PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) za rok budżetowy 2021,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0102/2023),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1 ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2021 wynosił 30 044 194 EUR, co stanowi spadek o 1,82 % w porównaniu z 2020 r., oraz mając na uwadze, że Agencja jest finansowana z wkładu Unii i z zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel w ramach konkretnych projektów;
B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96,78 %, co oznacza wzrost o 5,09 % w porównaniu z rokiem 2020; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 72,26 %, co oznacza spadek o 1,93 % w porównaniu z rokiem 2020; zauważa ponadto, że skumulowany wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności w pierwszych dwóch latach (2020 i 2021 r.) realizacji czterech trwających wieloletnich projektów w zakresie międzynarodowej współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa (funduszy pomocy zewnętrznej Unii) wyniósł 22,25 %;
2. zauważa, że przyjęto poprawkę budżetową, w ramach której budżet Agencji na 2021 r. został zmniejszony o 800 000 EUR, które zostały zwrócone Komisji; przyjmuje do wiadomości wyjaśnienie Agencji, zgodnie z którym pandemia poważnie wpłynęła na możliwość zorganizowania na miejscu szkoleń w zakresie egzekwowania prawa w pierwszym kwartale 2021 r., co spowodowało znaczne niepełne wykorzystanie środków; podkreśla jednak, że Agencja skutecznie dostosowała swoje działania i przekształciła je w uczenie się na odległość z wykorzystaniem internetu, gwarantując realizację swoich programów szkoleniowych;
3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. wskaźnik wykonania środków C8 (przeniesionych z 2020 na 2021 r.) wyniósł 100 %; odnotowuje ponadto wysoką kwotę 2 411 091 EUR jako środki przeniesione z 2021 na 2022 r., co stanowi 24 % regularnego budżetu Agencji na 2021 r.;
Wyniki działalności
4. zauważa, że na wskaźnik wykonania programu prac Agencji wpłynął kryzys związany z COVID-19, głównie w odniesieniu do działań na miejscu; wyraża zadowolenie, że większość wyznaczonych celów została osiągnięta lub przekroczona; z uznaniem odnotowuje wskaźnik zadowolenia klientów w 2021 r., bowiem 97 % uczestników działań szkoleniowych Agencji zadeklarowało, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni;
5. zauważa, że w 2021 r. Komisja przeprowadziła pięcioletnią ocenę Agencji; z zadowoleniem przyjmuje ogólnie pozytywne wnioski płynące ze sprawozdania z oceny i zwraca się do Agencji o wdrożenie zaleceń zawartych w sprawozdaniu z oceny;
6. z uznaniem zauważa, że pomimo wpływu pandemii COVID-19 Agencja nadal zwiększała swój zasięg, a liczba uczestników szkoleń wzrosła o 17 % w porównaniu z 2020 r.; pochwala ponadto wyjątkowe wyniki Agencji w dziedzinie e-uczenia się oraz organizację internetowej konferencji badawczej i naukowej CEPOL-u, która wiosną 2021 r. przyciągnęła ponad 500 uczestników; stwierdza, że program wymiany CEPOL-u został przesunięty na połowę sierpnia, przy czym w 2021 r. zrealizowano 57 % planowanych wymian;
7. zauważa, że Agencja zakończyła drugą ocenę strategicznych potrzeb szkoleniowych UE (EU-STNA), określając priorytety szkoleniowe dla funkcjonariuszy organów ścigania na lata 2022-2025; z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie nowego centrum wiedzy CEPOL-u na temat współpracy, wymiany informacji i interoperacyjności w dziedzinie egzekwowania prawa (CKC INT);
8. podkreśla, że szkolenia w zakresie egzekwowania prawa na szczeblu Unii powinny odzwierciedlać zagrożenia dla bezpieczeństwa Unii zgodnie z mandatem Agencji; ponownie podkreśla znaczenie szkoleń w zakresie egzekwowania prawa dotyczących strategii zwalczania rasizmu i dyskryminacji oraz zapobiegania profilowaniu rasowemu i etnicznemu oraz przemocy; podkreśla pilną potrzebę specjalistycznych szkoleń skupiających się na zagrożeniach związanych z technologiami AI i ich właściwym wykorzystaniu przez organy policyjne w celu zagwarantowania bezpieczeństwa i ochrony obywateli;
9. z zadowoleniem przyjmuje powołanie grupy ekspertów ds. praw podstawowych w celu poprawy strategii szkoleniowej Agencji w tej dziedzinie oraz grupy ekspertów ds. zacieśnienia współpracy między Agencją a państwami członkowskimi, której celem jest poprawa jakości i skuteczności współpracy; odnotowuje propozycję grupy ekspertów ds. praw podstawowych, by dodać prawa podstawowe jako kwestię przekrojową do działań szkoleniowych oferowanych w stosownych przypadkach państwom członkowskim i państwom trzecim, ze szczególnym uwzględnieniem praw podstawowych i zapobiegania przestępczości;
10. zauważa, że w 2021 r. Agencja rozpoczęła realizację czterech wieloletnich projektów międzynarodowych wspierających państwa trzecie w budowaniu ich zdolności w odpowiednich obszarach polityki w zakresie egzekwowania prawa;
11. z zadowoleniem przyjmuje współpracę z wyspecjalizowanymi ośrodkami i centrami wiedzy na temat cyberprzestęp- czości, takimi jak Europejskie Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością, Europejska grupa ds. szkolenia i edukacji w zakresie cyberprzestępczości, Europejska Sieć Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości i Interpol, za pośrednictwem Akademii CEPOL ds. Walki z Cyberprzestępczością, w celu zaspokojenia rosnących potrzeb szkoleniowych w dziedzinie przeciwdziałania cyberprzestępczości;
12. podkreśla ustalenia robocze Agencji z Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust), Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Europejską Siecią Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości, Komisją oraz trwające negocjacje z Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii oraz Agencją Unii Europejskiej ds. Azylu;
13. zauważa z zaniepokojeniem, że Agencja nie posiada porozumienia roboczego z Dyrekcją Generalną ds. Podatków i Unii Celnej (DG TAXUD) Komisji, co uniemożliwia Agencji rozszerzenie docelowej grupy odbiorców jej działalności na funkcjonariuszy celnych i granicznych; zachęca Agencję do zapewnienia ustaleń roboczych ze wszystkimi kluczowymi organami;
14. zachęca Agencję do lepszego dostosowania metod szkoleniowych do odbiorców docelowych; wzywa Agencję do śledzenia wyników oceny Komisji i dostosowania szkoleń dla funkcjonariuszy organów ścigania, którzy lepiej reagują na szkolenia praktyczne (wspólne ćwiczenia, symulacje, teoretyczne ćwiczenia symulacyjne) niż (wirtualne) teoretyczne szkolenia w salach lekcyjnych;
Polityka kadrowa
15. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 91 % - zatrudnionych było 30 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 33 stanowisk dla tej kategorii pracowników (taka sama liczba zatwierdzonych stanowisk jak w 2020 r.); zauważa, że ponadto w 2021 r. dla Agencji pracowało 58 pracowników kontraktowych (z czego 20 na potrzeby regularnych działań, a 38 na potrzeby finansowanych z zewnątrz projektów budowania zdolności) oraz siedmiu oddelegowanych ekspertów krajowych (sześciu finansowanych z budżetu Agencji i jeden finansowany w ramach projektu szkoleniowego w zakresie zwalczania terroryzmu 2); zauważa ponadto, że na dzień 31 grudnia 2021 r. zatrudnionych było 19 pracowników tymczasowych wykonujących zadania związane z podstawową działalnością, takie jak e-uczenie się, ICT, wsparcie prawne i w zakresie zarządzania;
16. podkreśla, że znacznemu poszerzeniu zakresu prac Agencji wraz z wejściem w życie jej obecnego mandatu nie towarzyszył jeszcze odpowiedni wzrost liczby pracowników; z zaniepokojeniem odnotowuje sugestie Komisji skierowane do Agencji, by nie występowała o nowe stanowiska w nadchodzących latach, mimo konieczności zatrudnienia większej liczby pracowników; podkreśla ponadto, że z powodu braku dodatkowych zasobów ludzkich Agencja korzysta z usług pracowników kontraktowych przy wykonywaniu szeregu zadań, które w normalnych warunkach byłyby realizowane przez pracowników zatrudnionych na czas określony; wzywa Komisję do ponownego rozważenia swojego zdania w sprawie zaszeregowania stanowisk, tak aby stanowiska te odzwierciedlały obciążenie pracą i obowiązki pracowników;
17. zauważa z zaniepokojeniem, że w 2021 r. wskaźnik rotacji personelu utrzymywał się na wysokim poziomie 11,8 %; docenia wysiłki podjęte przez Agencję w celu rozwiązania tego problemu, w tym poprzez wprowadzenie nowej ustrukturyzowanej rozmowy końcowej; podkreśla, że w wyniku przeprowadzenia takich rozmów okazało się, że duża rotacja spowodowana jest przede wszystkim dużym obciążeniem pracą i niskim zaszeregowaniem stanowisk; podkreśla ponadto, że Agencja doświadcza trudności w procesie rekrutacji, spowodowanych zarówno niewielką liczbą zgłoszeń, jak i dużą liczbą laureatów odrzucających oferty pracy; podkreśla, że współczynnik korygujący stosowany do wynagrodzeń oferowanych na stanowiskach w Agencji ma bardzo negatywny wpływ na zdolność Agencji do zmniejszenia rotacji personelu, zatrudniania pracowników niezbędnych do optymalnej realizacji jej zadań, a także do stania się atrakcyjnym miejscem dla wysoko wykwalifikowanych kandydatów; wzywa Komisję do dokonania przeglądu współczynnika korygującego w celu lepszego odzwierciedlenia realiów gospodarczych związanych z relokacją i życiem w mieście siedziby Agencji; ponadto wzywa Komisję i Agencję do udostępnienia dodatkowych udogodnień, takich jak dostęp do szkół międzynarodowych, placówek opieki nad dziećmi i opieki zdrowotnej, aby zwiększyć atrakcyjność pracy dla Agencji;
18. z uznaniem zauważa, że Agencja wdrożyła różne moduły systemu SYSPER i planuje kontynuować te działania, zwiększając wykorzystanie bardziej podstawowych i opcjonalnych modułów;
19. z zadowoleniem przyjmuje zgłoszony przez Agencję podział pod względem płci na 2021 r., w którym na stanowiskach kierowniczych (1 kierownik wyższego szczebla i 5 kierowników średniego szczebla) jest 3 mężczyzn i 3 kobiety, w zarządzie jest 16 mężczyzn (59 %) i 11 kobiet (41 %), a wśród ogółu pracowników Agencji jest 39 mężczyzn (45 %) i 48 kobiet (55 %); wyraża uznanie dla Agencji za osiągnięcie równowagi płci w 2021 r.; jest jednak zaniepokojony brakiem równowagi geograficznej oraz faktem, że Agencja nie zatrudniła żadnych pracowników z Cypru, Czech, Danii, Francji, Irlandii, Luksemburga, Malty i Słowenii; wzywa Agencję, aby w swoich procedurach rekrutacyjnych uwzględniła najbardziej priorytetową równowagę geograficzną i poinformowała organ udzielający absolutorium o wszelkich zmianach w tym zakresie;
20. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. Agencja zorganizowała działania szkoleniowe na tematy takie jak etyka i uczciwość, szacunek i godność, zapobieganie molestowaniu oraz dobrostan; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w 2021 r. zmienionej polityki Agencji w zakresie ochrony godności osobistej i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu; ponadto z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie nieformalnej procedury z udziałem zaufanych doradców; odnotowuje odpowiedź Agencji, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnego przypadku molestowania;
Zamówienia publiczne
21. zauważa z zaniepokojeniem, że począwszy od roku budżetowego 2019 Trybunał co roku zgłaszał nowe uwagi dotyczące zamówień publicznych Agencji; przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału dotyczące zarządzania przez Agencję umowami i procedur udzielania zamówień publicznych na 2021 r.; zauważa w szczególności, że w 2021 r. Agencja dokonała płatności w związku z działaniami, które miały miejsce w niektórych państwach spoza Unii; zauważa, że takie działania nie zostały objęte zakresem umowy ramowej, na podstawie której dokonano powiązanych płatności; z zaniepokojeniem odnotowuje wniosek Trybunału dotyczący działania Agencji w tym przypadku z naruszeniem art. 172 rozporządzenia finansowego; ubolewa, że powiązane płatności na kwotę 76 590 EUR były nieprawidłowe, co stwierdził Trybunał; zauważa, że Agencja podjęła decyzję o zastosowaniu wyjątku obejmującego wyłącznie pilne potrzeby biznesowe w krajach spoza Unii, podczas gdy decyzja ta została wpisana do prowadzonego przez Agencję rejestru wyjątków; odnotowuje ponadto, że Agencja ponownie skorzystała z procedury wyjątku w celu zapewnienia ciągłości działania i należytego zarządzania finansami do czasu zakończenia procedury otwartej, która doprowadziła do podpisania nowej umowy ramowej bez ograniczeń w styczniu 2022 r.;
