a także mając na uwadze, co następuje:(1) Traktat o handlu bronią (zwany dalej "ATT", ang. Arms Trade Treaty) został przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) w dniu 2 kwietnia 2013 r. i wszedł w życie w dniu 24 grudnia 2014 r. Wszystkie państwa członkowskie Unii są państwami stronami ATT (zwanymi dalej "państwami stronami").
(2) Celem ATT jest wprowadzenie jak najsurowszych wspólnych międzynarodowych norm regulujących legalny handel bronią konwencjonalną lub poprawiających regulacje dotyczące legalnego handlu bronią konwencjonalną, zapobieganie nielegalnemu handlowi bronią konwencjonalną i zlikwidowanie takiego handlu, jak również zapobieganie przenikaniu takiej broni. Kluczowe wyzwania dotyczą skutecznego wdrażania ATT przez państwa strony oraz jego upowszechniania, mając na uwadze fakt, że uregulowanie międzynarodowego handlu bronią jest z definicji przedsięwzięciem globalnym. Aby przyczynić się do sprostania tym wyzwaniom, Rada przyjęła decyzję 2013/768/WPZiB 1 , rozszerzając tym samym zakres pomocy Unii związanej z kontrolą wywozu o działania specyficzne dla ATT. W następstwie tej decyzji przyjęto decyzje Rady (WPZiB) 2017/915 2 i (WPZiB) 2021/2309 3 w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie ATT.
(3) W ATT ustanowiono Sekretariat (zwany dalej "Sekretariatem ATT"), którego zadaniem jest wspieranie państw stron w skutecznym wdrażaniu ATT. Sekretariat ATT przyjmuje, udostępnia i rozpowszechnia sprawozdania zgodnie z ATT; prowadzi i udostępnia państwom stronom wykaz krajowych punktów kontaktowych; ułatwia dopasowywanie ofert i wniosków o pomoc w związku z wdrażaniem ATT oraz wspiera współpracę międzynarodową w przypadku wystąpienia o nią; ułatwia pracę konferencji państw stron, w tym dokonuje uzgodnień i świadczy niezbędne usługi na potrzeby posiedzeń odbywających się na podstawie ATT; oraz wykonuje inne obowiązki zgodnie z decyzjami konferencji państw stron. Sekretariat ATT zarządza również dobrowolnym funduszem powierniczym utworzonym przez państwa strony na podstawie art. 16 ust. 3 ATT w celu wspierania wnioskujących państwa stron zwracających się o pomocy międzynarodową we wdrażaniu ATT, oraz programem sponsorowania ATT, ustanowionym w celu ułatwienia udziału przedstawicieli państw w posiedzeniach ATT.
(4) W globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej z 2016 r. oraz "Strategicznym kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony" z 2022 r. Unia zobowiązała się do propagowania opartego na zasadach porządku międzynarodowego, którego kluczową zasadą jest multilateralizm, a centralnym elementem - ONZ. Unia zdecydowanie wspiera rozszerzenie członkostwa w wielostronnych traktatach dotyczących rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń - w tym ATT - oraz ich upowszechnienie, pełne wdrożenie i egzekwowanie. W ramach tych nadrzędnych celów polityki wsparcie dla Sekretariatu ATT dobrze wpisuje się w ramy szczególnego celu, jakim jest wzmocnienie wielostronnego systemu stanowiącego podstawę odpowiedzialnego handlu bronią.
(5) Sekretariat ATT jest odpowiednim forum nawiązywania kontaktów ze wszystkimi podmiotami wielostronnymi, regionalnymi i krajowymi oraz z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego realizującymi projekty wspierające upowszechnianie i wdrażanie ATT. Unia przekazuje także od wielu lat pomoc na rzecz kontroli wywozu w przypadku produktów podwójnego zastosowania, wspierając rozwijanie ram prawnych i zdolności instytucjonalnych w zakresie ustanawiania i egzekwowania skutecznej kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania i produktów wojskowych. Sekretariat ATT powinien zapewniać, by jego projekty stanowiły uzupełnienie istniejących unijnych programów pomocy w zakresie kontroli eksportu produktów podwójnego zastosowania i produktów wojskowych, takich jak programy, o których mowa w decyzji (WPZiB) 2021/2309.
(6) W dniu 16 kwietnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2021/649 4 w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu ATT w celu wsparcia wdrażania ATT. Zgodnie z ta decyzją Unia zapewnia wsparcie w zakresie budowania zdolności krajowych punktów kontaktowych ds. Traktatu o handlu bronią; utworzenia puli ekspertów ("szkolenia instruktorów") w celu budowania zdolności lokalnych i regionalnych ekspertów ds. ATT z myślą o zapewnieniu doradztwa i szkoleń w zakresie wdrażania ATT na poziomie lokalnym i regionalnym; oraz bazy danych w celu dopasowania potrzeb i zasobów przeznaczonych na pomoc we wdrażaniu ATT.
(7) W związku z faktem, że decyzja (WPZiB) 2021/649 wygasa z dniem 20 października 2023 r. oraz mając na uwadze utrzymującą się trudną sytuację finansową ATT, która wynika z faktu, że szereg państw stron nadal zalega z wpłatami składek, istotne jest dalsze wsparcie Unii. Wsparcie takie powinno koncentrować się na: szkoleniach dla ekspertów krajowych i regionalnych, którzy mogą zapewnić państwom stronom wysokiej jakości szkolenia i pomoc we wdrażaniu, również w odniesieniu do projektów w ramach dobrowolnego funduszu powierniczego; oraz na poprawie wypełniania przez państwa strony obowiązków sprawozdawczych dotyczących ATT, także poprzez częstsze składanie sprawozdań rocznych i wstępnych na potrzeby ATT. Oprócz tego po zaplanowanym na 2023 r. uruchomieniu bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów, utrzymywanie jej przez Sekretariat ATT będzie wymagać wsparcia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: