Dyrektywa 2023/2123 w sprawie zmiany decyzji Rady 2005/671/WSiSW w odniesieniu do jej dostosowania do przepisów unijnych dotyczących ochrony danych osobowych

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/2123
z dnia 4 października 2023 r.
w sprawie zmiany decyzji Rady 2005/671/WSiSW w odniesieniu do jej dostosowania do przepisów unijnych dotyczących ochrony danych osobowych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 2  określa zharmonizowane zasady ochrony i swobodnego przepływu danych osobowych przetwarzanych do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w tym ochrony przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa publicznego i zapobiegania takim zagrożeniom. Zgodnie z tą dyrektywą państwa członkowskie powinny przetwarzać dane osobowe w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych. W dyrektywie tej nałożono na Komisję także obowiązek dokonania przeglądu innych stosownych aktów prawnych przyjętych przez Unię w celu oceny konieczności dostosowania ich do tej dyrektywy i, w razie potrzeby, przedstawienia niezbędnych propozycji zmian takich aktów dla zapewnienia spójnego podejścia do ochrony danych osobowych wchodzących w zakres zastosowania tej dyrektywy.

(2) Decyzja Rady 2005/671/WSiSW 3  określa szczegółowe przepisy w sprawie wymiany informacji i współpracy dotyczącej przestępstw terrorystycznych. Aby zapewnić spójne podejście do ochrony danych osobowych w Unii, należy zmienić tę decyzję w celu dostosowania jej do dyrektywy (UE) 2016/680. W szczególności decyzja ta powinna określać, w sposób zgodny z dyrektywą (UE) 2016/680, cel przetwarzania danych osobowych oraz wskazywać kategorie danych osobowych, które można wymieniać, zgodnie z wymogami art. 8 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/680, uwzględniając należycie potrzeby operacyjne zainteresowanych organów.

(3) W celu zapewnienia jasności należy zaktualizować zawarte w decyzji 2005/671/WSiSW odniesienia do instrumentów prawnych regulujących działanie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europolu).

(4) Stosowanie decyzji 2005/671/WSiSW, które wiąże się z przetwarzaniem - w tym z wymianą i następczym wykorzystywaniem - informacji dotyczących przestępstw terrorystycznych, obejmuje przetwarzanie danych osobowych. W celu zapewnienia spójności i skutecznej ochrony takich danych osobowych istotne jest, aby przetwarzanie danych osobowych dokonywane na podstawie decyzji 2005/671/WSiSW było zgodne z prawem Unii, w tym z przepisami określonymi w dyrektywie (UE) 2016/680, oraz z wymogami bezpieczeństwa, zabezpieczeniami i gwarancjami ochrony danych określonymi w innych instrumentach prawa Unii zawierających przepisy dotyczące ochrony danych, w tym w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 4  i (UE) 2018/1725 5 , a także w prawie krajowym.

(5) Zgodnie z art. 6a Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, który jest załączony do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Irlandia nie jest związana przepisami ustanowionymi w niniejszej dyrektywie, dotyczącymi przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach wykonywania działań wchodzących w zakres zastosowania części trzeciej tytuł V rozdział 4 lub rozdział 5 TFUE, jeżeli nie jest związana zasadami regulującymi formy współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych lub współpracy policyjnej, w ramach której należy przestrzegać przepisów ustanowionych na podstawie art. 16 TFUE.

(6) Zgodnie z art. 2 i 2a Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, który jest załączony do TUE i TFUE, Dania nie jest związana ustanowionymi w niniejszej dyrektywie przepisami, które dotyczą przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach wykonywania działań wchodzących w zakres zastosowania części trzeciej tytuł V rozdział 4 lub rozdział 5 TFUE, ani nie podlega tym przepisom.

(7) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 25 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2005/671/WSiSW wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
uchyla się lit. b);
b)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) »grupa lub podmiot«: grupa terrorystyczna zdefiniowana w art. 2 pkt 3 dyrektywy (UE) 2017/541 oraz grupy i podmioty wymienione w załączniku do wspólnego stanowiska Rady 2001/931/WPZiB * .

2)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
nagłówek otrzymuje brzmienie:

"Dostarczanie informacji dotyczących przestępstw terrorystycznych Europolowi oraz państwom członkowskim";

b)
dodaje się następujący ustęp:

"3a. Każde państwo członkowskie zapewnia, aby dane osobowe były przetwarzane na podstawie ustępu 3 niniejszego artykułu wyłącznie do celów zapobiegania przestępstwom terrorystycznym, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie oraz wykrywania i ścigania przestępstw terrorystycznych i innych przestępstw wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2016/794, dla których właściwym organem jest Europol. Takie przetwarzanie pozostaje bez uszczerbku dla ograniczeń mających zastosowanie do przetwarzania danych na mocy rozporządzenia (UE) 2016/794.";

c)
w ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Kategorie danych osobowych, które mają być przekazywane Europolowi do celów, o których mowa w ust. 3a, pozostają ograniczone do kategorii, o których mowa w sekcji B pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2016/794.";

d)
w ust. 6 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Kategorie danych osobowych, które można wymieniać między państwami członkowskimi do celów, o których mowa w akapicie pierwszym, pozostają ograniczone do kategorii, o których mowa w sekcji B pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2016/794.".

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie do dnia 1 listopada 2025 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonywania takiego odniesienia określany jest przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Strasburgu dnia 4 października 2023 r.
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 18 września 2023 r.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
3 Decyzja Rady 2005/671/WSiSW z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wymiany informacji i współpracy dotyczącej przestępstw terrorystycznych (Dz.U. L 253 z 29.9.2005, s. 22).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
* Wspólne stanowisko Rady 2001/931/WPZiB z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie zastosowania szczególnych środków w celu zwalczania terroryzmu (Dz.U. L 344 z 28.12.2001, s. 93).";

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2123

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2023/2123 w sprawie zmiany decyzji Rady 2005/671/WSiSW w odniesieniu do jej dostosowania do przepisów unijnych dotyczących ochrony danych osobowych
Data aktu: 04/10/2023
Data ogłoszenia: 11/10/2023
Data wejścia w życie: 31/10/2023