(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5020)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 8 września 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 11 i art. 48 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Koleje mają odgrywać kluczową rolę w zdekarbonizowanym systemie transportowym, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu oraz strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, a w świetle rozwoju sytuacji w tej dziedzinie konieczny jest przegląd obecnych technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI).
(2) W dniu 24 stycznia 2020 r., zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 2 , Komisja zwróciła się do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") o przygotowanie zaleceń wspierających wybrane cele szczegółowe określone w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 3 w celu włączenia ich do TSI i poprawy interoperacyjności. Umożliwiłoby to również ułatwianie, poprawę i rozwój usług transportu kolejowego wewnątrz Unii i w relacji z państwami trzecimi oraz przyczyniłoby się do ukończenia tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i stopniowego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego.
(3) W dniu 30 czerwca 2022 r. Agencja wydała zalecenie ERA 1175-1218 4 w sprawie kilku TSI odnoszących się do realizacji celów szczegółowych na podstawie art. 4-6 i 8-10 decyzji delegowanej (UE) 2017/1474.
(4) W wyniku zalecenia Agencji Komisja wprowadza zmiany do kilku TSI, w tym TSI "Sterowanie" 5 , "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" 6 i "Tabor - wagony towarowe" 7 , które są istotne dla europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV).
(5) Konieczna jest zatem zmiana parametrów ERATV w celu dostosowania ich do przeglądu odpowiednich TSI.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei ustanowionego na mocy art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 sierpnia 2023 r.