Rozporządzenie wykonawcze 2023/2058 ustanawiające przepisy szczególne dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1231 w odniesieniu do specjalnych poziomów kontroli urzędowych i wzoru świadectwa ogólnego do celów wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa przesyłek niektórych towarów detalicznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2058
z dnia 26 września 2023 r.
ustanawiające przepisy szczególne dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1231 w odniesieniu do specjalnych poziomów kontroli urzędowych i wzoru świadectwa ogólnego do celów wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa przesyłek niektórych towarów detalicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1231 z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie przepisów szczególnych dotyczących wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa niektórych przesyłek towarów detalicznych, roślin przeznaczonych do sadzenia, sadzeniaków ziemniaka, maszyn i niektórych pojazdów wykorzystywanych do celów rolniczych lub leśnych, a także przemieszczania o charakterze niehandlowym niektórych zwierząt domowych do Irlandii Północnej 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/1231 ustanowiono przepisy szczególne dotyczące między innymi wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa niektórych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego, roślin innych niż rośliny przeznaczone do sadzenia, karmy dla zwierząt domowych i gryzaków dla psów, gotowych do sprzedaży, produktów złożonych, innej żywności i materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością ("towary detaliczne"), przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Irlandii Północnej dla konsumenta końcowego.

(2) W szczególności art. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2023/1231 stanowią, że niektóre przesyłki towarów detalicznych mają podlegać przepisom szczególnym dotyczącym specjalnych poziomów kontroli urzędowych i świadectwa ogólnego do celów ich wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa i wprowadzania ich do obrotu w Irlandii Północnej wyłącznie wtedy, gdy spełnione są określone warunki, w tym pisemne gwarancje, które Zjednoczone Królestwo ma przedstawić zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. g) i art. 5 ust. 1 lit. f) tego rozporządzenia.

(3) Przepisy szczególne obejmują stosowanie poziomów częstotliwości kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich tych przesyłek oraz wzoru świadectwa ogólnego, które musi towarzyszyć tym przesyłkom i być przedstawiane w punktach kontroli sanitarnej i fitosanitarnej (SPS) pierwszego przybycia do Irlandii Północnej.

(4) Pisemne gwarancje mają zapewnić przeprowadzanie skutecznych kontroli urzędowych przesyłek towarów detalicznych w punktach kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej spełniających wymogi określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2023/1231 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 2  oraz przeprowadzanie kontroli urzędowych, udokumentowanych za pomocą planu kontroli, oraz monitorowania zgodnie z wymogami określonymi w części 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2023/1231, obejmujących przemieszczanie tych przesyłek z punktów kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej do wymienionych w wykazie zakładów przeznaczenia, w celu zagwarantowania, że przesyłki te są przeznaczone wyłącznie do sprzedaży detalicznej w wymienionych w wykazie zakładach w Irlandii Północnej i nie będą następnie przemieszczane do państwa członkowskiego.

(5) W piśmie z dnia 4 września 2023 r. Zjednoczone Królestwo stwierdza, że punkty kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej do dnia 1 października 2023 r. spełnią wymogi określone w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/1231.

(6) W pismach z dni 4 i 7 września 2023 r. Zjednoczone Królestwo stwierdza ponadto, że od dnia 1 października 2023 r. w punktach kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej przeprowadzane będą skuteczne kontrole urzędowe przesyłek towarów detalicznych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625, a kontrole urzędowe i monitorowanie zgodnie z wymogami określonymi w części 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2023/1231 będą przeprowadzane w odniesieniu do przemieszczania tych przesyłek z punktów kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej do wymienionego w wykazie zakładu przeznaczenia.

(7) Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1231 w dniach 11-14 września 2023 r. służby Komisji przeprowadziły w Irlandii Północnej kontrolę weryfikacji zgodności punktów kontroli SPS w Irlandii Północnej z wymogami określonymi w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/1231. W sprawozdaniu z dnia 15 września 2023 r. sporządzonym w następstwie tej kontroli Komisji stwierdzono, że punkty kontroli SPS portu w Belfaście, portu w Larne i portu w Warrenpoint spełniają odpowiednie wymogi określone w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/1231.

(8) Ponieważ Zjednoczone Królestwo przedstawiło niezbędne pisemne gwarancje wymagane na mocy art. 4 ust. 1 lit. g) i art. 5 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1231, należy ustanowić specjalne poziomy kontroli urzędowych takich przesyłek, a także przepisy dotyczące tych kontroli urzędowych oraz wzoru świadectwa ogólnego dla przesyłek towarów detalicznych, w tym niektórych towarów detalicznych, których wprowadzanie do Unii jest obecnie zakazane.

(9) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1231 zawiera wymóg, aby wszystkie towary detaliczne były oznakowane. W szczególności stanowi on, że niektóre towary detaliczne należy oznakować indywidualnie od dnia 1 października 2023 r., inne towary detaliczne od dnia 1 października 2024 r., a kolejne towary detaliczne od dnia 1 lipca 2025 r., aby umożliwić dostosowanie łańcucha dostaw w Irlandii Północnej do przepisów szczególnych określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1231. Art. 4 ust. 3 tego rozporządzenia zawiera wymóg, aby poziomy kontroli identyfikacyjnych towarów detalicznych były dostosowywane w zależności od zakresu, w jakim poszczególne rodzaje towarów detalicznych są indywidualnie oznaczane. Szczegółowe przepisy dotyczące kontroli identyfikacyjnych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego i towarów określone w art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2130 3  nie powinny mieć zastosowania do kontroli identyfikacyjnych przesyłek towarów detalicznych, w przypadku gdy zastosowanie mają przepisy szczególne określone w rozporządzeniu (UE) 2023/1231, w celu zapewnienia spójnego stosowania tego rozporządzenia w odniesieniu do tych towarów detalicznych.

(10) W celu zapewnienia pewności prawa oraz uniknięcia niepotrzebnych zakłóceń w handlu niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(11) Obowiązek oznakowania towarów detalicznych zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (UE) 2023/1231 ma zastosowanie od dnia 1 października 2023 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 października 2023 r., aby zapewnić spójność i pewność prawa oraz uniknąć niepotrzebnych zakłóceń w handlu.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

1. 
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się specjalne poziomy kontroli urzędowych oraz przepisy dotyczące tych kontroli urzędowych i wzoru świadectwa ogólnego do celów wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa i wprowadzania do obrotu w Irlandii Północnej przesyłek następujących towarów detalicznych objętych zakresem rozporządzenia (UE) 2023/1231:
a)
produktów pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego, roślin innych niż rośliny przeznaczone do sadzenia oraz karmy dla zwierząt domowych i gryzaków dla psów, gotowych do sprzedaży;
b)
produktów złożonych;
c)
żywności;
d)
materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
2. 
Przepisy, o których mowa w ust. 1, obejmują:
a)
częstotliwość specjalnych poziomów kontroli urzędowych oraz wymogi dotyczące kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich przesyłek, o których mowa w tym ustępie;
b)
ustanowienie wzoru formularza świadectwa ogólnego, które musi towarzyszyć tym przesyłkom i być okazywane w punktach kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej.
Artykuł  2

Kontrole dokumentacji w punktach kontroli SPS

Właściwe organy w punktach kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej przeprowadzają kontrole dokumentacji wszystkich świadectw ogólnych i innych dokumentów towarzyszących wszystkim przesyłkom towarów detalicznych, o których mowa w art. 1, wprowadzanym do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa.

Artykuł  3

Specjalne poziomy kontroli urzędowych oraz wymogi dotyczące kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punktach kontroli SPS

1. 
Kontrole identyfikacyjne, w tym kontrole zgodności z wymogami dotyczącymi opakowania i opatrzenia oznakowaniem, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) i art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1231, przeprowadza się w punktach kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej z częstotliwością wynoszącą 10 % w odniesieniu do wszystkich przesyłek towarów detalicznych, o których mowa w art. 1, innych niż przesyłki, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu.

Do celów kontroli identyfikacyjnych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, nie stosuje się art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2130.

Kontrole bezpośrednie, w połączeniu z kontrolami identyfikacyjnymi, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, przeprowadza się, aby osiągnąć cele pisemnych gwarancji, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. g) i art. 5 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1231, z zastosowaniem w szczególności podejścia opartego na analizie ryzyka i danych wywiadowczych.

2. 
Kontrole identyfikacyjne przesyłek roślin innych niż rośliny przeznaczone do sadzenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1231, przeprowadza się z częstotliwością wynoszącą 1 %.

Kontrole bezpośrednie, w połączeniu z kontrolami identyfikacyjnymi, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, przeprowadza się, aby osiągnąć cele pisemnych gwarancji, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. g) i art. 5 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1231, z zastosowaniem w szczególności podejścia opartego na analizie ryzyka i danych wywiadowczych.

Artykuł  4

Uproszczone ogólne wymogi dotyczące certyfikacji

1. 
Wszystkim przesyłkom towarów detalicznych, o których mowa w art. 1, wprowadzanym do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa towarzyszy świadectwo ogólne sporządzone zgodnie ze wzorem Retail NI określonym w załączniku.
2. 
Świadectwo ogólne dla towarów detalicznych zawartych w tej samej przesyłce, o którym mowa w ust. 1, uzupełnia się opisem towarów detalicznych zawartych w przesyłce.

Opis, o którym mowa w akapicie pierwszym, umieszcza się w dodatkowym dokumencie dołączonym do świadectwa ogólnego, który może mieć formę papierową lub elektroniczną. Zawiera on szczegółowe informacje na temat:

a)
charakteru każdego produktu w przesyłce oraz obróbki, jakiej został poddany każdy produkt;
b)
liczby opakowań w przesyłce i ich masy netto;
c)
numeru rejestracji lub zatwierdzenia wymienionego w wykazie zakładu dokonującego wysyłki i miejsca przeznaczenia w Irlandii Północnej.
Artykuł  5

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 października 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Wzór świadectwa ogólnego do celów wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa niektórych przesyłek towarów detalicznych dostarczanych bezpośrednio do zakładów umieszczonych w wykazie w Irlandii Północnej (wzór Retail NI)

1 Dz.U. L 165 z 29.6.2023, s. 103.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2130 z dnia 25 listopada 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące działań przeprowadzanych podczas kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz po tych kontrolach w odniesieniu do zwierząt i towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej (Dz.U. L 321 z 12.12.2019, s. 128).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.238.97

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2058 ustanawiające przepisy szczególne dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1231 w odniesieniu do specjalnych poziomów kontroli urzędowych i wzoru świadectwa ogólnego do celów wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa przesyłek niektórych towarów detalicznych
Data aktu: 26/09/2023
Data ogłoszenia: 27/09/2023
Data wejścia w życie: 27/09/2023, 01/10/2023