a także mając na uwadze, co następuje:(1) W następstwie zmiany dyrektywy 2003/87/WE dyrektywami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 3 i (UE) 2023/959 4 konieczna jest zmiana rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066 5 w celu uwzględnienia przepisów mających zastosowanie do instalacji spalania odpadów komunalnych, a także w celu określenia przepisów dotyczących biomasy i biogazu oraz przepisów dotyczących monitorowania emisji z procesów technologicznych z materiałów węglanowych i niewęglanowych. Należy dokonać przeglądu przepisów dotyczących lotnictwa. Zmianą wprowadza się również odrębny, lecz równolegle obowiązujący system handlu uprawnieniami do emisji stosowany do paliw wykorzystywanych do spalania w sektorze budowlanym i sektorze transportu drogowego, a także w dodatkowych sektorach odpowiadających działalności przemysłowej nieobjętych załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE ("sektor budowlany, sektor transportu drogowego i sektory dodatkowe"). Należy dodać nowe przepisy i załączniki dotyczące monitorowania i raportowania emisji w tych sektorach. Należy odpowiednio dostosować obowiązujące zasady i przepisy dotyczące monitorowania i raportowania emisji.
(2) Należy dodać nowe definicje w celu odzwierciedlenia zmian w dyrektywie 2003/87/WE, w tym rozszerzenia zasad monitorowania i raportowania na nowe sektory.
(3) Zaktualizowana stała cena referencyjna określona w art. 18 pozwoli lepiej dostosować szacunkową wartość korzyści do obowiązującej opłaty za emisję gazów cieplarnianych. Utrzymanie stałej ceny powinno mieć na celu zapewnienie pewności prawa i zmniejszenie obciążeń administracyjnych wynikających z częstych zmian w planie monitorowania.
(4) Należy ustanowić nowe przepisy dotyczące biomasy i określania frakcji biomasy, aby przewidzieć niezbędne korekty na potrzeby stosowania w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) kryteriów zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do biomasy, w tym biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy. W celu poprawy i dostosowania istniejących przepisów do przepisów dyrektywy (UE) Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/2001 6 przewidziano dalsze dostosowanie, jak już poinformowano w odpowiednich wytycznych.
(5) Należy wprowadzić kolejne ulepszenia do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 w postaci szczegółowych informacji na temat sposobu postępowania z biomasą w bilansach masowych. Frakcja biomasy w węglu wprowadzanym do systemu bilansu masy jest nie tylko emitowana jako CO2, ale część węgla odpowiadająca frakcji biomasy tego węgla również pozostaje w produkcie końcowym. Może to prowadzić do błędnego obliczenia emisji w materiałach wyjściowych. Aby uniknąć takiej sytuacji, prowadzący instalację powinien zawsze przekazywać dane dotyczące frakcji biomasy węgla zawartego w strumieniach materiałów wsadowych.
(6) Obliczenie frakcji biomasy gazu ziemnego zawierającego biogaz, dostarczanego z sieci gazu ziemnego, w odniesieniu do którego deklaruje się, że zawiera biogaz, jest prowadzone metodą monitorowania z wykorzystaniem rejestrów zakupu. Aby zapobiec potencjalnemu podwójnemu liczeniu frakcji biomasy, należy zastosować przepisy szczególne, jeżeli zakład stosuje metodykę opartą na pomiarach. W takim przypadku biogaz "fizycznie dostarczany" musi być określony dodatkowo do ilości biogazu "opartego na rejestrach zakupu", a jedynie tę dodatkową ilość należy wykorzystać do raportowania emisji z instalacji. Oprócz rejestrów zakupu wymagane jest przedstawienie dowodu zrównoważoności zgodnie z art. 30 dyrektywy (UE) 2018/2001 i odpowiednimi aktami wykonawczymi w celu objęcia biogazu stawką zerową w systemie. Należy dodać nowe przepisy, aby uniknąć podwójnego liczenia.
(7) W odniesieniu do określania frakcji biomasy CO2 związanego w paliwie za pomocą wybranej metodyki monitorowania w instalacjach stacjonarnych stwierdzono ryzyko błędnej interpretacji. W związku z tym należy doprecyzować art. 48 ust. 2, aby wyeliminować nieporozumienia.
(8) W dyrektywie (UE) 2023/958 ustanowiono zasadę przypisywania zrównoważonych paliw lotniczych w odniesieniu do emisji pochodzących z lotów wychodzących z portów lotniczych, w przypadku których zrównoważonego paliwa lotniczego nie można fizycznie przypisać do konkretnego lotu. Zgodnie z tą zasadą uprawnienia przydzielone zgodnie z art. 3c ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE udostępnia się dla kwalifikujących się paliw lotniczych uzupełnianych w tym porcie lotniczym w sposób proporcjonalny do emisji z lotów operatora statku powietrznego z tego portu lotniczego, w przypadku których przydziały muszą zostać zwrócone zgodnie z art. 12 ust. 3 tej dyrektywy. To samo podejście należy zatem stosować do zasad monitorowania i raportowania.
(9) Należy ustanowić odpowiednie zasady raportowania dla operatorów statków powietrznych w odniesieniu do stosowania różnych rodzajów zrównoważonych paliw lotniczych kwalifikujących się w ramach systemu wsparcia. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, raportowanie to powinno stanowić rozszerzenie zakresu sprawozdawczości dotyczącej paliw o zerowym współczynniku emisji, bez ustanawiania odrębnego mechanizmu raportowania.
(10) Dyrektywą (UE) 2023/958 wprowadzono zmienione przepisy dotyczące przydziału bezpłatnych uprawnień dla operatorów statków powietrznych. Zniesiono w niej związek z danymi dotyczącymi tonokilometrów. W związku z tym przepisy dotyczące przekazywania danych dotyczących tonokilometrów stały się nieaktualne. Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2066, aby to uwzględnić.
(11) Przepisy dotyczące raportowania w ramach mechanizmu kompensacji i redukcji CO2 (CORSIA) przyjętego przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) przewidują włączenie do tego mechanizmu operatorów statków powietrznych powyżej określonego progu; próg ten oblicza się z pominięciem możliwego wykorzystania paliw o zerowym współczynniku emisji. W związku z tym, aby ułatwić raportowanie emisji przez operatorów statków powietrznych państwom członkowskim, a następnie sekretariatowi ICAO, należy ustanowić wstępny współczynnik emisji wyłącznie do celów obliczeń na potrzeby podjęcia decyzji o włączeniu operatorów statków powietrznych do CORSIA.
(12) Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania przepisów i ich prawidłowego egzekwowania. Ważne jest jednak uproszczenie tych wymogów w celu zapewnienia, by spełniały one cel, który został dla nich przewidziany, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.
(13) Aby zracjonalizować istniejące wymogi w zakresie raportowania przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu solidności zasad monitorowania w ramach ETS, należy przedłużyć okres składania raportów dotyczących udoskonaleń w metodyce monitorowania w odniesieniu do instalacji stacjonarnych i operatorów statków powietrznych.
(14) Zgodnie z dyrektywą (UE) 2023/959 umarzanie uprawnień w ramach nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji rozpocznie się dopiero w 2028 r. w odniesieniu do rocznej wielkości emisji z 2027 r. Monitorowanie i raportowanie w zakresie emisji w ramach nowego systemu handlu emisjami powinny jednak rozpocząć się od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy z odpowiednim wyprzedzeniem ustanowić jasne zasady monitorowania i raportowania w odniesieniu do systemu handlu uprawnieniami do emisji dla sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych, aby ułatwić uporządkowane wdrażanie w państwach członkowskich. W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych, zapewnienia spójności między metodami monitorowania oraz wykorzystania doświadczeń z istniejącego systemu handlu uprawnieniami do emisji dla instalacji stacjonarnych i lotnictwa należy ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące nowego systemu.
(15) Aby uniknąć ewentualnych przypadków uchylania się od obowiązków wynikających z systemu handlu uprawnieniami do emisji dla sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych, ze względu na nieuzasadnione wyłączenie osób zobowiązanych do zapłaty podatku akcyzowego od produktów energetycznych z definicji podmiotów objętych regulacją, konieczne jest jasne określenie warunków, na jakich daną osobę uznaje się za konsumenta końcowego paliwa.
(16) Definicja paliwa w nowym systemie handlu uprawnieniami do emisji powinna być ściśle dostosowana do definicji zawartej w dyrektywie Rady 2003/96/WE 7 . Bez uszczerbku dla przyszłych zmian legislacyjnych dostawy stałych paliw drzewnych (kody CN 4401 i 4402) i torfu (kod CN 2703) nie są obecnie objęte definicją paliw zawartą w tej dyrektywie i w związku z tym są również zwolnione z obowiązków w zakresie monitorowania i raportowania na mocy niniejszego rozporządzenia.
(17) Aby zapewnić skuteczność administracyjną i harmonizację z monitorowaniem i raportowaniem w ramach istniejącego systemu handlu uprawnieniami do emisji, niektóre przepisy mające zastosowanie do prowadzących instalację i operatorów statków powietrznych należy rozszerzyć na podmioty objęte regulacją w sektorze budowlanym, sektorze transportu drogowego i sektorach dodatkowych.
(18) Poziom dokładności danych z monitorowania w systemie handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych powinien być określany na podstawie hierarchii poziomów dokładności, zgodnie z podejściem do poziomów dokładności ustanowionym w rozporządzeniu (UE) 2018/2066. Aby uniknąć nieproporcjonalnie wysokiego poziomu monitorowania w odniesieniu do podmiotów objętych regulacją, przy jednoczesnym zapewnieniu akceptowalnego poziomu precyzji, istniejące odstępstwa od wymogów dotyczących poziomów dokładności powinny mieć zastosowanie również w nowym systemie handlu uprawnieniami do emisji, z pewnymi dostosowaniami. W szczególności określenie nieracjonalnych kosztów w nowym systemie handlu uprawnieniami do emisji powinno odzwierciedlać fakt, że jest to samodzielny rynek, a handel ma się rozpocząć w 2027 r. Należy zatem ustanowić odpowiednie przepisy z uwzględnieniem przepisów dyrektywy 2003/87/WE mających na celu zapewnienie sprawnego uruchomienia systemu, w tym mechanizmu stabilności cen indeksowanych w pierwszych latach.
(19) Aby zachować równowagę między minimalizacją obciążeń administracyjnych a zapewnieniem integralności środowiskowej, rygorystyczność przepisów zapewniających dokładność monitorowania powinna być proporcjonalna do wielkości rocznych emisji zgłaszanych przez podmiot objęty regulacją. Należy oprzeć się na kategoryzacji podmiotów objętych regulacją i strumieni paliwa ustanowionej w ramach istniejącego systemu handlu uprawnieniami do emisji, z pewnymi dostosowaniami wynikającymi ze szczególnego charakteru działalności objętej nowym systemem.
(20) Formułę metodyki opartej na obliczeniach należy określić w drodze wprowadzenia parametrów odzwierciedlających cechy nowego ETS.
(21) W nowym systemie handlu uprawnieniami do emisji należy ustalić, czy ilości paliw dopuszczonych do konsumpcji są spalane w sektorach objętych zakresem nowego systemu. Odpowiednie ilości należy określić na podstawie współczynnika zakresu. Aby uwzględnić sytuacje, w których ilości paliwa dopuszczone do konsumpcji są wyrażone w różnych jednostkach miary, należy zastosować współczynnik konwersji jednostki. Współczynnik ten obejmuje gęstość, wartość opałową netto i wynik przeliczenia wartości opałowej brutto na wartość opałową netto.
(22) Do ilości paliwa dopuszczonego do konsumpcji, współczynników obliczeniowych i współczynnika zakresu powinny mieć zastosowanie różne poziomy dokładności w zależności od rodzaju paliwa i rocznych wielkości emisji, z możliwością stosowania niższych poziomów dokładności na podstawie wyczerpującego wykazu powodów takiego odstępstwa. W odniesieniu do współczynnika zakresu, w przypadku gdy niektóre metody monitorowania mogą nie być dostępne dla podmiotów objętych regulacją, należy ustanowić dodatkowe odstępstwo od zastosowania najwyższego poziomu dokładności.
(23) Ponieważ system handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych ma opierać się na istniejących ramach prawnych dotyczących podatków akcyzowych, ustanowionych dyrektywą 2003/96/WE i dyrektywą Rady (UE) 2020/262 8 , powinien on zapewniać syner- gię z infrastrukturą podatkową i umożliwiać uproszczenia, w przypadku gdy odpowiednie dane lub metody są akceptowane do celów podatkowych. W szczególności, w przypadku gdy transpozycja przepisów do prawa krajowego prowadzi do objęcia tych samych podmiotów i produktów energetycznych opodatkowaniem energii i nowym systemem handlu uprawnieniami do emisji, powinna istnieć możliwość stosowania metod określania ilości produktów energetycznych dopuszczonych do konsumpcji na mocy przepisów podatkowych bez uwzględniania wymogów dotyczących poziomów dokładności. Ponieważ krajowe systemy opodatkowania energii i ich stosowanie w praktyce różnią się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich, każdy właściwy organ powinien przesłać Komisji sprawozdanie na temat praktycznego stosowania metod podatkowych i poziomów niepewności, które mogą mieć wpływ na dokładność monitorowania emisji.
(24) Aby umożliwić uproszczenie w przypadkach, w których dostępne są wiarygodne dane dotyczące współczynników emisji i wartości opałowej paliwa niezaklasyfikowanego jako znormalizowane paliwo handlowe na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066, właściwe organy powinny mieć możliwość wymagania stosowania wartości domyślnych dla tego paliwa, z zastrzeżeniem spełnienia podobnych kryteriów jak te wymagane w przypadku znormalizowanych paliw handlowych, ale na poziomie krajowym lub regionalnym. Aby zapewnić harmonizację wartości domyślnych stosowanych w całej Unii, a także upowszechnienie zmian w pochodzeniu dostarczanego paliwa w miarę upływu czasu, wartości te należy przedkładać Komisji do zatwierdzenia.
(25) Metody określania współczynnika zakresu należy przypisać do kategorii poziomów dokładności, biorąc pod uwagę nie tylko poziom solidności monitorowania, ale również możliwe ryzyko oszustw, wpływ na liczbę uprawnień w całej Unii oraz wpływ na koszty przenoszone na konsumentów paliw dopuszczonych do konsumpcji. Zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE należy w jak największym stopniu stosować metody pozwalające na określenie wykorzystania końcowego paliw ex ante, bez potrzeby dokonywania późniejszej rekompensaty. Metody ex ante zapewniają mniejszy wpływ na płynność finansową podmiotów objętych regulacją, pozwalają uniknąć przenoszenia kosztów na konsumentów poza zakresem nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji i nie wymagają żadnej korekty pułapu emisji. Stosowanie metod ex ante sprzyja dalszej synergii i zmniejsza obciążenie administracyjne, ponieważ proponuje się kompleksowy wykaz metod stosowanych również do celów podatkowych.
(26) Jeżeli żadna inna metoda nie jest odpowiednia, powinna istnieć możliwość zastosowania wartości domyślnej w celu określenia wykorzystania końcowego paliwa dopuszczonego do konsumpcji. Aby uniknąć niezamierzonych konsekwencji, jeśli chodzi o poziomy kosztów przenoszonych na konsumentów, stosowanie wartości domyślnych niższych niż 1 powinno podlegać warunkom, w szczególności po rozpoczęciu handlu w ramach nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji w 2027 r. Stosowanie wartości domyślnej równej 1, w przypadku gdy zakłada się, że wszystkie dopuszczone do konsumpcji paliwa zostały wykorzystane w sektorach objętych nowym systemem handlu uprawnieniami do emisji, powinno być dozwolone w połączeniu z rekompensatą finansową dla podmiotów, które nie mają być objęte systemem. Państwa członkowskie i podmioty objęte regulacją powinny dążyć do poprawy metod stosowanych do określania końcowego wykorzystania paliw w miarę upływu czasu, aby zapewnić dokładność monitorowania i zminimalizować potencjalne skutki w postaci kosztów przenoszonych na konsumentów, z którymi może się wiązać rozpoczęcie handlu uprawnieniami w 2027 r.
(27) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne lub zapewnić harmonizację metod stosowanych do określenia współczynnika zakresu, każde państwo członkowskie powinno mieć możliwość zalecenia stosowania konkretnej metody lub wartości domyślnej dla określonego rodzaju strumienia paliwa lub w określonym regionie na swoim terytorium. Decyzje w sprawie zalecania stosowania wartości domyślnych podlegają jednak zatwierdzeniu przez Komisję, aby zapewnić odpowiedni poziom harmonizacji metod między państwami członkowskimi oraz równowagę między dokładnością monitorowania a wpływem na koszty.
(28) Aby zapewnić przewidywalne i spójne raportowanie w ramach istniejącego systemu handlu uprawnieniami do emisji, przepisy mające zastosowanie do biomasy należy rozszerzyć na podmioty objęte regulacją. Aby dostosować je do obowiązującego prawodawstwa dotyczącego kryteriów zrównoważonego rozwoju określonych w dyrektywie (UE) 2018/2001 oraz uniknąć niepotrzebnych obciążeń administracyjnych dla małych producentów energii wykorzystujących biogaz i małych producentów biogazu, należy jednak rozważyć progi określone w art. 29 ust. 1 tej dyrektywy, a Komisja może przedstawić odpowiednie wytyczne.
(29) W art. 30f ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE dano państwom członkowskim możliwość dopuszczenia uproszczonych procedur monitorowania i raportowania w przypadku podmiotów objętych regulacją, których roczna wielkość emisji jest niższa niż 1 000 ton ekwiwalentu CO2. Aby uniknąć niepotrzebnych obciążeń administracyjnych w takich przypadkach, należy zezwolić na szczególne uproszczenia dla podmiotów uznawanych za podmioty objęte regulacją generujące niskie poziomy emisji.
(30) W niektórych przypadkach, np. gdy roczny raport na temat wielkości emisji nie został przedłożony i zweryfikowany zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, emisje podmiotów objętych regulacją powinny być określane na podstawie zachowawczego oszacowania. Ponieważ system handlu uprawnieniami do emisji jest systemem wyższego szczebla, w przypadku stosowania zachowawczych oszacowań trzeba zawsze należycie uwzględniać wpływ na koszty przenoszone na konsumentów paliw.
(31) Zgodnie z art. 30f ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE państwa członkowskie wprowadzają odpowiednie środki w celu ograniczenia ryzyka podwójnego liczenia emisji objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych oraz systemem handlu uprawnieniami do emisji dla instalacji stacjonarnych, statków powietrznych i operatorów morskich. W celu zapewnienia, aby paliwo dopuszczane do konsumpcji w sektorach objętych istniejącym systemem handlu uprawnieniami do emisji nie generowało dodatkowych kosztów emisji dwutlenku węgla, państwa członkowskie powinny ustanowić efektywną wymianę informacji, która umożliwi podmiotom objętym regulacją określenie wykorzystania końcowego ich paliwa. Dane na temat zweryfikowanych emisji operatorów dostępne w istniejącym systemie handlu uprawnieniami do emisji stanowią wiarygodne źródło informacji, które należy wykorzystać jako podstawę do określenia emisji podmiotów objętych regulacją w ich rocznym raporcie na temat wielkości emisji. Aby ułatwić terminową wymianę informacji i zachęcać do niej, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wymagania, aby odpowiednie informacje były dostępne dla podmiotów objętych regulacją nawet przed upływem terminu monitorowania przewidzianego w istniejącym systemie handlu uprawnieniami do emisji. Podmioty objęte regulacją mają natomiast przekazywać zweryfikowane informacje na temat konsumentów paliw dopuszczonych do konsumpcji. W przypadku łańcuchów dostaw, w których uczestniczy wielu pośredników, podmioty objęte regulacją mają obowiązek przekazywać informacje właściwym organom, jeżeli takie informacje są dostępne. Informacje te mogłoby posłużyć właściwym organom do usprawnienia metod monitorowania emisji w drodze ustanowienia procesów kontroli pochodzenia albo opracowania krajowych wartości domyślnych.
(32) Aby poprawić dokładność monitorowania emisji oraz uniknąć problemów spowodowanych magazynowaniem i odsprzedażą paliw, zweryfikowane informacje na temat paliw, które zostały faktycznie wykorzystane do spalania w roku monitorowania, powinny być przede wszystkim wykorzystywane jako podstawa do odliczania emisji z raportów na temat wielkości emisji sporządzanych przez podmioty objęte regulacją. Aby umożliwić państwom członkowskim elastyczność w szczególnych przypadkach, należy jednak zezwolić na odliczenia na podstawie informacji na temat paliw dopuszczonych do konsumpcji, w tym paliw składowanych, pod warunkiem że paliwa składowane są wykorzystywane w roku następującym po roku monitorowania.
(33) Dokładne i wiarygodne monitorowanie i raportowanie emisji mają zasadnicze znaczenie dla sprawnego funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych, zarówno pod względem integralności środowiskowej, jak i społecznej akceptacji systemu. Ponieważ środki mające na celu przeciwdziałanie nieuczciwym zachowaniom należą głównie do kompetencji właściwych organów krajowych, państwa członkowskie powinny dopilnować, aby należycie zajęto się wszelkimi przypadkami przypisania do niewłaściwych kategorii lub oszustw, w których mają udział jacykolwiek uczestnicy łańcucha dostaw paliw, oraz zagwarantować, aby krajowe środki zwalczania nadużyć finansowych były skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Ze względu na synergię między istniejącym i nowym systemem handlu uprawnieniami do emisji, a także ramami ustanowionymi dla podatków akcyzowych od energii, odpowiednie właściwe organy powinny nawiązać sprawną współpracę w celu szybkiego wykrywania naruszeń i zapewnienia uzupełniających się działań naprawczych.
