Decyzja 205/2020 (2023/2007) zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 205/2020
z dnia 11 grudnia 2020 r.
zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG [2023/2007]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 z dnia 26 września 2016 r. ustanawiające wytyczne dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych 1 .

(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 nie ma zastosowania do systemów przesyłowych na wyspach, które nie są połączone z innymi systemami przesyłowymi za pomocą połączeń wzajemnych.

(3) Ponieważ system przesyłowy Islandii nie jest połączony z innym systemem przesyłowym, rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 nie powinno mieć zastosowania do Islandii.

(4) Ze względu na jego niewielki rozmiar i ograniczoną liczbę odbiorców energii elektrycznej Liechtenstein nie posiada własnej sieci przesyłowej energii elektrycznej. Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 nie powinno zatem mieć zastosowania do Liechtensteinu.

(5) Należy rozumieć, że odniesienia do operatorów systemów przesyłowych ("OSP"), organów regulacyjnych i zainteresowanych stron obejmują również OSP, organy regulacyjne i zainteresowane strony reprezentujące Norwegię.

(6) Przy wspólnym opracowywaniu warunków i metod zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/1719 istotne jest niezwłoczne przekazanie wszystkich niezbędnych informacji. W czasie trwania tych prac OSP i organy regulacyjne powinny ściśle współpracować, by zapewnić skuteczną ochronę informacji szczególnie chronionych, takich jak szczegółowe informacje o podstacjach, dokładna lokalizacja urządzeń przesyłu podziemnego, informacje na temat systemów kontroli oraz szczegółowe analizy podatności, które mogłyby zostać wykorzystane do sabotażu. Aby zapewnić skuteczne wykonanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/1719, do celów współpracy z Norwegią należy określić taki sam poziom współpracy w zakresie wymiany informacji i ochrony informacji szczególnie chronionych.

(7) Zasadnicze znaczenie dla ustanowienia skutecznych transgranicznych ram regulacyjnych ma zaangażowanie wszystkich głównych zainteresowanych stron w opracowywanie regionalnych lub obejmujących cały EOG warunków i metod, które mogą stać się wiążące w drodze zatwierdzenia przez organy regulacyjne. OSP i inne zainteresowane strony powinny zatem uczestniczyć w procesach opracowywania wniosków dotyczących ustanowienia warunków i metod, jak wskazano w różnych przepisach rozporządzenia Komisji (UE) 2016/1719. Norwescy OSP powinni w szczególności uczestniczyć w procesie decyzyjnym zainteresowanych stron w podobny sposób jak OSP reprezentujący państwa członkowskie UE.

(8) W przypadku wniosków regionalnych lub ogólnounijnych, gdy zatwierdzenie wniosków OSP wymaga decyzji więcej niż jednego organu regulacyjnego, organy regulacyjne powinny konsultować się ze sobą i ściśle współpracować w celu osiągnięcia porozumienia, zanim przyjmą decyzję. W taką współpracę należy włączyć norweski organ regulacyjny.

(9) Ponieważ rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 przyjęto na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 2 , dostosowania opracowane i przyjęte na mocy decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 93/2017 z dnia 5 maja 2017 r. zmieniającej załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG 3  w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 714/2009, w szczególności określone w art. 1 pkt 1 i 5 tej decyzji, dotyczące roli Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki w kontekście EOG, mają znaczenie dla stosowania rozporządzenia Komisji (UE) 2016/1719 w EOG, w szczególności dla stosowania jego art. 4 ust. 8 i 10.

(10) W związku z tym załącznik IV do Porozumienia EOG powinien zostać odpowiednio zmieniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Po pkt 49 (rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222) w załączniku IV do Porozumienia EOG dodaje się, co następuje:

"50. 32016 R 1719: rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 z dnia 26 września 2016 r. ustanawiające wytyczne dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych (Dz.U. L 259 z 27.9.2016, s. 42).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) rozporządzenia nie stosuje się do Islandii ani Liechtensteinu;

b) w art. 4:

(i) przy rozważaniu, czy osiągnięto odpowiedni próg liczby ludności wymagany do uzyskania większości kwalifikowanej, odniesienia do «ludności Unii» w art. 4 ust. 2 lit. b), do «ludności danego regionu» w art. 4 ust. 3 lit. b) oraz do «ludności uczestniczących państw członkowskich» w art. 4 ust. 3 akapit drugi odczytuje się jako obejmujące ludność Norwegii;

(ii) odniesienia do «regionów obejmujących więcej niż pięć państw członkowskich» w art. 4 ust. 3 akapit pierwszy oraz do «regionów, w których skład wchodzi nie więcej niż pięć państw członkowskich» w art. 4 ust. 3 akapit trzeci odczytuje się jako «regiony obejmujące więcej niż cztery państwa członkowskie Unii i Norwegię»" lub jako «regiony, w których skład wchodzą nie więcej niż cztery państwa członkowskie Unii i Norwegia».;

c) w art. 7 dodaje się tekst w brzmieniu:

«Aby zapewnić skuteczną ochronę informacji poufnych lub szczególnie chronionych oraz pomóc w zagwarantowaniu niezwłocznego przekazania wszystkich informacji niezbędnych do opracowania wspólnych warunków i metod, OSP i organy regulacyjne mogą zawierać stosowne porozumienia.»".

Artykuł  2

Tekst rozporządzenia (UE) 2016/1719 w języku norweskim, który zostanie opublikowany w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, jest autentyczny.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 12 grudnia 2020 r. lub z dniem następującym po dniu otrzymania przez Wspólny Komitet EOG ostatniej notyfikacji zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * , w zależności od tego, który z tych terminów jest późniejszy.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2020 r.
1 Dz.U. L 259 z 27.9.2016, s. 42.
2 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
3 Dz.U. L 36 z 7.2.2019, s. 44.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.240.60

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 205/2020 (2023/2007) zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG
Data aktu: 11/12/2020
Data ogłoszenia: 28/09/2023
Data wejścia w życie: 28/09/2023