Rozporządzenie delegowane 2023/1668 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających pomiar ryzyk lub elementów ryzyka, które nie są pokryte lub są niewystarczająco pokryte wymogami w zakresie funduszy własnych przewidzianymi w części trzeciej i czwartej rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033, oraz orientacyjne wskaźniki ilościowe dla kwot dodatkowych funduszy własnych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1668
z dnia 25 maja 2023 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających pomiar ryzyk lub elementów ryzyka, które nie są pokryte lub są niewystarczająco pokryte wymogami w zakresie funduszy własnych przewidzianymi w części trzeciej i czwartej rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033, oraz orientacyjne wskaźniki ilościowe dla kwot dodatkowych funduszy własnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającą dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 1 , w szczególności jej art. 40 ust. 6 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić zharmonizowane stosowanie dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych w całej Unii, konieczne jest opracowanie jednolitego podejścia do pomiaru ryzyk i elementów ryzyk, które przyczyniłoby się do określenia poziomu kapitału adekwatnego z punktu widzenia przeciwdziałania wszystkim istotnym rodzajom ryzyka, na które mogą być narażone firmy inwestycyjne. W związku z tym właściwe organy powinny zapewnić, aby firmy inwestycyjne posiadały odpowiednie dodatkowe fundusze własne na pokrycie wszystkich kategorii ryzyka (ryzyko dla klientów, ryzyko dla firmy i ryzyko dla rynku) oraz wszelkich innych istotnych rodzajów ryzyka.

(2) Aby właściwe organy mogły odpowiednio monitorować profil ryzyka firm inwestycyjnych oraz określić i ocenić istotne rodzaje ryzyka, a także dokonać ich kwantyfikacji, należy opracować szczegółową i kompleksową metodykę proporcjonalną do charakteru, zakresu i złożoności działalności firm inwestycyjnych w oparciu o wszystkie dostępne źródła informacji, w tym informacje zgromadzone na potrzeby art. 36 dyrektywy (UE) 2019/2034.

(3) Poziom dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych uznaje się za odpowiedni, jeżeli zmniejsza prawdopodobieństwo upadłości firmy inwestycyjnej i ogranicza ryzyko nieuporządkowanej likwidacji, która stanowiłaby zagrożenie dla klientów firmy inwestycyjnej i szerszego rynku, w tym dla innych instytucji finansowych, elementów infrastruktury rynkowej lub rynku jako całości. Ze względu na ten podwójny cel dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych oraz zgodnie ze strukturą wymogów w zakresie funduszy własnych określoną w częściach trzeciej i czwartej rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 2  właściwe organy powinny oddzielnie przeanalizować ryzyka związane z bieżącą działalnością firm inwestycyjnych oraz ryzyko nieuporządkowanej likwidacji działalności firmy inwestycyjnej.

(4) W celu zapewnienia odpowiedniego pokrycia wszystkich ryzyk lub elementów ryzyka, na które jest narażona firma inwestycyjna lub na które naraża inne podmioty, firma inwestycyjna powinna posiadać wystarczające fundusze własne, uwzględniając model biznesowy oraz skalę i złożoność działalności prowadzonej przez tę firmę inwestycyjną, aby ponieść dodatkowe koszty operacyjne związane z procesem uporządkowanej likwidacji. W celu zapewnienia, aby takie fundusze własne były odpowiednie w określonych okolicznościach gospodarczych, w ramach procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej dokonanych zgodnie z art. 36 dyrektywy (UE) 2019/2034 właściwe organy powinny przeanalizować różne prawdopodobne scenariusze ekonomiczne. W trakcie procesu likwidacji nie mogą być zagrożone w szczególności ciągłość działania, ochrona inwestorów i integralność rynku. W tym celu firma inwestycyjna powinna być zdolna, również w toku tego procesu, do absorpcji kosztów i strat, których nie kompensują wystarczające zyski. Ponieważ długość procesu likwidacji może różnić się znacząco w zależności od okoliczności, właściwe organy powinny wziąć ten fakt pod uwagę przy określaniu dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych. Ponadto, biorąc pod uwagę potencjalnie różne formy prawne, jakie mogą mieć firmy inwestycyjne, właściwe organy powinny uwzględnić obowiązujące krajowe przepisy dotyczące niewypłacalności, prawa spółek i prawa handlowego, które mogą mieć wpływ na długość procesów likwidacji, a także na związane z nimi koszty i ryzyko.