(34) W związku ze zmianą załącznika I do dyrektywy 2003/87/WE w celu włączenia instalacji spalania odpadów komunalnych od dnia 1 stycznia 2024 r. do celów monitorowania, raportowania, weryfikacji i akredytacji weryfikatorów zgodnie z art. 14 i 15 tej dyrektywy, do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 należy dodać nowe przepisy określające wymogi dotyczące monitorowania i raportowania emisji z instalacji spalania odpadów komunalnych, w których prowadzi się spalanie i których całkowita nominalna moc cieplna przekracza 20 MW.
(35) Odpady komunalne definiuje się poprzez odniesienie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 9 . Dyrektywę tę zmieniono w 2018 r. w celu wprowadzenia definicji odpadów komunalnych i wyjaśnienia zakresu tego pojęcia. Ponieważ instalacje spalania odpadów komunalnych są objęte zakresem EU ETS wyłącznie do celów monitorowania, raportowania, weryfikacji i akredytacji, instalacje te wymagają szczególnych procedur raportowania emisji, które w przypadku innych instalacji odbywa się w ramach rejestru Unii zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/1122 10 . Należy zatem zmienić art. 68 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 w celu zapewnienia, aby państwa członkowskie przedkładały Komisji zweryfikowany roczny raport na temat wielkości emisji każdej instalacji spalania odpadów komunalnych do dnia 30 kwietnia każdego roku. Zgodnie z tym rozporządzeniem wykonawczym do dnia 31 marca każdego roku prowadzący instalację i operatorzy statków powietrznych przedkładają właściwemu organowi raport na temat wielkości emisji, w którym wskazano roczną wielkość emisji w okresie sprawozdawczym, zweryfikowany zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2067 11 . W związku z tym należy dać właściwym organom jeden miesiąc na dokonanie przeglądu tego raportu i przedłożenie go Komisji. Komisja powinna przedstawić dalsze wskazówki dotyczące przedkładania właściwym organom odpowiednich wytycznych. Ponadto w odniesieniu do instalacji spalania odpadów komunalnych należy ustanowić poziomy dokładności danych dotyczących działalności, wymogi dotyczące minimalnych poziomów dokładności i współczynnik emisji paliwa. Należy również wprowadzić korekty minimalnej zawartości rocznych raportów na temat wielkości emisji w celu usunięcia wymogu podawania numeru pozwolenia przez instalacje spalania odpadów komunalnych, ponieważ instalacje te mogą nie mieć takiego numeru, oraz w celu wprowadzenia wymogu, aby instalacje te podawały odpowiednie kody odpadów zgodnie z decyzją Komisji 2014/955/UE 12 , w przypadku gdy strumień materiałów wsadowych, w rozumieniu art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066, jest rodzajem odpadów.
(36) W następstwie przekształcenia dyrektywy (UE) 2018/2001 w 2020 r. zmieniono rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2066. Nadal występują pewne trudności w stosowaniu tych nowych przepisów w odniesieniu do monitorowania emisji z procesów technologicznych z materiałów węglanowych i niewęglanowych. W przypadku produkcji materiałów izolacyjnych ze szkła, włókna szklanego lub wełny mineralnej wymagane jest doprecyzowanie. Należy w związku z tym zaktualizować i doprecyzować przepisy dotyczące monitorowania emisji z procesów technologicznych z surowców, w tym węglanów, określonych w sekcji 11 załącznika IV.
(37) Monitorowanie i raportowanie dotyczące sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych rozpoczną się na potrzeby nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji dnia 1 stycznia 2025 r. Zgodnie z art. 30f ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE podmioty objęte regulacją mają jednak zgłosić emisje historyczne za 2024 r., a zgodnie z art. 30b tej dyrektywy - w ramach składania wniosku o zezwolenie na emisję gazów cieplarnianych, które musi zostać wydane do dnia 1 stycznia 2025 r. - przedłożyć plany monitorowania. W związku z tym odpowiednie przepisy dotyczące nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji powinny mieć zastosowanie od dnia 1 lipca 2024 r.,
(38) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z pozytywną opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: