uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 47 ust. 1 i art. 62 ust. 13,
(1) Rozporządzenie (UE) 2018/1139 zawiera wspólne zasadnicze wymogi mające zapewnić ustanowienie wysokiego, jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii oraz zagwarantowanie, że integralność i skuteczność systemów i ich części składowych w zakresie bezpieczeństwa są zgodne z oczekiwaniami. Interoperacyjność systemów zarządzania ruchem lotniczym/wsparcia służb żeglugi powietrznej (ATM/ANS) oraz części składowych ATM/ANS powinna zapewnić niezakłócone działanie europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym (EATMN).
(2) Należy określić szczegółowe specyfikacje, które pozwolą zapewnić zgodność z zasadniczymi wymogami; te szczegółowe specyfikacje powinny w miarę możliwości opierać się na uznanych normach branżowych organizacji opracowujących normy (SDO), które odzwierciedlają stan techniki i najlepsze praktyki projektowe. Projektowanie i produkcja systemów ATM/ANS i części składowych ATM/ANS powinny odbywać się z uwzględnieniem wymogów dotyczących wydawania certyfikatów i deklaracji zgodności projektowej oraz zgodnie ze szczegółowymi specyfikacjami wydanymi przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja").
(3) Należy ustanowić różne metody poświadczania na potrzeby oceny zgodności z wymogami określonymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia oraz szczegółowymi specyfikacjami systemów ATM/ANS i części składowych ATM/ANS. Bardziej rygorystyczne metody poświadczania należy stosować w odniesieniu do bezpiecznej eksploatacji statku powietrznego oraz w odniesieniu do urządzeń, które mają krytyczne znaczenie dla interoperacyjności i bezpieczeństwa EATMN.
(4) Spośród służb ATM/ANS służby kontroli ruchu lotniczego (ATC) są najważniejsze pod względem ryzyka dla bezpieczeństwa związanego z nawigacją statków powietrznych, w szczególności ze względu na wydawanie instrukcji zapewniających separację między statkami powietrznymi i zapobieganie kolizjom. Instytucje zapewniające ATC mają najpełniejszy obraz bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej. Z tego względu urządzenia ATM/ANS o najbardziej krytycznym znaczeniu, tj. urządzenia wspomagające ATC, powinny podlegać bardziej rygorystycznym metodom poświadczania, czyli certyfikacji.
(5) Urządzenia ATM/ANS, które wspomagają komunikację powietrze-ziemia, dostarczają bezpośrednie instrukcje do statków powietrznych i również powinny podlegać certyfikacji.
(6) Służby łączności, dozorowania i nawigacji biorą bezpośredni udział w ATS w celu zapewnienia bezpiecznej nawigacji statków powietrznych, choć wspomniane trzy służby nie mają pełnego obrazu ruchu i nie sprawują aktywnej kontroli nad separacją między statkami powietrznymi. W związku z tym ich rola ma mniej krytyczne znaczenie. Systemy ATM/ANS i części składowe wspomagające ATM/ANS powinny podlegać mniej rygorystycznej metodzie poświadczania, tj. deklaracji zgodności projektowej.
(7) Ponadto inne systemy i urządzenia ATM/ANS o mniej krytycznym znaczeniu, wspomagające służby meteorologiczne, służby informacji lotniczej, służby zarządzania przestrzenią powietrzną i służby zarządzania przepływem ruchu lotniczego, powinny podlegać najmniej rygorystycznej metodzie poświadczania, tj. oświadczeniu o zgodności.
(8) Możliwe są dodatkowe kryteria decydujące o krytycznym znaczeniu systemów ATM/ANS i części składowych ATM/ANS stanowiące uzupełnienie kontroli zarządczej nad ryzykiem dla bezpieczeństwa służb i funkcji, które wspierają.
(9) W związku z powyższym należy ustanowić trzy różne poziomy wymogów i szczegółowych specyfikacji: (i) certyfikacja przez Agencję - poziom najbardziej rygorystyczny; (ii) deklaracja składana przez zatwierdzoną organizację zajmującą się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS - poziom średni; oraz (iii) oświadczenie o zgodności wydane przez instytucję zapewniającą ATM/ANS, która włącza urządzenia ATM/ANS do swojego systemu funkcjonalnego, zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 2 , lub - na wniosek instytucji zapewniającej ATM/ANS - przez zatwierdzoną organizację zajmującą się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS.
(10) Zgodnie z art. 29 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 3 Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) powierzono zarządzanie europejskim systemem wspomagania satelitarnego (EGNOS), w tym eksploatacją EGNOS, co obejmuje m.in. wsparcie działań w zakresie certyfikacji i normalizacji.
(11) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/696 zarówno EUSPA, jak i Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) są odpowiedzialne za projektowanie systemu EGNOS i jego urządzeń. Agencja powinna nadzorować deklaracje zgodności projektowej urządzeń EGNOS zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami, które mają zostać zawarte z EUSPA. Ustalenia te mają dotyczyć aspektów technicznych, administracyjnych i finansowych, takich jak wymóg konsultacji z EUSPA w zakresie opracowywania szczegółowych specyfikacji; nadzór EASA nad deklaracjami zgodności projektowej systemu EGNOS; oraz wymiana danych między obiema agencjami w zakresie zgodności z odpowiednimi normami i zalecanymi metodami postępowania (SARPs) Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Ustalenia te mają zapewnić poziom bezpieczeństwa i interoperacyjności odpowiadający wymogom niniejszego rozporządzenia.
(12) Na niektórych terytoriach oddalonych, poza europejskim regionem ICAO (EUR) zgodnie z definicją w tomie I planu żeglugi powietrznej ICAO (dok. 7754), o niskim natężeniu ruchu i w miejscach, w których ta przestrzeń powietrzna graniczy wyłącznie z przestrzenią powietrzną podlegającą instytucjom zapewniającym ATM/ANS z państw trzecich, zastosowanie metod poświadczania na potrzeby certyfikacji i deklaracji zgodności projektowej urządzeń ATM/ANS może być trudne lub nawet niewykonalne ze względu na ich szczególne potrzeby w zakresie bezpieczeństwa i intero- peracyjności. W takich przypadkach uznaje się, że w odniesieniu do urządzeń ATM/ANS wykorzystywanych przez instytucje zapewniające ATM/ANS w regionach oddalonych poza regionem EUR. ICAO należy zapewnić odstępstwa od wymogów certyfikacji lub deklaracji mających zastosowanie do takich urządzeń ATM/ANS. Zamiast tego w celu zagwarantowania bezpiecznego i interoperacyjnego zapewniania ATM/ANS instytucja zapewniająca ATM/ANS w tym regionie musi dopilnować, aby obowiązujące specyfikacje były spełnione, wydając oświadczenie o zgodności.
(13) Konieczne jest zapewnienie płynnego przejścia do nowych ram regulacyjnych ustanowionych niniejszym rozporządzeniem oraz zapewnienie utrzymania wysokiego i jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii. Należy zatem zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie się do tych nowych ram przez sektor projektowania i produkcji systemów ATM/ANS i części składowych ATM/ANS, a także przez Agencję i administracje państw członkowskich. W okresie przejściowym urządzenia ATM/ANS, które są w eksploatacji i które otrzymały świadectwo zgodnie z poprzednimi ramami, należy uznawać za posiadające certyfikat lub deklarację wydane zgodnie z nowymi ramami, chyba że Agencja stwierdzi, że urządzenia te nie zapewniają poziomu bezpieczeństwa i inte- roperacyjności wymaganego na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(14) W okresie przejściowym w odniesieniu do każdego nowego systemu ATM/ANS i części składowej ATM/ANS wprowadzonych do eksploatacji właściwemu organowi instytucji zapewniającej ATM/ANS, o której mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/373, lub, na żądanie, przez organizację projektującą i produkującą, która je projektuje i wytwarza, należy przedłożyć oświadczenie o zgodności wydane przez instytucję zapewniającą ATM/ANS, która włącza je do swojego systemu funkcjonalnego.
(15) Po zakończeniu okresu przejściowego Agencja powinna ponosić wyłączną odpowiedzialność za certyfikację i przyjmowanie deklaracji dotyczących niektórych urządzeń ATM/ANS; Agencja powinna zatem ocenić informacje dotyczące zgodności przedłożone organom krajowym zgodnie z poprzednimi ramami, zanim takie urządzenia ATM/ANS wejdą w zakres kompetencji Agencji. W związku z tym organy krajowe powinny udostępnić te informacje Agencji. Po dokonaniu oceny przez Agencję urządzenia ATM/ANS uznaje się za opatrzone certyfikatem lub deklaracją zgodności. Ocena musi zostać upubliczniona decyzją dyrektora wykonawczego Agencji.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 01/2023 wydanej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.228.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1768 ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące certyfikacji i deklaracji systemów i części składowych wykorzystywanych do zapewniania zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej |
Data aktu: | 14/07/2023 |
Data ogłoszenia: | 15/09/2023 |
Data wejścia w życie: | 05/10/2023 |