KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie ramowe) 1 , w szczególności jego art. 10,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 10 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 zobowiązuje państwa członkowskie i Komisję do zapewnienia konsultacji z zainteresowanymi stronami, w tym z przedstawicielami organizacji zawodowych, w sprawie wdrażania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
(2) W tym kontekście tzw. "wymiar ludzki" jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej obejmuje techniczne i operacyjne zmiany metod i procedur pracy, które mają wpływ na poszczególne osoby i grupy podmiotów we wdrażaniu jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Warunki pracy i inne aspekty społeczne zarządzania ruchem lotniczym są omawiane w ramach komitetu powołanego na mocy decyzji Komisji 98/500/WE 2 .
(3) Nadal istnieje potrzeba stworzenia na szczeblu Unii skutecznego mechanizmu konsultacji zapewniającego wiedzę fachową na temat wymiaru ludzkiego jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, bez uszczerbku dla prac prowadzonych w zakresie wdrożenia przepisów dotyczących zarządzania ruchem lotniczym (ATM)/służb żeglugi powietrznej (ANS) na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 3 . W tym celu w 2017 r. Komisja skorzystała z wiedzy fachowej specjalistów, powołując grupę ekspertów ds. wymiaru ludzkiego jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 4 .
(4) Decyzja ustanawiająca grupę ekspertów ds. wymiaru ludzkiego jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej powinna zostać uchylona i zastąpiona nową decyzją w celu zapewnienia zgodności z decyzją Komisji C(2016) 3301 5 ustanawiającą przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji. W szczególności konieczne są zmiany dotyczące członkostwa w grupie i jej przewodnictwa. Należy również dodać przepis umożliwiający udział obserwatorów, aby zdywersyfikować wiedzę fachową zapewnianą przez grupę.
(5) Należy ustanowić zasady ujawniania informacji przez członków grupy.
(6) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 .
(7) Aby zapewnić ciągłość prac grupy ekspertów ds. wymiaru ludzkiego jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, należy uchylić decyzję Komisji C(2017) 7518 trzy miesiące po wejściu w życie niniejszej decyzji, tak aby zapewnić wystarczającą ilość czasu na powołanie członków nowej grupy ekspertów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
2 Decyzja Komisji 98/500/WE z dnia 20 maja 1998 r. w sprawie ustanowienia Komitetów Dialogu Sektorowego promujących dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim (Dz.U. L 225 z 12.8.1998, s. 27).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
4 Decyzja Komisji C(2017) 7518 z dnia 21 listopada 2017 r. w sprawie ustanowienia konsultacyjnej grupy ekspertów ds. wymiaru ludzkiego jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
5 Decyzja Komisji C(2016) 3301 z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
7 C(2016) 3301, art. 11 i załącznik 4.
8 Tamże.
9 Zob. art. 10.
10 Usługi takie mogą być świadczone przez zewnętrznego wykonawcę pod nadzorem DG MOVE.
11 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
12 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
13 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43). Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osób fizycznych, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/ audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.
14 Decyzja Komisji C(2007) 5858 z dnia 5 grudnia 2007 r. - Zasady zwrotu kosztów poniesionych przez osoby niebędące pracownikami Komisji zaproszone do udziału w posiedzeniach w charakterze ekspertów.