uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 64 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego 2 , w szczególności jego art. 56, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 56 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 stanowi, że kraje korzystające z ogólnego systemu preferencji taryfowych Unii Europejskiej (GSP) mogą złożyć wniosek o kumulację rozszerzoną z krajem, z którym Unię łączy umowa o wolnym handlu zgodna z art. XXIV Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (GATT).
(2) W art. 56 ust. 1 i art. 56 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 określono warunki, na jakich krajom korzystającym z GSP można zezwolić na stosowanie, w ramach kumulacji rozszerzonej, materiałów z kraju, z którym Unię łączy umowa o wolnym handlu zgodna z art. XXIV GATT. W szczególności art. 56 ust. 1 stanowi, że taka kumulacja może być stosowana dopiero wówczas, gdy kraje uczestniczące w kumulacji rozszerzonej zobowiążą się przestrzegać lub zapewnić przestrzeganie reguł pochodzenia GSP, reguł pochodzenia określonych w umowie o wolnym handlu UE-Wietnam i wszystkich innych przepisów dotyczących wdrażania reguł pochodzenia oraz zapewnić współpracę administracyjną niezbędną dla prawidłowego wdrożenia tych reguł w odniesieniu do Unii oraz między sobą.
(3) Komisja podejmuje decyzję w sprawie takiego wniosku zgodnie ze swoimi procedurami wewnętrznymi.
(4) Pismem z 2 grudnia 2022 r. Kambodża złożyła wniosek o kumulację rozszerzoną z Wietnamem na podstawie art. 56 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446. Wniosek dotyczy niektórych materiałów lub części pochodzących z Wietnamu wykorzystywanych w produkcji rowerów, które mają być użyte jako materiały pochodzące z Kambodży w celu produkcji i wywozu do Unii Europejskiej rowerów z zastosowaniem preferencyjnych stawek GSP dla pozycji 87.11, 87.12 i 95.03 systemu zharmonizowanego (HS).
(5) Na poparcie swojego wniosku Kambodża przypomniała, że ponieważ Wietnam został usunięty z wykazu krajów korzystających z rozwiązania ogólnego w ramach GSP od dnia 1 stycznia 2023 r., wietnamskie materiały lub części wykorzystywane w produkcji rowerów uznaje się za niepochodzące, w związku z czym producenci rowerów z Kambodży nie mogą korzystać z bezcłowego dostępu do Unii w ramach GSP dla rowerów z Kambodży. Jednocześnie, aby zdywersyfikować gospodarkę i w dalszym ciągu zapewniać zatrudnienie i źródło utrzymania dla tysięcy osób,
kambodżański przemysł rowerowy musi nadal mieć dostęp do niektórych materiałów lub części pochodzących z Wietnamu wykorzystywanych w produkcji rowerów w ramach kumulacji rozszerzonej zgodnie z art. 56 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446.
(6) Do wniosku dołączono wspólne zobowiązanie Kambodży i Wietnamu w sprawie współpracy administracyjnej w ramach art. 56 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 w celu zapewnienia, z jednej strony, przestrzegania odpowiednich reguł pochodzenia określonych w umowie o wolnym handlu między UE a Wietnamem w odniesieniu do wietnamskich materiałów pochodzących, które mają być wykorzystywane w produkcji rowerów w Kambodży, oraz reguł pochodzenia GSP w odniesieniu do produktów wywożonych przez Kambodżę do Unii, a z drugiej strony w celu zapewnienia współpracy administracyjnej w odniesieniu do Unii oraz między sobą.
(7) Wspomniane powyżej wspólne zobowiązanie zawiera w załącznikach wykaz materiałów lub części pochodzenia wietnamskiego wykorzystywanych w produkcji rowerów, których dotyczy kumulacja rozszerzona, klasyfikowanych w działach HS 32, 38, 39, 40, 48, 49, 73, 74, 76, 83, 85 i 87, a także wykaz adresów i danych kontaktowych organów rządowych Kambodży i Wietnamu odpowiedzialnych za wystawianie i weryfikację dowodu pochodzenia.
(8) Komisja przeanalizowała wniosek Kambodży, w tym wspólne zobowiązanie Kambodży i Wietnamu w sprawie współpracy administracyjnej wraz z załącznikami, i stwierdziła, że warunki związane z przyznaniem kumulacji rozszerzonej dla materiałów lub części pochodzących z Wietnamu wykorzystywanych w produkcji rowerów, które mają być użyte jako materiały pochodzące z Kambodży do produkcji i wywozu rowerów do Unii w ramach GSP, są spełnione. Obecnie Kambodża jest krajem korzystającym z systemu GSP w rozumieniu art. 2 lit. d) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 3 . Ponadto rowery nie figurują w wykazie produktów, w odniesieniu do których preferencje taryfowe przyznane Kambodży w ramach rozwiązania ogólnego, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie GSP, zostały tymczasowo wycofane rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/550 4 .
(9) W związku z powyższym należy umożliwić Kambodży stosowanie kumulacji rozszerzonej w odniesieniu do niektórych materiałów lub części pochodzenia wietnamskiego wykorzystywanych do produkcji rowerów klasyfikowanych w działach HS: 32, 38, 39, 40, 48, 49, 73, 74, 76, 83, 85 i 87, do produkcji rowerów objętych pozycjami HS 87.11 i 87.12. Niemniej jednak ze względu na fakt, że wnioskowane produkty objęte pozycją 95.03 są już zwolnione z cła, pozycja 95.03 nie jest objęta niniejszą decyzją.
(10) Oświadczenia o pochodzeniu sporządzone w odniesieniu do produktów wytworzonych z zastosowaniem kumulacji powinny zawierać adnotację w celu określenia, kiedy stosuje się kumulację zgodnie z załącznikiem 22-07 do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 5 .
(11) Kumulację przyznaną niniejszą decyzją należy stosować do dnia określonego w art. 43 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 978/2012.
(12) Komisja Europejska będzie monitorować zmiany w przywozie wynikające z kumulacji zgodnie z niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.234.190 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2023/1810 w sprawie wniosku o kumulację rozszerzoną między Kambodżą a Wietnamem, zgodnie z art. 56 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, w odniesieniu do reguł pochodzenia stosowanych do celów ogólnego systemu preferencji taryfowych na podstawie rozporządzenia delegowanego(UE) 2015/2446 w odniesieniu do niektórych materiałów lub części wykorzystywanych do produkcji rowerów |
Data aktu: | 19/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 22/09/2023 |