uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") benzoesanu denatonium, diuronu, etoksazolu, metomylu i teflubenzuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej benzoesan denatonium wygasło w dniu 30 listopada 2020 r. 2 i nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL") ani tolerancje importowe nie istnieją dla tej substancji. NDP benzoesanu denatonium w odniesieniu do wszystkich produktów ustalono na poziomie granicy oznaczalności ("LOD"). Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP benzoesanu denatonium w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów określonych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej diuron wygasło w dniu 30 września 2020 r. i nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla tej substancji. NDP diuronu w odniesieniu do wszystkich produktów są obecnie ustalone na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP diuronu w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów określonych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, aby uniknąć wątpliwości, należy skreślić odpowiednie przypisy wskazujące na brak informacji na temat badań pozostałości.
(4) Zatwierdzenie substancji czynnej etoksazol zostało odnowione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/2105 3 z przepisem szczegółowym, zgodnie z którym państwa członkowskie zezwalają wyłącznie na stosowanie środków ochrony roślin na roślinach ozdobnych w szklarniach trwałych. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania na roślinach jadalnych środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. W ramach procedury odnowienia zatwierdzenia tej substancji czynnej Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") opublikował wnioski 4 z wzajemnej weryfikacji, w których wyjaśnił, że ze względu na niewystarczające dane nie można wykluczyć ryzyka dla zdrowia ludzi wynikającego ze spożycia roślin jadalnych poddanych działaniu etoksazolu. W związku z tym nie można potwierdzić, że obecne NDP oparte na CXL są bezpieczne dla konsumentów, i nie można ich utrzymać. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP etoksazolu w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów określonych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, aby uniknąć wątpliwości, należy skreślić przypis wskazujący na brak informacji na temat metod analitycznych.
(5) Zatwierdzenie substancji czynnej metomyl wygasło w dniu 31 sierpnia 2019 r., ponieważ nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. NDP metomylu na kumkwatach i korniszonach oparto na CXL, co do których Urząd potwierdził, że są bezpieczne dla konsumentów 5 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnych poziomach zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Obecne NDP metomylu na sałacie, fasoli (suchej), ziarnach soi zwyczajnej, nasionach bawełny, kukurydzy i owsie zwyczajnym oparto na CXL, co do których Urząd stwierdził, że nie są one w wystarczającym stopniu poparte danymi, ponieważ brakuje danych dotyczących metabolizmu metomylu w roślinach liściastych, jadalnych nasionach roślin strączkowych i nasionach oleistych 6 . Wspomniane NDP należy zatem obniżyć do granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów, dla których NDP oparto na zastosowaniach w UE, które nie są już dozwolone, NDP należy obniżyć do poziomu granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). Ponadto, aby uniknąć wątpliwości, należy skreślić przypisy wskazujące na brak informacji na temat badań pozostałości i metabolizmu upraw.
(6) Zatwierdzenie substancji czynnej teflubenzuron wygasło w dniu 30 listopada 2019 r., ponieważ nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. NDP teflubenzuronu na grejpfrutach i mandarynkach opierają się na wnioskach Brazylii o tolerancję importową, co Urząd potwierdził jako bezpieczne dla konsumentów 7 . NDP teflubenzuronu na pomarańczach, cytrynach, limach/limonkach, winogronach, papai, pomidorach, ogórkach, korniszonach, melonach, ziarnach słonecznika, ziarnach soi zwyczajnej i ziarnach kawy wynikają z wdrożenia CXL, które Urząd potwierdził jako bezpieczne dla konsumentów 8 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnych poziomach zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów, dla których NDP oparto na zastosowaniach w UE, które nie są już dozwolone, NDP należy obniżyć do poziomu granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a).
(7) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) W odniesieniu do substancji czynnych benzoesan denatonium, diuron, metomyl i teflubenzuron, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w przypadku których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(11) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 września 2023 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.229.63 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1783 zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości benzoesanu denatonium, diuronu, etoksazolu, metomylu i teflubenzuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 15/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 18/09/2023 |
Data wejścia w życie: | 08/04/2024, 08/10/2023 |