uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 247/2006 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 3 i art. 21 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 229/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1405/2006 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 3,
(1) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania i prawidłowego egzekwowania przepisów. Aby jednak zagwarantować, że wymogi te spełniają swoją funkcję oraz ograniczyć obciążenie administracyjne, należy je zoptymalizować.
(2) Obciążenie administracyjne wynikające z wymogów dotyczących systematycznego przekazywania Komisji niektórych danych lub informacji przewidzianych w rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) nr 180/2014 3 i (UE) nr 181/2014 4 powinno zostać ograniczone poprzez zastąpienie tych wymogów obowiązkiem informowania Komisji na jej żądanie, bez jednoczesnej zmiany warunków dostępu do tych danych i informacji.
(3) Art. 32 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 przewiduje, że właściwe organy powiadamiają Komisję, na jej żądanie, o służbach lub instytucjach odpowiedzialnych za przyznawanie zezwolenia, o którym mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 179/2014 5 , na używanie znaku graficznego dla regionów najbardziej oddalonych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 228/2013 ("znak graficzny"), oraz za przeprowadzanie kontroli wymaganych na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014, jak i za niektóre dodatkowe środki.
(4) Art. 32 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 przewiduje, że właściwe organy powiadamiają Komisję o każdym udzieleniu zezwolenia na używanie znaku graficznego, wskazując nazwę i siedzibę danego producenta, produkty objęte zezwoleniem i okres, na jaki je wydano. Art. 32 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 wymaga ponadto, aby powiadomienia te przekazywane były zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 6 oraz rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 7 , co zakłada systematyczne powiadamianie o każdym zatwierdzonym znaku graficznym. Wymaganie powiadamiania o zatwierdzeniach tylko na żądanie Komisji, tak jak ma to miejsce na podstawie art. 32 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014, jest bardziej stosownym rozwiązaniem.
(5) Art. 38 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 oraz art. 30 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014 przewidują, że w odniesieniu do wspierania lokalnej produkcji, odpowiednio, państwa członkowskie i Grecja powiadamiają Komisję o: a) otrzymanych wnioskach o przyznanie pomocy i kwotach odpowiadających poprzedniemu rokowi kalendarzowemu - w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku; oraz b) ostatecznie zakwalifikowanych wnioskach o przyznanie pomocy i kwotach odpowiadających poprzedniemu rokowi kalendarzowemu - w terminie do dnia 31 lipca każdego roku. Te systematyczne powiadomienia, wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/1183 oraz rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1185, powinny zostać zastąpione wymogiem przekazywania takich danych na żądanie Komisji.
(6) Art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 228/2013 przewiduje, że państwa członkowskie mogą przyznać dodatkowe środki finansowe na realizację programów szczególnych opcji na rzecz regionów oddalonych i wyspiarskich (programów POSEI), a art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 229/2013 - że Grecja może przyznać dodatkowe środki finansowe na realizację programu wsparcia. W takich przypadkach, odpowiednio, państwa członkowskie i Grecja powiadamiają Komisję o pomocy państwa, a ta może ją zatwierdzić zgodnie z tymi rozporządzeniami jako część tych programów. Tak zgłoszona pomoc uznawana jest za pomoc zgłoszoną w rozumieniu art. 108 ust. 3 zdanie pierwsze Traktatu.
(7) Zgodnie z art. 40 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 i art. 32 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014 państwa członkowskie są uprawnione do wprowadzania pewnych zmian do programów POSEI, a Grecja do programu wsparcia, z pominięciem procedury wprowadzania zmian do takich programów określonej, odpowiednio, w art. 40 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 oraz art. 32 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014, pod warunkiem że zmiany te zostaną zgłoszone Komisji. W odniesieniu do wszystkich środków - zwiększenia lub zmniejszenia, w granicach 20 %, przydziału finansowego przeznaczonego na każdy poszczególny środek, bez uszczerbku dla pułapów finansowych przewidzianych w art. 30 rozporządzenia (UE) nr 228/2013 dla programów POSEI oraz w art. 18 rozporządzenia (UE) nr 229/2013 dla programu wsparcia, są dozwolone, pod warunkiem że takie dostosowania zostaną zgłoszone nie później niż dnia 31 maja roku następującego po roku kalendarzowym, którego dotyczy zmiana przydzielonych środków finansowych. W związku z powyższym zgodnie z art. 40 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 oraz art. 32 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014, odpowiednio, państwa członkowskie i Grecja mogą w drodze powiadomienia zwiększyć kwotę przeznaczoną na dowolne poszczególne środki poprzez uzupełniające finansowanie krajowe w wysokości do 20 % przydziału finansowego przeznaczonego na dany środek. W obliczu ostatnich kryzysów spowodowanych pandemią COVID-19 oraz rosyjską napaścią na Ukrainę uzupełniające finansowanie krajowe stało się istotnym elementem wspierania suwerenności żywnościowej w regionach najbardziej oddalonych i w ramach programu SAI, przede wszystkim z powodu ich skrajnie oddalonego położenia, izolacji, wyspiarskiego charakteru i małej powierzchni.
(8) Może dojść do sytuacji, w której zapotrzebowanie na uzupełniające finansowanie krajowe mające na celu uzupełnienie kwoty przeznaczonej na środki w ramach programów POSEI lub SAI, finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczych Gwarancji (EFRG) lub z EFRG oraz ze źródeł krajowych, przekroczy limit 20 % całkowitego przydziału finansowego przeznaczonego na dany środek. Dlatego też, w przypadku gdy dodatkowe środki finansowe pochodzą z uzupełniającego finansowania krajowego, należy dopuścić, w należycie uzasadnionych przypadkach, wyższy odsetek dodatkowego finansowania - do 50 % przydziału finansowego przeznaczonego na każdy poszczególny środek w ramach programów wsparcia zgodnie z procedurą zgłoszeń określoną w art. 40 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 oraz art. 32 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014 w celu uproszczenia wyżej wymienionych wymogów, zgodnie z komunikatem Komisji pt. "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r." 8 .
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 października 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2224 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2224 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w zakresie przyznanych zezwoleń na używanie znaku graficznego, otrzymanych i zakwalifikowanych wniosków o przyznanie pomocy oraz zmian w programach wsparcia |
| Data aktu: | 17/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 19/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 22/10/2023 |