(Dz.U.UE L z dnia 1 września 2023 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) 2 , w szczególności w art. 21,
uwzględniając wniosek Rady ds. Nadzoru,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) w sprawie zharmonizowanych definicji i formularzy dla celów planów finansowania instytucji kredytowych w związku z zaleceniem Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 20 grudnia 2012 r. (ERRS/2012/2) (EBA/GL/2019/05) 3 (zwane dalej "wytycznymi EUNB z 2019 r.") harmonizują formularze i definicje w celu ułatwienia instytucjom kredytowym przekazywania danych o planach finansowania.
(2) Wytyczne EUNB z 2019 r. skierowane są do właściwych organów zdefiniowanych w art. 4 pkt 2) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 oraz do instytucji finansowych, które przekazują informacje o planach finansowania swoim właściwym organom zgodnie z krajowymi przepisami wdrażającymi zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2012/2 5 .
(3) W wyłącznym celu wykonywania zadań powierzonych mu na mocy art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC uznaje się w stosownych przypadkach za właściwy lub wyznaczony organ w uczestniczących państwach członkowskich zgodnie z prawem Unii. W związku z tym EBC jest jednym z adresatów wytycznych EUNB z 2019 r.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i art. 21 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) zarówno EBC, jak i właściwe organy krajowe podlegają obowiązkowi wymiany informacji. Bez uszczerbku dla uprawnienia EBC do bezpośredniego otrzymywania informacji sprawozdawczych od nadzorowanych podmiotów oraz do posiadania bezpośredniego i stałego dostępu do takich informacji właściwe organy krajowe mają w szczególności obowiązek przekazywać EBC wszystkie informacje niezbędne do celów wykonywania zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
(5) W celu zapewnienia zgodności z wytycznymi EUNB z 2019 r. EBC powinien zagwarantować, aby nadzorowane podmioty przekazywały informacje o swoich planach finansowania zgodnie ze zharmonizowanymi formularzami i definicjami, o których mowa we wzorze planu finansowania załączonym do wytycznych EUNB z 2019 r. W tym celu decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/1198 (EBC/2017/21) 6 ustanowiono zharmonizowane procedury przedkładania tych planów finansowania EBC, a także szczegółowo określono terminy przekazywania informacji i kontroli jakości przeprowadzanych przez właściwe organy krajowe przed przekazaniem informacji EBC.
(6) Na potrzeby wykonywania zadań EBC w zakresie sprawozdawczości nadzorczej w decyzji Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/29 7 określono sposób przekazywania EBC przez właściwe organy krajowe niektórych informacji, które otrzymują od nadzorowanych podmiotów, oraz terminy ich przekazywania.
(7) Decyzja EBC/2014/29 zostaje uchylona i zastąpiona decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/1681 (EBC/2023/18) 8 . Konieczne jest zatem dostosowanie przekazywania EBC przez właściwe organy krajowe planów finansowania instytucji kredytowych do postanowień decyzji (UE) 2023/1681 (EBC/2023/18).
(8) Decyzja (UE) 2017/1198 (EBC/2017/21) była zmieniana w istotnym zakresie 9 . Zważywszy na konieczne dalsze nowelizacje tej decyzji, dla zachowania przejrzystości pożądane jest sporządzenie jej przekształconej wersji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 17 sierpnia 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.216.98 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2023/1680 w sprawie przekazywania przez właściwe organy krajowe Europejskiemu Bankowi Centralnemu planów finansowania nadzorowanych podmiotów (EBC/2023/19) (wersja przekształcona) |
Data aktu: | 17/08/2023 |
Data ogłoszenia: | 01/09/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/09/2023 |