(5) Aby zapewnić proporcjonalność określenia dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych, ryzyka i elementy ryzyka, które nie są pokryte lub są niewystarczająco pokryte wymogiem opartym na współczynniku K określonym w art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/2033, należy mierzyć wyłącznie w odniesieniu do tych firm inwestycyjnych, które są objęte wymogiem opartym na współczynniku K określonym w tym artykule, a nie w odniesieniu do małych i niepowiązanych wzajemnie firm spełniających warunki określone w art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia. W przypadku firm inwestycyjnych występują inne rodzaje ryzyka, które nie są w ogóle pokryte wymogami w zakresie funduszy własnych określonymi w częściach trzeciej i czwartej rozporządzenia (UE) 2019/2033, w tym ryzyka wyraźnie wyłączone z tych wymogów. W związku z tym należy sprecyzować, że właściwe organy oceniają i mierzą te ryzyka na podstawie wielkości i modelu biznesowego danej firmy inwestycyjnej, a także na podstawie zakresu, charakteru i złożoności jej działalności.

(6) Aby zapewnić prawidłowy pomiar i pokrycie wszystkich ryzyk, o których mowa w częściach trzeciej i czwartej rozporządzenia (UE) 2019/2033, ale które nie są pokryte w pełni lub odpowiednio tymi wymogami, takie ryzyka należy mierzyć oddzielnie dla każdej kategorii ryzyka (ryzyko dla klientów, ryzyko dla firmy i ryzyko dla rynku). Z tego samego względu ryzyka, które nie są objęte zakresem części trzeciej i czwartej tego rozporządzenia, w tym ryzyka wyraźnie wyłączone z tych wymogów, należy mierzyć w rozbiciu na poszczególne ryzyka. Jeżeli jednak pomiar według kategorii ryzyka lub w rozbiciu na poszczególne ryzyka jest nadmierne uciążliwy lub nie jest wykonalny w odniesieniu do firm inwestycyjnych objętych wymogiem dotyczącym kapitału założycielskiego niższym niż wymóg określony w art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034, w takich przypadkach pomiar ryzyk należy przeprowadzić na poziomie zagregowanym z uwzględnieniem zasady proporcjonalności.

(7) Aby zachować równowagę między względami ostrożnościowymi a proporcjonalnym zastosowaniem, pomiar ryzyk na poziomie zagregowanym nie powinien mieć zastosowania do firm inwestycyjnych objętych wymogiem dotyczącym kapitału założycielskiego określonym w art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034. Firmy inwestycyjne objęte wyższymi wymogami dotyczącymi kapitału założycielskiego należy oceniać pod kątem ryzyk, dokonując pomiaru według kategorii ryzyka oraz w podziale na poszczególne ryzyka.

(8) Aby zapewnić spójność pomiaru istotnych rodzajów ryzyka, na które firmy inwestycyjne mogą narazić inne podmioty lub z którymi same mogą się borykać, właściwe organy powinny opierać się na zharmonizowanym zestawie minimalnych orientacyjnych wskaźników jakościowych. Ze względu na fakt, że ryzyka zmieniają się przez cały cykl koniunkturalny firmy, właściwe organy powinny przeprowadzić nie tylko ocenę statyczną, ale również analizę tendencji historycznych takich wskaźników. W celu odpowiedniego uwzględnienia wszystkich istotnych rodzajów ryzyka należy zastosować różne wskaźniki w odniesieniu do firm inwestycyjnych o różnych modelach biznesowych i różnej działalności. Aby odpowiednio pokryć wszystkie istotne rodzaje ryzyka dotyczące przedsiębiorstwa inwestycyjnego, biorąc pod uwagę konkretny model biznesowy lub rodzaj działalności, formę prawną oraz dostępność wiarygodnych danych, właściwe organy powinny, w określonych warunkach, w szczególności dotyczących specyfiki modelu biznesowego firmy lub jakości danych, dostosować wskaźniki i stosować te dostosowane wskaźniki lub - jeśli nie jest to możliwe - stosować alternatywne wskaźniki, które są proporcjonalne do wielkości, złożoności, modelu biznesowego i modelu operacyjnego firmy inwestycyjnej i które zapewnią odpowiednią ocenę ryzyka.

