uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 z dnia 4 lipca 2018 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dennych w Morzu Północnym oraz połowów eksploatujących te stada, określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w Morzu Północnym oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 676/2007 i (WE) nr 1342/2008 1 , w szczególności jego art. 11,
(1) Art. 11 rozporządzenia (UE) 2018/973 uprawnia Komisję, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie, do przyjmowania aktów delegowanych w celu uzupełnienia tego rozporządzenia przez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do wszystkich stad gatunków w Morzu Północnym, do których ma zastosowanie obowiązek wyładunku na podstawie art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 , jak przewidziano w art. 15 ust. 5 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2014 3 określono szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów dennych w Morzu Północnym na lata 2021-2023, w następstwie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Belgię, Danię, Niemcy, Francję, Niderlandy i Szwecję ("grupa z Scheveningen"), które mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Północnym. Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/2014 zmieniono w 2021 4 i 2022 r. 5 .
(3) Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego oraz Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych grupa z Scheveningen w dniu 1 maja 2023 r. przedstawiła Komisji pierwotną wspólną rekomendację.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił pierwotną wspólną rekomendację podczas posiedzenia plenarnego w dniach 8-12 maja 2023 r. 6 .
(5) W dniu 12 lipca 2023 r. grupa z Scheveningen przedłożyła zaktualizowaną wersję wspólnej rekomendacji.
(6) W dniu 28 lipca 2023 r. zaktualizowaną wspólną rekomendację rozpatrzyła grupa ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury na posiedzeniu, w którym Parlament Europejski uczestniczył jako obserwator.
(7) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 Komisja rozpatrzyła zaktualizowaną wspólną rekomendację w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnej wspólnej rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanej wspólnej rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.
(8) Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i unijnej wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) STECF zauważył, iż obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieefektywny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, w jaki sposób można go jeszcze ulepszyć, oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat nieprawidłowości dotyczących danych i znalezienia nowych sposobów poprawy realizacji obowiązku wyładunku 7 .
(9) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do homarca złowionego przy użyciu włoków dennych, w tym niektórych połowów dokonywanych przy użyciu urządzeń selektywnych, w rejonie Międzynarodowej Rady Badań Morza ("ICES") 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie przedłożono żadnych nowych badań, poprzednie badania dotyczące przeżywalności przeprowadzono w solidny sposób 8 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach(7) i(8) powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(10) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do soli złowionej przy użyciu włoków dennych w rejonie ICES 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że dostarczone dowody są solidne i uzasadniają wyłączenie, o które wystąpiono 9 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(11) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do przyłowów wszystkich gatunków podlegających limitom połowowym w połowach przy użyciu więcierzy i żaków w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że śmiertelność odrzucanych ryb będzie prawdopodobnie niska, a faktyczne ilości połowów są bardzo niewielkie 10 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(12) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do połowów i przyłowów gładzicy złowionej przy użyciu sieci, niewodów duńskich i włoków dennych o różnych specyfikacjach rozmiaru oczek w wodach Unii w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że szacowany poziom odrzutów jest wysoki, a wskaźniki przeżywalności są zmienne 11 . W poprzednich latach 12 STECF wskazał, że przeżywalność okazała się wysoka w przypadku sieci i niewodów duńskich, natomiast bardziej zmienna w przypadku włoków dennych o różnych specyfikacjach rozmiaru oczek. Ponadto w poprzednich ocenach STECF zauważył, że pora roku i narażenie na kontakt z powietrzem są głównymi czynnikami wpływającymi na wskaźniki przeżywalności gładzicy. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r., pod warunkiem że niezamierzone połowy gładzicy będą niezwłocznie uwalniane.
(13) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do gładzicy poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków rozprzowych (BT2) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm w podobszarze ICES 4, w przypadku statków o różnych specyfikacjach mocy silnika, specjalnych urządzeń selektywnych i statków, które wdrażają plan działania dotyczący w pełni udokumentowanych połowów. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wskaźniki odrzutów są wysokie, a wskaźniki przeżywalności są zmienne i najniższe w segmentach, które odpowiadają za największe połowy 13 . W odniesieniu do odpowiednich połowów trwają jednak prace nad poprawą selektywności i prawdopodobieństwa przeżycia. W celu umożliwienia kontynuacji tych prac oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie to należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(14) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do turbota złowionego przy użyciu włoków rozprzowych w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że biorąc pod uwagę poziom odrzutów i wskaźniki przeżywalności turbota, wpływ tego wyłączenia będzie prawdopodobnie niewielki. Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(15) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do rajowatych w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż przeżywalność różni się w zależności od narzędzia i pory roku, poziom współpracy między państwami członkowskimi jest godny uwagi, a wyłączenie to było katalizatorem badań przeprowadzonych nad przeżywalnością. Ponadto państwa członkowskie zobowiązały się w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji do przeprowadzenia metaanalizy przeżywalności w celu oceny ogólnego efektu tego wyłączenia. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie to należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(16) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do połowów makreli i śledzia atlantyckiego w połowach przy użyciu okrężnicy w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie był w stanie zweryfikować, czy warunki podczas eksperymentów są reprezentatywne dla warunków występujących podczas komercyjnych operacji połowowych, szacunki przeżywalności wynoszące 70 % w przypadku makreli i śledzia atlantyckiego są najlepszymi dostępnymi szacunkami dla połowów z wykorzystaniem okrężnicy 14 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(17) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionych przy użyciu drygawic i sieci skrzelowych w rejonie ICES 3a oraz podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że są one ograniczone; STECF wskazał jednak, że przedstawione przez państwa członkowskie powody dotyczące poprawy selektywności przez zwiększenie rozmiarów oczek sieci prawdopodobnie spowodowałyby straty handlowe 15 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(18) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm przez statki wyposażone w panel flamandzki w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF dokonał przeglądu informacji przedłożonych w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że są one ograniczone, ale wskazał w sprawozdaniu, że to wyłączenie ma związek ze stosowaniem modyfikacji narzędzi, w przypadku której wykazano efekt zmniejszenia poziomu niezamierzonych połowów 16 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach(7) i(8) powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(19) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli, plamiaka, witlinka, dorsza atlantyckiego, czarniaka i morszczuka europejskiego w połowach homarca przez statki stosujące włoki denne o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 70 mm wyposażone w urządzenia selektywne w rejonie ICES 3a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że w poprzednich latach wyłączenie to było dobrze uzasadnione i związane z wykorzystaniem sprawdzonych selektywnych narzędzi 17 . Mając na uwadze, że warunki te się nie zmieniły, oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(20) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do połowów soli, plamiaka, witlinka, dorsza atlantyckiego, gładzicy, czarniaka, śledzia atlantyckiego, okowiela, argentyny wielkiej i błękitka w połowach krewetki północnej w rejonie ICES 3a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że w poprzednich latach wyłączenie to było dobrze uzasadnione i związane z obowiązkowym wykorzystaniem wysoce selektywnych narzędzi 18 . Mając na uwadze, że warunki te się nie zmieniły, oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(21) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionego przy użyciu włoków dennych w rejonie ICES 3a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i wskazał w sprawozdaniu, że poprawa selektywności w przypadku witlinka w tych połowach spowodowałaby nieproporcjonalne straty w połowach komercyjnych innych gatunków 19 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(22) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do gładzicy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków dennych przez statki wyposażone w panel SepNep w połowach homarca w wodach Unii w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedłożone na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poprzednie oceny STECF pozostały istotne, ponieważ niezamierzone połowy prawdopodobnie zmniejszą się, gdy włoki denne zostaną wyposażone w panel SepNep 20 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(23) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do wszystkich gatunków podlegających limitom połowowym w połowach garneli złowionej przy użyciu włoków rozprzowych przez statki wyposażone przez cały rok w zróżnicowane urządzenia selektywne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 21 w rejonach ICES 4b i 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia w przypadku pewnych specyfikacji. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że w poprzednich latach wyłączenie, o które wystąpiono, było dobrze uzasadnione ze względu na nieproporcjonalne koszty i ponieważ trudno jest poprawić selektywność. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(24) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do połowów molwy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionej przy użyciu włoków dennych w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poziom niezamierzonych połowów molwy jest niski w tych połowach, a zatem wpływ na stado prawdopodobnie będzie bardzo niewielki 22 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(25) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionego przy użyciu włoków dennych lub niewodów o rozmiarze oczek sieci 70-99 mm (TR2) w wodach Unii w rejonie ICES 4a, 4b i 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i wskazał w sprawozdaniu, że podczas gdy nowe informacje są ogólne i możliwa jest poprawa selektywności, urządzenia selektywne testowane w ramach różnych projektów badawczych spowodowałyby znaczne straty handlowe 23 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(26) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony złowionego przy użyciu włoków rozprzo- wych o rozmiarze oczek sieci 80-119 mm w wodach Unii w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że dane przedłożone przez państwa członkowskie zawierały rozsądne argumenty dotyczące nieproporcjonalnych kosztów przechowywania i przetwarzania na statku oraz tego, dlaczego trudno jest poprawić selektywność 24 . Ponadto państwa członkowskie zobowiązały się w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji do przeprowadzenia dalszych badań na nieproporcjonalnymi kosztami. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(27) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do łącznej ilości makreli, ostroboka i witlinka złowionych przy użyciu włoków pelagicznych o długości do 25 metrów w rejonach ICES 4b i 4c na południe od 54°N. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poziom niezamierzonych połowów jest niski, oraz że wyniki prób selektywności z innych połowów makreli i śledzia atlantyckiego pokazują, iż trudno osiągnąć poprawę selektywności 25 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(28) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do łącznej ilości szprota, dobijaka, okowiela i błękitka w połowach przy użyciu włoków dennych w rejonie ICES 3a i podobsza- rze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wyłączenie to wydaje się rozsądne i dobrze uzasadnione, a poziom niezamierzonych połowów jest niski. Ponadto STECF wskazał w sprawozdaniu, że informacje jakościowe dostarczone w poprzednich latach na poparcie nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami na statku są uzasadnione i trudno osiągnąć poprawę selektywności 26 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(29) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do molwy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w połowach dennych morszczuka europejskiego przy użyciu takli w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje na poparcie tego wyłączenia były ograniczone, poziom niezamierzonych połowów wydaje się być niski, a argument dotyczący trudnej do osiągnięcia selektywności zdaje się być rozsądny 27 . Ponadto w poprzednich ocenach STECF wskazał, że argumenty dotyczące trudności w poprawie selektywności były wiarygodne 28 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(30) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 zawarto dwa wyłączenia de minimis w odniesieniu do ostroboka złowionego przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) oraz makreli w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) w rejonach ICES 4b i 4c. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tych wyłączeń. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż dostarczono niewiele nowych danych, z przedłożonych danych wynika, że poziom niezamierzonych połowów ostroboka i makreli jest niski. Ponadto przedłożone informacje stanowiły rozsądne uzasadnienie tego wyłączenia ze względu na nieproporcjonalne koszty. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(31) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do błękitka w połowach przemysłowych przez trawlery pelagiczne w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił dane przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje potwierdzające argumenty dotyczące trudnej do osiągnięcia selektywności i nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami były ograniczone, wielkość niezamierzonego połowu błękitka w porównaniu z całkowitym połowem przez statek przemysłowy korzystający z tego wyłączenia prawdopodobnie byłaby niewielka i nie miałaby wpływu na ogólną wielkość stada błękitka 29 . Z tego powodu, w celu zapewnienia spójności z wodami północnozachodnimi i południowozachodnimi oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(32) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do krewetki północnej w połowach dennych przy użyciu włoków o rozmiarze oczek sieci powyżej 70 mm w rejonie ICES 3a i powyżej 80 mm w podobszarze ICES 4. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wyłączenie to wydaje się rozsądne i dobrze uzasadnione. Ponadto STECF wskazał w sprawozdaniu, że rozsądne jest założenie, iż dalsza poprawa selektywności w celu zmniejszenia niewielkiej ilości niezamierzonych połowów w tym rodzaju rybołówstwa byłaby trudna do osiągnięcia 30 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 7 i 8 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(33) Środki w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji są zgodne z art. 15 ust. 4, art. 15 ust. 5 lit. c) i art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz z rozporządzeniem (UE) 2018/973, w szczególności z jego art. 11, a zatem mogą zostać objęte niniejszym rozporządzeniem.
(34) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.
(35) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2024 r.,
Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2023 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2459 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/2459 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 poprzez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na lata 2024-2027 |
Data aktu: | 22/08/2023 |
Data ogłoszenia: | 06/11/2023 |
Data wejścia w życie: | 07/11/2023, 01/01/2024 |