Decyzja 2023/2296 w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu Traktatu o handlu bronią w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią

DECYZJA RADY (WPZiB) 2023/2296
z dnia 23 października 2023 r.
w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu Traktatu o handlu bronią w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat o handlu bronią (zwany dalej "ATT", ang. Arms Trade Treaty) został przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) w dniu 2 kwietnia 2013 r. i wszedł w życie w dniu 24 grudnia 2014 r. Wszystkie państwa członkowskie Unii są państwami stronami ATT (zwanymi dalej "państwami stronami").

(2) Celem ATT jest wprowadzenie jak najsurowszych wspólnych międzynarodowych norm regulujących legalny handel bronią konwencjonalną lub poprawiających regulacje dotyczące legalnego handlu bronią konwencjonalną, zapobieganie nielegalnemu handlowi bronią konwencjonalną i zlikwidowanie takiego handlu, jak również zapobieganie przenikaniu takiej broni. Kluczowe wyzwania dotyczą skutecznego wdrażania ATT przez państwa strony oraz jego upowszechniania, mając na uwadze fakt, że uregulowanie międzynarodowego handlu bronią jest z definicji przedsięwzięciem globalnym. Aby przyczynić się do sprostania tym wyzwaniom, Rada przyjęła decyzję 2013/768/WPZiB 1 , rozszerzając tym samym zakres pomocy Unii związanej z kontrolą wywozu o działania specyficzne dla ATT. W następstwie tej decyzji przyjęto decyzje Rady (WPZiB) 2017/915 2  i (WPZiB) 2021/2309 3  w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie ATT.

(3) W ATT ustanowiono Sekretariat (zwany dalej "Sekretariatem ATT"), którego zadaniem jest wspieranie państw stron w skutecznym wdrażaniu ATT. Sekretariat ATT przyjmuje, udostępnia i rozpowszechnia sprawozdania zgodnie z ATT; prowadzi i udostępnia państwom stronom wykaz krajowych punktów kontaktowych; ułatwia dopasowywanie ofert i wniosków o pomoc w związku z wdrażaniem ATT oraz wspiera współpracę międzynarodową w przypadku wystąpienia o nią; ułatwia pracę konferencji państw stron, w tym dokonuje uzgodnień i świadczy niezbędne usługi na potrzeby posiedzeń odbywających się na podstawie ATT; oraz wykonuje inne obowiązki zgodnie z decyzjami konferencji państw stron. Sekretariat ATT zarządza również dobrowolnym funduszem powierniczym utworzonym przez państwa strony na podstawie art. 16 ust. 3 ATT w celu wspierania wnioskujących państwa stron zwracających się o pomocy międzynarodową we wdrażaniu ATT, oraz programem sponsorowania ATT, ustanowionym w celu ułatwienia udziału przedstawicieli państw w posiedzeniach ATT.

(4) W globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej z 2016 r. oraz "Strategicznym kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony" z 2022 r. Unia zobowiązała się do propagowania opartego na zasadach porządku międzynarodowego, którego kluczową zasadą jest multilateralizm, a centralnym elementem - ONZ. Unia zdecydowanie wspiera rozszerzenie członkostwa w wielostronnych traktatach dotyczących rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń - w tym ATT - oraz ich upowszechnienie, pełne wdrożenie i egzekwowanie. W ramach tych nadrzędnych celów polityki wsparcie dla Sekretariatu ATT dobrze wpisuje się w ramy szczególnego celu, jakim jest wzmocnienie wielostronnego systemu stanowiącego podstawę odpowiedzialnego handlu bronią.

(5) Sekretariat ATT jest odpowiednim forum nawiązywania kontaktów ze wszystkimi podmiotami wielostronnymi, regionalnymi i krajowymi oraz z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego realizującymi projekty wspierające upowszechnianie i wdrażanie ATT. Unia przekazuje także od wielu lat pomoc na rzecz kontroli wywozu w przypadku produktów podwójnego zastosowania, wspierając rozwijanie ram prawnych i zdolności instytucjonalnych w zakresie ustanawiania i egzekwowania skutecznej kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania i produktów wojskowych. Sekretariat ATT powinien zapewniać, by jego projekty stanowiły uzupełnienie istniejących unijnych programów pomocy w zakresie kontroli eksportu produktów podwójnego zastosowania i produktów wojskowych, takich jak programy, o których mowa w decyzji (WPZiB) 2021/2309.

