcję w produkcie;
16)
"profesjonalny serwis naprawczy" oznacza podmiot gospodarczy lub przedsiębiorstwo świadczące usługi w zakresie naprawy i profesjonalnej konserwacji suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych;
17)
"gwarancja" oznacza każde zobowiązanie sprzedawcy lub producenta wobec konsumenta do zwrotu zapłaconej ceny albo wymiany, naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych lub zajęcia się nimi w inny sposób, jeśli nie są one zgodne ze specyfikacjami określonymi w oświadczeniu gwarancyjnym lub w stosownej reklamie;
18)
"współczynnik konwersji" (CC) oznacza współczynnik domyślny energii pierwotnej na kWh, o którym mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE; wartość współczynnika konwersji wynosi CC = 1,9.

ZAŁĄCZNIK  II

WYMOGI DOTYCZĄCE EKOPROJEKTU

1.
Wymogi dotyczące programów

Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych muszą spełniać następujące wymogi:

a)
suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych muszą posiadać program "eco". Deklarowana pojemność znamionowa programu "eco" nie może być niższa niż najwyższa deklarowana pojemność znamionowa spośród wszystkich programów suszenia tkanin bawełnianych w suszarce bębnowej dla gospodarstw domowych;
b)
program "eco" musi być oznaczony jako "eco" i musi być łatwy do zidentyfikowania podczas wybierania programu, na wyświetlaczu i za pośrednictwem połączenia z siecią, w zależności od funkcji zapewnianych przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych;
c)
nazwa "eco" jest stosowana wyłącznie w odniesieniu do programu "eco" i może być uzupełniona jedynie określeniem "bawełna". Nie ma ograniczeń dotyczących formatowania nazwy "eco", jeżeli chodzi o rodzaj czcionki, rozmiar czcionki, pisownię małymi lub wielkimi literami lub kolor. Żaden inny program nie może w swojej nazwie zawierać słowa "eco";
d)
program "eco" należy ustawić jako program domyślny na potrzeby automatycznego wyboru programu lub jakiejkolwiek funkcji pozwalającej na wybór programu; lub, w przypadku braku automatycznego wyboru programów, musi być dostępny do bezpośredniego wyboru bez konieczności dokonywania dalszych ustawień, np. określonego czasu lub wsadu;
e)
określeń "normalny", "codzienny", "zwykły" i "standardowy" ani ich tłumaczeń na wszystkie języki urzędowe Unii nie można używać w odniesieniu do nazw programów suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, ani osobno ani w połączeniu z innymi informacjami.
2.
Wymogi dotyczące efektywności energetycznej

EEI suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych nie może być wyższy niż 85.

EEI oblicza się zgodnie z załącznikiem III.

3.
Wymogi dotyczące wydajności skraplania

Wydajność skraplania suszarek bębnowych kondensacyjnych nie może być niższa niż 80 %. Wydajność skraplania oblicza się zgodnie z załącznikiem III.

4.
Tryby niskiego poboru mocy

Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych muszą spełniać następujące wymogi:

a)
mają tryb wyłączenia, tryb czuwania lub oba te tryby. Zużycie energii w trybie wyłączenia nie może przekraczać 0,50 W, a zużycie energii w trybie czuwania nie może przekraczać 0,50 W; od 9 maja 2027 r. zużycie energii w trybie wyłączenia nie może przekraczać 0,3 W;
b)
jeżeli w ramach trybu czuwania wyświetlane są informacje lub status, zużycie energii w tym trybie nie może przekraczać 1,00 W;
c)
jeżeli w ramach trybu czuwania zapewnione jest połączenie z siecią i tryb czuwania przy podłączeniu do sieci zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2023/826, zużycie energii w tym trybie nie może przekraczać 2,00 W;
d)
najpóźniej 15 minut po włączeniu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych lub po zakończeniu dowolnego programu i towarzyszących działań bądź po przerwaniu funkcji ochrony przed zagnieceniami lub po jakiejkolwiek interakcji z suszarką bębnową dla gospodarstw domowych, jeżeli nie zostanie uruchomiony żaden inny tryb, z uwzględnieniem środków nadzwyczajnych, suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych musi się automatycznie przełączać w tryb wyłączenia lub w tryb czuwania;
e)
jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych ma funkcję opóźnionego startu, zużycie energii w tym stanie, włączając jakikolwiek tryb czuwania, nie może przekraczać 4,00 W. Użytkownik nie może mieć możliwości zaprogramowania opóźnienia startu przekraczającego 24 godziny;
f)
każda suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych, którą można połączyć z siecią, musi zapewniać możliwość włączenia i wyłączenia połączenia lub połączeń z siecią. Połączenie lub połączenia z siecią są wyłączane domyślnie.
5.
Wymogi dotyczące zasobooszczędności
1)
Dostępność części zamiennych:
a)
w przypadku wszystkich modeli, których egzemplarze są wprowadzane do obrotu od 1 lipca 2025 r., producenci lub importerzy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych lub ich upoważnieni przedstawiciele udostępniają profesjonalnym serwisom naprawczym przynajmniej następujące części zamienne:
(i)
uszczelki i uszczelnienia;
(ii)
przełączniki i pokrętła;
(iii)
pompa kondensacyjna;
(iv)
silniki i szczotki silnika;
(v)
pasy transmisyjne między silnikiem a bębnem;
(vi)
wentylator i wirniki wentylatora;
(vii)
bębny i łożyska;
(viii)
rury doprowadzające wodę i powiązany sprzęt, w tym przewody elastyczne, zawory i filtry;
(ix)
przewody i wtyczki;
(x)
płytki obwodów drukowanych;
(xi)
wyświetlacze elektroniczne;
(xii)
termostaty i czujniki temperatury;
(xiii)
oprogramowanie komputerowe i oprogramowanie układowe, w tym oprogramowanie komputerowe służące do resetowania;
(xiv)
amortyzatory i sprężyny;
(xv)
grzałki i elementy grzejne;
(xvi)
bezpieczniki elektryczne (osobno lub w zestawie);
(xvii)
rolka napinająca;
(xviii)
rolka podporowa;
(xix)
wyłączniki ciśnieniowe;
b)
dostępność części zamiennych, o których mowa w lit. a), należy zapewnić przez minimalny okres rozpoczynający się najpóźniej 1 lipca 2025 r. lub dwa lata po wprowadzeniu do obrotu pierwszego egzemplarza danego modelu, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza, i kończący się co najmniej 10 lat po wprowadzeniu do obrotu ostatniego egzemplarza danego modelu. W tym celu wykaz części zamiennych i procedura ich zamawiana, a także instrukcje naprawy są powszechnie dostępne na ogólnodostępnej stronie internetowej producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela co najmniej w tym samym okresie i począwszy od daty, o której mowa w niniejszym punkcie;
c)
w przypadku wszystkich modeli, których egzemplarze są wprowadzane do obrotu od 1 lipca 2025 r., producenci lub importerzy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych lub ich upoważnieni przedstawiciele udostępniają profesjonalnym serwisom naprawczym i użytkownikom końcowym przynajmniej następujące części zamienne:
(i)
drzwi, uszczelki do drzwi, klamki do drzwi, zespół ryglowania drzwi i zawiasy;
(ii)
filtry włókien;
(iii)
filtry powietrza;
(iv)
wyposażenie dodatkowe z tworzyw sztucznych;
(v)
zbiornik kondensacyjny;
d)
dostępność części zamiennych, o których mowa w lit. c), należy zapewnić przez minimalny okres rozpoczynający się w dniu wprowadzenia do obrotu tego egzemplarza i kończący się co najmniej 10 lat po wprowadzeniu do obrotu ostatniego egzemplarza danego modelu. W tym celu wykaz części zamiennych i procedura ich zamawiana, a także informacje dotyczące naprawy i konserwacji są powszechnie dostępne na ogólnodostępnej stronie internetowej producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela co najmniej w tym samym okresie i począwszy od daty, o której mowa w niniejszym punkcie;
e)
producenci lub importerzy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych lub ich upoważnieni przedstawiciele zapewniają, aby części zamienne, o których mowa w lit. a) i c), można było wymienić przy użyciu powszechnie dostępnych narzędzi i bez powodowania trwałych uszkodzeń suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych;
f)
w okresie, o którym mowa w lit. b) i d), producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele podają na ogólnodostępnej stronie internetowej producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela orientacyjne ceny przed opodatkowaniem, co najmniej w euro, części zamiennych wymienionych w lit. a) i c), w tym orientacyjną cenę przed opodatkowaniem elementów złącznych i narzędzi, jeżeli są one dostarczane wraz z częścią zamienną.
2)
Maksymalny czas dostawy części zamiennych:

w trakcie okresu dostępności części zamiennych producent, importer lub upoważniony przedstawiciel zapewniają dostawę części zamiennych w terminie 15 dni roboczych od otrzymania zamówienia.

3)
Dostęp do informacji dotyczących napraw i konserwacji:
a)
w trakcie okresu, o którym mowa w pkt 1 lit. b), producent, importer lub upoważniony przedstawiciel udostępnia profesjonalnym serwisom naprawczym informacje dotyczące naprawy i konserwacji urządzenia.

Na stronie internetowej producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela należy podać proces dla profesjonalnych serwisów naprawczych w celu wystąpienia z wnioskiem o uzyskanie dostępu do informacji. W celu zaakceptowania takiego wniosku producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele mogą jedynie zażądać od profesjonalnego serwisu naprawczego wykazania, że:

(i)
profesjonalny serwis naprawczy ma kompetencje techniczne w zakresie naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych i spełnia wymogi stosownych przepisów dotyczących serwisów sprzętu elektrycznego w państwach członkowskich, w których prowadzi działalność. Odniesienie do urzędowego systemu rejestracji profesjonalnego serwisu naprawczego, jeżeli taki system istnieje w danym państwie członkowskim, uznaje się za dowód zgodności z niniejszym punktem;
(ii)
profesjonalny serwis naprawczy posiada ubezpieczenie obejmujące odpowiedzialność z tytułu prowadzonej działalności, niezależnie od tego, czy jest to wymagane przez państwo członkowskie;
b)
producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele przyjmują lub odrzucają wniosek, o którym mowa w lit. a), w ciągu pięciu dni roboczych;
c)
producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele mogą żądać opłat w uzasadnionej i proporcjonalnej wysokości za dostęp do informacji dotyczących napraw i konserwacji lub za regularne aktualizacje. Opłata jest w uzasadnionej wysokości, jeśli nie utrudnia dostępu poprzez brak uwzględnienia zakresu, w jakim profesjonalny serwis naprawczy wykorzystuje te informacje;
d)
po zaakceptowaniu wniosku profesjonalny serwis naprawczy uzyskuje w ciągu jednego dnia roboczego dostęp do żądanych informacji dotyczących napraw i konserwacji. W stosownych przypadkach można przedstawić informacje dotyczące modelu równoważnego lub modelu z tej samej grupy;
e)
informacje dotyczące napraw i konserwacji obejmują:
(i)
jednoznaczną identyfikację suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych;
(ii)
schemat demontażu lub rysunek złożeniowy;
(iii)
dokumentację techniczną instrukcji naprawy;
(iv)
wykaz sprzętu niezbędnego do naprawy i prób;
(v)
informacje dotyczące komponentu i diagnostyki (takie jak minimalne i maksymalne teoretyczne wartości pomiarów);
(vi)
schematy przewodów i połączeń elektrycznych;
(vii)
diagnostyczne kody błędów i usterek (w tym, w stosownych przypadkach, kody własne producenta);
(viii)
instrukcje instalacji odpowiedniego oprogramowania komputerowego i oprogramowania układowego, w tym oprogramowania służącego do resetowania;
(ix)
informacje dotyczące sposobu dostępu do rekordów danych dotyczących zgłoszonych awarii odnoszących się do suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych (w stosownych przypadkach);
(x)
schematy płytek elektronicznych;
f)
bez uszczerbku dla praw własności intelektualnej, strony trzecie mogą wykorzystywać i publikować niezmienione informacje dotyczące naprawy i konserwacji, pierwotnie opublikowane przez producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela i uwzględnione w lit. e), gdy producent, importer lub upoważniony przedstawiciel zaprzestanie udostępniania tych informacji po zakończeniu okresu dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji.
4)
Producenci lub importerzy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych lub ich upoważnieni przedstawiciele udostępniają aktualizacje oprogramowania komputerowego i oprogramowania układowego przez okres co najmniej 10 lat od momentu wprowadzenia ostatniego egzemplarza danego modelu do obrotu, przy czym te aktualizacje oprogramowania komputerowego i oprogramowania układowego są oferowane bezpłatnie.
5)
Wymogi dotyczące informacji odnoszących się do gazów chłodniczych:

bez uszczerbku dla przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 16 , a w szczególności art. 12 dotyczącego etykietowania oraz informacji dotyczących produktów i urządzeń, nazwa systematyczna lub przyjęte oznakowanie przemysłowe dla gazu chłodniczego używanego w suszarkach bębnowych z pompą ciepła, muszą być umieszczone w sposób trwały w widocznym i łatwym do zidentyfikowania przez użytkownika końcowego miejscu, na przykład na tylnym panelu.

6)
Wymogi dotyczące rozebrania na części w celu odzyskania i recyklingu materiałów przy jednoczesnym uniknięciu zanieczyszczeń:
a)
producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele zapewniają, aby suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych były zaprojektowane w taki sposób, aby materiały i komponenty, o których mowa w załączniku VII do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 17 , można było usunąć z urządzenia przy użyciu powszechnie dostępnych narzędzi;
b)
producenci, importerzy i upoważnieni przedstawiciele muszą wypełniać obowiązki określone w art. 15 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE.
6.
Wymogi informacyjne

Instrukcje dla użytkowników i instalatorów muszą być dostępne w formie instrukcji użytkownika na ogólnodostępnej stronie internetowej producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela i muszą zawierać:

1)
następujące informacje ogólne:
a)
informację, że program "eco" jest odpowiedni do suszenia wilgotnych tkanin bawełnianych, oraz że program ten jest wykorzystywany do oceny zgodności z prawodawstwem UE dotyczącym ekoprojektu;
b)
informację, że program "eco" jest najbardziej efektywnym programem pod względem zużycia energii w przypadku suszenia wilgotnych tkanin bawełnianych;
c)
informację, że załadowanie suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych do maksymalnej pojemności wskazanej przez producenta dla odpowiednich programów przyczyni się do oszczędności energii;
d)
w stosownych przypadkach informację o sposobie włączania i wyłączania połączenia sieciowego i wpływie na zużycie energii;
e)
instrukcje dotyczące sposobu znalezienia informacji o modelu w bazie danych o produktach, jak określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2534 18 , za pośrednictwem linku internetowego do informacji dotyczących modelu znajdujących się w bazie danych o produktach lub linku do bazy danych o produktach i informacji, jak znaleźć identyfikator modelu dla danego produktu;
2)
wartości dla następujących parametrów:
a)
pojemność znamionową w kg;
b)
czas trwania programu, wyrażony w godzinach i minutach:
c)
zużycie energii elektrycznej i, w stosownych przypadkach, gazu w kWh/cykl suszenia;
d)
wilgotność końcowa po cyklu suszenia;
e)
poziom emisji hałasu akustycznego podczas cyklu suszenia.

Wartości parametrów określonych w lit. a)-e) podaje się dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu oraz, z wyjątkiem parametru określonego w lit. e), przy częściowym załadowaniu, a także dla następujących programów, jeżeli są one dostępne:

a)
suszenie tkanin syntetycznych przy pełnym załadowaniu;
b)
suszenie tkanin delikatnych/wełny przy pełnym załadowaniu;
c)
suszenie dodatkowe/intensywne tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu i częściowym załadowaniu;
d)
suszenie tkanin bawełnianych do prasowania przy pełnym załadowaniu i częściowym załadowaniu;
e)
suszenie dodatkowe/intensywne tkanin syntetycznych przy pełnym załadowaniu;
f)
suszenie tkanin syntetycznych do prasowania przy pełnym załadowaniu;

wartości podane dla programów innych niż program "eco" mają charakter wyłącznie orientacyjny;

3)
instrukcje dotyczące przeprowadzania czynności konserwacyjnych obejmujące przynajmniej następujące czynności:
a)
prawidłową instalację, w tym wypoziomowanie, podłączenie do sieci zasilającej, podłączenie do wylotu wody (jeśli dotyczy), podłączenie do gazu (jeśli dotyczy), instalacja węża wentylacyjnego (jeśli dotyczy);
b)
czyszczenie filtrów, w tym optymalna częstotliwość i procedura, oraz główne konsekwencje niewystarczającego czyszczenia filtrów; w instrukcjach należy wskazać, że podczas czyszczenia filtrów włókna należy wyrzucać do kosza na śmieci, a nie spłukiwać przez odpływ, aby uniknąć rozprzestrzeniania się mikrodrobin plastiku w wykorzystywanej sieci wodociągowej;
c)
opróżnianie zbiornika wody w suszarkach kondensacyjnych, w przypadku gdy suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych nie jest podłączona do wylotu wody;
d)
okresowe czyszczenie, w tym optymalna częstotliwość;
e)
otwieranie drzwi pomiędzy cyklami suszenia, w stosownych przypadkach;
f)
usuwanie ciał obcych;
g)
identyfikację błędów, ich znaczenie oraz wymagane działania, w tym identyfikację błędów wymagających profesjonalnej pomocy;
h)
sposób uzyskania dostępu do profesjonalnych usług w zakresie naprawy (strony internetowe, adresy, dane kontaktowe).

Instrukcje muszą również zawierać informacje dotyczące wszelkich konsekwencji samodzielnej naprawy lub naprawy nieprofesjonalnej dla bezpieczeństwa użytkownika oraz dla gwarancji, a także minimalnego okresu dostępności części zamiennych.

ZAŁĄCZNIK  III

METODY POMIARU I OBLICZEŃ

Na potrzeby zgodności i weryfikacji zgodności z wymogami niniejszego rozporządzenia pomiary i obliczenia wykonuje się przy użyciu zharmonizowanych norm, których numery referencyjne są publikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub przy użyciu innych wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod uwzględniających powszechnie uznane najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie, a także zgodnych z przepisami zawartymi w niniejszym załączniku.

W przypadku gdy parametr jest zgłaszany na podstawie art. 4, jego wartość deklarowana jest wykorzystywana przez producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela do obliczeń przedstawionych w niniejszym załączniku.

Do pomiaru i obliczania wskaźnika EEI, wydajności skraplania, czasu trwania programu, wilgotności końcowej i poziomu emisji hałasu akustycznego stosuje się program "eco", który jest łatwy do zidentyfikowania podczas wybierania programu, na wyświetlaczu i przy połączeniu z siecią, w zależności od funkcji zapewnianych przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, bez dalszej zmiany ustawienia wilgotności końcowej. Pomiarów zużycia energii, wydajności skraplania, czasu trwania programu oraz wilgotności końcowej dokonuje się jednocześnie.

Obliczeń ważonego zużycia energii, ważonego czasu trwania programu, wilgotności końcowej i wydajności skraplania dokonuje się na podstawie trzech cykli suszenia przy pełnym załadowaniu i czterech cykli suszenia przy częściowym załadowaniu.

1.
Wskaźnik efektywności energetycznej

Na potrzeby obliczenia EEI modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych porównuje się ważone zużycie energii na cykl suszenia w programie "eco" przy pełnym i częściowym załadowaniu ze standardowym zużyciem energii na cykl suszenia.

a)
Wskaźnik EEI oblicza się w następujący sposób i zaokrągla do jednego miejsca po przecinku:

gdzie

EtC = ważone zużycie energii na cykl suszenia,

SEC = standardowe zużycie energii na cykl suszenia.

b)
SEC oblicza się w kWh w następujący sposób i zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku:
(i)
w przypadku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych innych niż suszarki bębnowe wywiewowe:

(ii)
w przypadku suszarek bębnowych wywiewowych:

gdzie

c to pojemność znamionowa suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych dla programu "eco",

Tt to ważony czas trwania programu dla programu "eco".

c)
EtC oblicza się w kWh w następujący sposób i zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku:

gdzie

Edry = zużycie energii dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

= zużycie energii dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku.

d)
w przypadku gazowych suszarek bębnowych Edry i Edry1/2 oblicza się w następujący sposób

gdzie

Egdry =zużycie gazu dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

=zużycie gazu dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

Egdry,a =zużycie energii elektrycznej na potrzeby własne dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

= zużycie energii elektrycznej na potrzeby własne dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

CC(współczynnik konwersji) = 1,9.

e)
Tt dla programu "eco" oblicza się w minutach, w zaokrągleniu do najbliżej minuty, w następujący sposób:

gdzie

Tdry = czas trwania programu dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażony w minutach, w zaokrą

gleniu do najbliższej minuty;

= czas trwania programu dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażony w minutach,

w zaokrągleniu do najbliższej minuty.

f)
Średnia wilgotność końcowa pt dla programu "eco" oblicza się w procentach, w zaokrągleniu do jednego miejsca po przecinku, w następujący sposób:

^t - 7 -

gdzie

= wilgotność końcowa dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażona w procentach i zaokrąglona do jednego miejsca po przecinku,

= wilgotność końcowa dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażona w procentach i zaokrąglona do jednego miejsca po przecinku.

2.
Wydajność skraplania

Wydajność skraplania dla programu (Ct) oznacza stosunek masy wilgoci skroplonej i zebranej w pojemniku suszarki bębnowej kondensacyjnej do masy wilgoci usuniętej z wsadu w trakcie programu, przy czym ta ostatnia wartość stanowi różnicę między masą mokrego testowanego wsadu przed suszeniem oraz masą testowanego wsadu po suszeniu.

Ct oblicza się jako procent i zaokrągla do najbliższego pełnego procenta w następujący sposób:

gdzie

Cdry = średnia wydajność skraplania dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu,

= średnia wydajność skraplania dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu.

3.
Tryby niskiego poboru mocy

Dokonuje się pomiaru poboru mocy w trybie wyłączenia (Po), trybie czuwania (Psm) oraz w stosownych przypadkach przy opóźnionym starcie (Pds). Zmierzone wartości wyraża się w W i zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku.

W trakcie pomiarów poboru mocy w trybach niskiego poboru mocy sprawdza się i rejestruje następujące funkcje:

a)
wyświetlanie informacji lub jego brak,
b)
aktywacja połączenia z siecią lub jej brak.

Jeżeli w ramach trybu czuwania wyświetlane są informacje lub status, funkcja ta musi być również dostępna, gdy dostępny jest tryb czuwania przy podłączeniu do sieci.

Jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych zapewnia funkcję ochrony przed zagnieceniami, taka funkcja powinna zostać przerwana poprzez otwarcie drzwi suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych lub poprzez jakąkolwiek inną interwencję 15 minut przed pomiarem poboru mocy.

4.
Poziom emisji hałasu akustycznego

Poziom emisji hałasu akustycznego podczas cyklu suszenia przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych oblicza się dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, przy użyciu zharmonizowanych norm, których numery referencyjne zostały opublikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub przy użyciu innych wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod, które uwzględniają powszechnie uznane najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie.

Pomiaru emisji hałasu akustycznego dokonuje się w dB(A) w odniesieniu do 1 pW i zaokrągla do najbliższej liczby całkowitej.

ZAŁĄCZNIK  IV

PROCEDURA WERYFIKACJI DO CELÓW NADZORU RYNKU

1.
Określone w niniejszym załączniku dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji odnoszą się wyłącznie do weryfikacji wartości deklarowanych przez organy państwa członkowskiego i nie mogą być stosowane przez producenta, importera lub upoważnionych przedstawicieli jako dopuszczalne tolerancje do określania wartości w dokumentacji technicznej ani do interpretowania tych wartości w celu osiągnięcia zgodności, ani do podawania, w jakikolwiek sposób, informacji o lepszej charakterystyce produktu.
2.
W przypadku gdy model nie jest zgodny z wymogami określonymi w art. 6, uznaje się, że dany model i wszystkie modele równoważne nie spełniają tych wymogów.
3.
W ramach weryfikacji zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE zgodność modelu produktu z wymogami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu, organy państwa członkowskiego stosują poniższą procedurę:
a)
organy państw członkowskich poddają weryfikacji tylko jeden egzemplarz danego modelu;
b)
model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli zostały spełnione następujące warunki:
(i)
Wartości deklarowane podane w dokumentacji technicznej zgodnie z pkt 2 załącznika IV do dyrektywy 2009/125/WE oraz, w stosownych przypadkach, wartości zastosowane do obliczenia takich deklarowanych wartości nie są korzystniejsze dla producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela niż wyniki odpowiadających im pomiarów wykonanych zgodnie z pkt 2 lit. g) tego załącznika;
(ii)
wartości deklarowane spełniają wszelkie wymogi ustanowione w niniejszym rozporządzeniu, a żadne wymagane informacje o produkcie opublikowane przez producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela nie zawierają wartości, które są bardziej korzystne dla producenta lub importera niż wartości deklarowane;
(iii)
gdy organy państw członkowskich kontrolują egzemplarz danego modelu, każdy system aktualizacji oprogramowania komputerowego, który mógł zostać stworzony przez producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela, jest zgodny z wymogami określonymi w art. 7;
(iv)
gdy organy państwa członkowskiego kontrolują egzemplarz danego modelu, jest on zgodny z wymogami programu w pkt 1, wymogami dotyczącymi zasobooszczędności w pkt 5 i wymogami informacyjnymi w pkt 6 załącznika II; oraz
(v)
w przypadku gdy organy państwa członkowskiego badają jedno urządzenie danego modelu, ustalone wartości, tzn. wartości odpowiednich parametrów zmierzone w ramach badań oraz wartości wyliczone na podstawie tych pomiarów, są zgodne z:
a)
kryteriami ważności określonymi w tabeli 1
b)
odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji określonymi w tabeli 1.
4.
W przypadku gdy wyniki, o których mowa w pkt 3 lit. b) ppkt (i), (ii) (iii) lub (iv), nie zostaną uzyskane, uznaje się, że model i wszystkie modele równoważne nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia.
5.
W przypadku nieuzyskania wyniku, o którym mowa w pkt 3 lit. b) ppkt (v), organy państw członkowskich wykonują badania trzech wybranych dodatkowych egzemplarzy tego samego modelu. Alternatywnie trzy wybrane dodatkowe egzemplarze mogą być egzemplarzami jednego modelu równoważnego lub kilku modeli równoważnych.
6.
Dany model i wszystkie modele równoważne nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia, gdy tylko ustalona średnia wartość wilgotności końcowej dla programu "eco" nie spełnia kryteriów ważności podanych w tabeli 1 dla jednego z trzech dodatkowych egzemplarzy, o których mowa w pkt 5. W takim przypadku pozostałe egzemplarze, które nie zostały jeszcze zbadane, nie muszą być badane. Dany model uznaje się za spełniający wymogi, jeśli ustalona wartość wilgotności końcowej spełnia kryteria ważności podane w tabeli 1 dla każdego z trzech dodatkowych egzemplarzy.
7.
Dany model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli odnosząca się do tych trzech egzemplarzy, o których mowa w pkt 5, średnia arytmetyczna wartości ustalonych pozostaje w zgodzie z odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji określonymi w tabeli 1.
8.
W przypadku gdy wynik określony w pkt 7 nie zostanie uzyskany, uznaje się, że model i wszystkie modele równoważne nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia.
9.
Po podjęciu decyzji w sprawie niezgodności modelu zgodnie z pkt 2, 4, 6 lub 8 organy państwa członkowskiego niezwłocznie przekazują wszelkie istotne informacje organom pozostałych państw członkowskich oraz Komisji.
10.
Organy państwa członkowskiego stosują metody pomiarów i obliczeń określone w załączniku III.
11.
Do celów wymogów, o których mowa w niniejszym załączniku, organy państwa członkowskiego stosują wyłącznie kryteria ważności i dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji określone w tabeli 1 i stosują wyłącznie procedurę opisaną w pkt 3-8. Odnośnie do parametrów w tabeli 1 nie stosuje się innych kryteriów ważności ani dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji, takich jak odchylenia określone w zharmonizowanych normach lub w ramach innej metody pomiaru.
Tabela 1

Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji i kryteria ważności

Parametr Kryteria ważności
Średnia wilgotność końcowa dla programu "eco" Ustalona wartość musi być zmierzona i obliczona i być niższa niż 1,5 %.
Parametr Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji
Wartość ustalona *  nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 6 %.
Wartość ustalona *  nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 6 %.
Wartość ustalona *  nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 6 %.
Ct Wartość ustalona *  nie może być niższa od wartości deklarowanej Ct o więcej niż 6 %.
Wartość ustalona *  nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 6 %.
Po Wartość ustalona *  Po nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 0,10 W.
Psm Wartość ustalona *  Psm nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 10 %, jeżeli wartość deklarowana jest wyższa niż 1,00 W, lub o więcej niż 0,10 W, jeżeli wartość deklarowana wynosi 1,00 W lub mniej.
Pds Wartość ustalona *  Pds nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 10 %, jeżeli wartość deklarowana jest wyższa niż 1,00 W, lub o więcej niż 0,10 W, jeżeli wartość deklarowana wynosi 1,00 W lub mniej.
Poziom emisji hałasu akustycznego Wartość ustalona *  nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 2 dB w odniesieniu do 1 pW.

ZAŁĄCZNIK  V

POZIOMY ODNIESIENIA

W momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia najlepszą dostępną na rynku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych technologię określa się w następujący sposób:
1)
suszarka bębnowa kondensacyjna z elementem grzejnym o pojemności znamionowej 7 kg:
a)
zużycie energii: 2,73 kWh/cykl suszenia dla programu "eco" * ;
b)
czas cyklu suszenia: 76 minut dla programu "eco" * ;
c)
poziom emisji hałasu akustycznego: 63 dB(A);
2)
suszarka bębnowa z pompą ciepła o pojemności znamionowej 7 kg:
a)
zużycie energii: 0,85 kWh/cykl suszenia dla programu "eco" * ;
b)
czas cyklu suszenia: 134 minuty dla programu "eco" * ;
c)
poziom emisji hałasu akustycznego: 66 dB(A);
3)
suszarka bębnowa wywiewowa z elementem grzejnym o pojemności znamionowej 7 kg:
a)
zużycie energii: 2,58 kWh/cykl suszenia dla programu "eco" * ;
b)
czas cyklu suszenia: 76 minut dla programu "eco" * ;
c)
poziom emisji hałasu akustycznego: 69 dB(A);

ZAŁĄCZNIK  VI

WIELOBĘBNOWE SUSZARKI DLA GOSPODARSTW DOMOWYCH

W przypadku wielobębnowych suszarek dla gospodarstw domowych do każdego bębna stosuje się przepisy załącznika II pkt 1-4 zgodnie z metodami pomiarów i obliczeń określonymi w załączniku III. Przepisy załącznika II pkt 5 stosuje się do wielobębnowych suszarek dla gospodarstw domowych jako całości. Przepisy załącznika II pkt 6 stosuje się odpowiednio do każdego bębna lub do wielobębnowych suszarek dla gospodarstw domowych jako całości. Przepisy załącznika II pkt 1-4 stosuje się do każdego bębna osobno, z wyjątkiem przypadków gdy bębny znajdują się w tej samej obudowie i mogą działać wyłącznie jednocześnie w ramach programu "eco". W ostatnim przypadku przepisy te stosuje się do wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych jako całości w następujący sposób:
a)
pojemność znamionowa wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych jest sumą pojemności znamionowych każdego bębna;
b)
zużycie energii wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych jest sumą zużycia energii każdego bębna;
c)
wskaźnik efektywności energetycznej oblicza się z uwzględnieniem pojemności znamionowej i zużycia energii całej wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych;
d)
czas trwania programu to czas trwania programu "eco" dla bębna o największej pojemności znamionowej;
e)
wymogi dotyczące trybów niskiego poboru mocy mają zastosowanie do całej wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych;
f)
poziom emisji hałasu akustycznego dotyczy całej wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych.

Procedurę weryfikacji określoną w załączniku IV stosuje się do wielobębnowych suszarek dla gospodarstw domowych jako całości, a kryteria ważności i tolerancje weryfikacji mają zastosowanie do każdego z parametrów określonych przy zastosowaniu niniejszego załącznika.

1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.
2 Komunikat Komisji "Plan prac dotyczący ekoprojektu na lata 2016-2019" (COM(2016) 773 final z 30.11.2016).
3 Komunikat Komisji "Plan prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024", 2022/C 182/01 (Dz.U. C 182 z 4.5.2022, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 932/2012 z dnia 3 października 2012 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych (Dz.U. L 278 z 12.10.2012, s. 1).
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Zamknięcie obiegu - plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym" (COM(2015) 614 final z 2.12.2015).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 z dnia 17 kwietnia 2023 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 i (WE) nr 107/2009 (Dz.U. L 103 z 18.4.2023, s. 29).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2534 z dnia 13 lipca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 392/2012 (Dz.U. L, 2023/2534, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/ 2023/2534/oj).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 1).
10 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/807 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie przeglądu współczynnika energii pierwotnej dla energii elektrycznej w zastosowaniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE (Dz.U. L 101 z 14.4.2023, s. 16).
11 Dyrektywa 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniająca dyrektywę 95/16/WE (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24).
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 357).
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).
14 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2023 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1015/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 285).
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2022 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekopro- jektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1016/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 267).
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2022 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekopro- jektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1016/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 267).
**) Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2023 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekopro- jektu dla pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1015/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 285).".
15 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 79).
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195).
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38).
18 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2534 z dnia 13 lipca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 392/2012 (Dz.U. L, 2023/2534, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/ 2023/2534/oj).
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 5wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.
* Wartość obliczona na podstawie średniej ważonej między pełnym i częściowym załadowaniem, gdzie pełne załadowanie mnoży się przez 0,24, a częściowe załadowanie przez 0,76.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2533

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/2533 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 932/2012
Data aktu: 17/11/2023
Data ogłoszenia: 22/11/2023
Data wejścia w życie: 12/12/2023, 01/07/2025