uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 29 lit a) i d), art. 37 ust. 5, art. 39 i art. 41 ust. 3,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt przenoszonym na zwierzęta lub ludzi oraz zwalczania tych chorób, w tym przepisy dotyczące nadzoru, unijnych programów nadzoru, zatwierdzania przez Komisję statusu obszaru wolnego od choroby oraz utrzymania statusu obszaru wolnego od choroby.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/689 2 uzupełnia zasady dotyczące nadzoru, programów likwidacji choroby oraz statusu obszaru wolnego od choroby w przypadku niektórych chorób umieszczonych w wykazie i niektórych nowo występujących chorób zwierząt lądowych, wodnych oraz innych zwierząt, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/429.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/689 właściwe organy są zobowiązane do określenia docelowych populacji zwierząt istotnych dla różnych rodzajów nadzoru. Ponadto w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 określono kategorie zwierząt, które powinny podlegać nadzorowi. W kontekście obecnych epizootii wysoce zjadliwej grypy ptaków w sprawozdaniu naukowym Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności dotyczącym przeglądu sytuacji w zakresie grypy ptaków w okresie od grudnia 2022 r. do marca 2023 r., opublikowanym w dniu 20 marca 2023 r. 3 , zalecono rozszerzenie i wzmocnienie nadzoru zarówno w odniesieniu do dzikich ssaków, w szczególności zwierząt mięsożernych, jak i zwierząt utrzymywanych w warunkach fermowych, w szczególności norek amerykańskich, na obszarach podwyższonego ryzyka, na których występuje wysoce zjadliwa wysoce zjadliwa grypa ptaków u dzikiego ptactwa i drobiu. Gatunki ssaków nie są włączone do kategorii podlegających nadzorowi przewidzianemu w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689. W związku z tym należy zmienić obowiązujące przepisy dotyczące nadzoru nad gatunkami docelowymi i grypą ptaków, aby uwzględnić to zalecenie w odniesieniu do ryzyka stwarzanego przez obecną wysoce zjadliwą grypę ptaków podtypu H5N1, a także, w stosownych przypadkach, umożliwić właściwym organom prowadzenie ustrukturyzowanego nadzoru nad wysoce zjadliwą grypą ptaków u niektórych gatunków ssaków.
(4) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 przewidziano różne sposoby uzyskania statusu obszaru wolnego od choroby. W przypadku kilku chorób nie jest możliwe uzyskanie tego statusu bez uprzedniego wdrożenia zatwierdzonego programu likwidacji choroby, ponieważ państwa członkowskie nie mogą podążać ścieżką opartą na danych historycznych i danych z nadzoru ze względu na pewne ograniczenia mające zastosowanie w przypadku chorób, które mogą podlegać tej ścieżce, a także ze względu na ograniczone ramy czasowe, w których należy składać wnioski o uzyskanie tego statusu. Doświadczenie zdobyte od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 pokazało, że podejście to nie jest odpowiednie, ponieważ nie zawsze zapewnia dodatkowe gwarancje pozwalające na przyznanie statusu obszaru wolnego od choroby. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/689, aby dać państwom członkowskim możliwość uzyskania statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do wszystkich istotnych chorób na podstawie danych historycznych i danych z nadzoru oraz bez ograniczeń czasowych.
(5) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 przewidziano kilka wymogów dotyczących utrzymania statusu obszaru wolnego od zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu bez szczepień. Doświadczenie zdobyte od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 wykazało, że odpowiednie przepisy wymagają doprecyzowania w kwestii stosowanych kryteriów.
(6) W związku z tym, ze względu na pewność i jasność prawa, należy odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/689,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.233.24 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1798 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/689 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zasad dotyczących nadzoru, programów likwidacji choroby oraz statusu obszaru wolnego od choroby w przypadku niektórych chorób umieszczonych w wykazie i niektórych nowo występujących chorób |
| Data aktu: | 10/07/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 11/10/2023 |