PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0081/2023),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") jest zewnętrznym kontrolerem Unii, któremu powierzono ocenę - w drodze niezależnego, profesjonalnego i skutecznego audytu - gospodarności, skuteczności, wydajności, legalności i prawidłowości działań Unii w celu poprawy rozliczalności, przejrzystości i zarządzania finansami, co powinno przyczynić się do zwiększenia zaufania obywateli oraz skutecznego reagowania na obecne i przyszłe wyzwania stojące przed Unią;
B. mając na uwadze, że z zastrzeżeniem postanowień art. 287 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), od zamknięcia roku budżetowego 1987 rachunki dochodów i wydatków Trybunału są corocznie kontrolowane przez niezależnego audytora zewnętrznego, a od sprawozdania za rok budżetowy 1992 sprawozdania audytora zewnętrznego są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
C. mając na uwadze, że roczne sprawozdanie z działalności sekretarza generalnego Trybunału, którego celem, zgodnie z art. 74 ust. 9 rozporządzenia finansowego, jest dostarczenie informacji na temat zarządzania zasobami, w tym systemami, oraz na temat wydajności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej Trybunału, zapewnia rozliczal- ność kierownictwa wobec władz budżetowych;
D. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i rozliczalności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
E. mając na uwadze, że funkcjonując w przejrzysty i niezależny sposób, Trybunał przyczynia się do demokratycznego nadzoru, debaty publicznej i należytego zarządzania finansami Unii;
F. mając na uwadze, że Trybunał zajął stanowisko, zgodnie z którym do oceny zarządzania Unią, jego rozliczalności i przejrzystości oraz jakości i wiarygodności przekazywanych informacji i danych dotyczących wdrażania polityk Unii najlepszym rozwiązaniem byłoby powierzenie Trybunałowi mandatu do kontrolowania wszystkich instytucji, organów, urzędów i agencji Unii utworzonych na mocy Traktatów oraz wszystkich struktur międzyrządowych o kluczowym znaczeniu dla funkcjonowania Unii; mając na uwadze, że w związku z tym Trybunał z zadowoleniem przyjąłby każdą inicjatywę polegającą na powierzeniu mu szerszego zakresu uprawnień;
1. zauważa, że budżet Trybunału jest objęty działem 7 wieloletnich ram finansowych (WRF) "Europejska administracja publiczna", który w 2021 r. wyniósł łącznie 10,7 mld EUR (co stanowi 5,9 % wydatków z budżetu Unii); zauważa, że budżet Trybunału stanowi około 1,5 % łącznych wydatków Unii na administrację, czyli mniej niż 0,1 % łącznych wydatków Unii;
2. zauważa, że Trybunał wspomina, iż jak wskazują jego wieloletnie prace, dział 7 WRF dotyczy ogólnie wydatków obarczonych niskim ryzykiem;
3. zwraca uwagę, że kontrolę sprawozdań rocznych Trybunału przeprowadza niezależny audytor zewnętrzny w celu zastosowania tych samych zasad przejrzystości i rozliczalności, które Trybunał stosuje do kontrolowanych przez niego jednostek; z zadowoleniem zauważa, że audytor zewnętrzny nie zgłosił żadnego konkretnego problemu na podstawie swojej kontroli Trybunału;
Zarządzanie budżetem i finansami
4. zauważa, że ostateczny budżet Trybunału na 2021 r. wyniósł 153 721 727 EUR, co stanowi nieznaczny wzrost o 0,97 % w porównaniu z budżetem w wysokości 152 237 000 EUR w 2020 r., głównie z powodu dostosowania wynagrodzeń;
5. odnotowuje wysoki poziom wykonania budżetu wynoszący 96,65 % w porównaniu z 95,70 % w 2020 r. oraz fakt, że płatności stanowiły 94,45 % łącznych zobowiązań w porównaniu z 94,12 % w 2020 r.; podkreśla, że średni czas płatności w 2021 r. wyniósł 10,7 dnia, a udział faktur elektronicznych stanowił 19 % w porównaniu z 11 % w 2020 r.;
6. zauważa, że środki przeniesione na 2021 r. wyniosły 8 242 668 EUR, co stanowiło 5,55 % łącznych zobowiązań w porównaniu z 8 565 175 EUR i 5,88 % w 2020 r.; zauważa, że automatyczne przeniesienie środków z 2020 na 2021 r. spowodowało, że wskaźnik wykorzystania wyniósł 91,70 % w 2021 r. w porównaniu z 92,24 % w 2020 r.;
7. zauważa, że w 2021 r. pandemia COVID-19 miała wpływ na działalność Trybunału, w związku z czym ograniczono wykorzystanie środków w niektórych liniach budżetowych, podczas gdy w innych kryzys zdrowotny wymagał dodatkowych wydatków; zauważa, że w związku z tym w 2021 r. Trybunał dokonał 30 przesunięć środków budżetowych na łączną kwotę 4 397 588 EUR w celu realokacji środków na sfinansowanie określonych potrzeb;
8. zauważa, że dodatkowe wydatki w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. były związane z wyposażeniem pomieszczeń (+ 294,55 %), ochroną (+ 167,55 %), informatyką (+ 12,34 %) oraz wyposażeniem i sprzętem technicznym (+ 31,85 %), podczas gdy oszczędności wynikały z ograniczenia wydatków na podróże służbowe (- 48,83 %), publikacje (- 41,29 %), wspólne usługi tłumaczeń ustnych i usługi konferencyjne (- 61,54 %) oraz obsługę prawną (- 75 %); podkreśla, że wskaźnik wykorzystania środków na podróże służbowe personelu w 2021 r. wyniósł 25,03 % ostatecznych środków w porównaniu z 23,94 % w 2020 r., co było wynikiem pandemii COVID-19, która uniemożliwiła audytorom podróżowanie; przypomina, że Trybunał podejmuje wszystkie możliwe działania, aby środki na podróże służbowe były wykorzystywane w sposób ściśle zgodny z zasadami oszczędności, wydajności i skuteczności;
Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna
9. przypomina o strategii Trybunału na okres 2021-2025 i podkreśla, że Trybunał zintensyfikował wysiłki na rzecz jak najlepszego wykorzystania nowoczesnych technologii i nowych technik kontroli w celu dostarczania większej liczby lepszych informacji na potrzeby procesu rozliczalności; z zadowoleniem przyjmuje zdolność Trybunału do przeprowadzania kontroli w terenie pomimo ograniczeń w podróżowaniu i środków ochrony zdrowia publicznego, które miały duży wpływ na ich kontrole na miejscu, a także częstsze korzystanie z kontroli na odległość, które umożliwiło znaczącą interakcję z zainteresowanymi stronami oraz terminowe dostarczanie wyników; zwraca uwagę na zainteresowanie Parlamentu skutecznym i terminowym monitorowaniem wdrażania strategii Trybunału na okres 2021-2025 w celu zagwarantowania zgodności z najwyższymi standardami w zakresie przejrzystości i rozliczal- ności oraz zapewnienia skutecznych usług kontroli publicznej w Unii; uważa, że takie monitorowanie wymaga opracowania wskaźników wykonania oraz zdefiniowania celów pośrednich i wymiernych wyników podczas opracowywania planów działania, o których mowa w strategii, oraz składania okresowych sprawozdań z postępów we wdrażaniu strategii, w tym podczas przeglądów śródokresowych i wzajemnych ocen;
