Dyrektywa 2023/2123 w sprawie zmiany decyzji Rady 2005/671/WSiSW w odniesieniu do jej dostosowania do przepisów unijnych dotyczących ochrony danych osobowych

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/2123
z dnia 4 października 2023 r.
w sprawie zmiany decyzji Rady 2005/671/WSiSW w odniesieniu do jej dostosowania do przepisów unijnych dotyczących ochrony danych osobowych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 2  określa zharmonizowane zasady ochrony i swobodnego przepływu danych osobowych przetwarzanych do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w tym ochrony przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa publicznego i zapobiegania takim zagrożeniom. Zgodnie z tą dyrektywą państwa członkowskie powinny przetwarzać dane osobowe w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych. W dyrektywie tej nałożono na Komisję także obowiązek dokonania przeglądu innych stosownych aktów prawnych przyjętych przez Unię w celu oceny konieczności dostosowania ich do tej dyrektywy i, w razie potrzeby, przedstawienia niezbędnych propozycji zmian takich aktów dla zapewnienia spójnego podejścia do ochrony danych osobowych wchodzących w zakres zastosowania tej dyrektywy.

(2) Decyzja Rady 2005/671/WSiSW 3  określa szczegółowe przepisy w sprawie wymiany informacji i współpracy dotyczącej przestępstw terrorystycznych. Aby zapewnić spójne podejście do ochrony danych osobowych w Unii, należy zmienić tę decyzję w celu dostosowania jej do dyrektywy (UE) 2016/680. W szczególności decyzja ta powinna określać, w sposób zgodny z dyrektywą (UE) 2016/680, cel przetwarzania danych osobowych oraz wskazywać kategorie danych osobowych, które można wymieniać, zgodnie z wymogami art. 8 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/680, uwzględniając należycie potrzeby operacyjne zainteresowanych organów.

(3) W celu zapewnienia jasności należy zaktualizować zawarte w decyzji 2005/671/WSiSW odniesienia do instrumentów prawnych regulujących działanie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europolu).

(4) Stosowanie decyzji 2005/671/WSiSW, które wiąże się z przetwarzaniem - w tym z wymianą i następczym wykorzystywaniem - informacji dotyczących przestępstw terrorystycznych, obejmuje przetwarzanie danych osobowych. W celu zapewnienia spójności i skutecznej ochrony takich danych osobowych istotne jest, aby przetwarzanie danych osobowych dokonywane na podstawie decyzji 2005/671/WSiSW było zgodne z prawem Unii, w tym z przepisami określonymi w dyrektywie (UE) 2016/680, oraz z wymogami bezpieczeństwa, zabezpieczeniami i gwarancjami ochrony danych określonymi w innych instrumentach prawa Unii zawierających przepisy dotyczące ochrony danych, w tym w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 4  i (UE) 2018/1725 5 , a także w prawie krajowym.

(5) Zgodnie z art. 6a Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, który jest załączony do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Irlandia nie jest związana przepisami ustanowionymi w niniejszej dyrektywie, dotyczącymi przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach wykonywania działań wchodzących w zakres zastosowania części trzeciej tytuł V rozdział 4 lub rozdział 5 TFUE, jeżeli nie jest związana zasadami regulującymi formy współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych lub współpracy policyjnej, w ramach której należy przestrzegać przepisów ustanowionych na podstawie art. 16 TFUE.

(6) Zgodnie z art. 2 i 2a Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, który jest załączony do TUE i TFUE, Dania nie jest związana ustanowionymi w niniejszej dyrektywie przepisami, które dotyczą przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach wykonywania działań wchodzących w zakres zastosowania części trzeciej tytuł V rozdział 4 lub rozdział 5 TFUE, ani nie podlega tym przepisom.

(7) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 25 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2005/671/WSiSW wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
uchyla się lit. b);
b)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) »grupa lub podmiot«: grupa terrorystyczna zdefiniowana w art. 2 pkt 3 dyrektywy (UE) 2017/541 oraz grupy i podmioty wymienione w załączniku do wspólnego stanowiska Rady 2001/931/WPZiB * .

2)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
nagłówek otrzymuje brzmienie:

"Dostarczanie informacji dotyczących przestępstw terrorystycznych Europolowi oraz państwom członkowskim";

b)
dodaje się następujący ustęp:

"3a. Każde państwo członkowskie zapewnia, aby dane osobowe były przetwarzane na podstawie ustępu 3 niniejszego artykułu wyłącznie do celów zapobiegania przestępstwom terrorystycznym, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie oraz wykrywania i ścigania przestępstw terrorystycznych i innych przestępstw wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2016/794, dla których właściwym organem jest Europol. Takie przetwarzanie pozostaje bez uszczerbku dla ograniczeń mających zastosowanie do przetwarzania danych na mocy rozporządzenia (UE) 2016/794.";

c)
w ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Kategorie danych osobowych, które mają być przekazywane Europolowi do celów, o których mowa w ust. 3a, pozostają ograniczone do kategorii, o których mowa w sekcji B pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2016/794.";

d)
w ust. 6 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Kategorie danych osobowych, które można wymieniać między państwami członkowskimi do celów, o których mowa w akapicie pierwszym, pozostają ograniczone do kategorii, o których mowa w sekcji B pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2016/794.".

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie do dnia 1 listopada 2025 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonywania takiego odniesienia określany jest przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Strasburgu dnia 4 października 2023 r.
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 18 września 2023 r.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
3 Decyzja Rady 2005/671/WSiSW z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wymiany informacji i współpracy dotyczącej przestępstw terrorystycznych (Dz.U. L 253 z 29.9.2005, s. 22).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
* Wspólne stanowisko Rady 2001/931/WPZiB z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie zastosowania szczególnych środków w celu zwalczania terroryzmu (Dz.U. L 344 z 28.12.2001, s. 93).";

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2123

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2023/2123 w sprawie zmiany decyzji Rady 2005/671/WSiSW w odniesieniu do jej dostosowania do przepisów unijnych dotyczących ochrony danych osobowych
Data aktu: 04/10/2023
Data ogłoszenia: 11/10/2023
Data wejścia w życie: 31/10/2023