(6) W dniu 16 kwietnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2021/649 4  w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu ATT w celu wsparcia wdrażania ATT. Zgodnie z ta decyzją Unia zapewnia wsparcie w zakresie budowania zdolności krajowych punktów kontaktowych ds. Traktatu o handlu bronią; utworzenia puli ekspertów ("szkolenia instruktorów") w celu budowania zdolności lokalnych i regionalnych ekspertów ds. ATT z myślą o zapewnieniu doradztwa i szkoleń w zakresie wdrażania ATT na poziomie lokalnym i regionalnym; oraz bazy danych w celu dopasowania potrzeb i zasobów przeznaczonych na pomoc we wdrażaniu ATT.

(7) W związku z faktem, że decyzja (WPZiB) 2021/649 wygasa z dniem 20 października 2023 r. oraz mając na uwadze utrzymującą się trudną sytuację finansową ATT, która wynika z faktu, że szereg państw stron nadal zalega z wpłatami składek, istotne jest dalsze wsparcie Unii. Wsparcie takie powinno koncentrować się na: szkoleniach dla ekspertów krajowych i regionalnych, którzy mogą zapewnić państwom stronom wysokiej jakości szkolenia i pomoc we wdrażaniu, również w odniesieniu do projektów w ramach dobrowolnego funduszu powierniczego; oraz na poprawie wypełniania przez państwa strony obowiązków sprawozdawczych dotyczących ATT, także poprzez częstsze składanie sprawozdań rocznych i wstępnych na potrzeby ATT. Oprócz tego po zaplanowanym na 2023 r. uruchomieniu bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów, utrzymywanie jej przez Sekretariat ATT będzie wymagać wsparcia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Na potrzeby wsparcia skutecznego wdrażania i upowszechniania Traktatu o handlu bronią (zwanego dalej, "ATT", ang. Arms Trade Treaty) Unia wspiera Sekretariat ATT w podejmowaniu działań mających następujące cele:
wspieranie państw stron ATT (zwanych dalej "państwami stronami") we wzmocnieniu ich systemów kontroli transferu broni, tak aby były w stanie skutecznie wdrożyć ATT,
wzmocnienie struktury instytucjonalnej Sekretariatu ATT jako głównego organu wspierającego państwa-strony we wdrażaniu ATT.
2. 
Aby osiągnąć cele, o których mowa w ust. 1, Unia wspiera realizację następujących działań prowadzonych w ramach projektu:
a)
szkolenia dla krajowych i regionalnych ekspertów ds. ATT w celu zapewnienia wsparcia państwom stronom we wdrażaniu ATT na poziomie krajowym;
b)
ulepszenie percepcji przez państwa strony obowiązków sprawozdawczych w ramach ATT oraz ich zdolności do wypełnienia tych obowiązków, między innymi poprzez opracowanie dokumentu z dobrowolnymi wytycznymi oraz materiałów szkoleniowych, warsztaty praktyczne oraz koordynację innej pomocy międzynarodowej;
c)
utrzymywanie bazy danych służącej dopasowywaniu ofert i wniosków o pomoc dotyczących wdrażania ATT.

Szczegółowy opis działań prowadzonych w ramach projektu, o których mowa w niniejszym ustępie, przedstawiono w załączniku.

Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem").
2. 
Techniczną realizacją prowadzonych w ramach projektu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2, zajmuje się Sekretariat ATT.
3. 
Sekretariat ATT wykonuje swoje zadania pod kierownictwem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokonuje niezbędnych uzgodnień z Sekretariatem ATT.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację prowadzonych w ramach projektu działań, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 1 298 000,00 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie finansową kwotą odniesienia, o której mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera niezbędną umowę z Sekretariatem ATT. Umowa ta zobowiązuje Sekretariat ATT do zapewnienia, by wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dokłada starań, aby umowę, o której mowa w ust. 3, zawarto jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wdrażania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Sekretariat ATT. Sprawozdania te stanowią dla Rady podstawę do przeprowadzenia oceny.
2. 
Komisja dostarcza informacji na temat aspektów finansowych realizacji działań prowadzonych w ramach projektu, o których mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja traci moc po upływie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3, lub sześciu miesięcy od dnia jej przyjęcia, jeżeli w tym czasie nie została zawarta przedmiotowa umowy.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 23 października 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Wsparcie przez Unię działań Sekretariatu Traktatu o handlu bronią w celu wsparcia wdrażania tego traktatu