10. zauważa, że w 2021 r. przeprowadzono łącznie 1 156 dni kontroli w terenie, w porównaniu z 1 817 dniami w 2020 r. i 6 109 dniami w 2019 r.; zaznacza, że wolumen głównych rezultatów pozostał niezmieniony lub w niektórych przypadkach wzrósł w porównaniu z poprzednimi latami, np. Trybunał wydał 256 zaleceń w 2021 r. w porównaniu z 189 w 2020 r., przedstawił 7 sprawozdań rocznych w 2021 r., czyli tyle samo co w 2020 r., i 27 sprawozdań specjalnych w porównaniu z 26 w 2020 r., natomiast liczba opinii spadła do 2 w 2021 r. z 11 w 2020 r., a liczba przeglądów zmalała do 5 w 2021 r. z 6 w 2020 r.;
11. z zadowoleniem przyjmuje proces wewnętrznych dyskusji, który został uruchomiony w celu określenia ulepszeń, aby osiągnąć cel zakładający nie więcej niż 13 miesięcy na przygotowanie i sporządzenie sprawozdań specjalnych przez lepsze zdefiniowanie lub ograniczenie zakresu kontroli, zintensyfikowanie monitorowania postępów kontroli, skrócenie czasu trwania procedur przeglądu wewnętrznego bez wpływu na poziom jakości oraz w miarę możliwości przez skrócenie lub zniesienie okresów powiadamiania i obiegu;
12. zauważa, że w lipcu 2021 r. Trybunał przyjął swój plan rozwoju na okres 2021-2025, mający na celu lepsze wykorzystanie technologii i danych w ramach kontroli, ukierunkowany na większe wykorzystanie danych i wyznaczający cele na ten okres w odniesieniu do wykorzystania technologii wspomagających realizację celów Trybunału w zakresie kontroli; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie zespołu ds. danych i technologii na potrzeby kontroli - DATA, składającego się z ekspertów, analityków danych i audytorów IT, w celu wspierania zespołów kontrolnych i odpowiadania za stymulowanie cyfryzacji działań kontrolnych Trybunału; popiera istotne działania Trybunału na rzecz poprawy jego zdolności informatycznych w celu przeprowadzania zaawansowanej analizy danych;
13. docenia podejście Trybunału w odniesieniu do oparcia swojej strategii na analizie tendencji, ocenie ryzyka i priorytetach zainteresowanych podmiotów instytucjonalnych i podmiotów kontrolowanych; uważa, że dialog między Trybunałem a Parlamentem, którego celem jest określenie interesujących tematów oraz priorytetów, powinien zostać usprawniony i skoordynowany, aby zagwarantować spójność i odpowiednie uwzględnienie uzgodnionych głównych kwestii oraz unikanie powielania lub nakładania się działań; jest świadomy tego, że Trybunał ustala swój program prac w sposób całkowicie niezależny, choć korzysta z wkładu Parlamentu Europejskiego wnoszonego za pośrednictwem Konferencji Przewodniczących Komisji Parlamentu Europejskiego; uważa, że program prac Trybunału powinien zostać opracowany w taki sposób, aby zapewnić skuteczniejszą analizę zwłaszcza w odniesieniu do niektórych zidentyfikowanych priorytetów, co pozwoli mu na większą elastyczność w zakresie istotnego obciążenia Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) w przyszłości; przypomina, że zasoby Trybunału nie powinny być wykorzystywane do mnożenia sprawozdań specjalnych, lecz do skoncentrowania się w większym stopniu na przygotowywaniu sprawozdań specjalnych związanych z obecną sytuacją w Europie i wyzwaniami takimi jak RRF, Next Generation EU (NGEU), walka z COVID-19 i zarządzanie cłami;
14. przyjmuje do wiadomości, że Trybunał przeprowadził analizę oceny potrzeb i wystąpił o zwiększenie liczby stanowisk kontrolnych na 2023 r., a jednocześnie obsadził dodatkowe 20 stanowisk, które otrzymał w planie zatrudnienia na 2022 r., aby skoncentrować się na NGEU; przyznaje, że NGEU doprowadzi do dodatkowego obciążenia Trybunału pracą oraz że Trybunał wyraził zamiar skoncentrowania się w szczególności na RRF; głęboko ubolewa, że przepisy dotyczące kontroli budżetowej przewidziane przez Radę w RRF nie zapewniają Trybunałowi wystarczających uprawnień kontrolnych w odniesieniu do wydatków państw członkowskich;
15. uważa, że działalność Trybunału powinna zapewniać skuteczniejszą analizę innych instytucji Unii, ponieważ są one istotną częścią procedury udzielania absolutorium; jest zdania, że kontrola pozycji "Europejska administracja publiczna", chociaż uznawana jest za wydatek obarczony niskim ryzykiem i jak dotąd nie spowodowała błędu przekraczającego próg istotności, dostarczyłaby organowi udzielającemu absolutorium odpowiedniejszych niż obecnie informacji, gdyby została przeprowadzona przy zastosowaniu innego podejścia, które niekoniecznie wiązałoby się z osobną oceną każdego roku dla każdej instytucji;
16. przyznaje, że zmiany związane z kolejnymi WRF, RRF i NGEU obejmują finansowanie i wykorzystanie budżetu Unii, w tym nowe formy zasobów własnych, ze znaczącym przejściem od zasad kwalifikowalności opartych na zgodności do aspektów opartych na wynikach w odniesieniu do wielu obszarów polityki; rozumie, że Trybunał będzie angażował się w ciągły rozwój swojego podejścia kontrolnego i metodyki kontrolnej, aby zagwarantować wysoki poziom pewności również w tym zmieniającym się scenariuszu;
17. zachęca Trybunał do zwiększenia wkładu w zwalczanie nadużyć finansowych w odniesieniu do budżetu Unii nie tylko przez wykrywanie i zgłaszanie uchybień, które sprawiają, że programy finansowane przez Unię są podatne na nadużycia finansowe, lecz także poprzez uwzględnienie toczącej się obecnie debaty między podmiotami będącymi częścią unijnej architektury zwalczania nadużyć finansowych oraz poprzez zintensyfikowanie działalności kontrolnej we współpracy z organami odpowiedzialnymi za wykrywanie nadużyć finansowych, regularne oceny działalności takich organów i dostarczanie organowi udzielającemu absolutorium informacji zwrotnych istotnych dla przeprowadzanej przezeń analizy;
18. pochwala strategię Trybunału obejmującą zobowiązanie się do formułowania zaleceń dotyczących opłacalności, które przyczynią się do odbiurokratyzowania; zwraca uwagę, że osiągnięciu tego celu służą w szczególności zalecenia Trybunału dotyczące zwiększenia skuteczności procedur, stosowania najlepszych praktyk, poprawy koordynacji, ustanowienia standardowych procesów, zapobiegania nadmiernie rygorystycznemu wdrażaniu oraz uproszczenia i cyfryzacji;
