Decyzja wykonawcza 2023/1696 zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1696
z dnia 10 sierpnia 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5020)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 września 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 11 i art. 48 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Koleje mają odgrywać kluczową rolę w zdekarbonizowanym systemie transportowym, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu oraz strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, a w świetle rozwoju sytuacji w tej dziedzinie konieczny jest przegląd obecnych technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI).

(2) W dniu 24 stycznia 2020 r., zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 2 , Komisja zwróciła się do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") o przygotowanie zaleceń wspierających wybrane cele szczegółowe określone w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 3  w celu włączenia ich do TSI i poprawy interoperacyjności. Umożliwiłoby to również ułatwianie, poprawę i rozwój usług transportu kolejowego wewnątrz Unii i w relacji z państwami trzecimi oraz przyczyniłoby się do ukończenia tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i stopniowego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego.

(3) W dniu 30 czerwca 2022 r. Agencja wydała zalecenie ERA 1175-1218 4  w sprawie kilku TSI odnoszących się do realizacji celów szczegółowych na podstawie art. 4-6 i 8-10 decyzji delegowanej (UE) 2017/1474.

(4) W wyniku zalecenia Agencji Komisja wprowadza zmiany do kilku TSI, w tym TSI "Sterowanie" 5 , "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" 6  i "Tabor - wagony towarowe" 7 , które są istotne dla europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV).

(5) Konieczna jest zatem zmiana parametrów ERATV w celu dostosowania ich do przeglądu odpowiednich TSI.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei ustanowionego na mocy art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załącznikach II i III do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 sierpnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Sekcja  1

W załączniku II do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w tabeli 2 wiersz 4.5.1 otrzymuje brzmienie:
"4.5.1 Dopuszczalne obciążenie użytkowe w odniesieniu do poszczególnych kategorii linii [liczba] t w odniesieniu do kategorii linii [ciąg znaków] N N T N T"
2)
w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.5.1.1 w brzmieniu:
"4.5.1.1 Kategoria (kategorie) linii określone w normie EN [ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) T T N T T"
3)
w tabeli 2 w wierszu 4.5.2 kolumna druga "Masa projektowa" otrzymuje brzmienie
"Masa projektowa i operacyjna";
4)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.5.2.4 i 4.5.2.5 w brzmieniu:
"4.5.2.4 Masa operacyjna w stanie gotowości do eksploatacji [liczba] kg T T N N T
4.5.2.5 Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym [liczba] kg T T N N T"
5)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.9.3.1, 4.9.3.2 w brzmieniu:
"4.9.3.1 Zainstalowane urządzenie do smarowania obrzeży kół (T/N) T T N T T
4.9.3.2 Możliwość deaktywowania urządzenia do smarowania (jedynie w przypadku gdy urządzenie do smarowania obrzeży kół jest zainstalowane) (T/N) T T N T T"
6)
w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.10.16 w brzmieniu:
"4.10.16 Pojazd wyposażony w układ magazynowania energii elektrycznej do celów trakcyjnych oraz w funkcję ładowania za pomocą sieci trakcyjnej podczas postoju [wartość logiczna] T/N T N N T T"
7)
w tabeli 2 wiersze 4.13.1.1-4.13.1.9 otrzymują brzmienie:
"4.13.1.1 Pokładowe wyposażenie ETCS oraz zestaw specyfikacji z załącznika A do TSI »Sterowanie« [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.1.5 Zainstalowane dotychczasowe systemy ochrony pociągów, sterowania i ostrzegania klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja) [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.1.7 ETCS - Wdrożenie pokładowe [ciąg znaków] T T N T N
4.13.1.8 Zgodność systemu ETCS [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.1.9 Zarządzanie informacjami na temat kompletności pociągu (nie od maszynisty) [wartość logiczna] T/N T T N T T"
8)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.1.10 i 4.13.1.11 w brzmieniu:
"4.13.1.10 Pokładowe informacje o bezpiecznej długości składu, niezbędne do uzyskania dostępu do linii i odpowiedniego SIL [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T
4.13.1.11 Koperta legalnie eksploatowanych wersji systemu ETCS [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T"
9)
w tabeli 2 wiersze 4.13.2.1-4.13.2.12 otrzymują brzmienie:
"4.13.2.1 Pokładowa łączność głosowa GSM-R i jej wzorzec [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.2.3 Zainstalowane dotychczasowe systemy łączności radiowej klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja) [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.2.5 Zgodność systemu głosowej łączności radiowej [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.2.6 Wdrożenie łączności głosowej i eksploatacyjnej GSM-R [ciąg znaków] T T N T N
4.13.2.7 Pokładowa radiowa transmisja danych GSM-R i jej wzorzec [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.2.8 Kompatybilność systemu radiowej wymiany danych [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.2.9 Wdrożenie przesyłania danych GSM-R na potrzeby ETCS i ATO [ciąg znaków] T T N T N
4.13.2.10 Sieć macierzysta łączności głosowej GSM-R przy użyciu karty SIM [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T
4.13.2.11 Sieć macierzysta transmisji danych GSM-R przy użyciu karty SlM [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T
4.13.2.12 karta SIM do łączności głosowej GSM-R - wsparcie grupy ID 555 [wartość logiczna] T/N T T N T T"
10)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.3-4.13.3.2 w brzmieniu:
"4.13.3 ATO Nagłówek (brak danych)
4.13.3.1 Wersja pokładowego systemu ATO [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.3.2 Wdrożenie pokładowego systemu ATO [ciąg znaków] T T N T N"
11)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.15-4.15.3 w brzmieniu:
"4.15 Funkcje wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu Nagłówek (brak danych)
4.15.1 Obecność i rodzaj funkcji wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

N N T N N
4.15.2 Obecność funkcji zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia [wartość logiczna] T/N T N N N N
4.15.3 Obecność funkcji przetwarzania sygnału zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia [wartość logiczna] T/N T N N N N"
12)
W załączniku III formuła wprowadzająca nad drugą tabelą oraz druga tabela otrzymują brzmienie:

"gdzie:

Pole 1 (cyfry 1 i 2) jest przydzielane stosownie do kategorii i podkategorii typu pojazdu zgodnie z następującą tabelą:

Kod Kategoria Podkategoria
11 Pojazdy trakcyjne Lokomotywa
12 zespół napędowy (lub człon napędowy)
13 Pasażerski pociąg zespołowy z własnym napędem
14 Zarezerwowany
15 Zarezerwowany
16 Wagon silnikowy
17 Lokomotywa manewrowa
18 Tramwaj dwusystemowy
19 Inne (zob. art. 1 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797)
31 Ciągnione pojazdy pasażerskie Wagon pasażerski
32 Zarezerwowany
33 Wagon kryty
34 Zarezerwowany
35 Wagon do przewozu samochodów
36 Wagon osobowy sterowniczy
37 Zarezerwowany
38 Wagon kryty sterowniczy
39 Stały zestaw spiętych wagonów
40 Zarezerwowany
41 Inne
42-49 Zarezerwowany
51 Wagony towarowe (ciągnione) Wagon towarowy
52 Zarezerwowany
53 Stały zestaw spiętych wagonów towarowych
54 Oddzielne wózki kolejowe połączone z kompatybilnymi pojazdami drogowymi
55-59 Zarezerwowany
71 Pojazdy specjalne Pojazd specjalny z własnym napędem

Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji

72 Maszyny torowe (OTM)
73 Pojazd specjalny ciągniony

Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji

74 Pojazdy służące do kontroli infrastruktury
75 Pojazdy do usuwania skutków niekorzystnych warunków środowiskowych
76 Pojazdy pogotowia
77 Pojazdy drogowo-kolejowe
78 Zarezerwowany
79 Zarezerwowany"
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
3 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 z dnia 8 czerwca 2017 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do szczegółowych celów dotyczących opracowania, przyjęcia i przeglądu technicznych specyfikacji inte- roperacyjności (Dz.U. L 210 z 15.8.2017, s. 5).
4 Zalecenie ERA 1175-1218 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej w sprawie pakietu zmian TSI na 2022 r. - Kolej cyfrowa i Kolej cyfrowa i ekologiczne przewozy towarowe.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - wagony towarowe" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.222.561

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1696 zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797
Data aktu: 10/08/2023
Data ogłoszenia: 08/09/2023
Data wejścia w życie: 08/09/2023