a także mając na uwadze, co następuje:1. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) W maju 2013 r. rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 430/2013 2 ("rozporządzenie pierwotne") Rada nałożyła cła antydumpingowe na przywóz gwintowanych łączników rur lub przewodów rurowych, odlewanych z żeliwa ciągliwego i żeliwa sferoidalnego, z wyłączeniem elementów podstawowych łączników zaciskowych wykorzystujących gwinty metryczne ISO DIN 13 oraz okrągłych skrzynek przyłączowych z żeliwa ciągliwego bez pokrywy, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("Chiny") i Tajlandii ("produkt objęty przeglądem"). Wysokość cła antydumpingowego wahała się od 14,9 % do 57,8 %. Dochodzenie, które doprowadziło do wprowadzenia pierwotnych środków, zwane jest dalej "pierwotnym dochodzeniem".
(2) W dniu 12 czerwca 2013 r. chiński producent eksportujący Jinan Meide Castings Co., Ltd, złożył w Sądzie Unii Europejskiej wniosek o stwierdzenie nieważności rozporządzenia pierwotnego w takim zakresie, w jakim miało ono do niego zastosowanie. W dniu 30 czerwca 2016 r. Sąd wydał wyrok, w którym uznał, że doszło do naruszenia prawa do obrony przysługującego spółce Jinan Meide, i stwierdził nieważność zaskarżonego rozporządzenia w zakresie, w jakim nakładało ono cło antydumpingowe na przywóz gwintowanych łączników rur lub przewodów rurowych, odlewanych z żeliwa ciągliwego, wytwarzanych przez spółkę Jinan Meide.
(3) W następstwie powyższego wyroku Komisja Europejska ("Komisja") ponownie otworzyła dochodzenie antydumpingowe dotyczące wytwarzanych przez spółkę Jinan Meide gwintowanych łączników rur lub przewodów rurowych, odlewanych z żeliwa ciągliwego, w drodze zawiadomienia z dnia 28 października 2016 r. 3
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1146 4 Komisja ponownie nałożyła ostateczne cło antydumpingowe w wysokości 39,2 % na przywóz gwintowanych łączników rur lub przewodów rurowych, odlewanych z żeliwa ciągliwego, pochodzących z Chin, wytwarzanych przez spółkę Jinan Meide Castings Co., Ltd.
(5) W dniu 25 listopada 2015 r. Komisja wszczęła częściowy przegląd okresowy na wniosek spółki Metpro Limited dotyczący określonych typów gwintowanych łączników rur lub przewodów rurowych, odlewanych z żeliwa ciągli- wego, pochodzących z Chin i Tajlandii, aby ustalić, czy były one objęte zakresem obowiązujących środków antydumpingowych. Po wycofaniu wniosku przez wnioskodawcę Komisja zakończyła ten częściowy przegląd okresowy w dniu 18 lipca 2016 r., wydając decyzję wykonawczą (UE) 2016/1176 5 .
(6) W dniu 23 maja 2017 r. Komisja wszczęła częściowy przegląd okresowy na wniosek spółki Hebei Yulong Casting Co., Ltd, dotyczący określonych typów gwintowanych łączników rur lub przewodów rurowych, odlewanych z żeliwa ciągliwego, pochodzących z Chin i Tajlandii, aby ustalić, czy są one objęte zakresem obowiązujących środków antydumpingowych. Po wycofaniu wniosku przez wnioskodawcę Komisja zakończyła ten częściowy przegląd okresowy w dniu 11 stycznia 2018 r., wydając decyzję wykonawczą (UE) 2018/52 6 .
(7) W dniu 12 lipca 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł 7 , że łączniki wykonane z żeliwa sferoi- dalnego nie odpowiadają definicji wyrobów "odlewanych z żeliwa ciągliwego" ustanowionej w podpozycji CN 7307 19 10. Trybunał stwierdził, że łączniki wykonane z żeliwa sferoidalnego muszą być klasyfikowane do podpo- zycji CN 7307 19 90 (podobnie jak inne wyroby z pozostałych rodzajów żeliwa). W dniu 14 lutego 2019 r. Komisja opublikowała rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/262 8 zmieniające odesłania do kodów TARIC, aby dostosować je do ustaleń Trybunału. Ponieważ środki antydumpingowe wprowadza się zgodnie z definicją produktu, niezależnie od klasyfikacji taryfowej, przedmiotowa zmiana nie wywarła żadnego wpływu na zakres produktu objętego obowiązującymi środkami.
(8) W następstwie przeglądu wygaśnięcia, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1259 9 Komisja postanowiła utrzymać ostateczne cło antydumpingowe przez kolejne pięć lat.
(9) Obecnie obowiązujące cła antydumpingowe wynoszą od 24,6 % do 57,8 % w odniesieniu do przywozu z Chin oraz od 14,9 % do 15,5 % w przypadku przywozu z Tajlandii.
2. PROCEDURA
(10) W następstwie wniosku złożonego przez importera KW Tools b.v. ("wnioskodawca"), w dniu 18 listopada 2022 r. Komisja wszczęła częściowy przegląd okresowy zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia podstawowego, publikując zawiadomienie o wszczęciu postępowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 10 . Przegląd był ograniczony do doprecyzowania zakresu produktu w związku z zarzutami, że niektóre rodzaje produktu (mianowicie (i) trójniki zaciskowe z żeliwa sferoidalnego z gumowym uszczelnieniem do stosowania na rowkowanych ciągnionych rurach stalowych z otworem wylotowym; (ii) rowkowane zaślepki z żeliwa sferoidalnego do stosowania na rurach stalowych rowkowanych z gwintowanym wylotem; (iii) reduktory rowkowane z żeliwa sferoidalnego z gwintowanym końcem do stosowania na rurach stalowych rowkowanych; oraz (iv) trójniki redukcyjne rowkowane z żeliwa sferoi- dalnego z gwintowanym wylotem do stosowania na rurach stalowych rowkowanych) należy wyraźnie wyłączyć z zakresu środków antydumpingowych mających zastosowanie do gwintowanych łączników rur lub przewodów rurowych, odlewanych z żeliwa ciągliwego i żeliwa sferoidalnego, pochodzących z Chin i Tajlandii.
(11) Komisja poinformowała wszystkie strony, które współpracowały w pierwotnym dochodzeniu, oraz władze Chin o wszczęciu postępowania. Zainteresowanym stronom zapewniono możliwość przedstawienia uwag na temat sto- sowności przeglądu zakresu środków.
(12) Komisja oceniła wszystkie informacje uznane za niezbędne do oceny konieczności wyjaśnienia/zmiany zakresu obowiązujących środków antydumpingowych.
(13) Wszystkie zainteresowane strony zostały poinformowane o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których dokonano niniejszych ustaleń. Zgodnie z art. 20 ust. 5 rozporządzenia podstawowego stronom wyznaczono termin, w którym miały możliwość przedstawienia uwag po ujawnieniu ustaleń. Uwagi przedstawione przez strony omówiono w pkt 4.4 poniżej.
3. PRODUKT OBJĘTY PRZEGLĄDEM
(14) Produktem objętym przeglądem jest produkt objęty postępowaniem zdefiniowany w rozporządzeniu pierwotnym, a mianowicie gwintowane łączniki rur lub przewodów rurowych, odlewane z żeliwa ciągliwego i żeliwa sferoidal- nego, z wyłączeniem elementów podstawowych łączników zaciskowych wykorzystujących gwinty metryczne ISO DIN 13 oraz okrągłych skrzynek przyłączowych z żeliwa ciągliwego bez pokrywy, obecnie objęte kodami CN ex 7307 19 10 (kody TARIC 7307 19 10 10 i 7307 19 10 20), pochodzące z Chin i Tajlandii.
4. DOCHODZENIE PRZEGLĄDOWE
4.1. Wstęp i metodyka
(15) Według wnioskodawcy produkty wymienione w motywie 10 mają inne właściwości techniczne i fizyczne oraz zastosowania końcowe niż produkt objęty przeglądem. Produkty te są przeznaczone do stosowania na rurach nie- gwintowanych, podczas gdy produktem objętym przeglądem są złączki gwintowane, które są mocowane na gwintowanych rurach za pomocą mechanizmu śrubowego. W związku z tym wnioskodawca twierdził, że produkty te powinny zostać wyłączone z zakresu stosowania środków antydumpingowych.
(16) W trakcie dochodzenia ustalono, że przemysł unijny nie jest producentem produktów, o których mowa w motywie 10. Ustalenie to dodatkowo potwierdziły informacje przedstawione przez zainteresowane strony współpracujące w niniejszym dochodzeniu oraz informacje zawarte w katalogach producentów unijnych.
(17) Komisja zbadała w szczególności, czy produkty, o których mowa w motywie 10, różniły się od innych rodzajów łączników rur z żeliwa ciągliwego objętych obecnie środkami, w oparciu o ich właściwości fizyczne i techniczne oraz typowe zastosowania końcowe i zamienność.
4.2. Podstawowe właściwości fizyczne i techniczne
(18) Produktem objętym przeglądem są gwintowane łączniki rur lub przewodów rurowych, odlewane z żeliwa ciągli- wego i żeliwa sferoidalnego.
