uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2557 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie odporności podmiotów krytycznych i uchylającą dyrektywę Rady 2008/114/WE 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1,
(1) Dyrektywa (UE) 2022/2557 ma na celu zapewnienie, aby usługi kluczowe dla utrzymania niezbędnych funkcji społecznych lub niezbędnej działalności gospodarczej były świadczone na rynku wewnętrznym w sposób niezakłócony oraz aby zwiększona została odporność podmiotów krytycznych świadczących takie usługi.
(2) W tym celu i zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy (UE) 2022/2557 Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktu delegowanego ustanawiającego niewyczerpujący wykaz usług kluczowych w sektorach i podsektorach, określonych w załączniku do tej dyrektywy. Z tego wykazu korzystać będą właściwe organy przy przeprowadzaniu oceny ryzyka, która następnie zostanie wykorzystana przy identyfikacji podmiotów krytycznych.
(3) Wykaz usług kluczowych należy sporządzić w sposób ogólny, aby uwzględnić specyfikę poszczególnych państw członkowskich, na przykład pod względem ich wielkości, gęstości zaludnienia lub położenia geograficznego. Powinien on jednak obejmować wyłącznie usługi kluczowe dotyczące kategorii podmiotów określonych w załączniku do dyrektywy (UE) 2022/2557. W tym celu za usługi kluczowe, w rozumieniu definicji zawartej w art. 2 pkt 5 dyrektywy (UE) 2022/2557, należy uznawać wyłącznie usługi świadczone przez podmioty należące do tych kategorii.
(4) Ogólnie rzecz biorąc, z wykazu usług kluczowych należy korzystać zgodnie ze wszystkimi odpowiednimi przepisami dyrektywy (UE) 2022/2557. Obejmuje to definicję usług kluczowych jako usług, które mają decydujące znaczenie dla utrzymania niezbędnych funkcji społecznych, niezbędnej działalności gospodarczej, zdrowia i bezpieczeństwa publicznego lub środowiska, a także definicję podmiotu administracji publicznej i przepisy dotyczące zakresu stosowania dyrektywy. Zgodnie z art. 1 ust. 6 dyrektywy (UE) 2022/2557 nie dotyczy to jednak podmiotów administracji publicznej, które prowadzą swoją działalność w obszarach bezpieczeństwa narodowego, bezpieczeństwa publicznego, obronności lub egzekwowania prawa, w tym w zakresie prowadzenia postępowań przygotowawczych oraz wykrywania i ścigania przestępstw.
(5) W związku z tym rodzaje działalności gospodarczej wymienione w sposób niewyczerpujący w niniejszym rozporządzeniu delegowanym powinny być uznawane za usługi kluczowe do celów niniejszego rozporządzenia delegowanego i dyrektywy (UE) 2022/2557 wyłącznie wówczas, gdy kwalifikują się jako usługi kluczowe zgodnie z definicją zawartą w tej dyrektywie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2450 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/2450 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2557 przez ustanowienie wykazu usług kluczowych |
Data aktu: | 25/07/2023 |
Data ogłoszenia: | 30/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 19/11/2023 |