Rozporządzenie wykonawcze 2023/1777 wprowadzające następczy (wsteczny) nadzór unijny nad przywozem etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1777
z dnia 14 września 2023 r.
wprowadzające następczy (wsteczny) nadzór unijny nad przywozem etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/478 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu 1 , w szczególności jego art. 10,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/755 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich 2 , w szczególności jego art. 7,

po konsultacji z Komitetem ds. Środków Ochronnych i Wspólnych Reguł Wywozu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2015/478 nadzór unijny może zostać wprowadzony w przypadku, gdy tendencja w przywozie danego produktu grozi spowodowaniem szkody dla producentów unijnych oraz gdy wymaga tego interes Unii. W art. 7 rozporządzenia (UE) 2015/755 umożliwiono wprowadzenie nadzoru, jeżeli wymaga tego interes Unii. Nadzór następczy (wsteczny), wymagający od każdego państwa członkowskiego przekazywania Komisji Europejskiej danych dotyczących przywozu krótko po faktycznym przywozie, może zostać wprowadzony na mocy obu rozporządzeń, odpowiednio zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. a) i art. 7 ust. 1 lit. a).

(2) Na podstawie informacji, którymi dysponuje Komisja, przywóz etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych zwiększył się ostatnio znacznie.

(3) Przywóz bioetanolu paliwowego ze wszystkich źródeł wzrósł w latach 2021-2022 o blisko 80 % (w przypadku braku kodów TARIC ilości te opierają się na pełnych kodach CN i mogą obejmować również inne rodzaje bioeta- nolu). Najważniejszymi krajami wywozu pod względem wielkości były w 2022 r. Brazylia, Stany Zjednoczone, Zjednoczone Królestwo i Peru.

(4) Dodatkowa analiza oparta na ekstrapolowanych danych TARIC dotyczących trzech najbardziej reprezentatywnych kodów CN (tj. obejmujących ponad 90 % przywozu na poziomie TARIC) wykazała, że przywóz bioetanolu paliwowego wzrósł w latach 2021-2022 o 45 %. Ponadto w pierwszych pięciu miesiącach 2023 r. odnotowano wzrost o kolejne 43,5 % w porównaniu z pierwszymi pięcioma miesiącami 2022 r.

(5) Trzema najważniejszymi krajami wywozu do Unii, na podstawie tej ekstrapolacji, są Stany Zjednoczone, Brazylia i Peru. Pakistan jest czwartym państwem pod względem wielkości przywozu i wykazuje przy tym największy wzrost przywozu w latach 2021-2022 wynoszący 179 %. W tym samym okresie przywóz ze Stanów Zjednoczonych wzrósł o 96 %, a z Brazylii o 37 %. Przywóz z Peru zmniejszył się o 13 %.

(6) Rynek UE wydaje się bardzo atrakcyjny ze względu na panujące na nim wysokie ceny. Ceny importowe z Brazylii i Stanów Zjednoczonych są niższe od cen przemysłu Unii o ponad 15 % 3 . Ponadto oba kraje dysponują bardzo dużymi zdolnościami produkcyjnymi.

(7) Jak pokazano w poniższej tabeli, Stany Zjednoczone i Brazylia produkują znacznie więcej, niż wynosi ich własna konsumpcja krajowa, co oznacza, że posiadają nadwyżkę zdolności produkcyjnych na rynkach eksportowych. Konsumpcja w UE wynosi około 4,6 mln ton, a producenci w Stanach Zjednoczonych i Brazylii dysponują łączną nadwyżką zdolności produkcyjnych wynoszącą 5,5 mln ton dostępnych na wywóz, a zatem są w stanie zaspokoić popyt w Unii.

Tabela 1

Produkcja i konsumpcja w 2022 r.

Rok 2022 (w tonach) Stany Zjednoczone Brazylia UE
Produkcja 46 210 800 22 549 600 3 970 000
Konsumpcja 41 685 000 21 517400 4605200
Nadwyżka zdolności produkcyjnych 4 525 800 1 032 200 - 635200

(8) Wzrost przywozu zbiega się ze spadkiem o 10 % udziału w rynku posiadanego przez przemysł Unii. Stosunek przywozu do produkcji unijnej wzrósł z 21 % w 2021 r. do 39 % w 2022 r.

(9) Należy przypomnieć, że nadzór następczy (wsteczny) dotyczący przywozu etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych ("bioetanolu") wprowadzono po raz pierwszy w listopadzie 2020 r. rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1628 4 . Rozporządzeniem tym wprowadzono pewne kody TARIC na okres jednego roku.

(10) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1628 wygasło 4 listopada 2021 r., w związku z czym kody uległy dezaktywacji w systemie celnym. W 2021 r. przywóz bioetanolu zmniejszył się, a zatem w nie było wówczas podstaw do przedłużenia nadzoru.

