Rozporządzenie wykonawcze 2023/2224 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w zakresie przyznanych zezwoleń na używanie znaku graficznego, otrzymanych i zakwalifikowanych wniosków o przyznanie pomocy oraz zmian w programach wsparcia

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2224
z dnia 17 października 2023 r.
zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w zakresie przyznanych zezwoleń na używanie znaku graficznego, otrzymanych i zakwalifikowanych wniosków o przyznanie pomocy oraz zmian w programach wsparcia

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 247/2006 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 3 i art. 21 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 229/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1405/2006 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania i prawidłowego egzekwowania przepisów. Aby jednak zagwarantować, że wymogi te spełniają swoją funkcję oraz ograniczyć obciążenie administracyjne, należy je zoptymalizować.

(2) Obciążenie administracyjne wynikające z wymogów dotyczących systematycznego przekazywania Komisji niektórych danych lub informacji przewidzianych w rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) nr 180/2014 3  i (UE) nr 181/2014 4  powinno zostać ograniczone poprzez zastąpienie tych wymogów obowiązkiem informowania Komisji na jej żądanie, bez jednoczesnej zmiany warunków dostępu do tych danych i informacji.

(3) Art. 32 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 przewiduje, że właściwe organy powiadamiają Komisję, na jej żądanie, o służbach lub instytucjach odpowiedzialnych za przyznawanie zezwolenia, o którym mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 179/2014 5 , na używanie znaku graficznego dla regionów najbardziej oddalonych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 228/2013 ("znak graficzny"), oraz za przeprowadzanie kontroli wymaganych na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014, jak i za niektóre dodatkowe środki.

(4) Art. 32 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 przewiduje, że właściwe organy powiadamiają Komisję o każdym udzieleniu zezwolenia na używanie znaku graficznego, wskazując nazwę i siedzibę danego producenta, produkty objęte zezwoleniem i okres, na jaki je wydano. Art. 32 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 wymaga ponadto, aby powiadomienia te przekazywane były zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 6  oraz rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 7 , co zakłada systematyczne powiadamianie o każdym zatwierdzonym znaku graficznym. Wymaganie powiadamiania o zatwierdzeniach tylko na żądanie Komisji, tak jak ma to miejsce na podstawie art. 32 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014, jest bardziej stosownym rozwiązaniem.

(5) Art. 38 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 oraz art. 30 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014 przewidują, że w odniesieniu do wspierania lokalnej produkcji, odpowiednio, państwa członkowskie i Grecja powiadamiają Komisję o: a) otrzymanych wnioskach o przyznanie pomocy i kwotach odpowiadających poprzedniemu rokowi kalendarzowemu - w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku; oraz b) ostatecznie zakwalifikowanych wnioskach o przyznanie pomocy i kwotach odpowiadających poprzedniemu rokowi kalendarzowemu - w terminie do dnia 31 lipca każdego roku. Te systematyczne powiadomienia, wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/1183 oraz rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1185, powinny zostać zastąpione wymogiem przekazywania takich danych na żądanie Komisji.

(6) Art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 228/2013 przewiduje, że państwa członkowskie mogą przyznać dodatkowe środki finansowe na realizację programów szczególnych opcji na rzecz regionów oddalonych i wyspiarskich (programów POSEI), a art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 229/2013 - że Grecja może przyznać dodatkowe środki finansowe na realizację programu wsparcia. W takich przypadkach, odpowiednio, państwa członkowskie i Grecja powiadamiają Komisję o pomocy państwa, a ta może ją zatwierdzić zgodnie z tymi rozporządzeniami jako część tych programów. Tak zgłoszona pomoc uznawana jest za pomoc zgłoszoną w rozumieniu art. 108 ust. 3 zdanie pierwsze Traktatu.

(7) Zgodnie z art. 40 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 i art. 32 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014 państwa członkowskie są uprawnione do wprowadzania pewnych zmian do programów POSEI, a Grecja do programu wsparcia, z pominięciem procedury wprowadzania zmian do takich programów określonej, odpowiednio, w art. 40 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 oraz art. 32 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014, pod warunkiem że zmiany te zostaną zgłoszone Komisji. W odniesieniu do wszystkich środków - zwiększenia lub zmniejszenia, w granicach 20 %, przydziału finansowego przeznaczonego na każdy poszczególny środek, bez uszczerbku dla pułapów finansowych przewidzianych w art. 30 rozporządzenia (UE) nr 228/2013 dla programów POSEI oraz w art. 18 rozporządzenia (UE) nr 229/2013 dla programu wsparcia, są dozwolone, pod warunkiem że takie dostosowania zostaną zgłoszone nie później niż dnia 31 maja roku następującego po roku kalendarzowym, którego dotyczy zmiana przydzielonych środków finansowych. W związku z powyższym zgodnie z art. 40 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 oraz art. 32 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014, odpowiednio, państwa członkowskie i Grecja mogą w drodze powiadomienia zwiększyć kwotę przeznaczoną na dowolne poszczególne środki poprzez uzupełniające finansowanie krajowe w wysokości do 20 % przydziału finansowego przeznaczonego na dany środek. W obliczu ostatnich kryzysów spowodowanych pandemią COVID-19 oraz rosyjską napaścią na Ukrainę uzupełniające finansowanie krajowe stało się istotnym elementem wspierania suwerenności żywnościowej w regionach najbardziej oddalonych i w ramach programu SAI, przede wszystkim z powodu ich skrajnie oddalonego położenia, izolacji, wyspiarskiego charakteru i małej powierzchni.