22. odnotowuje, że w 2021 r. Agencja miała tylko jedno stanowisko pracownika zatrudnionego na czas określony i jedno stanowisko pracownika kontraktowego do postępowań związanych z zamówieniami publicznymi, a dwóch dodatkowych pracowników kontraktowych pracowało nad projektami finansowanymi z zewnątrz; zauważa, że Agencja zatrudnia pracowników tymczasowych, aby poradzić sobie z obciążeniem pracą; podkreśla z ogromnym zaniepokojeniem, że co najmniej do listopada 2022 r. najwyższą grupą zaszeregowania dla urzędnika ds. zamówień było AST-5, przy czym grupa zaszeregowania przy rekrutacji to AST-3, która uznana została przez Agencję za zbyt niską, biorąc pod uwagę obowiązki przypisane temu stanowisku; podkreśla, że nieodpowiednie zaszeregowanie takich stanowisk może mieć wpływ na jakość procedur udzielania zamówień publicznych prowadzonych przez Agencję; wzywa Komisję do pilnego zajęcia się tymi kwestiami;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
23. z uznaniem odnotowuje przedsięwzięte środki i bieżące wysiłki Agencji na rzecz zapewnienia przejrzystości oraz zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; z zadowoleniem odnotowuje, że deklaracje interesów oraz życiorysy większości członków zarządu i kierownictwa wyższego szczebla są publikowane na stronie internetowej Agencji; zauważa z zadowoleniem, że format deklaracji pozwala na wykaz interesów zawodowych, finansowych, osobistych i innych, które mogą mieć związek z działalnością Agencji; zauważa, że na stronie internetowej Agencji nie są publikowane deklaracje dotyczące konfliktu interesów i poufności odnoszące się do wynagradzanych ekspertów; wzywa Agencję do jak najszybszego udostępnienia tych pozostałych dokumentów na swojej stronie internetowej; wyraża zadowolenie, że roczny wykaz umów z ekspertami, publikowany na stronie internetowej Agencji, jest uzupełniany o informacje na temat deklaracji dotyczących konfliktu interesów i poufności składanych przez ekspertów;
Kontrola wewnętrzna
24. odnotowuje dokonaną przez Agencję ocenę jej systemu kontroli wewnętrznej oraz jej wniosek, że jest on skuteczny, obecny i dobrze funkcjonuje oraz że konieczne są jedynie niewielkie ulepszenia; wzywa Agencję do wyraźnego uwzględnienia w swojej ocenie uwag Trybunału i związanych z nimi zaleceń;
25. zauważa, na podstawie sprawozdania Trybunału, że w systemie kontroli wewnętrznej Agencji występuje kilka uchybień, w szczególności w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia i zarządzania zobowiązaniami budżetowymi; w odniesieniu do zamówień publicznych odnotowuje uwagę Trybunału w jednym przypadku, w którym brak oddzielenia kryteriów wyboru od kryteriów udzielenia zamówienia naruszył zasadę przejrzystości i naraził Agencję na ryzyko utraty reputacji i ryzyko prawne; odnotowuje, że w innym przypadku Trybunału stwierdził, iż Agencja nie monitorowała zaległych płatności, narażając się tym samym na ryzyko niewypełnienia swoich zobowiązań finansowych wobec osób trzecich w razie ograniczeń budżetowych; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o planowanych środkach służących rozwiązaniu tych kwestii oraz o postępach poczynionych w tym zakresie;
26. przypomina, że Trybunał stwierdził uchybienia w środowisku kontroli wewnętrznej Agencji dotyczące zarządzania zobowiązaniami budżetowymi, z wyjątkiem zamówień publicznych, i z zadowoleniem przyjmuje podjęcie przez Agencję konkretnych kroków w celu wyeliminowania tych błędów, w tym regularne szkolenia w zakresie zarządzania umowami dla kierowników projektów i innych właściwych pracowników w celu zwiększenia świadomości i ograniczenia występowania takich przypadków; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym względzie;
27. zauważa, że w październiku 2021 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) rozpoczęła audyt Agencji dotyczący zarządzania zasobami ludzkimi i etyki w CEPOL; odnotowuje pozytywne wnioski zawarte w końcowym sprawozdaniu z audytu IAS oraz zidentyfikowane obszary wymagające poprawy w odniesieniu do procedur rekrutacji, oceny i zmiany zaszeregowania; wzywa Agencję do wykonania zaleceń IAS;
28. z zaniepokojeniem odnotowuje niedociągnięcia w zakresie kontroli wewnętrznej Agencji w odniesieniu do braku sformalizowania kontroli nad technologią (np. polityka tworzenia kopii zapasowych w zakresie ICT) i ram proceduralnych dotyczących zarządzania dokumentami; wzywa Agencję do wdrożenia, w tym w razie potrzeby z pomocą innej agencji, systemu ARES Komisji jako systemu zarządzania dokumentami;
Cyfryzacja i zielona transformacja
29. zauważa, że Agencja nie posiada sformalizowanej strategii politycznej w zakresie cyberbezpieczeństwa; zauważa ponadto, że Agencja współpracuje z CERT-UE i innymi partnerami w celu zwiększenia cyberbezpieczeństwa i ochrony danych cyfrowych; przyjmuje do wiadomości ograniczenia Agencji w tym obszarze ze względu na niską liczbę pracowników w planie zatrudnienia;
30. wyraża uznanie dla Agencji za to, że dodatkowo udoskonaliła platformę LEEd o szereg rozwiązań technicznych, zwłaszcza w świetle cyberataku i późniejszego wyłączenia platformy pod koniec 2020 r.; z zadowoleniem przyjmuje szybkie przywrócenie platformy LEEd i realizację zaległych działań online w pierwszym kwartale 2021 r.; zauważa ponadto, że Agencja poinformowała, iż osiągnęła stosunkowo wysoki poziom cyfryzacji, a jej działalność odbywa się z wyeliminowaniem papierowej formy dokumentów;
31. zachęca agencje do ścisłej współpracy z ENISA (Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa); sugeruje, aby Agencja oferowała regularnie aktualizowane programy szkoleniowe w zakresie cyberbezpieczeństwa dla wszystkich pracowników Agencji; wzywa Agencję do szybszego opracowania polityki w zakresie cyberbezpieczeństwa, jej realizacji przed dniem 31 grudnia 2023 r. oraz do złożenia sprawozdania z osiągniętych postępów organowi udzielającemu absolutorium;
32. z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie w styczniu 2021 r. nowego zestawu edukacyjnego wspierającego rozwój umiejętności osobistych i biznesowych, z 500 nowymi modułami e-uczenia się i miejscami przyznanymi dla 1 000 użytkowników LEEd, a następnie dalsze rozszerzenie licencji do 2 000 miejsc od października 2022 r.;
33. odnotowuje wysiłki Agencji na rzecz zmniejszenia jej oddziaływania na środowisko; ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje przepisy wewnętrzne Agencji, zgodnie z którymi w przypadku niewielkich odległości pracownicy i uczestnicy szkoleń powinni korzystać z rozwiązań alternatywnych wobec podróży lotniczych; wyraża uznanie dla Agencji za zaoferowanie swoim pracownikom zwrotu kosztów korzystania z transportu publicznego;
Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19
34. odnotowuje, że Agencja poinformowała, iż w 2021 r. pandemia COVID-19 miała poważny wpływ na jej działalność na miejscu; odnotowuje w szczególności przesunięcie na 2022 r. realizacji niektórych działań zaplanowanych na 2021 r., anulowanie bez zastąpienia niektórych innych działań, kilka przypadków wycofania działań, a także przekształcenie działań prowadzonych na miejscu w działania prowadzone online; wyraża uznanie dla Agencji za jej odporność i reakcję polegającą na przesunięciu zasobów w celu zapewnienia realizacji celów;
35. pochwala fakt, że pomimo stosunkowo dużej rotacji personelu zapewniono ciągłość działania Agencji i bezpieczeństwo jej pracowników za pomocą takich środków, jak rozszerzona telepraca i ustalenia dotyczące elastycznego czasu pracy, elektroniczny obieg dokumentów, rekrutacja pracowników tymczasowych i oddelegowanych ekspertów krajowych oraz utrzymanie rozwiązań socjalnych;
Inne uwagi
36. zauważa z zaniepokojeniem, że Agencja nie dysponuje wystarczającą powierzchnią biurową i powierzchnią na potrzeby działań operacyjnych, a jej działalność prowadzona jest w trzech różnych lokalizacjach; ubolewa, że pierwotny plan węgierskiego rządu dotyczący wspólnego kompleksu dla organizacji międzynarodowych został wycofany; zauważa, że w 2022 r. kontynuowano rozmowy dyrektor wykonawczej Agencji z władzami węgierskimi; wzywa Agencję do informowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w odniesieniu do jej siedziby oraz o postępach w rozmowach z przyjmującym państwem członkowskim; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie wewnętrznej grupy zadaniowej w celu oceny możliwości najlepszego wykorzystania istniejącej przestrzeni;
37. przypomina, że Agencja ma zapewnić pełną przejrzystość i pełne poszanowanie praw podstawowych we wszystkich swoich działaniach, w tym w działaniach prowadzonych z państwami trzecimi;
38. wzywa Agencję do wzmożenia wysiłków w celu przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat wyników jasnym i przystępnym językiem; wzywa Agencję do zapewnienia większej przejrzystości i odpowiedzialności publicznej poprzez lepsze korzystanie z mediów, w tym mediów społecznościowych;
39. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 2 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.