(11) Na podstawie ostatnich tendencji przywozu etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych, dużych dostępnych zdolności produkcyjnych, w szczególności w Stanach Zjednoczonych i Brazylii, jak stwierdzono w motywie(7), oraz niższego poziomu cen przywozu do Unii szkodliwe skutki dla producentów unijnych mogą jednak w najbliższej przyszłości się nasilić.

(12) Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez przemysł Unii większość wskaźników gospodarczych od IV kwartału 2021 r. pogarsza się, co wskazuje na oznaki szkody poniesionej przez objętych próbą producentów unijnych w okresie od IV kwartału 2021 r. do III kwartału 2022 r.:

- produkcja (spadek o 10 %),

- stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych (spadek o 9 %),

- wielkość sprzedaży unijnej (spadek o 6 %),

- zapasy (wzrost o 15 %),

- inwestycje (spadek o 44 %),

- rentowność (spadek o 57 %).

(13) Interes Unii wymaga zatem, aby przywóz etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych podlegał następczemu (wstecznemu) nadzorowi unijnemu w celu dostarczania informacji statystycznych, przed opracowaniem oficjalnych statystyk dotyczących przywozu, pozwalających na szybką analizę tendencji przywozu ze wszystkich państw trzecich. Szybka dostępność danych dotyczących handlu jest konieczna, aby móc skutecznie reagować na problem dużej wrażliwości unijnego rynku etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych i wykrywać nagłe zmiany na rynku światowym.

(14) Ponieważ etanol paliwowy może być klasyfikowany do różnych pozycji CN obejmujących inne produkty, należy stworzyć specjalne kody TARIC w celu zapewnienia odpowiedniego monitorowania ograniczonego wyłącznie do odpowiednich produktów. Zakres następczego (wstecznego) nadzoru powinien obejmować produkty wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

(15) Aby umożliwić właściwe monitorowanie tendencji przywozu oraz uniknąć ponownej dezaktywacji odpowiednich kodów TARIC, należy wprowadzić nadzór następczy (wsteczny) na okres trzech lat,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Przywóz etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych wymienionego w załączniku do niniejszego rozporządzenia podlega następczemu (wstecznemu) nadzorowi unijnemu zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2015/478 i (UE) 2015/755.
2. 
Klasyfikacja wyrobów objętych niniejszym rozporządzeniem opiera się na TARIC. Pochodzenie wyrobów objętych niniejszym rozporządzeniem ustala się zgodnie z art. 60 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 5 .
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i obowiązuje ono przez trzy lata.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 września 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz produktów podlegających następczemu (wstecznemu) nadzorowi unijnemu

Produktem podlegającym następczemu (wstecznemu) nadzorowi jest etanol paliwowy ze źródeł odnawialnych, tj. alkohol etylowy produkowany z produktów rolnych (wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej), skażony lub nieskażony, z wyłączeniem produktów zawierających ponad 0,3 % (m/m) wody mierzonej zgodnie z normą EN 15376, ale z uwzględnieniem alkoholu etylowego produkowanego z produktów rolnych (wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) w mieszankach z benzyną o zawartości alkoholu etylowego ponad 10 % (v/v), przeznaczony do użycia jako paliwo. Produkt podlegający nadzorowi obejmuje również alkohol etylowy produkowany z produktów rolnych (wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) zawarty w eterze etylo-tert-butylowym (ETBE).

Zakres produktu jest ograniczony wyłącznie do etanolu ze źródeł odnawialnych wykorzystywanego do celów paliwowych. W związku z tym etanol syntetyczny i etanol ze źródeł odnawialnych przeznaczone do zastosowań innych niż paliwowe, tj. do zastosowań przemysłowych i do napojów, nie są objęte niniejszym wykazem.

Produkt podlegający nadzorowi jest obecnie klasyfikowany do następujących kodów CN i TARIC:

Kody CN Rozszerzenia kodów TARIC
ex 2207 10 00 11
ex 2207 20 00 11
ex 2208 90 99 11
ex 2710 12 21 10
ex 2710 12 25 10
ex 2710 12 31 10
ex 2710 12 41 10
ex 2710 12 45 10
ex 2710 12 49 10
ex 2710 12 50 10
ex 2710 12 70 10
ex 2710 12 90 10
ex 2909 19 10 10
ex 3814 00 10 10
ex 3814 00 90 70
ex 3820 00 00 10
ex 3824 99 92 66
1 Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 16.
2 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 33.
3 Dane dostarczone przez przemysł europejski.
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1628 z dnia 3 listopada 2020 r. wprowadzające następczy (wsteczny) nadzór unijny nad przywozem etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 366 z 4.11.2020, s. 12).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.228.247

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/1777 wprowadzające następczy (wsteczny) nadzór unijny nad przywozem etanolu paliwowego ze źródeł odnawialnych
Data aktu: 14/09/2023
Data ogłoszenia: 15/09/2023
Data wejścia w życie: 16/09/2023, 15/09/2023