(8) Może dojść do sytuacji, w której zapotrzebowanie na uzupełniające finansowanie krajowe mające na celu uzupełnienie kwoty przeznaczonej na środki w ramach programów POSEI lub SAI, finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczych Gwarancji (EFRG) lub z EFRG oraz ze źródeł krajowych, przekroczy limit 20 % całkowitego przydziału finansowego przeznaczonego na dany środek. Dlatego też, w przypadku gdy dodatkowe środki finansowe pochodzą z uzupełniającego finansowania krajowego, należy dopuścić, w należycie uzasadnionych przypadkach, wyższy odsetek dodatkowego finansowania - do 50 % przydziału finansowego przeznaczonego na każdy poszczególny środek w ramach programów wsparcia zgodnie z procedurą zgłoszeń określoną w art. 40 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 oraz art. 32 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014 w celu uproszczenia wyżej wymienionych wymogów, zgodnie z komunikatem Komisji pt. "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r." 8 .

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 180/2014

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 180/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 32 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Właściwe organy powiadamiają Komisję, na jej żądanie, o przyznanych zezwoleniach na używanie logo, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 179/2014, wskazując nazwy i siedziby danych producentów, produkty objęte zezwoleniem i okres, na jaki je wydano.";

2)
art. 38 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. W odniesieniu do wspierania lokalnej produkcji państwa członkowskie przekazują Komisji, na jej żądanie, informacje o otrzymanych wnioskach o przyznanie pomocy, a także ostatecznie zakwalifikowanych wnioskach o przyznanie pomocy oraz kwotach odpowiadających poprzedniemu rokowi kalendarzowemu.

3. Powiadomienia, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, przekazywane są zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/1183 oraz rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1185.";

3)
art. 40 ust. 3 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) w odniesieniu do wszystkich środków - korekty w granicach 20 %, przydziału finansowego przeznaczonego na każdy poszczególny środek, bez uszczerbku dla pułapów finansowych przewidzianych w art. 30 rozporządzenia (UE) nr 228/2013, pod warunkiem że takie korekty zostaną zgłoszone nie później niż dnia 31 maja roku następującego po roku kalendarzowym, którego dotyczy zmiana przydzielonych środków finansowych. Jeśli taka korekta polega jednak na zwiększeniu kwoty środka poprzez uzupełniające finansowanie krajowe, to w należycie uzasadnionych okolicznościach - o których Komisja musi zostać poinformowana zgodnie z wymogiem określonym w ust. 4 niniejszego artykułu - zwiększenie to może wynieść do 50 % przydziału finansowego przeznaczonego na każdy poszczególny środek;".

Artykuł  2

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 181/2014

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 181/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 30 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. W odniesieniu do wspierania lokalnej produkcji Grecja przekazuje Komisji, na jej żądanie, informacje o otrzymanych wnioskach o przyznanie pomocy oraz ostatecznie zakwalifikowanych wnioskach o przyznanie pomocy i kwotach odpowiadających poprzedniemu rokowi kalendarzowemu.

3. Powiadomienia, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, przekazywane są zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/1183 oraz rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1185.";

2)
art. 32 ust. 3 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) w odniesieniu do wszystkich środków - korekty w granicach 20 % przydziału finansowego przeznaczonego na każdy poszczególny środek, bez uszczerbku dla pułapów finansowych przewidzianych w art. 18 rozporządzenia (UE) nr 229/2013, pod warunkiem że takie korekty zostaną zgłoszone nie później niż dnia 31 maja roku następującego po roku kalendarzowym, którego dotyczy zmiana przydzielonych środków finansowych. Jeśli taka korekta polega jednak na zwiększeniu kwoty środka poprzez uzupełniające finansowanie krajowe, to w należycie uzasadnionych okolicznościach - o których Komisja musi zostać poinformowana zgodnie z wymogiem określonym w ust. 4 niniejszego artykułu - zwiększenie to może wynieść do 50 % przydziału finansowego przeznaczonego na każdy poszczególny środek;".

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 października 2023 r.

1 Dz.U. L 78 z 20.3.2013, s. 23.
2 Dz.U. L 78 z 20.3.2013, s. 41.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 180/2014 z dnia 20 lutego 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 ustanawiającego szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 63 z 4.3.2014, s. 13).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 181/2014 z dnia 20 lutego 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 229/2013 ustanawiającego szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego (Dz.U. L 63 z 4.3.2014, s. 53).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 179/2014 z dnia 6 listopada 2013 r. uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 228/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do rejestru podmiotów gospodarczych, kwoty pomocy z tytułu wprowadzania produktów do obrotu poza regionem, znaku graficznego, zwolnienia z przywozowych należności celnych w odniesieniu do niektórych sztuk bydła i finansowania niektórych środków odnoszących się do szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych Unii Europejskiej (Dz.U. L 63 z 4.3.2014, s. 3).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1183 z dnia 20 kwietnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do powiadamiania Komisji o informacjach i dokumentach (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 100).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przekazywanych Komisji powiadomień o informacjach i dokumentach oraz zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia Komisji (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 113).
8 COM(2023) 168 final.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2224

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2224 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w zakresie przyznanych zezwoleń na używanie znaku graficznego, otrzymanych i zakwalifikowanych wniosków o przyznanie pomocy oraz zmian w programach wsparcia
Data aktu: 17/10/2023
Data ogłoszenia: 19/10/2023
Data wejścia w życie: 22/10/2023