Decyzja 2023/2417 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2023/2417
z dnia 23 października 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci (zwana dalej "Konwencją") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2017/939 1  i weszła w życie w dniu 16 sierpnia 2017 r.

(2) Zgodnie z decyzją MC1/1 dotyczącą regulaminu, przyjętą przez Konferencję Stron Konwencji (zwaną dalej "Konferencją Stron") na jej pierwszym posiedzeniu w dniach 24-29 września 2017 r., Strony Konwencji (zwane dalej "Stronami") powinny dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć porozumienie we wszystkich kwestiach merytorycznych w drodze konsensusu.

(3) Zgodnie z art. 4 ust. 8 i 9 oraz art. 5 ust. 10 i 11 Konwencji do dnia 16 sierpnia 2022 r. Konferencja Stron ma dokonać przeglądu załączników A i B do Konwencji i może rozważyć wprowadzenie zmian do tych załączników, biorąc pod uwagę wnioski złożone przez Strony zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji, informacje podane do wiadomości publicznej przez Sekretariat Konwencji zgodnie z art. 4 ust. 4 i art. 5 ust. 4 Konwencji oraz dostępność procesów alternatywnych, w ramach których nie wykorzystuje się rtęci, a których stosowanie jest technicznie i ekonomicznie wykonalne, z uwzględnieniem wynikające z nich zagrożeń i korzyści dla środowiska i zdrowia ludzkiego.

(4) W dniu 30 kwietnia 2021 r. decyzją Rady (UE) 2021/727 2  Unia złożyła Sekretariatowi Konwencji wniosek dotyczący zmiany załączników A i B do Konwencji, zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji. Wniosek Unii dotyczący zmiany załącznika A do Konwencji ma na celu rozszerzenie zakresu jego stosowania na dodatkowe produkty z dodatkiem rtęci wraz z odpowiadającymi im datami wycofania lub środkami regulującymi stosowanie rtęci. Wniosek Unii dotyczący zmiany załącznika B do Konwencji ma na celu określenie terminu wycofania w przypadku produkcji poliuretanu z zastosowaniem katalizatorów zawierających rtęć.

(5) Podczas drugiego etapu czwartego posiedzenia w dniach 21-25 marca 2022 r. Konferencja Stron decyzją MC-4/3 postanowiła dodać osiem nowych produktów z dodatkiem rtęci do części I załącznika A do Konwencji.

(6) W przypadku czterech produktów z dodatkiem rtęci nie osiągnięto jednak porozumienia co do dat wycofania. Decyzją MC-4/3 odroczono decyzję w sprawie tych dat do piątego posiedzenia Konferencji Stron, które ma się odbyć w dniach 30 października-3 listopada 2023 r.

(7) Decyzją MC-4/3 odroczono również do piątego posiedzenia Konferencji Stron decyzję o dodaniu produkcji poliuretanu z wykorzystaniem katalizatorów zawierających rtęć do części I załącznika B Konwencji.

(8) Region Afryki złożył nowe wnioski dotyczące zmiany załącznika A do Konwencji zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji. Wnioski te dotyczą lamp zawierających rtęć, amalgamatu stomatologicznego i kosmetyków, a także zawierają propozycję nowego tekstu części I i II załącznika A Konwencji.

(9) Unia powinna poprzeć zmiany załączników A i B do Konwencji w zakresie, w jakim byłyby one zgodne z dorobkiem prawnym Unii lub przedłożeniem Unii zawartym w decyzji (EU) 2021/727.

(10) Unia powinna poprzeć zmiany załącznika A do Konwencji w zakresie, w jakim są one wskazane we wniosku złożonym przez region Afryki, o ile dotyczą one lamp, amalgamatu stomatologicznego i kosmetyków.

(11) Na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Strony rozważą przyjęcie decyzji w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji.

(12) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na piątym posiedzeniu Konferencji Stron, gdyż proponowana decyzja w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji, jeżeli zostanie przyjęta, będzie wywierała skutki prawne, ponieważ Strony będą musiały podjąć środki w celu jej wdrożenia na poziomie krajowym lub regionalnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (zwanej dalej "Konwencją"), polega na poparciu przyjęcia takiej decyzji w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji, która:

jest zgodne z dorobkiem prawnym Unii, lub
jest zgodne z decyzją (UE) 2021/727, lub
ma na celu wspieranie stopniowego wycofywania kategorii lamp zawierających rtęć, o których mowa we wniosku regionu Afryki złożonym zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji, i w przypadku których wnioski o przedłużenie wyłączeń dotyczących stosowania rtęci zostały odrzucone zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE 3 , lub
ma na celu wspieranie stopniowego wycofywania stosowania amalgamatu stomatologicznego.
Artykuł  2

W zależności od rozwoju sytuacji podczas piątego posiedzenia Konferencji Stron przedstawiciele Unii mogą - w porozumieniu z państwami członkowskimi, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych - doprecyzowywać stanowisko, o którym mowa w art. 1, bez konieczności przyjęcia przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 23 października 2023 r.
1 Decyzja Rady (UE) 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 4).
2 Decyzja Rady (UE) 2021/727 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie złożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosków dotyczących zmiany załączników A i B do Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, dotyczących produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których rtęć lub stosowane są związki rtęci (Dz.U. L 155 z 5.5.2021, s. 23).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych substancji niebezpiecznych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2417

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2417 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji
Data aktu: 23/10/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023