(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(10) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ryzyko nieuporządkowanej likwidacji

1. 
W ramach procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej dokonanych zgodnie z art. 36 dyrektywy (UE) 2019/2034 właściwe organy, mając na uwadze formę prawną, model biznesowy, strategię biznesową i strategię ryzyka oraz skalę i złożoność działalności firmy inwestycyjnej, mierzą ryzyko nieuporządkowanej likwidacji działalności firmy inwestycyjnej w drodze określenia kwoty kapitału, który w ramach prawdopodobnych scenariuszy można by uznać za adekwatny do przeprowadzenia likwidacji tej firmy w sposób uporządkowany.
2. 
Pomiar, o którym mowa w ust. 1, jest proporcjonalny do złożoności, profilu ryzyka i zakresu działalności firmy inwestycyjnej i do potencjalnego wpływu jej likwidacji na klientów oraz rynki i obejmuje następujące elementy:
a)
oszacowanie realistycznych ram czasowych likwidacji firmy inwestycyjnej;
b)
ocenę zadań operacyjnych i prawnych firmy inwestycyjnej w trakcie procesu likwidacji na przestrzeni realistycznych ram czasowych;
c)
identyfikację i ocenę stałych i zmiennych kosztów materiałowych;
d)
identyfikację i ocenę istotnych rodzajów ryzyka lub elementów ryzyka, które mogłyby się zmaterializować w trakcie procesu likwidacji;
e)
wszelkich innych aspektów istotnych z punktu widzenia procesu likwidacji.
3. 
Tam, gdzie ma zastosowanie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 4 , właściwe organy uwzględniają dostępne informacje na temat działań naprawczych i ustaleń dotyczących zarządzania w planie naprawczym firmy inwestycyjnej lub grupowym planie naprawczym do celów ust. 2 lit. b) i c), jeżeli uznają ten informacje za wystarczająco wiarygodne i rzetelne.
4. 
W przypadku firm inwestycyjnych objętych wymogiem dotyczącym kapitału założycielskiego określonym w art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034 właściwe organy uwzględniają w swoim pomiarze następujące elementy:
a)
koszty zamknięcia, w tym koszty postępowania sądowego, do celów ust. 2 lit. c) niniejszego artykułu;
b)
uszczuplenie przychodów oraz utratę możliwej do uzyskania wartości netto aktywów, których oczekuje się w związku z procesem likwidacji do celów ust. 2 lit. d) niniejszego artykułu.
5. 
Właściwe organy określają i kwantyfikują istotne koszty, rodzaje ryzyka lub elementy ryzyka i ustalają kapitał uznawany za adekwatny do ich absorpcji zgodnie z ust. 1 i 2 niniejszego artykułu.

Właściwe organy stosują odpowiednie orientacyjne wskaźniki jakościowe, o których mowa w art. 6 ust. 1, i łączą je z analizą statyczną i analizą tendencji historycznych, w stosownych przypadkach przedstawiając swoją ocenę ekspercką.

6. 
Kapitał uznawany za adekwatny do pokrycia ryzyka nieuporządkowanej likwidacji działalności firmy inwestycyjnej zmierzonego zgodnie z niniejszym artykułem jest co najmniej równy wymogowi dotyczącemu stałych kosztów pośrednich tej firmy inwestycyjnej obliczonemu zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/2033.
Artykuł  2

Istotne rodzaje ryzyka lub elementy ryzyka, które nie są objęte lub nie są w pełni objęte wymogiem opartym na współczynniku K określonym w części trzeciej tytuł II rozporządzenia (UE) 2019/2033

1. 
W przypadku gdy firma inwestycyjna nie spełnia warunków do zakwalifikowania się jako mała i niepowiązana wzajemnie firma inwestycyjna określonych w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033 właściwe organy, mając na uwadze model biznesowy, formę prawną, strategię biznesową i strategię dotyczącą ryzyka oraz skalę i złożoność działalności firmy inwestycyjnej, w ramach przeglądów dokonanych zgodnie z art. 36 i 37 dyrektywy (UE) 2019/2034, mierzą wszelkie istotne rodzaje ryzyka lub istotny element ryzyka wynikające z bieżącej działalności firmy inwestycyjnej, na które firma ta naraża siebie, swoich klientów lub rynek, a które nie są pokryte lub nie są w pełni pokryte wymogiem opartym na współczynniku K określonym w części trzeciej tytuł II rozporządzenia (UE) 2019/2033.

Właściwe organy określają kapitał, który zostałby uznany za adekwatny do pokrycia istotnych rodzajów ryzyka związanych z wymogiem opartym na współczynniku K.

2. 
Pomiaru, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się oddzielnie dla każdej kategorii ryzyka określonej jako "ryzyko dla klienta" (RtC), "ryzyko dla rynku" (RtM) i "ryzyko dla firmy" (RtF) w art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/2033.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego w przypadku firm inwestycyjnych objętych wymogiem dotyczącym kapitału założycielskiego niższym niż wymóg określony w art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034, jeżeli właściwe organy uznają bardziej szczegółową kwantyfikację za niewykonalną lub nadmiernie uciążliwą, pomiaru dokonuje się na poziomie zagregowanym.

3. 
W ramach pomiaru, o którym mowa w ust. 2, określa się i kwantyfikuje istotne rodzaje ryzyka lub elementy ryzyka dla każdej kategorii ryzyka, w tym ryzyka wynikające z alternatywnej metody modeli wewnętrznych, o której mowa w art. 22 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/2033, w oparciu o orientacyjne wskaźniki jakościowe określone w art. 6 ust. 2, 3 i 4 niniejszego rozporządzenia oraz ocenę ekspercką, którą mają przedstawić właściwe organy.
4. 
Właściwe organy zapewniają, aby kapitał uznawany za adekwatny do pokrycia istotnych rodzajów ryzyka związanego z wymogiem opartym na współczynniku K nie był niższy niż łączny wymóg oparty na współczynniku K.
Artykuł  3

Istotne rodzaje ryzyka lub elementy ryzyka, które nie są pokryte wymogami w zakresie funduszy własnych określonymi w częściach trzeciej i czwartej rozporządzenia (UE) 2019/2033

1. 
W przypadku gdy firma inwestycyjna nie spełnia warunków do zakwalifikowania się jako mała i niepowiązana wzajemnie firma inwestycyjna określonych w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033 właściwe organy, mając na uwadze model biznesowy, formę prawną, strategię biznesową i strategię dotyczącą ryzyka oraz skalę i złożoność działalności firmy inwestycyjnej, w ramach procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej dokonanych zgodnie z art. 36 dyrektywy (UE) 2019/2034, mierzą wszelkie istotne rodzaje ryzyka lub istotny element ryzyka wynikające z bieżącej działalności firmy inwestycyjnej, inne niż te wymienione w art. 2 niniejszego rozporządzenia, a które nie są pokryte wymogami w zakresie funduszy własnych tej firmy określonymi w częściach trzeciej i czwartej rozporządzenia (UE) 2019/2033, określają - w podziale na poszczególne ryzyka - dodatkowy kapitał uznawany za adekwatny do pokrycia istotnych rodzajów ryzyka lub elementów ryzyka.
2. 
Pomiar, o którym mowa w ust. 1, obejmuje określenie, ocenę oraz, w stosownych przypadkach, kwantyfikację następujących obszarów ryzyka:
a)
rodzaje ryzyka, na które narażone jest bezpieczeństwo sieci i systemów informacyjnych firmy inwestycyjnej w celu zapewnienia poufności, integralności i dostępności ich procesów, danych i aktywów;
b)
ryzyko stopy procentowej i ryzyko kredytowe wynikające z działalności w ramach portfela niehandlowego.

W przypadku firm inwestycyjnych objętych wymogiem dotyczącym kapitału założycielskiego niższym niż wymóg określony w art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034, jeżeli właściwe organy uznają bardziej szczegółową kwantyfikację za niewykonalną lub nadmiernie uciążliwą, pomiaru dokonuje się na poziomie zagregowanym.

3. 
Dokonując pomiaru, o którym mowa w ust. 1 i 2, właściwe organy stosują odpowiednie orientacyjne wskaźniki jakościowe wymienione w art. 6 ust. 5 i łączą je z analizą statyczną i analizą tendencji historycznych, w stosownych przypadkach przedstawiając swoją ocenę ekspercką.
Artykuł  4

Całkowite istotne ryzyko, które nie jest pokryte lub nie jest w pełni pokryte wymogami w zakresie funduszy własnych określonymi w częściach trzeciej i czwartej rozporządzenia (UE) 2019/2033

1. 
Właściwe organy obliczają łączną kwotę dodatkowego kapitału uznawanego za adekwatny do pokrycia istotnych rodzajów ryzyka lub istotnych elementów ryzyka, które stwarza bieżąca działalność firmy inwestycyjnej, jako sumę kapitału uznawanego za adekwatny obliczoną zgodnie z art. 2 i 3.
2. 
Właściwe organy mierzą całkowite istotne ryzyko, które nie jest pokryte lub nie jest w pełni pokryte wymogami w zakresie funduszy własnych określonymi w częściach trzeciej i czwartej rozporządzenia (UE) 2019/2033, określając poziom wymaganych dodatkowych funduszy własnych jako różnicę między wyższymi kwotami obliczonymi zgodnie z art. 1 lub z ust. 1 niniejszego artykułu oraz wymogami w zakresie funduszy własnych określonymi w części trzeciej lub czwartej rozporządzenia (UE) 2019/2033.
Artykuł  5

Ogólne wskaźniki jakościowe na potrzeby określenia dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych

1. 
Określając kwotę dodatkowych wymogów w zakresie funduszy własnych do celów art. 1, 2 i 3, właściwe organy biorą pod uwagę następujące elementy:
a)
wyniki procesu wewnętrznej oceny adekwatności kapitałowej oraz procesu wewnętrznej oceny ryzyka przeprowadzonego przez firmę inwestycyjną określoną w art. 24 dyrektywy (UE) 2019/2034;
b)
dane przekazane zgodnie z art. 54 i 55 rozporządzenia (UE) 2019/2033;
c)
wyniki przeglądów dokonanych zgodnie z art. 36 i 37 dyrektywy (UE) 2019/2034;
d)
wyniki wszelkich innych działań nadzorczych;
e)
wszelkie inne istotne informacje, w tym ocenę organów nadzoru.
2. 
Właściwe organy zapewniają porównywalność kwantyfikacji dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych nałożonego na wszystkie firmy inwestycyjne podlegające ich kompetencjom nadzorczym.
Artykuł  6

Orientacyjne wskaźniki jakościowe

1. 
Do celów art. 1 ust. 5 akapit drugi orientacyjne wskaźniki jakościowe są następujące:
a)
liczba agentów w porównaniu z łączną liczbą pracowników;
b)
średni czas trwania likwidacji w danej jurysdykcji z uwzględnieniem złożoności działalności firmy inwestycyjnej;
c)
udział umów niepodlegających unieważnieniu oraz czas pozostały do ich wygaśnięcia;
d)
określenie rynków, na których firma inwestycyjna jest głównym dostawcą usług;
e)
wartość i płynność środków trwałych, które firma inwestycyjna miałaby do dyspozycji w trakcie likwidacji;
f)
średnia kwota odpraw należnych w przypadku likwidacji z uwzględnieniem przepisów pracy oraz umów z pracownikami.
2. 
Do celów art. 2, w odniesieniu do pomiaru RtC, orientacyjne wskaźniki jakościowe są następujące:
a)
kwota przechowywanych środków pieniężnych klientów w ciągu ostatnich 5 lat;
b)
kwota zarządzanych aktywów w ciągu ostatnich 5 lat;
c)
kwota aktywów zabezpieczonych i objętych administrowaniem na rzecz klientów w ciągu ostatnich 5 lat;
d)
kwota strat lub szkód poniesionych przez firmę inwestycyjną wskutek naruszenia jej zobowiązań prawnych lub umownych w ciągu co najmniej ostatnich 5 lat, w tym strat będących skutkiem:
(i)
nieodpowiednich porad udzielonych inwestorom i związanych z nimi rekompensat dla inwestorów;
(ii)
braku ustanowienia, wdrożenia i utrzymania odpowiednich procedur zapobiegania naruszeniom;
(iii)
błędów w handlu lub wycenie;
(iv)
zakłócenia działalności gospodarczej, awarii systemów, nieprawidłowego rozliczania transakcji lub zarządzania procesami;
(v)
działania agentów lub wyznaczonych przedstawicieli firmy inwestycyjnej, za które firma inwestycyjna ponosi odpowiedzialność;
e)
w szczególności w przypadku firm inwestycyjnych przechowujących środki pieniężne klientów każda niezdolność przedsiębiorstwa inwestycyjnego do terminowego zwrotu pieniędzy klienta, gdy jest to wymagane, oraz związane z tym konsekwencje finansowe w ciągu ostatnich 5 lat.
3. 
Do celów art. 2, w odniesieniu do pomiaru RtM, orientacyjne wskaźniki jakościowe są następujące:
a)
zmienność wartości pozycji, w tym wskutek zmieniających się warunków rynkowych;
b)
udział złożonych i niepłynnych produktów w portfelu handlowym firmy inwestycyjnej pod względem wolumenu i dochodów netto;
c)
w szczególności w przypadku firm inwestycyjnych stosujących modele wewnętrzne, dostępność regularnej weryfikacji historycznej modeli wykorzystywanych w celach regulacyjnych.
4. 
Do celów art. 2, w odniesieniu do pomiaru RtF, orientacyjne wskaźniki jakościowe są następujące:
a)
dzienne przepływy transakcyjne oraz średnie dzienne przepływy transakcyjne w ciągu ostatnich 5 lat;
b)
wszelkie znaczące zdarzenia operacyjne powiązane z dziennymi przepływami transakcyjnymi i związane z tym straty finansowe w ciągu ostatnich 5 lat, w tym błędy przetwarzania;
c)
zmienność dochodów i przychodów firmy inwestycyjnej w ostatnich 5 latach;
d)
wszelkie straty poniesione wskutek zmian pozycji w instrumentach finansowych, walutach obcych i towarach w ciągu ostatnich 5 lat;
e)
współczynnik niewykonania zobowiązania klientów lub kontrahentów oraz związane z tym straty w ciągu ostatnich 5 lat;
f)
wszelkie straty będące skutkiem istotnych zmian wartości księgowej aktywów, w tym wynikające ze zmian warunków rynkowych i zmian zdolności kredytowej kontrahentów;
g)
kwoty i zmienność płatności lub wkładów w ramach programu emerytalnego o zdefiniowanych świadczeniach w ciągu ostatnich 5 lat;
h)
wszelkie koncentracje aktywów firmy inwestycyjnej, w tym koncentracja klientów i kontrahentów oraz koncentracja sektorowa i geograficzna;
i)
udział ekspozycji pozabilansowej w porównaniu z sumą aktywów inwestycyjnych oraz związane z tym ryzyko kredytowe.
5. 
Do celów art. 3 orientacyjne wskaźniki jakościowe są następujące:
a)
wszelkie przesłanki świadczące o znacznym ryzyku finansowym, którego nie uwzględniono w wymogach w zakresie funduszy własnych określonych w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/2033, w szczególności:
(i)
średnia łącznych strat wynikłych z ryzyka operacyjnego w stosunku do dochodu brutto w ostatnich 5 latach;
(ii)
wszelkie znaczące zdarzenia operacyjne i związane z tym straty finansowe w ciągu ostatnich 5 lat;
(iii)
udział w dochodzie netto firmy inwestycyjnej pochodzącym z usług lub działalności, których nie wymieniono w sekcji A załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 5 ;
b)
wszelkie przesłanki świadczące o znacznym ryzyku związanym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komuni- kacyjnych (ICT), w szczególności:
(i)
ogólna złożoność architektury ICT, w tym udział usług ICT zleconych w ramach outsourcingu;
(ii)
liczba istotnych zmian w środowisku ICT w ciągu ostatnich 5 lat;
(iii)
wszelkie straty wynikające z zakłócenia spowodowanego incydentami mającymi wpływ na krytyczne usługi ICT w ciągu ostatnich 5 lat;
(iv)
liczba cyberataków i związane z tym straty w ciągu ostatnich 5 lat;
c)
wszelkie przesłanki świadczące o znaczącym ryzyku stopy procentowej wynikającym z działalności w ramach portfela niehandlowego, w szczególności:
(i)
wolumen transakcji opartych na stopach procentowych lub w inny sposób uzależnionych od stóp procentowych, niezaliczanych do portfela handlowego firmy inwestycyjnej;
(ii)
polityka zabezpieczeń firmy inwestycyjnej i potencjalne niezgodności między pozycją a zabezpieczeniem, niezali- czane do portfela handlowego firmy inwestycyjnej.
6. 
Właściwe organy mogą rozszerzyć wykaz orientacyjnych wskaźników jakościowych określonych w ust. 1-5, zapewniając jednocześnie, aby takie dodatkowe wskaźniki były proporcjonalne do wielkości, złożoności, modelu biznesowego i modelu operacyjnego firmy inwestycyjnej.
7. 
Właściwe organy dostosowują wskaźniki określone w ust. 1-5 i wykorzystują takie dostosowane wskaźniki, w przypadku gdy spełniono dowolny z następujących warunków:
a)
wskaźnik nie jest odpowiedni z uwagi na szczególną formę prawną, zmiany strukturalne, model biznesowy i operacyjny firmy inwestycyjnej;

Jeżeli właściwe organy nie mogą dostosować wskaźników, o których mowa w akapicie pierwszym, właściwe organy stosują w razie potrzeby alternatywne wskaźniki, zapewniając jednocześnie, aby takie alternatywne wskaźniki były proporcjonalne do wielkości, złożoności oraz modelu biznesowego i operacyjnego firmy inwestycyjnej.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2023 r.

1 Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 64.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349). b) oszacowanie wskaźnika jest nadmiernie uciążliwe z uwagi na wielkość i złożoność działalności firmy inwestycyjnej; c) oszacowanie wskaźnika jest niewykonalne ze względu na brak wiarygodnych danych, w przypadku gdy takie dane nie są objęte zakresem art. 54 i 55 rozporządzenia (UE) 2019/2033 lub art. 39 ust. 2 lit. j) dyrektywy (UE) 2019/2034; d) oszacowanie wskaźnika jest niewykonalne ze względu na brak wiarygodnych danych historycznych, co powoduje, że okres objęty analizą historyczną jest nieistotny. W takich przypadkach właściwe organy ograniczają okres objęty analizą historyczną do czasu, który upłynął od ostatniego procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej określonego w art. 36 dyrektywy (UE) 2019/2034.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.214.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/1668 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających pomiar ryzyk lub elementów ryzyka, które nie są pokryte lub są niewystarczająco pokryte wymogami w zakresie funduszy własnych przewidzianymi w części trzeciej i czwartej rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033, oraz orientacyjne wskaźniki ilościowe dla kwot dodatkowych funduszy własnych
Data aktu: 25/05/2023
Data ogłoszenia: 31/08/2023
Data wejścia w życie: 20/09/2023