1.
Kontekst
Sekretariat Traktatu o handlu bronią (ATT) został utworzony na mocy art. 18 tego traktatu w celu wspomagania państw stron w skutecznym wdrażaniu traktatu. Sekretariat ATT jest uprawniony do wykonywania pewnych podstawowych zadań, w tym zarządzania procesem przyjmowania i rozprowadzania sprawozdań przedkładanych na podstawie art. 13; prowadzenia wykazu krajowych punktów kontaktowych; umożliwiania dopasowywania ofert i wniosków o pomoc przy wdrażaniu traktatu; oraz wspomagania prac konferencji państw stron. Oprócz tego Sekretariat ATT jest administratorem dobrowolnego funduszu powierniczego utworzonego na podstawie art. 16 ust. 3 traktatu, a także programu sponsorowania dotyczącego ATT.

Sekretariat ATT działa "w ramach zminimalizowanej struktury" określonej w art. 18 traktatu oraz w ramach ograniczonego budżetu zatwierdzanego na corocznym posiedzeniu konferencji państw stron. Niewielki odsetek wkładów finansowych dokonywanych na rzecz dobrowolnego funduszu powierniczego i programu sponsorowania dotyczącego ATT zostaje przekazany na cele administrowania tych programów przez Sekretariat ATT, ale większość otrzymanych środków zostaje przekazywana państwom wnioskującym na wdrażanie projektów w zakresie ATT (w przypadku dobrowolnego funduszu powierniczego) oraz w celu umożliwienia im udziału w posiedzeniach dotyczących ATT (w ramach programu sponsorowania dotyczącego ATT). Istnieje zatem limit możliwości Sekretariatu ATT w zakresie udzielania wsparcia we wdrażaniu traktatu lub pomocy poza podstawowymi zadaniami określonymi przez traktat. Niemniej jednak Sekretariat ATT - w ramach wypełniania swojego mandatu i wspierania procesu ATT oraz z racji jego udziału we wdrażaniu traktatu - ma niepowtarzalną możliwość określania obszarów lub luk, w których potrzebne jest wsparcie wdrażania traktatu.

W 2021 r. Sekretariat ATT otrzymał wsparcie od Unii Europejskiej (poprzez decyzję Rady 2021/649) w celu podjęcia następujących ukierunkowanych działań projektowych w ramach wdrażania traktatu:

1)
wspieranie budowania zdolności krajowych punktów kontaktowych ds. ATT;
2)
budowanie zdolności krajowych i regionalnych ekspertów ds. ATT (szkolenie instruktorów); oraz
3)
wspieranie utworzenia bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów. Okres realizacji wspomnianych działań projektowych został przedłużony decyzją Rady 2023/161 do dnia 20 października 2023 r.

Stwierdza się, że chociaż niektóre projekty w ramach dobrowolnego funduszu powierniczego zostały wdrożone przy wsparciu organizacji krajowych i konsultantów krajowych lub regionalnych, większość projektów funduszu powierniczego wdrożonych od czasu utworzenia go zatrudniało ekspertów międzynarodowych lub partnera wdrażającego projekt będącego organizacją międzynarodową (np. podmiotem ONZ) lub międzynarodową organizacją pozarządową. Dalsza zależność od międzynarodowej wiedzy eksperckiej nie jest skuteczna ani trwała.

Z doświadczenia z dobrowolnym funduszem powierniczym jasno wynika, że niektórzy konsultanci i organizacje potrzebowaliby wsparcia z zakresu rozwoju, aby całkowicie wypełniać swoje role w projektach z zakresu wdrażania ATT. W tym względzie Sekretariat ATT pragnie dalej wnosić wkład w budowanie zdolności ekspertów krajowych i regionalnych, by umożliwić im udzielanie skutecznego wsparcia krajowych starań na rzecz wdrażania traktatu.

Jednym z kluczowych celów ATT jest przejrzystość międzynarodowego handlu bronią konwencjonalną. W tym względzie art. 13 traktatu zobowiązuje państwa strony do przedłożenia sprawozdania wstępnego dotyczącego środków podjętych w celu wdrożenia traktatu, a także sprawozdań rocznych dotyczących dozwolonego lub faktycznego wywozu i przywozu. W związku z tym w ramach procesu ATT przyjęto pewną liczbę instrumentów/narzędzi służących wspieraniu państw stron w sprawozdawczości. Obejmują one wzory sprawozdań, dokument w formacie "najczęściej zadawanych pytań" zawierający wskazówki dotyczące corocznego obowiązku sprawozdawczego oraz "Strategię informacyjną dotyczącą sprawozdawczości" zawierającą kilka zaleceń służących propagowaniu sprawozdawczości dotyczącej ATT.