(19) Gwintowane trójniki zaciskowe (produkt (i) opisany w motywie 10) nakłada się na rury, w których otwór został wykrojony w celu podłączenia ich do zraszaczy lub odgałęzień. Rowkowane zaślepki (produkt (ii) opisany w motywie 10) muszą być mocowane za pomocą złączek rowkowanych, których gwinty umieszczone na wylocie nie są wykorzystywane do montażu. Reduktory z gwintowanym końcem (produkt (iii) opisany w motywie 10) wymagają zamocowania dodatkowych złączek, których gwinty umieszczone na wylocie nie są wykorzystywane do montażu. Trójniki redukcyjne rowkowane (produkt (iv) opisany w motywie 10) wymagają zamocowania dodatkowych złączek, których gwinty umieszczone na wylocie nie są wykorzystywane do montażu.
(20) W przeciwieństwie do produktu objętego przeglądem, który jest mocowany na gwintowanym końcu przewodów rurowych, produkty wymienione w motywie 10 to łączniki z żeliwa sferoidalnego, które mogą być stosowane wyłącznie w połączeniu ze złączkami rowkowanymi lub mocowane zaciskowo na rurach lub przewodach rurowych. W związku z tym produkty wymienione w motywie 10 mają inne podstawowe właściwości fizyczne i techniczne oraz zastosowania końcowe niż produkt objęty przeglądem.
4.3. Zastosowanie końcowe i zamienność
(21) Jak określono w motywie 19, produkty wymienione w motywie 10 nie mogą być stosowane w systemach rur gwintowanych.
(22) Ponadto Komisja stwierdziła, że produkt objęty przeglądem i produkty wymienione w motywie 10 nie są zamienne. Produkt objęty przeglądem może być stosowany wyłącznie w systemach rur gwintowanych, natomiast produkty wymienione w motywie 10 mogą być stosowane wyłącznie w systemach rur niegwintowanych, takich jak rury stalowe rowkowane lub rury z PVC/PE. W związku z tym produktów wymienionych w motywie 10 i produktu objętego przeglądem nie można stosować zamiennie.
4.4. Uwagi zainteresowanych stron
(23) W zawiadomieniu o wszczęciu postępowania wezwano strony do przedstawienia uwag na temat stosowności przeglądu zakresu środków, a w szczególności na temat wyjaśnienia, że produkty wymienione w motywie 10 powinny zostać wyłączone, jak wskazał wnioskodawca we wniosku o dokonanie przeglądu. Otrzymano uwagi na piśmie od trzech przedsiębiorstw, a mianowicie od unijnego producenta produktu objętego przeglądem; unijnego importera produktów wymienionych w motywie 10 oraz od trzeciego przedsiębiorstwa, które jest zarówno producentem unijnym produktu objętego przeglądem, jak i importerem produktów wymienionych w motywie 10. Komisja odbyła spotkania online z każdą ze stron w celu wyjaśnienia ich uwag i stanowisk.
(24) Producent unijny produktu objętego przeglądem sprzeciwił się wyłączeniu produktu, twierdząc, że produkt objęty przeglądem można zastąpić produktami wymienionymi w motywie 10, w szczególności w systemach przeciwpożarowych, w których niektóre systemy rur są gwintowane, a niektóre - niegwintowane lub rowkowane. Jednakże jak określono w motywie 21, Komisja stwierdziła, że produkty wymienione w motywie 10 mogą być stosowane wyłącznie w systemach rur niegwintowanych i w związku z tym nie są kompatybilne z produktem objętym przeglądem, który może być stosowany wyłącznie w systemach rur gwintowanych. W związku z tym argument ten został odrzucony.
(25) Dwaj importerzy produktów wymienionych w motywie 10 poparli wniosek wnioskodawcy i zwrócili się o dalsze wyjaśnienie opisu tych produktów. Wskazali oni, że przywozili trójniki zaciskowe z żeliwa sferoidalnego stosowane do podłączania lub dokręcania rowkowanych rur lub rur wodociągowych oraz obejmy siodłowe z żeliwa sferoidal- nego do rur PVC/PE. Produkty te odpowiadają opisowi trójników zaciskowych zawartemu w motywie 19, ponieważ są mocowane gumowym uszczelnieniem na rurach lub przewodach rurowych, aby umożliwić połączenie z otworem wylotowym. Wnioskodawca potwierdził na piśmie, że produkty te są takie same jak produkty określone we wniosku o dokonanie przeglądu, i wyjaśnił, że trójniki zaciskowe mogą być stosowane na innych rurach niż rowkowane ciągnione rury stalowe, przez co końcowe zastosowanie nie jest niezbędne do określenia właściwości produktu. W związku z tym Komisja postanowiła usunąć podane przez wnioskodawcę szczególne zastosowanie z definicji tego rodzaju produktu wymienionego w motywie 10.
