uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 2 określa zharmonizowane zasady ochrony i swobodnego przepływu danych osobowych przetwarzanych do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w tym ochrony przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa publicznego i zapobiegania takim zagrożeniom. Zgodnie z tą dyrektywą państwa członkowskie powinny przetwarzać dane osobowe w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych. W dyrektywie tej nałożono na Komisję także obowiązek dokonania przeglądu innych stosownych aktów prawnych przyjętych przez Unię w celu oceny konieczności dostosowania ich do tej dyrektywy i, w razie potrzeby, przedstawienia niezbędnych propozycji zmian takich aktów dla zapewnienia spójnego podejścia do ochrony danych osobowych wchodzących w zakres zastosowania tej dyrektywy.
(2) Decyzja Rady 2005/671/WSiSW 3 określa szczegółowe przepisy w sprawie wymiany informacji i współpracy dotyczącej przestępstw terrorystycznych. Aby zapewnić spójne podejście do ochrony danych osobowych w Unii, należy zmienić tę decyzję w celu dostosowania jej do dyrektywy (UE) 2016/680. W szczególności decyzja ta powinna określać, w sposób zgodny z dyrektywą (UE) 2016/680, cel przetwarzania danych osobowych oraz wskazywać kategorie danych osobowych, które można wymieniać, zgodnie z wymogami art. 8 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/680, uwzględniając należycie potrzeby operacyjne zainteresowanych organów.
(3) W celu zapewnienia jasności należy zaktualizować zawarte w decyzji 2005/671/WSiSW odniesienia do instrumentów prawnych regulujących działanie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europolu).
(4) Stosowanie decyzji 2005/671/WSiSW, które wiąże się z przetwarzaniem - w tym z wymianą i następczym wykorzystywaniem - informacji dotyczących przestępstw terrorystycznych, obejmuje przetwarzanie danych osobowych. W celu zapewnienia spójności i skutecznej ochrony takich danych osobowych istotne jest, aby przetwarzanie danych osobowych dokonywane na podstawie decyzji 2005/671/WSiSW było zgodne z prawem Unii, w tym z przepisami określonymi w dyrektywie (UE) 2016/680, oraz z wymogami bezpieczeństwa, zabezpieczeniami i gwarancjami ochrony danych określonymi w innych instrumentach prawa Unii zawierających przepisy dotyczące ochrony danych, w tym w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 4 i (UE) 2018/1725 5 , a także w prawie krajowym.
(5) Zgodnie z art. 6a Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, który jest załączony do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Irlandia nie jest związana przepisami ustanowionymi w niniejszej dyrektywie, dotyczącymi przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach wykonywania działań wchodzących w zakres zastosowania części trzeciej tytuł V rozdział 4 lub rozdział 5 TFUE, jeżeli nie jest związana zasadami regulującymi formy współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych lub współpracy policyjnej, w ramach której należy przestrzegać przepisów ustanowionych na podstawie art. 16 TFUE.
(6) Zgodnie z art. 2 i 2a Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, który jest załączony do TUE i TFUE, Dania nie jest związana ustanowionymi w niniejszej dyrektywie przepisami, które dotyczą przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach wykonywania działań wchodzących w zakres zastosowania części trzeciej tytuł V rozdział 4 lub rozdział 5 TFUE, ani nie podlega tym przepisom.
(7) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 25 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2123 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2023/2123 w sprawie zmiany decyzji Rady 2005/671/WSiSW w odniesieniu do jej dostosowania do przepisów unijnych dotyczących ochrony danych osobowych |
| Data aktu: | 04/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 11/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 31/10/2023 |