Obecna liczba sprawozdań oraz jakość niektórych przedłożonych sprawozdań wskazują, że bieżące starania podmiotów ATT oraz ograniczona możliwość Sekretariatu ATT w zakresie wspierania stosowania się do wymogów sprawozdawczości dotyczącej ATT nie są wystarczające. Sekretariat ATT uważa, że ukierunkowane wsparcie i zasoby umożliwiłyby mu wprowadzenie inicjatyw, które mogłyby mieć pozytywny wpływ na liczbę i jakość przedkładanych sprawozdań dotyczących ATT.

2.
Ogólny cel projektu

Wkład na rzecz międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa dzięki lepszemu wdrażaniu ATT poprzez ciągłą budowę zdolności krajowych i regionalnych ekspertów ds. ATT, umożliwiającą im prowadzenie doradztwa i szkoleń z zakresu wdrażania ATT; lepsza percepcja zobowiązań sprawozdawczych przez państwa strony i lepsza zdolność do wypełnienia tych zobowiązań; oraz utrzymanie istniejącej bazy danych służącej dopasowywaniu ofert i wniosków o pomoc we wdrażaniu traktatu.

3.
Oczekiwane wyniki projektu
a)
Zwiększenie liczby zatwierdzonych przez Sekretariat ATT lokalnych i regionalnych ekspertów ds. Traktatu o handlu bronią, którzy mogą zapewniać wysokiej jakości szkolenia i pomoc we wdrażaniu na szczeblu lokalnym i regionalnym;
b)
lepszy publiczny wykaz konsultantów i ekspertów zatwierdzonych przez Sekretariat ATT jako zdolnych do zapewnienia wysokiej jakości szkoleń i pomocy we wdrażaniu traktatu oraz w realizacji projektów z zakresu dobrowolnego funduszu powierniczego (pula ekspertów);
c)
szersza wiedza na temat obowiązków sprawozdawczych dotyczących ATT i możliwości państw stron ATT w zakresie stosowania się do tych obowiązków;
d)
lepsze wyniki dotyczące przedkładania sprawozdań rocznych i sprawozdań wstępnych dotyczących ATT;
e)
ulepszone materiały zawierające wskazówki dotyczące dostosowywania się do wymogów sprawozdawczych oraz szerokie rozpowszechnianie tych materiałów; oraz
f)
dokładniejsze informacje na temat potrzeb państw stron w zakresie pomocy, a także dostępne zasoby w celu rozwiązania kwestii związanych z wdrażaniem traktatu.
3.1.
Pośrednie wymierne wyniki
a)
Przeprowadzono 5 regionalnych warsztatów szkoleniowych.
b)
Przeszkolono 50 ekspertów krajowych i regionalnych, którzy następnie wspomogą państwa we wdrażaniu ATT na szczeblu krajowym.
c)
Przeprowadzono 5 praktycznych warsztatów poświęconych sprawozdawczości w konkretnych regionach lub podregionach, w których odnotowano niskie wyniki w zakresie sprawozdawczości.
d)
Przeszkolono w zakresie sprawozdawczości w ramach traktatu personel 40 wyznaczonych punktów kontaktowych.
e)
Utrzymano w 100 % bazę danych ATT służącą dopasowywaniu potrzeb i zasobów w zakresie pomocy przy wdrażaniu ATT.
4.
Oczekiwane wyniki i działania w ramach projektu
4.1.
Pula ekspertów (szkolenie instruktorów)

Dalsze budowanie zdolności ekspertów krajowych i regionalnych, by mogli oni zapewniać doradztwo i szkolenie dotyczące wdrażania ATT na szczeblu krajowym i regionalnym, aby poprawić jakość szkolenia i pomocy przy wdrażaniu traktatu i zmniejszyć zależność od międzynarodowych konsultantów i organizacji.

Przy pełnym korzystaniu z opracowanych w ramach wsparcia unijnego z lat 2021-2023 materiałów szkoleniowych (podręcznika i przewodnika szkoleniowego) i używaniu ich proponuje się następujące działania:

a)
dopracowanie programu warsztatów szkolenia instruktorów, by budowały zdolności konsultantów krajowych i regionalnych do zapewniania wysokiej jakości szkoleń i pomocy we wdrażaniu traktatu;
b)
nawiązywanie kontaktów z konsultantami i ekspertami w regionach docelowych w celu umożliwiania ich udziału w dostosowanych do potrzeb warsztatach szkolenia instruktorów; oraz
c)
zorganizowanie i umożliwianie przeprowadzenia w różnych regionach pięciu warsztatów szkolenia instruktorów.
4.2.
Budowanie zdolności dotyczących sprawozdawczości w ramach traktatu

Lepsza percepcja zobowiązań sprawozdawczych w ramach traktatu przez państwa strony i lepsza zdolność do wypełnienia tych zobowiązań, by poprawić wyniki w zakresie sprawozdawczości i realizować cel traktatu, jakim jest przejrzystość.

Proponuje się następujące działania:

a)
propagowanie sprawozdawczości w ramach traktatu, dostosowywania i rozpowszechniania istniejących materiałów/narzędzi zawierających wskazówki;
b)
opracowanie przeznaczonego dla państw stron dokumentu z dobrowolnymi wskazówkami, obejmującego ewentualne środki do organizowania obowiązków z zakresu sprawozdawczości w ramach traktatu (jako uzupełnienie obecnie dostępnego dokumentu podsumowującego o środki krajowe ułatwiające wypełnienie obowiązków sprawozdawczych);
c)
zorganizowanie pięciu praktycznych warsztatów poświęconych sprawozdawczości w regionach lub podregionach docelowych, w których odnotowuje się niskie wyniki sprawozdawczości. Tam gdzie jest to wykonalne i we współpracy z zainteresowanymi państwami stronami oraz organizacjami regionalnymi i subregionalnymi, a także ze społeczeństwem obywatelskim;
d)
przygotowanie materiałów szkoleniowych na regularne internetowe sesje informacyjne przeznaczone dla wyznaczonych punktów kontaktowych i zainteresowanych stron;
e)
zbadanie możliwości koordynacji i współpracy z innymi międzynarodowymi podmiotami świadczącymi pomoc i innymi instrumentami międzynarodowymi, regionalnymi i subregionalnymi.
4.3.
Wsparcie dla bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów

Utrzymywanie bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów, by wspierać krajowe starania na rzecz wdrażania traktatu.

Proponuje się następujące działanie:

a)
rozpowszechnianie, utrzymywanie i polepszanie bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów.
5.
Beneficjenci
krajowi i regionalni eksperci lub praktycy;
darczyńcy oraz podmioty korzystające z dobrowolnego funduszu powierniczego;
państwa strony, zwłaszcza wyznaczone punkty kontaktowe;
państwa strony i państwa sygnatariusze ubiegające się o pomoc we wdrażaniu traktatu;
państwa darczyńcy poszukujące projektów wdrażania traktatu w celu ich wspierania.
6.
Koordynacja z innymi właściwymi działaniami pomocowymi

Sekretariat ATT jest zaznajomiony z innymi funduszami zaangażowanymi w finansowanie projektów związanych z wdrażaniem traktatu, takimi jak instrument powierniczy ONZ na rzecz wspierania współpracy w zakresie regulowania handlu bronią (UNSCAR) oraz, oczywiście, unijny projekt działań informacyjnych UE dotyczących ATT. Sekretariat ATT ściśle współpracował z kierownikami/wykonawcami obu funduszy, w tym z niemieckim Federalnym Urzędem Gospodarki i Kontroli Eksportu (BAFA) oraz z Expertise France, aby uniknąć powielania finansowania. Wiązało się to z regularną i poufną wymianą informacji na temat otrzymanych wniosków i projektów zatwierdzonych przez różne fundusze.

Przy stałym wsparciu ze strony UE Sekretariat ATT będzie nadal wykorzystywał stosunki wypracowane z BAFA i Expertise France, by zapewnić komplementarność między finansowanym przez UE projektem Sekretariatu ATT a bieżącymi pracami w ramach unijnego projektu działań informacyjnych dotyczących ATT. Na przykład Sekretariat ATT zaangażował członków unijnej puli ekspertów do udziału w zatwierdzeniu materiałów szkoleniowych opracowanych na potrzeby elementu "szkolenie instruktorów" w ramach projektu 2 (pula ekspertów - szkolenie instruktorów) będącego częścią finansowanego przez UE projektu w latach 2021-2023. Niektórzy członkowie unijnej puli ekspertów uczestniczyli w warsztatach szkoleniowych zorganizowanych przez Sekretariat ATT. Sekretariat ATT planuje wykorzystywać tę istniejącą współpracę z ekspertami unijnymi.

Sekretariat ATT będzie ponadto nadal zasięgał opinii partnerów wykonawczych unijnego projektu działań informacyjnych dotyczących traktatu co do określenia przedstawicieli państw i innych osób, które mają zostać wybrane do udziału w programie Sekretariatu ATT dotyczącym szkolenia instruktorów. Sekretariat ATT mógłby również współpracować z partnerami wykonawczymi i ekspertami unijnego projektu działań informacyjnych dotyczących traktatu, by pozyskać informacje na temat potrzeb w zakresie pomocy, jakie mogą mieć państwa docelowe, a które zostały określone w ramach unijnego planu działania i innych unijnych działań informacyjnych. Informacje te zostaną wykorzystane do zasilenia bazy danych służącej dopasowywaniu potrzeb i zasobów.

W celu dalszej poprawy uzgodnień roboczych z unijnym projektem działań informacyjnych dotyczących traktatu będziemy dalej badać możliwości pogłębiania koordynacji naszych planów prac i kalendarzy, a także, w stosownych przypadkach, możliwość organizowania wspólnych wydarzeń.

Podsumowując, Sekretariat ATT dostrzega wiele możliwości stałego dialogu/partnerstwa z unijnym projektem działań informacyjnych dotyczących traktatu w celu zapewnienia komplementarności między tymi dwoma projektami, gdyż dążą one do osiągnięcia wspólnego celu, jakim jest skuteczne wdrożenie traktatu.

7.
Niezbędnik dotyczący eksponowania
Zamieszczanie informacji dotyczących finansowanego przez UE projektu w sprawozdaniach rocznych Sekretariatu ATT przeznaczonych na konferencje państw stron.
Aktualizacja informacji przekazywana przez Sekretariat ATT na jedno nieformalne spotkanie przygotowawcze w każdym cyklu konferencji państw stron, dotycząca finansowanego przez UE projektu Sekretariatu.
Zorganizowanie wydarzenia w każdym cyklu konferencji państw stron propagującego finansowany przez UE projekt Sekretariatu ATT.
Zapewnianie, by w materiałach wytwarzanych w ramach projektu finansowanego przez UE wyraźnie wskazano, że materiały te zostały sfinansowane przez UE.
Zapewnianie, by na wszystkich imprezach, szkoleniach i warsztatach organizowanych w ramach projektu wyraźnie zaznaczano, że zostały one sfinansowane przez UE.
8.
Ocena skutków

W ciągu ostatnich kilku lat w czasie pandemii COVID-19 Sekretariat stwierdził, że pandemie i klęski żywiołowe mogą mieć negatywny wpływ na realizację i terminy planowanych działań projektowych. W tym względzie zarządzanie finansowanym przez UE projektem na lata 2021-2023 było udane i odbyło się na podstawie planów awaryjnych przyjętych i zrealizowanych przez Sekretariat ATT w reakcji na okoliczności, które wystąpiły w tym okresie. Sekretariat ATT wykorzysta ostatnio zdobyte doświadczenie i uwzględni je w planowaniu nowego projektu i zarządzaniu nim.

9.
Sprawozdawczość

Ustalenia dotyczące sprawozdawczości odnoszącej się do tego projektu zostaną wprowadzone zgodnie z postanowieniami umowy między Sekretariatem ATT a Unią Europejską.

1 Decyzja Rady 2013/768/WPZiB z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie działań UE wspierających wdrożenie traktatu o handlu bronią w ramach europejskiej strategii bezpieczeństwa (Dz.U. L 341 z 18.12.2013, s. 56).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/915 z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 139 z 30.5.2017, s. 38).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2309 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 461 z 27.12.2021, s. 78).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/649 z dnia 16 kwietnia 2021 r. w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu ATT w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 133 z 20.4.2021, s. 59).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2296

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2296 w sprawie wsparcia przez Unię działań Sekretariatu Traktatu o handlu bronią w celu wsparcia wdrażania Traktatu o handlu bronią
Data aktu: 23/10/2023
Data ogłoszenia: 24/10/2023
Data wejścia w życie: 23/10/2023