(26) Po ujawnieniu ustaleń jeden importer zwrócił się o wyjaśnienie, czy "trójniki zaciskowe z żeliwa" wymienione w motywie 10 są równoważne "obejmom siodłowym z żeliwa sferoidalnego", o których mowa w motywie 25. Komisja potwierdziła, że produkty te są równoważne.
(27) Jeden importer zwrócił się również o wyłączenie obejm zaślepiających, które są złączami wykonanymi z żeliwa sfe- roidalnego bez gwintowanych wylotów stosowanymi do uszczelniania otworu w rurach lub przewodach rurowych. Ponieważ jednak górna część obejmy jest połączona z dolną częścią za pomocą gwintowanych śrub, element gwintowany służy wyłącznie potrzebom tego połączenia śrubowego. Ponieważ obejmy zaślepiające nie mają gwintowanego wylotu, Komisja uznała, że produkt ten nie jest łącznikiem i w związku z tym nie wchodzi w zakres definicji produktu objętego przeglądem. W związku z tym środki antydumpingowe nałożone na przywóz produktu objętego przeglądem nie mają zastosowania do obejm zaślepiających wykonanych z żeliwa sferoidalnego.
(28) Po ujawnieniu ustaleń jeden importer zwrócił się o wyjaśnienie, czy "obejmy zaciskowe z żeliwa sferoidalnego" są równoważne "obejmom zaślepiającym", o których mowa w motywie 27. Komisja potwierdziła, że wyłączone są jedynie obejmy zaciskowe z żeliwa sferoidalnego, które wyposażone są wyłącznie w gwinty umożliwiające połączenie górnej części produktu z jego dolną częścią, tj. które nie są gwintowane wewnątrz i nie są przeznaczone do stosowania w systemach rur gwintowanych.
4.5. Wnioski dotyczące zakresu produktu
(29) W toku dochodzenia przeglądowego ustalono, że ze względu na odmienne właściwości techniczne i fizyczne, różnice w zastosowaniu końcowym oraz brak zamienności produkty wymienione w motywie 10 nie wchodzą w zakres obowiązujących środków antydumpingowych. Komisja wyjaśniła ponadto, że obejmy zaślepiające z żeliwa sferoidal- nego nie są łącznikami i w związku z tym nie wchodzą w zakres definicji produktu objętego przeglądem.
(30) Należy zatem doprecyzować, że produkty te nie wchodzą w zakres produktu objętego środkami antydumpingowymi.
(31) Zważywszy na powyższe, zachodzi konieczność wprowadzenia zmian w rozporządzeniu pierwotnym w celu doprecyzowania definicji produktu.
(32) Zainteresowane strony zostały poinformowane o wnioskach z dochodzenia przeglądowego.
4.6. Stosowanie z mocą wsteczną
(33) W trakcie dochodzenia wnioskodawca i jeden z importerów postulowali, by wyłączenie produktu obowiązywało z mocą wsteczną w stosunku do pierwotnego nałożenia cła antydumpingowego.
(34) Produkty wymienione w motywie 10 nie były objęte pierwotnym dochodzeniem w 2012 r. ani kolejnymi dochodzeniami, ponieważ dochodzenia te obejmowały łączniki z żeliwa ciągliwego i żeliwa sferoidalnego, które są stosowane do łączenia rur lub przewodów rurowych gwintowanych.
(35) Ponieważ obecne dochodzenie przeglądowe ograniczało się do wyjaśnienia zakresu produktu, a produkty wymienione w motywie 10 nie były objęte pierwotnym dochodzeniem i wynikającymi z niego środkami antydumpingowymi, uznaje się za właściwe, aby ustalenia niniejszego przeglądu miały zastosowanie od daty wejścia w życie rozporządzenia pierwotnego. Komisja nie stwierdziła żadnych nadrzędnych względów, które stałyby na przeszkodzie wprowadzenia takich przepisów z mocą wsteczną.
(36) W związku z tym należy zwrócić lub umorzyć zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa celnego ostateczne cło antydumpingowe, które zostało uiszczone lub zaksięgowane zgodnie z art. 1 ust. 1 rozporządzenia pierwotnego, a także tymczasowe cła antydumpingowe ostatecznie pobrane na mocy art. 2 tego samego rozporządzenia, w odniesieniu do towarów nieobjętych art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1259 zmienionego niniejszym rozporządzeniem.
(37) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego niniejszy przegląd nie ma wpływu na termin, w którym wygasa rozporządzenie (UE) 2019/1259.
(38) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: