Decyzja 2023/2481 ustanawiająca orientacyjne przedziały ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na czwarty okres odniesienia

DECYZJA KOMISJI (UE) 2023/2481
z dnia 10 listopada 2023 r.
ustanawiająca orientacyjne przedziały ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na czwarty okres odniesienia (2025-2029)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. a),

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 2 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 11 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Komisja jest odpowiedzialna za ustalenie - na potrzeby każdego okresu odniesienia dla systemu skuteczności działania i opłat dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych - ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowych obszarach skuteczności działania dotyczących bezpieczeństwa, środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej. Szczegółowe przepisy dotyczące ustalenia przez Komisję tych ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania określono w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/317.

(2) Ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania na czwarty okres odniesienia ("OO4"), który obejmuje lata kalendarzowe 2025-2029 (włącznie), mają zostać przyjęte w terminie do 1 czerwca 2024 r.

(3) Art. 9 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 zobowiązuje Komisję do opublikowania - w kontekście procesu przygotowania przedmiotowych ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania - orientacyjnych przedziałów docelowych parametrów dla każdego kluczowego obszaru skuteczności działania, obejmujących roczne wartości minimalne i maksymalne na potrzeby ustalenia przez Komisję ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania. Te orientacyjne przedziały docelowych parametrów mają zostać wykorzystane przez Komisję do celów konsultacji z zainteresowanymi stronami, o których mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, innymi odpowiednimi osobami i organizacjami oraz - w odniesieniu do aspektów bezpieczeństwa - z Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("EASA").

(4) Organ weryfikujący skuteczność działania wyznaczony przez Komisję zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 zaproponował orientacyjne przedziały ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na czwarty okres odniesienia w sprawozdaniu przedłożonym Komisji 29 września 2023 r.

(5) W sprawozdaniu tym organ weryfikujący skuteczność działania szczegółowo przedstawił założenia, uzasadnienie i analizę proponowanych orientacyjnych przedziałów docelowych parametrów w kluczowych obszarach skuteczności działania dotyczących bezpieczeństwa, środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej. Jeśli chodzi o przewidywany rozwój ruchu w czwartym okresie odniesienia, organ weryfikujący skuteczność działania wykorzystał najnowszą dostępną bazową prognozę ruchu organizacji Eurocontrol (STATFOR), opublikowaną 31 marca 2023 r.

(6) Orientacyjne przedziały ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania, określone w niniejszej decyzji, powinny opierać się na wartościach zaproponowanych przez organ weryfikujący skuteczność działania w jego sprawozdaniu, o którym mowa w motywach 4 i 5, i powinny być poparte solidną metodyką, kompleksowymi danymi oraz obszerną analizą ilościową i jakościową przedstawioną w tym sprawozdaniu.

(7) Jeśli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania dotyczący bezpieczeństwa, należy uwzględnić poprawę skuteczności zarządzania bezpieczeństwem osiągniętą w trzecim okresie odniesienia ("OO3") oraz dalsze usprawnienia niezbędne w świetle najnowszych zmian regulacyjnych i operacyjnych.

(8) Na potrzeby obliczenia orientacyjnych przedziałów ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym środowiska należy uwzględnić historyczne wyniki osiągnięte w tym kluczowym obszarze, szacowane korzyści wynikające ze środków określonych w planie usprawnienia europejskiej sieci tras, o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/123 3 , w wersji opublikowanej w lipcu 2023 r. 4 , a także konsekwencje rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie dla przepływów ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej. Proponowane orientacyjne przedziały ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym środowiska powinny ponadto uwzględniać wyniki badania przeprowadzonego przez organ weryfikujący skuteczność działania na temat współzależności między kluczowymi obszarami skuteczności działania dotyczącymi środowiska oraz przepustowości, które zostało wykorzystane do oceny wpływu oczekiwanych ograniczeń przepustowości na kluczowy obszar skuteczności działania dotyczący środowiska w czwartym okresie odniesienia.

(9) Do celów obliczenia orientacyjnych przedziałów ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania dotyczącym przepustowości należy w pierwszej kolejności wykorzystać historyczne wyniki instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej ("ANSP"), uwzględniając opóźnienia w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego ("ATFM") wynikające z ograniczeń przepustowości kontroli ruchu lotniczego ("ATC") lub z przyczyn kadrowych ATC. Po drugie, należy uwzględnić historyczną częstotliwość występowania zakłóceń w służbach żeglugi powietrznej z przyczyn niezwiązanych z ATC, a także wpływ opóźnień związanych z niekorzystnymi warunkami pogodowymi na zapewnianie przepustowości. Po trzecie, należy uwzględnić plany poprawy przepustowości ANSP zawarte w załącznikach do planu operacyjnego sieci europejskiej, o którym mowa w art. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, opublikowanych w kwietniu 2023 r. 5  Jeśli chodzi o oczekiwane korzyści operacyjne w czwartym okresie odniesienia, związane z funkcjami zarządzania ruchem lotniczym ("ATM") objętymi pierwszym wspólnym projektem SESAR i określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/116 6 , przy opracowywaniu orientacyjnych przedziałów ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na czwarty okres odniesienia należy uwzględnić analizę sporządzoną przez kierownika procesu realizacji programu SESAR i załączoną do sprawozdania organu weryfikującego skuteczność działania.

(10) Jeśli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania dotyczący efektywności kosztowej, wstępne dane na temat kosztów i ruchu dla czwartego okresu odniesienia, przedłożone przez państwa członkowskie do 1 czerwca 2023 r., powinny zostać wykorzystane jako jeden z elementów danych wejściowych do obliczenia orientacyjnych przedziałów ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na czwarty okres odniesienia. Orientacyjne przedziały ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania są dodatkowo poparte perspektywiczną analizą przeprowadzoną przez ekspertów organu weryfikującego skuteczność działania, dotyczącą podstaw kosztowych dla czwartego okresu odniesienia oraz możliwości poprawy efektywności kosztowej w czwartym okresie odniesienia, z uwzględnieniem współzależności z innymi kluczowymi parametrami skuteczności działania. Należy również rozważyć analizę szacunkowej nieefektywności kosztowej odnośnie do zapewniania trasowych służb żeglugi powietrznej w ramach systemu skuteczności działania i opłat,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Orientacyjne przedziały ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na czwarty okres odniesienia ("OO4"), obejmujące roczne wartości minimalne i maksymalne na potrzeby ustalenia przez Komisję ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania, określono w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Orientacyjne przedziały ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na czwarty okres odniesienia ("OO4")

KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA DOTYCZĄCY BEZPIECZEŃSTWA

Skuteczność zarządzania bezpieczeństwem, w przedziale od poziomu A do poziomu D EASA

Poziom skuteczności zarządzania bezpieczeństwem, jaki mają osiągnąć instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, w podziale na cele zarządzania bezpieczeństwem Dolna granica ogólnounijnych docelowych parametrów

(do osiągnięcia do 2029 r.)

Górna granica ogólnounijnych docelowych parametrów

(do osiągnięcia do 2029 r.)

Polityka i cele w zakresie bezpieczeństwa C C
Zarządzanie ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa D D
Zapewnienie bezpieczeństwa C C
Promowanie bezpieczeństwa C C
Kultura bezpieczeństwa C C

KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA DOTYCZĄCY ŚRODOWISKA

Przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii

Przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii, wyrażona jako wartość procentowa 2025 2026 2027 2028 2029
Górna granica ogólnounijnych docelowych parametrów 2,71 % 2,70 % 2,69 % 2,67 % 2,66 %
Dolna granica ogólnounijnych docelowych parametrów 2,49 % 2,46 % 2,44 % 2,42 % 2,39 %

KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA DOTYCZĄCY PRZEPUSTOWOŚCI

Średnie opóźnienie lotu (w minutach) w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego ("ATFM")

Średnie opóźnienie ATFM na trasie, wyrażone w minutach na lot 2025 2026 2027 2028 2029
Górna granica ogólnounijnych docelowych parametrów 0,50 0,50 0,50 0,40 0,40
Dolna granica ogólnounijnych docelowych parametrów 0,41 0,38 0,35 0,33 0,31

KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA DOTYCZĄCY EFEKTYWNOŚCI KOSZTOWEJ

Zmiana w ujęciu rok do roku średniego ogólnounijnego ustalonego kosztu jednostkowego ("DUC") dla trasowych służb żeglugi powietrznej

Zmiana w ujęciu rok do roku średniego ogólnounijnego DUC dla służb trasowych, wyrażona jako wartość procentowa 2025 2026 2027 2028 2029
Górna granica ogólnounijnych docelowych parametrów - 0,7% - 0,7% - 0,7% - 0,7% - 0,7%
Dolna granica ogólnounijnych docelowych parametrów - 3,1 % - 3,1 % - 3,1 % - 3,1 % - 3,1 %
Wartość bazowa dla średniego ogólnounijnego DUC dla służb trasowych na OO4, wyrażona w ujęciu realnym w cenach EUR 2022 2024
Szacunkowa wartość bazowa dla przedziałów ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej na OO4 55,61 EUR
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 56 z 25.2.2019, s. 1.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 28 z 31.1.2019, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/116 z dnia 1 lutego 2021 r. w sprawie ustanowienia pierwszego wspólnego projektu wspierającego wdrożenie centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym w Europie określonego w rozporządzeniu (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 409/2013 oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 716/2014 (Dz.U. L 36 z 2.2.2021, s. 10).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2481

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2481 ustanawiająca orientacyjne przedziały ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na czwarty okres odniesienia
Data aktu: 10/11/2023
Data ogłoszenia: 14/11/2023
Data wejścia w życie: 04/12/2023