19. podkreśla, że w 2021 r. Trybunał zalecił rozwijanie zdolności analitycznych i koordynacyjnych na szczeblu Unii w celu lepszej koordynacji ocen ryzyka oraz tworzenie i utrzymywanie ogólnounijnych baz danych na temat ryzyka do stosowania przez państwa członkowskie; podkreśla ważne poparcie Trybunału dla działań na rzecz rozwijania skutecznych zdolności eksploracji danych w celu przeprowadzania analizy danych na poziomie Unii i wykrywania zagrożeń mających znaczenie dla Unii; popiera oferowane przez Trybunał wsparcie dla państw członkowskich w zwiększaniu wydajności i skuteczności administracji publicznych przez identyfikację barier regulacyjnych i administracyjnych oraz poprawę ram wymiany informacji między Unią a państwami członkowskimi; wzywa Trybunał do określenia wymogów niezbędnych do łatwego i interoperacyjnego gromadzenia, przetwarzania i przechowywania danych niezbędnych do kontroli wykorzystania wydatków publicznych przez państwa członkowskie;
20. wzywa Trybunał do kontynuowania wysiłków na rzecz rozwiązania kwestii zielonego znakowania w ramach RRF oraz do oceny RRF pod kątem jego dostosowania i wkładu w cele Europejskiego Zielonego Ładu w zakresie działań na rzecz klimatu, a także zauważa, że takie wysiłki obejmowały ostatnio przedstawienie sprawozdań specjalnych i opinii na temat zasady "nie czyń poważnych szkód" oraz na temat stosowania unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju; wzywa Trybunał do uwzględnienia w RRF konkretnych zadań służących ocenie wkładu i wpływu określonych w RRF celów cyfryzacji na unijną strategię cyfrową i transformację cyfrową; jest zaniepokojony faktem, że dopiero 21 lutego 2023 r. Komisja zdefiniowała jasną metodykę ilościowego określania skutków finansowych braku zadowalającej realizacji jednego lub kilku etapów leżących u podstaw płatności;
Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników
21. zauważa, że pod koniec 2021 r. Trybunał miał 853 etaty stałe i czasowe (podobnie jak w poprzednich latach), z czego 527 w izbach kontroli, w tym 104 w biurach członków, a ponadto zatrudniał 92 pracowników kontraktowych i 25 oddelegowanych ekspertów krajowych w porównaniu z odpowiednio 83 i 15 w 2020 r.;
22. zauważa, że Trybunał miał w 2021 r. 955 ekwiwalentów pełnego czasu pracy, z czego 749 (co odpowiada 79 %) było oddelegowanych do wykonywania zadań kontrolnych;
23. zauważa, że w 2021 r. rozpoczęto znaczące działania w celu zapewnienia środków umożliwiających kontrolę NGEU - w szczególności wewnętrzne zaproszenie do wyrażenia zainteresowania ogłoszone we wrześniu 2021 r. oraz zaproszenie skierowane do oddelegowanych ekspertów krajowych opublikowane w październiku 2021 r. - oraz że zakończono wybór osób umieszczonych na liście rezerwowej, z której należy zatrudnić 20 dodatkowych pracowników tymczasowych, przy czym proces rzeczywistego obsadzenia tych 20 dodatkowych stanowisk tymczasowych zostanie w pełni zakończony w pierwszym kwartale 2023 r.;
24. zauważa, że 31 grudnia 2021 r. wskaźnik obsadzenia stanowisk w Trybunale wynosił 97,3 % (23 z 853 stanowisk stałych i tymczasowych w Trybunale były nieobsadzone i otwarte na rekrutację) w porównaniu z 97,2 % na koniec 2020 r.; docenia stałe starania o prowadzenie intensywnych działań rekrutacyjnych, które w 2021 r. zaowocowały zatrudnieniem 80 nowych pracowników, w tym 16 urzędników, 21 pracowników zatrudnionych na czas określony, 30 pracowników kontraktowych i 13 oddelegowanych ekspertów krajowych;
25. zauważa, że równowaga płci wśród pracowników jest dobrze uwzględniania i cele w tym zakresie są osiągane, przy czym kobiety stanowią 50,76 % urzędników i 60,82 % pracowników zatrudnionych na czas określony, i poziom ten jest zbliżony w kategorii pracowników kontraktowych (47,83 % kobiet) i oddelegowanych ekspertów krajowych (48 % kobiet); docenia pozytywną sytuację w zakresie odsetka kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych, przy czym kobiety zajmują 13 z 28 stanowisk dyrektora gabinetu i 4 z 10 stanowisk kierowniczych, i zauważa, że na głównych stanowiskach kierowniczych nadal nie osiągnięto równowagi, ponieważ kobiety zajmują 18 z 50 stanowisk;
26. ubolewa nad brakiem równowagi płci w odniesieniu do kolegium członków Trybunału; zwraca uwagę, że równouprawnienie płci jest zapisane jako jedna z podstawowych wartości Unii w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej; podkreśla, że równość płci powinna odgrywać rolę nie tylko we wszystkich strategiach politycznych Unii, ale także w ramach wewnętrznej organizacji jej instytucji; uważa za niemożliwe do zaakceptowania, że w historii Trybunału wśród 116 członków było tylko 16 kobiet; przyznaje jednak, że obecne kolegium jest bliższe osiągnięciu równowagi płci, ponieważ spośród 27 członków 10 to kobiety;
27. rozumie, że osiągnięcie równowagi płci stanowi wyzwanie, ponieważ nominacja leży wyłącznie w gestii państw członkowskich, i z ubolewaniem zauważa, że 13 państw członkowskich nigdy nie wysłało kobiety do Trybunału; wzywa jednak Trybunał do przeanalizowania jego ogólnego składu, aby poinformować Radę i zaangażowane państwa członkowskie i w decyzjach dotyczących nominacji uwzględniana była równowaga płci; ponawia apel o osiągnięcie równowagi płci i zachęca organy krajowe do przedstawiania kandydatów różnej płci w celu zbliżenia się do równowagi płci wśród członków Trybunału;
28. ubolewa, że Rada często mianuje członków Trybunału, których kandydatury zostały odrzucone przez Parlament; podkreśla, że ocena Parlamentu dotycząca przydatności kandydatów do Trybunału powinna być uznawana za wią- żącą;
29. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w 2021 r. nowej strategii różnorodności i inkluzywności oraz polityki i planu działania na rzecz różnorodności i inkluzywności na okres 2021-2025; zauważa, że nowa polityka obejmuje kryterium oceny wyników kierowników pod kątem ich umiejętności zarządzania sprzyjającego włączeniu społecznemu i promowania różnorodności i włączenia społecznego oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym; wyraża uznanie dla mianowania członka Trybunału po raz pierwszy w 2021 r. ambasadorem osób niepełnosprawnych oraz dla sponsorowania przez niego organizacji tygodnia świadomości na temat niepełnosprawności w celu promowania kultury włączenia społecznego;
30. z zadowoleniem przyjmuje kompleksowy zestaw wskaźników wykonania i celów przyjętych w celu monitorowania inicjatyw Trybunału w zakresie różnorodności i inkluzywności oraz badań dotyczących równych szans i zaangażowania pracowników; zauważa, że to ostatnie wskazało na pozytywne postrzeganie kwestii upodmiotowienia, wsparcia i zaufania przez większość pracowników;
31. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie przez Trybunał 14 października 2021 r. Karty Różnorodności Letzebuerg, tekstu zobowiązania krajowego przedstawianego każdej organizacji w Luksemburgu, która chce zobowiązać się do promowania różnorodności i zarządzania nią poprzez konkretne działania;
32. stwierdza, że wśród pracowników Trybunału nadal nie osiągnięto równowagi geograficznej, co odzwierciedla trudności Trybunału w zachęcaniu ludzi do podjęcia pracy (i zamieszkania) w Luksemburgu, między innymi ze względu na wysokie koszty życia; docenia fakt, że Trybunał zaczął promować zaproszenia do wyrażenia zainteresowania w gazetach cyfrowych i na stronach internetowych z ofertami pracy w państwach członkowskich, które są niedostatecznie reprezentowane w Trybunale, oraz poprzez kontakt z odpowiednimi gabinetami Trybunału w docelowych państwach członkowskich; odnotowuje też proaktywne podejście Trybunału do poruszania kwestii niekonkurencyjnych wynagrodzeń w celu znalezienia rozwiązań; zachęca Trybunał do kontaktowania się z organami krajowymi za pośrednictwem stałych przedstawicielstw państw członkowskich Unii Europejskiej, intensywniejszego korzystania z mediów społecznościowych w celu nagłaśniania swoich procedur rekrutacyjnych oraz do udziału w targach pracy i podobnych wydarzeniach w niedostatecznie reprezentowanych państwach członkowskich w celu promowania Trybunału jako pracodawcy; popiera jego udział w inicjatywie sieci "Relation with European Academia" jako narzędziu przyciągania talentów do instytucji unijnych z siedzibą w Luksemburgu za pośrednictwem wspólnych projektów skierowanych do uniwersytetów;
33. zauważa, że w 2021 r. lekarzowi Trybunału zgłoszono siedem przypadków wypalenia zawodowego, co zdaniem Trybunału jest bardzo dużą liczbą i wynika z wyjątkowych warunków pracy i życia narzuconych podczas pandemii COVID-19; zauważa, że Trybunał przeprowadził ankietę, aby zrozumieć, w jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na pracowników, i rozpoczął kampanię informacyjną mającą na celu promowanie zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym; docenia, że jedna z wielu inicjatyw obejmuje rozszerzone wsparcie psychologiczne dla pracowników;
34. z zadowoleniem przyjmuje realizowany przez Trybunał program dobrostanu pracowników "Powrót do biura", który obejmuje wsparcie psychiczne, fizyczne i społeczne, jest dostosowany do specyfiki hybrydowego życia zawodowego i prywatnego oraz ma na celu zapobieganie wypaleniu zawodowemu i zwiększanie odporności; docenia poparcie Trybunału dla prawa do bycia offline przez wprowadzenie "przepustowości połączenia", poza którą pracownicy nie powinni pracować ani być dostępni, z wyjątkiem nagłych przypadków lub gdy taki kontakt jest uzgodniony przed jego wystąpieniem;
35. zauważa, że polityka kadrowa Trybunału obejmuje mechanizm przeciwdziałania molestowaniu polegający na sieci wsparcia, która koordynuje zaufanych doradców, lekarza, bezpośrednich przełożonych, służby mediacyjne i dział zasobów ludzkich; ponawia swój apel do Trybunału o podejmowanie dalszych działań w celu ulepszenia narzędzia zgłaszania skarg dotyczących molestowania oraz wewnętrznych ram etycznych; jest świadomy tego, że w 2017 r. Trybunał przyjął swoją najnowszą politykę przeciwdziałania molestowaniu; zachęca Trybunał do aktualizacji tej polityki, której przegląd rozpoczęto w 2021 r., w celu położenia większego nacisku na zapobieganie, podnoszenie świadomości i koordynację różnych podmiotów zaangażowanych w udzielanie wsparcia oraz ustanowienia jaśniejszej procedury sprawozdawczej i podejścia do komunikacji;
36. odnotowuje, że w listopadzie 2021 r. przyjęto decyzję w sprawie pracy hybrydowej i że warunki pracy obejmują przerwy w pracy i elastyczny czas pracy; zauważa, że telepraca jest ograniczona limitem 10 dni roboczych w miesiącu;
37. przypomina o doświadczeniach wyniesionych z nieprawidłowości popełnionych przez Karela Pinxtena, gdy był on członkiem Trybunału, w stosunku do którego nie można było podjąć żadnych działań w celu kompleksowego naprawienia uszczerbku finansowego i wizerunkowego Trybunału i Unii jako całości, ponieważ nie istnieje podstawa prawna pozwalająca na odzyskanie jego wynagrodzenia za dni nieobecności w trakcie podróży służbowych niezwiązanych z wykonywaniem jego obowiązków oraz za inne nieusprawiedliwione nieobecności; podkreśla, że jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 30 września 2021 r. 1 , brak precyzji przepisów wewnętrznych sprzyjała jego niewłaściwemu zachowaniu, na które pozwalały również niedostatki wprowadzonych kontroli; uznaje działania podjęte przez Trybunał w tej sprawie, które obejmują współpracę z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), zrzeczenie się immunitetów i pomyślne zakończenie postępowania wszczętego na podstawie art. 286 ust. 6 TFUE; podkreśla, że Trybunał powinien dołożyć wszelkich starań, aby zapobiec występowaniu podobnych przypadków w przyszłości, i z tego powodu zobowiązuje się do wspierania Trybunału i współpracy z nim przy wprowadzaniu niezbędnych zmian w jego przepisach wewnętrznych; zauważa, że Trybunał powinien pełnić rolę strażnika finansów Unii i stosować najwyższe normy etyczne, w szczególności w odniesieniu do osób zajmujących wysokie stanowiska w instytucjach Unii;
38. zauważa, że do 2020 r. ustanowienie rejestru obecności obejmowało jedynie kilka fizycznych posiedzeń kolegium członków Trybunału pomimo wymogów określonych przez Parlament; zauważa, że decyzją Trybunału nr 21-2021 udział członków w innych posiedzeniach należy także rejestrować w rejestrze obecności, i ponawia wniosek składany co roku od procedury udzielenia absolutorium za 2017 r. o rozszerzenie tego rejestru na dni robocze, podróże służbowe, okresy urlopu i usprawiedliwione nieobecności w celu dokładnego dokumentowania pracy wykonanej przez członków oraz jako narzędzie proaktywnego zapobiegania potencjalnym przypadkom nieobecności; zwraca uwagę, że członkowie Trybunału mają obowiązek sprawować mandat z pełnym zaangażowaniem; przyjmuje do wiadomości, że lista obecności członków za 2021 r. została udostępniona członkom Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego w styczniu 2022 r.; ponawia swój wniosek o otrzymywanie corocznych aktualizacji listy obecności, tak aby można było uwzględnić ją podczas procedury udzielania absolutorium
39. z zadowoleniem odnotowuje, że zgodnie z zaleceniem Parlamentu zmieniony kodeks postępowania Trybunału skierowany do jego obecnych i byłych członków, opublikowany 2 maja 2022 r., zawiera nowy art. 10 ust. 1, który stanowi, że "Członkowie Trybunału poświęcają się wykonywaniu swojego mandatu. Zamieszkują oni w miejscu, w którym znajduje się siedziba Trybunału"; uważa, że ten zmieniony przepis jest zgodny z interpretacją Parlamentu, zasadą należytego zarządzania finansami oraz standardami etycznymi oczekiwanymi od Trybunału; zauważa, że obecnie wszyscy członkowie Trybunału mają swoje główne miejsce zamieszkania w Luksemburgu;
40. zauważa, że dodatek na zagospodarowanie dla członka Trybunału jest przyznawany pod warunkiem wykazania przez członka Trybunału, że zmiana miejsca zamieszkania była konieczna do podjęcia obowiązków, aby móc przestrzegać zasady określonej w art. 20 regulaminu pracowniczego; rozumie, że zarządzanie wszystkimi prawami finansowymi pracowników i członków Trybunału, w tym dodatkiem na zagospodarowanie, zostało przekazane Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) z ramienia Komisji, który żąda ważności niezbędnych dokumentów potwierdzających oraz ją weryfikuje; zauważa, że na wniosek Trybunału PMO przeprowadził w 2021 r. kontrolę ex post dodatku na zagospodarowanie i przedstawił wyniki Trybunałowi, wskazując, że w 2021 r. nie wystąpiły żadne nieprawidłowości;
41. odnotowuje zbiór zasad i warunków użytkowania przyjętych niedawno przez Trybunał, aby uregulować użytkowanie floty samochodowej do celów prywatnych; rozumie, że członkowie Trybunału są obecnie zobowiązani do pokrycia rzeczywistych kosztów poniesionych w związku z użytkowaniem samochodu niezwiązanym z podróżą służbową i do pokrycia kosztów innych przejazdów w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, gdy przekraczają one standardową liczbę kilometrów przewidzianą dla tego rodzaju użytkowania; wyraża zaniepokojenie, że nowy system wprowadzony na podstawie tej decyzji jest mylący i nie zapewnia rzekomej skuteczności administracyjnej; podtrzymuje swoją opinię wyrażoną w poprzednich rezolucjach w sprawie absolutorium, że korzystanie z floty samochodowej powinno być ograniczone do wykonywania obowiązków przez członków; zauważa, że w instytucjach Unii istnieją różne przepisy dotyczące korzystania z samochodów służbowych bez wyraźnego uzasadnienia; wzywa Komisję, by zaproponowała wszystkim instytucjom Unii wspólne zasady korzystania z samochodów służbowych;
42. utrzymuje, że podróże służbowe są niezbędne dla Trybunału do odgrywania jego roli i umożliwiają jego członkom pełnienie funkcji ambasadorów Trybunału w krajach ojczystych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał publikuje na swojej stronie internetowej informacje na temat podróży służbowych odbywanych przez jego członków, ale podkreśla, że umieszczanie na stronie internetowej informacji o podróżach służbowych z poprzednich lat jedynie przez bardzo ograniczony czas jest sprzeczne z oczekiwanymi od Trybunału standardami przejrzystości i rozliczal- ności; ponawia również swój apel o zapewnienie przejrzystości w odniesieniu do celów i kosztów podróży służbowych Trybunału i zwraca się do Trybunału o zgłaszanie organowi udzielającemu absolutorium przypadków, w których podczas kontroli ex ante oraz ex post wykryto nieprawidłowości; odrzuca ocenę i decyzję Trybunału o nieprzystąpieniu do unijnego rejestru służącego przejrzystości i zachęca Trybunał do ponownego rozważenia tej kwestii, ponawiając swój zdecydowany apel o przystąpienie Trybunału do unijnego rejestru służącego przejrzystości, co nie będzie stanowiło żadnej przeszkody dla pełnej niezależności Trybunału;
43. z zadowoleniem przyjmuje decyzję o publikowaniu podróży służbowych członków również po bieżącym roku, ale przypomina, że należy też publikować całe kalendarze posłów, włącznie z obowiązkami publicznymi i zawodowymi;
44. zwraca się do Trybunału o dopilnowanie, by obecne zasady zapobiegały ewentualnym nadużyciom przy wydawaniu poleceń podróży służbowych, które mogłyby podważyć uczciwość, niezależność i obiektywizm jego członków; w szczególności zwraca się o jasne określenie zadań i obowiązków członka podczas podróży służbowej, aby uniknąć wszelkich potencjalnych uchybień;
45. zwraca uwagę Trybunału na zalecenie Służby Audytu Wewnętrznego Trybunału (IAS) z 2021 r. dotyczące zapewnienia, by PMO prowadził skuteczne kontrole wydatków na podróże służbowe, w szczególności przez prawidłowe stosowanie przewodnika dotyczącego podróży służbowych Trybunału, oraz aby ułatwić wdrożenie nowych decyzji w sprawie zarządzanie flotą samochodową i korzystania z niej, zasad dotyczących wydatków reprezentacyjnych, przepisów dotyczących szkolenia zawodowego oraz kodeksu postępowania dla obecnych i byłych członków Trybunału, w szczególności przez udzielanie dalszych wskazówek wszystkim zaangażowanym podmiotom;
46. zauważa, że w 2021 r. Trybunał zatrudnił 55 stażystów i wszyscy otrzymywali miesięczny dodatek, z wyjątkiem jednego stażysty, który nie kwalifikował się do tego, ponieważ uczestniczył w stażu w ramach programu uniwersyteckiego; wzywa Trybunał do podjęcia odpowiednich kroków w celu zapewnienia wszystkim stażystom godziwego wynagrodzenia;
Ramy etyczne i przejrzystość
47. z zadowoleniem przyjmuje trwający proces reform, w ramach którego Trybunał postępuje zgodnie z zaleceniami zawartymi w poprzednich rezolucjach w sprawie udzielenia absolutorium, ukierunkowanymi na niektóre aspekty zarządzania finansami, przejrzystości i etycznego postępowania;
48. uważa, że rola i znaczenie Trybunału jako niezależnego kontrolera zewnętrznego Unii i strażnika jej finansów nakładają na organ udzielający absolutorium zestaw bardzo surowych kryteriów oceny, a na Trybunał - zobowiązanie do spełniania najwyższych możliwych standardów; podkreśla w tym względzie, podobnie jak w poprzednich rezolucjach w sprawie udzielenia absolutorium, że najwyższe instytucje kontroli, takie jak Trybunał, mają wysokie standardy i dlatego muszą działać jako organizacje modelowe oraz wzbudzać zaufanie i wiarygodność, a kierownictwo musi nadawać ton swoimi działaniami zmierzającymi w tym kierunku; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wybór obecnego prezesa Trybunału przez jego członków, dający dodatkowe gwarancje niezwykłego doświadczenia w instytucjach Unii i w kwestiach związanych z kontrolą zarządzania zasobami finansowymi Unii;
49. zauważa w odniesieniu do komisji etycznej Trybunału i procedury jej powoływania, że wewnętrzne procedury Trybunału przewidują, iż zgłaszanie kandydatów do kolegium członków Trybunału jest prerogatywą prezesa Trybunału; zauważa, że decyzja kolegium o mianowaniu członków komisji etycznej podejmowana jest większością głosów; podkreśla ponadto, że zgodnie z art. 285 TFUE członkowie Trybunału są całkowicie niezależni, w związku z czym komisja etyczna musi być również całkowicie niezależna; ponownie wzywa Trybunał do ponownego rozważenia zasad powoływania i składu komisji etycznej; ponownie zwraca się do komisji etycznej Trybunału o przedstawienie informacji na temat głównych ustaleń zawartych w sprawozdaniu z audytu wewnętrznego dotyczącym etyki, o które zwrócono się już w związku z absolutoriami za 2020 i 2019 r.;
50. przypomina, że chociaż w zmienionym kodeksie postępowania dla obecnych i byłych członków Trybunału wyraźnie określono obowiązek składania corocznej deklaracji o braku konfliktu interesów, Trybunał powinien wzmocnić obecny system, aby zapewnić przestrzeganie przez jego członków najwyższych standardów etycznego postępowania oraz wartości i zasad etycznych, takich jak uczciwość, niezależność, obiektywizm, profesjonalne zachowanie, godność, zaangażowanie i lojalność;
51. zauważa, że struktura wspierająca doradztwo etyczne obejmuje komisję etyczną, doradców ds. etyki, portal dotyczący przejrzystości i zespół szkoleniowy, któremu powierzono opracowanie programu szkoleniowego składającego się z kursu etyki oraz konferencji i warsztatów z zakresu etyki oraz skoncentrowanego na podnoszeniu świadomości i oferowaniu zaufanym doradcom specjalistycznego szkolenia poświęconego zagadnieniom związanym z molestowaniem; odnotowuje, że 131 uczestników wzięło udział w sesjach szkoleniowych poświęconych kwestiom etycznym, które są obowiązkowe dla nowych pracowników, oraz w szkoleniach dotyczących równych szans i przeciwdziałania molestowaniu, które to szkolenia są uzupełnione specjalnymi sesjami dla kierowników, doradców ds. etyki i zaufanych doradców;
52. jest świadomy, że w 2021 r. Trybunał rozpoczął proces aktualizacji swoich ram etycznych dla personelu; przyjmuje do wiadomości fakt, że ocena ram etycznych Trybunału została przeprowadzona przez zewnętrznego konsultanta, którego zalecenia wydane w 2022 r. opierały się na ankiecie przeprowadzonej wśród personelu, warsztatach z udziałem personelu, rozmowach z kierownikami i przeglądzie dokumentów; rozumie, że pierwszym działaniem po przeprowadzeniu analizy jest aktualizacja wytycznych etycznych Trybunału, a następnie aktualizacja przepisów dotyczących informowania o nieprawidłowościach;
53. z zadowoleniem przyjmuje aktualizację kodeksu postępowania obecnych i byłych członków Trybunału, która opiera się na uwagach Parlamentu zgłoszonych w ramach poprzedniej procedury udzielania absolutorium; podkreśla, że zgodnie z zaleceniami Parlamentu kodeks postępowania nakłada na członków obowiązek zamieszkania w miejscu, w którym znajduje się siedziba Trybunału, reguluje stosunki umowne między członkami a personelem Trybunału oraz ogranicza możliwości angażowania się członków w politykę; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności fakt, że nowy art. 12 ust. 2 wyraźnie zakazuje członkom sprawowania pełnienia funkcji honorowych o charakterze nie- zarobkowym w organizacjach politycznych, co gwarantuje pełną niezależność członków Trybunału;
54. zauważa, że jeśli chodzi o politykę zwalczania nadużyć finansowych, Służba Audytu Wewnętrznego stwierdziła w 2021 r., że nie istnieje dokument konsolidujący politykę Trybunału w zakresie zwalczania nadużyć finansowych oraz że nie istnieje strategia zwalczania nadużyć finansowych obejmująca cały Trybunał;
55. zwraca uwagę, że w odniesieniu do kontroli wewnętrznych stosowanych w celu zapobiegania oszustwom wewnętrznym i ich wykrywania Służba Audytu Wewnętrznego uznała, że potrzebne jest bardziej ustrukturyzowane podejście do ich dokumentacji, ich powiązania z ocenami ryzyka oraz środków przeznaczanych na zarządzanie ryzykiem nadużyć finansowych i zapewnienie jego skuteczności; wzywa Trybunał do podjęcia działań zgodnie z zaleceniem Służby Audytu Wewnętrznego oraz do przekazania jaśniejszego komunikatu na temat roli Trybunału w zwalczaniu nadużyć finansowych;
56. wzywa do zaprzestania korzystania z usług firm zewnętrznych, które według rankingu Uniwersytetu w Yale 2 nadal działają w Rosji;
Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
57. zauważa, że całkowity budżet IT na 2021 r. wyniósł 9 141 000 EUR, łącznie z przesunięciami środków budżetowych, w porównaniu z budżetem IT w wysokości 10 093 000 EUR w 2020 r. i 8 085 000 EUR w 2019 r.; zwraca uwagę, że zarówno w 2020 r., jak i w 2021 r. zwiększenie budżetu było uzasadnione i większe środki przeznaczono odpowiednio na pięcioletnią wymianę zasobów informatycznych Trybunału oraz na inwestycje poczynione w celu dostosowania Trybunału do pracy hybrydowej;
58. zgadza się, że transformacja cyfrowa jest procesem przekrojowym zachodzącym w całej organizacji, który został wprowadzony w życie w ramach kilku inicjatyw w 2021 r., oraz obejmuje rozwój technologii zapewniających hybrydowe wrażenia użytkownika, modernizację systemu przechowywania danych Trybunału, migrację centrum przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej i zwiększenie bezpieczeństwa systemów informatycznych;
59. docenia starania Trybunału, również w 2021 r., w celu dostosowania się do zmieniających się warunków pracy, ukierunkowane na wsparcie cyfrowej transformacji kontroli oraz unowocześnienie technologii i praktyk w całej organizacji w celu dalszego świadczenia skutecznych usług kontroli publicznej w Unii; ma świadomość, że dalsze postępy w tym kierunku wymagają udostępnienia danych w wymaganym formacie przez Komisję lub państwa członkowskie; wzywa Komisję do zachęcania państw członkowskich do pracy na rzecz zwiększenia interoperacyjności;
60. rozumie, że również w 2021 r. - biorąc pod uwagę ograniczenia nałożone w związku z pandemią COVID-19 - cały cykl kontroli odbywał się w dużej mierze cyfrowo i obejmował przygotowanie kontroli, gromadzenie dowodów i procedury kontradyktoryjne, oraz że podróże służbowe do państw członkowskich zostały zastąpione rozmowami wideo, które w razie potrzeby obejmowały tłumaczenie ustne na odległość;
61. docenia ważne kamienie milowe, które pozostawiły ślad na scenie cyfrowej Trybunału w 2021 r., takie jak wprowadzenie usługi zrobotyzowanej automatyzacji procesów w celu ograniczenia powtarzalnej pracy zespołów kontrolnych o niskiej wartości, automatyzacja kontroli agencji wykonawczych w ramach regularnego procesu kontroli oraz wdrożenie zupełnie nowego systemu zarządzania tłumaczeniami w chmurze;
62. z zadowoleniem przyjmuje zakończenie wdrażania planu cyberbezpieczeństwa na okres 2018-2021 oraz przyjęcie nowego planu cyberbezpieczeństwa na kolejne trzy lata (2022-2024), który przewiduje stopniowe przechodzenie do architektury zerowego zaufania zgodnie z założeniami określonymi we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz wspólnego wysokiego poziomu cyberbezpieczeń- stwa we wszystkich instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii; zauważa, że w 2021 r. nie wykryto żadnego skutecznego cyberataku na Trybunał, i docenia znaczenie współpracy Trybunału z zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-UE); zwraca się do Trybunału, aby nadal zwracał dużą uwagę na cyberzagrożenia i na bezpieczeństwo informacji, zwłaszcza że liczba poważnych cyberataków znacznie wzrosła w ostatnich latach, przez co wszystkie instytucje Unii są atrakcyjnym celem potencjalnych ataków; zachęca Trybunał do regularnych ocen ryzyka związanego z jego infrastrukturą informatyczną;
63. zauważa, że w 2021 r. Trybunał był współgospodarzem wydarzenia inaugurującego Europejski Miesiąc Cyberbez- pieczeństwa oraz że urzędnik Trybunału ds. różnorodności i włączenia społecznego odpowiadał za koordynację jednej z najważniejszych sesji tego wydarzenia poświęconej kobietom w kontekście cyberbezpieczeństwa, podczas której kobiety z różnych środowisk wymieniły poglądy na temat motywacji kobiet do pracy w obszarze cyberbezpieczeństwa i technologii;
64. zauważa, że w 2021 r. postanowiono wzmocnić linie budżetowe na inwestycje w sprzęt i usługi związane głównie z pracą hybrydową i cyfryzacją oraz że dodatkowe środki wykorzystano również na zwiększenie zdolności Trybunału w zakresie cyberobrony, inwestycje w nowy system zarządzania tłumaczeniami oraz nowy system zarządzania zainteresowanymi stronami i wdrożenie unijnego rozwiązania w zakresie podpisu elektronicznego;
65. z zadowoleniem przyjmuje decyzję o wdrożeniu bezpłatnego oprogramowania open source jako kluczowego elementu Trybunału, na przykład Linux jako systemu operacyjnego dla kilku serwerów infrastruktury informatycznej, oprogramowania open source Belenios w systemie głosowania tajnego oraz oprogramowania open source Nagios dla zespołów operacyjnych IT Trybunału; odnotowuje, że Trybunał wykorzystuje oprogramowanie open source NextCloud do wymiany dokumentacji z kontrolowanymi w ramach systemu ECAFiles, który działa zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych;
66. z zadowoleniem przyjmuje wdrażanie umów o przetwarzanie danych za każdym razem, gdy dane są przetwarzane przez osoby trzecie, a Trybunał jako administrator ma zapewniać zgodność z art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 i zachować pełną kontrolę nad operacjami przetwarzania; odnotowuje systematyczne konsultacje z inspektorem ochrony danych Trybunału w sprawach związanych z przetwarzaniem danych oraz ze środkami technicznymi i organizacyjnymi;
Budynki i ochrona
67. docenia podejście Trybunału do konsultowania się z personelem i przedstawicielami przed podjęciem decyzji w sprawie inicjatyw w dziedzinie renowacji budynków; zachęca Trybunał do uwzględniania w takich inicjatywach potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz dostępności fizycznej i cyfrowej;
68. zauważa, że prace związane z renowacją budynku K2 postępują zgodnie z planem, że czwarte i piąte piętro zostały oddane do użytku pod koniec grudnia 2021 r. i funkcjonują w pełnym zakresie oraz że prace prowadzone na drugim i trzecim piętrze są zaawansowane, podobnie jak wymiana urządzeń grzewczych, klimatyzacyjnych i wentylacyjnych; zauważa, że w następstwie incydentów odpadnięcia elementów przeszklenia z elewacji K1 w 2019 r. i przesunięcia odpowiednich środków budżetowych komitet administracyjny Trybunału podjął decyzję o zamontowaniu folii ochronnych na stałych elementach przeszklenia, które to prace są ukończone w 90 %;
Środowisko i zrównoważony rozwój
69. z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie w 2021 r. pierwszego sprawozdania Trybunału na temat zrównoważonego rozwoju, sporządzonego zgodnie ze standardami Globalnej Inicjatywy Sprawozdawczej, co jest następstwem ustanowienia zrównoważonego rozwoju zagadnieniem przekrojowym w strategii Trybunału na okres 2021-2025;
70. zwraca się do Trybunału o przyjęcie ustrukturyzowanego planu mobilności obejmującego system wspólnego użytkowania samochodów osobowych, miejsca parkingowe dla rowerów i ładowarki do akumulatorów elektrycznych oraz o zbadanie możliwości obliczenia budżetu emisji dwutlenku węgla w odniesieniu do kosztów podróży służbowych, tak aby środek transportu był wybierany na podstawie wpływu, jak również kosztów; wyraża uznanie dla Trybunału za zainstalowanie na jego terenie punktów ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych;
71. podkreśla, że całkowite zużycie energii spadło o 24 % w latach 2014-2021, natomiast w latach 2020-2021 wzrosło o 0,8 % z powodu nadmiernego zużycia energii spowodowanego długotrwałym korzystaniem z systemów wentylacyjnych w kontekście środków zapobiegania pandemii COVID-19; wzywa Trybunał do zapewnienia instalacji paneli fotowoltaicznych na dachach obiektów Trybunału;
72. jest świadomy tego, że roczna ocena emisji gazów cieplarnianych przeprowadzona przez Trybunał w 2021 r., która zapewnia monitorowanie jego działań na rzecz zmniejszenia swojego śladu węglowego, wskazuje, że całkowite emisje wyniosły 7 578 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla w porównaniu z 10 699 tonami ekwiwalentu dwutlenku węgla w 2014 r. (poziom bazowy), i zauważa, że oznacza to redukcję emisji gazów cieplarnianych o 3 121 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla w tym okresie;
73. zwraca uwagę, że wytwarzanie odpadów zostało ograniczone o 62 % w latach 2019-2021 i o 18,7 % w latach 2020-2021 oraz że w 2021 r. współczynnik recyklingu wyniósł 59 %, a współczynnik sortowania 82 %, oraz że system zbierania wody deszczowej o łącznej pojemności 95 m3, wykorzystywany głównie do pielęgnacji ogrodu, przyczynił się do zmniejszenia całkowitego zużycia wody;
74. zauważa, że Trybunał jest współprzewodniczącym grupy projektowej ds. "Przygotowania na przyszłe zagrożenia i kryzys klimatyczny: czas na audyt, aby przyjąć perspektywę długoterminową?", a także członkiem Inspiring More Sustainability (IMS) Luksemburg - sieci firm i organizacji z siedzibą w Luksemburgu, które angażują się w działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu;
75. docenia postępy poczynione w ograniczaniu zużycia papieru i zachęca Trybunał do dalszego wykorzystywania doświadczeń zdobytych podczas pandemii COVID-19 w celu zmniejszenia zużycia papieru;
Współpraca międzyinstytucjonalna
76. uważa, że misja Trybunału wymaga intensyfikacji koordynacji z Parlamentem i Radą, konstruktywnych stosunków z Komisją, która jest głównym kontrolowanym, oraz ściślejszej wymiany informacji z państwami członkowskimi - zarówno z rządami, w szczególności z uwzględnieniem ich zasadniczej roli w ochronie interesów finansowych Unii, jak i z parlamentami narodowymi i innymi najwyższymi organami kontroli;
77. odnotowuje podpisanie nowej umowy trójstronnej między Trybunałem, Komisją i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) w listopadzie 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że umowa umożliwia większy dostęp do kontrolowanych dokumentów EBI i ułatwia ich przekazywanie, jednak nadal ubolewa, że umowa nie oferuje kompleksowych rozwiązań, o które apelował Parlament; jest świadomy tego, że Trybunał nie jest upoważniony do kontrolowania operacji, w których wykorzystywane są wyłącznie środki własne EBI; przypomina, że Trybunał powinien mieć pełny dostęp do wszystkich informacji związanych z operacjami EBI przeznaczonymi wyłącznie do wdrażania polityki Unii; zgadza się z Trybunałem co do możliwości, aby przyszłe akty prawne Unii powierzające EBI mandat w zakresie wdrażania polityki Unii zawierały całościowy i wyraźny mandat uprawniający Trybunał, zgodnie z Traktatami, do kontrolowania aspektów związanych z wynikami wszystkich działań przeprowadzanych na podstawie takich aktów prawnych oraz pełnego dostępu do wszelkich dokumentów, które uzna za niezbędne do tego celu; zwraca się do Komisji o uzyskanie opinii Trybunału przed zaproponowaniem takich aktów prawnych;
78. odnotowuje podpisanie protokołu ustaleń między Trybunałem a Europejskim Mechanizmem Stabilności (EMS) w odniesieniu do audytorów Trybunału wykonujących krótkoterminowe zadania wspierające prace rady audytorów EMS jako ekspertów merytorycznych;
79. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie porozumienia roboczego z Prokuraturą Europejską (EPPO), które zapewnia ustrukturyzowane ramy współpracy i umożliwia Trybunałowi przekazywanie spraw bezpośrednio do EPPO; docenia intensywny dialog z OLAF-em, który w 2021 r. doprowadził do szybkiego wszczęcia dochodzeń w sześciu sprawach po przekazaniu przez Trybunał odpowiednich informacji; podkreśla znaczenie ściślejszej współpracy między Trybunałem, EPPO, OLAF-em i Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich w celu uniknięcia powielania dochodzeń oraz podkreśla potrzebę omówienia obszarów wspólnego zainteresowania;
80. zauważa, że Trybunał jest aktywnym członkiem Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli (INTOSAI) i jednym z 30 członków założycieli Europejskiej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli (EUROSAI), która jest europejskim regionalnym oddziałem INTOSAI; zauważa, że Trybunał współpracuje z innymi najwyższymi organami kontroli i międzynarodowymi organizacjami kontrolnymi zarówno dwustronnie - z najwyższymi organami kontroli 27 państw członkowskich, jak i wielostronnie - w ramach Komitetu Kontaktowego najwyższych organów kontroli Unii Europejskiej, oraz że Trybunał wspiera również najwyższe organy kontroli w krajach kandydujących do Unii i potencjalnych krajach kandydujących; docenia fakt, że Trybunał jest jednym z 25 członków światowego forum zarządzania kontrolami (Global Audit Leadership Forum), którego celem jest usprawnienie działań kontrolnych najwyższych organów kontroli będących jego członkami, zajęcie się kwestiami globalnymi i strategicznymi oraz wniesienie wkładu w społeczność INTOSAI;
81. zauważa, że Trybunał wspiera współpracę międzyinstytucjonalną oraz że korzysta z umów o gwarantowanym poziomie usług w celu optymalizacji wykorzystania zasobów i oszczędności przy jednoczesnym korzystaniu ze specjalistycznej wiedzy partnerów; odnotowuje, że wśród umów o gwarantowanym poziomie usług jest jedna umowa zawarta z PMO Komisji, obejmująca zarządzanie emeryturami, podróżami służbowymi, prawami finansowymi i listą płac, jedna umowa dotycząca świadczenia usług kadrowych oraz inne umowy dotyczące tłumaczenia ustnego, pisemnego i publikacji; zaznacza, że można rozszerzyć zakres umowy o gwarantowanym poziomie usług przez wprowadzenie zmian i że miało to miejsce w 2021 r. w przypadku świadczenia usług w zakresie poświadczania bezpieczeństwa osobowego po przyjęciu decyzji Trybunału Obrachunkowego nr 41/2021 w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE 4 ;
82. docenia fakt, że Trybunał jest członkiem Bridge Forum Dialogue - forum z siedzibą w Luksemburgu, które ma na celu stymulowanie dyskusji na tematy dotyczące Europy oraz skupia ponadnarodowe instytucje i agencje, instytucje krajowe, społeczeństwo obywatelskie i świat akademicki;
Komunikacja
83. w 2021 r. budżet przeznaczony na działania komunikacyjne i promocyjne wyniósł 205 000 EUR, jako że 70 000 EUR z początkowego budżetu 275 000 EUR przesunięto w ciągu roku do innych linii budżetowych; odnotowuje wskaźnik wykorzystania budżetu wynoszący 73,9 % (151 562 EUR);
84. z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie w lipcu 2021 r. przez Komitet Kontaktowy najwyższych organów kontroli Unii Europejskiej kompendium kontroli dotyczącego reakcji na COVID-19, które zawiera informacje na temat wpływu pandemii i reakcji na nią na szczeblu krajowym i ponadnarodowym, a także uruchomienie nowej sekcji poświęconej COVID-19 na stronie internetowej Komitetu Kontaktowego z myślą o ułatwieniu ciągłego przekazywania aktualnych informacji na temat odpowiednich prac kontrolnych przeprowadzonych przez najwyższe organy kontroli Unii;
85. docenia opublikowanie w 2021 r. planu komunikacji w kontekście różnorodności i włączenia społecznego, który zawiera informacje na temat celów komunikacyjnych Trybunału, odbiorców docelowych, zainteresowanych stron, komunikatów, kanałów i monitorowania;
86. zachęca Trybunał do nawiązania współpracy z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych w celu wykorzystania dwóch platform mediów społecznościowych typu open source - EU Voice i EU Video, które zostały uruchomione jako publiczny projekt pilotażowy w celu promowania korzystania z bezpłatnych i otwartych sieci społecznościo- wych; ponadto zachęca Trybunał do korzystania ze zdecentralizowanych sieci społecznościowych stanowiących alternatywę dla bardzo dużych platform internetowych, takich jak platforma Mastodon;
87. ponawia swój apel do Trybunału o zwiększenie wysiłków w zakresie komunikacji w celu wzmocnienia jego więzi z obywatelami przez wspieranie większej przejrzystości działań, intensywniejsze wykorzystywanie technologii cyfrowych i realizację strategii komunikacyjnej umożliwiającej właściwe postrzeganie i zrozumienie roli Trybunału i sposobu, w jaki wpisuje się on w wizję Unii, a także przez poprawę widoczności Trybunału w różnych państwach członkowskich