Rezolucja 2023/1848 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Wsparcia BEREC (Urzędu BEREC) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1848
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Wsparcia BEREC (Urzędu BEREC) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Wsparcia BEREC (Urzędu BEREC) za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0129/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Agencji Wsparcia BEREC (Agencji) na rok budżetowy 2021 wyniósł 7 341 357 EUR, co stanowi wzrost o 1,49 % w porównaniu do roku 2020 i wynika głównie z zatrudnienia większej liczby pracowników; mając na uwadze, że środki Agencji pochodzą głównie z budżetu Unii i wkładów państw trzecich; mając na uwadze, że dodatkowe dochody do przyjętego budżetu na 2021 r. pochodziły z wkładów państw trzecich przeniesionych z poprzednich lat oraz środków na działalność administracyjną;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. z uznaniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 zaowocowały wskaźnikiem wykonania budżetu w wysokości 99,97 %, w przypadku środków na zobowiązania w ostatecznym budżecie na ten rok, co stanowi wzrost o 0,89 % w porównaniu z rokiem 2020; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wskaźnik wykonania budżetu jest najwyższy w ciągu ostatnich 5 lat i mieści się w ustalonej przez zarząd wartości progowej powyżej 95 %; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności w bieżącym roku wyniósł 69,33 %, co stanowi wzrost o 8,19 % w porównaniu z 2020 r., ale poniżej wskaźników w 2017 r. i 2019 r. ze względu na przeniesienia związane z uruchomieniem dużej liczby konkretnych projektów, które miały zostać ukończone w 2022 r.;

2. zauważa, że Trybunał stwierdził w odniesieniu do roku budżetowego 2019, że postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi prawne było nieprawidłowe, w związku z czym późniejsze płatności dokonane na podstawie tej umowy ramowej są nieprawidłowe, oraz że w 2021 r. powiązane płatności wyniosły 4 444 EUR;

Wyniki działalności

3. zauważa, że Agencja stosuje kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny realizacji swoich wyników osiągniętych w poszanowaniu swoich celów, w tym w odniesieniu do zarządzania budżetem, równowagi płci i ochrony danych osobowych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w ramach jednego z tych kluczowych wskaźników skuteczności działania określono termin dostępu do przetwarzanych dokumentów wynoszący 15 dni roboczych; zauważa, że wprowadzono kluczowe wskaźniki efektywności dotyczące systemu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), i ubolewa, że podpisanie umowy o doradztwo w zakresie technologii informacyjnych (IT), które wspiera opracowanie "strategii BEREC w zakresie ICT na lata 2022-2025", musiało zostać przełożone na 2022 r. z powodu niedostępności takich usług; docenia, że zrealizowano kluczowe wskaźniki skuteczności działania, oraz fakt, że Agencja zwróciła uwagę na środki, które mogą poprawić wydajność i skuteczność jej pracy; zaleca jednak Agencji, aby wzięła pod uwagę kluczowe wskaźniki efektywności, których jeszcze nie osiągnęła lub których realizacja jest opóźniona;

4. zauważa, że w 2021 r. Agencja przeprowadziła dwa badania dla BEREC, mianowicie "Badanie dotyczące zachowania konsumentów wobec platform cyfrowych jako środka komunikacji" oraz "Badanie dotyczące działań po okresie pandemii COVID-19 mających na celu zlikwidowanie przepaści cyfrowej", oraz częściowo badanie na temat zmniejszenia śladu środowiskowego pozostawianego przez BEREC i Agencję wraz ze sprawozdaniem końcowym, które ma zostać przedstawione w 2022 r. i w odniesieniu do którego w 2021 r. podpisano trzy umowy szczegółowe;

Polityka kadrowa

5. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia wdrożono w 93,75 % - zatrudnionych było 15 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 16 stanowisk dla tej kategorii pracowników (taka sama liczba zatwierdzonych stanowisk jak w 2020 r.); zauważa ponadto, że w 2021 r. dla Agencji pracowało 21 pracowników kontraktowych, 9 oddelegowanych ekspertów krajowych oraz 8 stażystów i konsultantów;

6. z zaniepokojeniem odnotowuje brak równowagi płci wśród kierownictwa Agencji; odnotowuje, że podział płci wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Agencji przedstawia się następująco: trzy osoby z czterech (75 %) to mężczyźni; zauważa ponadto, że podział płci wśród zarządu Agencji przedstawia się następująco: 21 osób z 28 (75 %) to mężczyźni; zauważa jednak, że pod koniec 2021 r. ogólnie osiągnięto równowagę płci wśród pracowników (52 % z nich to kobiety, a 48 % to mężczyźni); wzywa Agencję do jak najszybszego podjęcia konkretnych działań w celu poprawy równowagi płci na wszystkich szczeblach hierarchii oraz do złożenia sprawozdania organowi udzielającemu absolutorium;

7. w związku z działaniami następczymi po udzieleniu absolutorium za 2020 r. zauważa z niepokojem, że ponieważ nie znaleziono żadnej instytucji ani organu, z którymi urząd mógłby dzielić funkcję koordynatora kontroli wewnętrznej, Agencja postanowiła zatrudnić pracownika tymczasowego na okres 3,5 miesiąca do pełnienia tej funkcji; zauważa ponadto, że Agencję powiadomiono o zamiarze zakończenia przez Komisję świadczenia usług księgowych wraz z przedstawioną Agencji propozycją współdzielenia usług księgowego z inną agencją oraz że Agencja twierdzi, iż internalizacja tych usług w perspektywie krótkoterminowej jest niemożliwa; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach; wyraża zaniepokojenie, że w 2022 r. w rejestrze ryzyka Agencji odnotowano związane z tym ryzyko obniżenia wydajności, jakości wyników i utraty wiedzy fachowej; zauważa, że Agencja pracuje nad środkami łagodzącymi; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

8. zauważa, że - zgodnie z działaniami następczymi podjętymi w związku z zeszłorocznymi uwagami dotyczącymi absolutorium - Agencja wdrożyła środki, takie jak zawarta z przyjmującym państwem członkowskim nowa umowa w sprawie siedziby, aby zwiększyć korzyści dla pracowników Agencji i zaradzić trudnościom związanym z przyciąganiem i zatrzymywaniem specjalistów; zauważa ponadto, że Agencja zreorganizowała wykorzystywanie ograniczonego planu zatrudnienia, aby zapewnić minimalne wymagane zdolności;

9. przypomina o znaczeniu długoterminowej polityki kadrowej uwzględniającej równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo przez całe życie oraz zapewnienie specjalnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagę płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracę, prawo do bycia offline, poprawę równowagi geograficznej z myślą o odpowiedniej reprezentacji wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienie ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;

10. przypomina, że uchybienia proceduralne w ramach procedur rekrutacyjnych szkodzą zasadzie przejrzystości i równego traktowania; zwraca się do Agencji, aby usprawniła wewnętrzną procedurę rekrutacyjną w celu wyjaśnienia procesów oceny i ogłoszeń o naborze;

Zamówienia publiczne

11. zwraca uwagę, że od 2019 r. Agencja stosuje scentralizowany model zamówień publicznych oraz że od lutego 2022 r. korzysta także z narzędzia Komisji do zarządzania zamówieniami publicznymi, aby jeszcze bardziej usprawnić procedury udzielania zamówień publicznych;

12. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa z niepokojem, że w jednym postępowaniu o udzielenie zamówienia na usługi informatyczne Agencja zwróciła się do wykonawcy o złożenie oferty bez uprzedniego określenia, jakie usługi są wymagane, co utrudnia skuteczność, wydajność i oszczędność operacji, a ponadto nie przeprowadziła kontroli ex ante cen poszczególnych umów w ramach umowy ramowej; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, zgodnie z którą poprawi ona dokumentację wszystkich etapów procesu prowadzącego do zatwierdzenia oświadczenia o pracy oraz że zmieni procedurę wewnętrzną, tak aby obejmowała odpowiednią dokumentację kontroli wszystkich cen w odniesieniu do przyszłych umów szczegółowych; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

13. przypomina, że w przypadku wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia istotne jest zapewnienie uczciwej konkurencji między oferentami oraz umożliwianie zakupu towarów i usług po najlepszej cenie, z poszanowaniem zasad przejrzystości, proporcjonalności, równego traktowania i niedyskryminacji; z zaniepokojeniem odnotowuje uwagi Trybunału dotyczące uchybień w zakresie zamówień publicznych, które pozostają największym źródłem nieprawidłowych płatności dla większości agencji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

14. zauważa, że Agencja publikuje na swojej stronie internetowej prawie wszystkie życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów zarządu; wzywa Agencję, aby zwiększyła wysiłki na rzecz przejrzystości w tym zakresie;

15. zauważa z zaniepokojeniem, że Trybunał stwierdził, iż komisja rekrutacyjna w ramach procedury rekrutacyjnej nie ustaliła sposobu przyznawania punktów za każde kryterium wyboru przed rozpatrzeniem kandydatur oraz że przewodniczący komisji selekcyjnej stwierdził konflikt interesów zawodowych w związku z dwoma kandydatami pracującymi pod jego nadzorem, jednak w końcowym sprawozdaniu z oceny nie opisano, w jaki sposób rozwiązano ten konflikt interesów; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, że przygotowuje ona nowe wewnętrzne wzory procedur naboru oraz że przyjęła przepisy wewnętrzne dotyczące dokumentowania zgodności z decyzją organu upoważnionego do zawierania umów o pracę; wzywa Agencję, aby poprawiła i zapewniła przejrzystość oraz by we właściwy sposób dokumentowała proces selekcji, a także by informowała organ udzielający absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

16. zauważa, że w 2019 r. zarząd przyjął zmienioną politykę zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im, aby uwzględnić ocenę konfliktów interesów i środki łagodzące nałożone w przypadku potencjalnego lub potwierdzonego konfliktu interesów członków zarządu; podkreśla potrzebę wprowadzenia bardziej systemowych przepisów dotyczących przejrzystości, niezgodności, konfliktu interesów, nielegalnego lobbingu i efektu "drzwi obrotowych" oraz uaktualnienia, w razie potrzeby, polityki dotyczącej konfliktów interesów; wzywa Agencję do wzmocnienia mechanizmów kontroli wewnętrznej, w tym do ustanowienia wewnętrznego mechanizmu antykorupcyjnego;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

17. zauważa, że po pełnej ocenie ryzyka przeprowadzonej przez służbę audytu wewnętrznego Komisji (IAS) w Agencji w celu opracowania strategicznego planu audytu wewnętrznego na okres 2021-2023 w 2020 r. IAS nie zidentyfikowała krytycznych zagrożeń i na początku 2021 r. zamknęła pozostałe zalecenia wynikające z poprzednich audytów; przyjmuje do wiadomości, że w okresie od października do grudnia 2021 r. tymczasowy koordynator kontroli wewnętrznej przeprowadził ocenę efektywności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej w Agencji wykazując tym samym, że koszty związane z kontrolami w Agencji są proporcjonalne do korzyści; zauważa, że ocena zgodności z wymogami ram kontroli wewnętrznej wykazała, że Agencja w jak największym stopniu przestrzega przepisów, nie mając personelu zatrudnionego specjalnie do kontroli wewnętrznych; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w zakresie funkcji kontroli wewnętrznej;

18. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem z działań następczych Agencji dotyczącego uwag do absolutorium dla organu udzielającego absolutorium za 2020 r., Komisja kończy świadczenie usług rachunkowych na rzecz Agencji w 2023 r. oraz że Agencja z obecnymi 16 stanowiskami w planie zatrudnienia nie jest w stanie zinternalizować obowiązków księgowego; wzywa Komisję i Agencję, aby przydzieliły niezbędne zasoby w celu zapewnienia ciągłości w tej kluczowej dziedzinie oraz aby złożyły sprawozdanie organowi udzielającemu absolutorium;

19. przypomina, że trzeba wzmocnić systemy zarządzania i kontroli, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie Agencji; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu dysponowania skutecznymi systemami zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków konfliktu interesów, braku kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz braku odnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

20. zauważa, że w 2020 r. Agencja powołała grupę ekspertów ds. tworzenia sieci kontaktów ds. zrównoważonego rozwoju; odnotowuje udział Agencji w międzyinstytucjonalnej procedurze udzielania zamówień Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) dotyczącej "konsultacji i zarządzania kompensacją emisji gazów cieplarnianych", którą zakończono w czerwcu 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wieloletni plan działania Agencji w zakresie zazieleniania zawiera zobowiązanie dotyczące stopniowego zmniejszania emisji CO2; zauważa ponadto, że zaproponowano nowe przepisy mające na celu ograniczenie podróży i związanych z tym emisji;

21. zauważa, że Agencja rozpoczęła w 2021 r. projekt warsztatów w celu określenia strategicznego planu działania dla przyszłych projektów cyfrowych miejsc pracy dotyczących technologii i sposobu pracy, a także ocenę skutków w zakresie ochrony danych i plan bezpieczeństwa informatycznego dla usług Microsoft Office i ewentualne strategie migracji w chmurze; zachęca Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wdrożeniu tych projektów; zauważa ponadto, że Agencja przydzieliła szereg kosztów operacyjnych związanych z kosztami utrzymania ogólnej bazy danych autoryzacji oraz bazy danych dotyczącej zasobów numeracyjnych z prawem do eksterytorialnego użytkowania w Unii, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 2 ;

22. na podstawie działań następczych podjętych w związku z uwagami dotyczącymi absolutorium za rok 2020 zauważa, że Agencja nie rozpoczęła jeszcze opracowywania polityki cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do przyszłego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii ani do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 3 ; z zadowoleniem przyjmuje jednak współpracę Agencji z CERT-UE (zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii) oraz z zewnętrznym dostawcą rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa informatycznego; wzywa Agencję, aby przyspieszyła rozwój polityki cyberbezpieczeństwa; zauważa ponadto, że grupa ekspertów ds. technologii informa- cyjno-komunikacyjnych (ENG) w dziedzinie ICT sporządziła sprawozdanie pt. "Zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem ataków typu phishing" w celu oceny praktyk w zakresie cyberbezpieczeństwa przyjętych przez krajowe organy regulacyjne;

23. zachęca Agencję do ścisłej współpracy z ENISA (Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa); sugeruje oferowanie regularnie aktualizowanych programów szkoleniowych w zakresie cyberbezpieczeństwa dla wszystkich pracowników Agencji; wzywa Agencję do szybszego opracowania polityki w zakresie cyberbezpieczeństwa, jej realizacji przed 31 grudnia 2023 r. oraz do złożenia sprawozdania organowi udzielającemu absolutorium;

24. przypomina, jak ważna jest poprawa cyfryzacji w Agencji pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Agencja musi nadal aktywnie działać w tym obszarze, aby uniknąć przepaści cyfrowej w odniesieniu do innych agencji; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

25. docenia wysiłki Agencji na rzecz wspierania grup roboczych BEREC, w tym w organizowaniu spotkań i warsztatów; zauważa, że w 2021 r. prawie wszystkie posiedzenia grup roboczych BEREC miały charakter wirtualny; zachęca Agencję, aby wykorzystała doświadczenia związane z pracą zdalną i hybrydową, żeby lepiej organizować spotkania

i zadania, które można w przyszłości skuteczniej przeprowadzać i realizować w trybie zdalnym niż przy udziale fizycznym; przypomina, że w 2021 r. odbyło się łącznie 490 wirtualnych posiedzeń grup roboczych, w których udział wziąć mogło ponad 10 000 uczestników;

26. odnotowuje badanie dotyczące środków po pandemii COVID-19 mających na celu zlikwidowanie przepaści cyfrowej, którego wnioski zawarto w sprawozdaniu BEREC w sprawie kryzysu związanego z COVlD-19 - wnioski wyciągnięte w odniesieniu do sieci łączności na rzecz odpornego społeczeństwa;

27. odnotowuje w szczególności umowę o gwarantowanym poziomie usług zawartą ze służbami Komisji i dotyczącą korzystania z narzędzia informatycznego Komisji "zaawansowany portal spotkań"; zauważa ponadto, że grupa ekspertów ds. technologii informacyjno-komunikacyjnych pracowała nad zakończeniem sprawozdania na temat rozwiązań dla konferencji audio-wideo i cyfrowych spotkań, a także na temat rozwiązań dla inteligentnego biura;

Inne uwagi

28. docenia wysiłki Agencji na rzecz podnoszenia świadomości obywateli Unii w państwie przyjmującym na temat jej własnej misji i misji BEREC, a w szczególności udział Agencji w inicjatywach przedstawicielstw Unii; odnotowuje ponadto warsztaty na temat nowej identyfikacji wizualnej Agencji i BEREC oraz projektu i treści strony internetowej BEREC; odnotowuje realizację działań przewidzianych dla Agencji w rocznym planie komunikacji BEREC, w tym organizację wydarzeń publicznych BEREC i forów zainteresowanych stron na Łotwie; wzywa Agencję, aby kontynuowała prace nad zwiększeniem widoczności Agencji, zwłaszcza w przyjmującym państwie członkowskim;

29. z zadowoleniem przyjmuje ugruntowaną synergię Agencji z EUIPO w zakresie nowego systemu zarządzania treścią stron internetowych przedsiębiorstw, operacji ICT na korporacyjnych stronach internetowych oraz ewentualnej migracji dodatkowych systemów ICT Agencji do ośrodków danych EUIPO;

30. wzywa Agencję do dalszego rozwijania synergii (na przykład w zakresie zasobów kadrowych, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa), zacieśnienia współpracy, zintensyfikowania wymiany dobrych praktyk i pogłębienia dyskusji na temat obszarów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności;

31. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 146.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) (Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 15).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024