a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby dokonać pomiaru adekwatnego poziomu płynności, który powinny posiadać firmy inwestycyjne, należy ustanowić wspólne kryteria szacowania odpowiednich potrzeb w zakresie płynności w normalnych i skrajnych okolicznościach oraz ustalić, czy istnieje luka między poziomem aktywów płynnych posiadanych przez firmy inwestycyjne a zidentyfikowanymi potrzebami w zakresie płynności.
(2) Uznaje się, że firmy inwestycyjne, które spełniają warunki do zakwalifikowania się jako małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 2 , mają jedynie ograniczone ryzyko płynności w porównaniu z innymi firmami inwestycyjnymi. W związku z tym właściwe organy, zgodnie z art. 43 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/2033, mogą zwolnić takie firmy inwestycyjne z wymogu dotyczącego płynności określonego w art. 43 ust. 1 akapit pierwszy tego rozporządzenia. Zwolnienie to ma jednak charakter fakultatywny. Aby uwzględnić małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne, które nie zostały zwolnione z tego wymogu dotyczącego płynności przez właściwy dla nich organ, nieproporcjonalne byłoby objęcie tych firm inwestycyjnych tymi samymi wymogami dotyczącymi płynności jak w przypadku większych i wzajemnie powiązanych firm inwestycyjnych. Należy zatem określić, że właściwe organy, w przypadku gdy dokonują pomiaru ryzyka płynności i elementów ryzyka płynności, o których mowa w art. 42 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) dyrektywy (UE) 2019/2034, powinny mierzyć wyłącznie ryzyko płynności lub elementy ryzyka płynności wynikające z tych rodzajów działalności oraz z innych czynników, specyficznych dla małych i niepowiązanych wzajemnie firm inwestycyjnych, co do których jest wysoce prawdopodobne, że mogą prowadzić do ryzyka płynności, które jest istotne i nie jest objęte wymogami dotyczącymi płynności określonymi w części piątej rozporządzenia (UE) 2019/2033. Czynniki te obejmują działalność polegającą na zarządzaniu portfelem, prowadzeniu wielostronnej platformy obrotu zdefiniowanej w art. 4 pkt 22 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 3 lub zorganizowanej platformy obrotu zdefiniowanej w art. 4 pkt 23 tej dyrektywy, udzielaniu kredytów i pożyczek inwestorom, a także ryzyko finansowania oraz znaczenie struktury grupy dla ryzyka płynności.
(3) Art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/2033 wprowadza wymóg, zgodnie z którym unijne dominujące firmy inwestycyjne, unijne dominujące inwestycyjne spółki holdingowe i unijne dominujące finansowe spółki holdingowe o działalności mieszanej muszą spełniać wymogi dotyczące płynności określone w części piątej tego rozporządzenia na podstawie swojej sytuacji skonsolidowanej. Unijna dominująca firma inwestycyjna, unijna dominująca inwestycyjna spółka holdingowa i unijna dominująca finansowa spółka holdingowa o działalności mieszanej mogą być narażone, w sytuacji skonsolidowanej, na ryzyko płynności lub elementy ryzyka płynności, które są istotne i nie są w wystarczającym stopniu objęte tymi wymogami dotyczącymi płynności. Podobnie unijna dominująca firma inwestycyjna, unijna dominująca inwestycyjna spółka holdingowa i unijna dominująca finansowa spółka holdingowa o działalności mieszanej mogą nie spełniać, w sytuacji skonsolidowanej, wymogów określonych w art. 24 i 26 dyrektywy (UE) 2019/2034, podczas gdy zastosowanie innych środków administracyjnych prawdopodobnie nie doprowadzi w wystarczającym stopniu i we właściwym czasie do poprawy rozwiązań, procesów, mechanizmów i strategii, o których mowa w art. 42 ust. 1 lit. b) dyrektywy (UE) 2019/2034. Właściwe organy powinny zatem, w przypadku takich unijnych dominujących firm inwestycyjnych, unijnych dominujących inwestycyjnych spółek holdingowych i unijnych dominujących finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, mierzyć na zasadzie skonsolidowanej, czy ekspozycja tych firm i spółek na ryzyko płynności jest istotna i nieobjęta wymogami dotyczącymi płynności określonymi w części piątej rozporządzenia (UE) 2019/2033.
(4) Poszczególne rodzaje działalności firm inwestycyjnych mogą w różny sposób wpływać na ich profil płynności. Zmiany wartości cen aktywów mogą generować straty i wpływać na bilans i płynność firm inwestycyjnych, nawet jeśli firmy te nie przechowują aktywów klientów na własny rachunek. Firmy inwestycyjne świadczące usługi zarządzania portfelem mogą być wrażliwe na wahania rynkowe, które mogą powodować lub pogłębiać niedopasowania przepływów pieniężnych między wpływami z tytułu uiszczenia opłat otrzymywanych zwykle w odstępach kwartalnych lub półrocznych a wypływami z tytułu płatności zobowiązań w miarę ich wymagalności. Dla każdego rodzaju usługi inwestycyjnej lub działalności inwestycyjnej wymienionych w sekcji A załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE należy zatem określić kryteria, które właściwe organy powinny uwzględniać przy pomiarze, czy ryzyko płynności lub elementy ryzyka płynności firmy inwestycyjnej są w wystarczającym stopniu objęte wymogiem dotyczącym płynności określonym w części piątej rozporządzenia (UE) 2019/2033. Właściwe organy powinny być w szczególności zobowiązane do uwzględnienia tych usług inwestycyjnych lub rodzajów działalności inwestycyjnej, które są najbardziej wrażliwe na wahania rynkowe, ponieważ wahania takie są nieprzewidywalne zarówno pod względem czasu, jak i skali oraz mogą wpływać na ryzyko płynności na różne sposoby, w tym przez wyższe wezwania do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego, niższe zyski i obniżone opłaty.
(5) Firmy inwestycyjne, które posiadają zezwolenie na udzielanie inwestorom kredytów lub pożyczek jako usługi dodatkowej, są narażone na szczególne ryzyko płynności. Opóźnienia w spłacie długów przez inwestorów mogą osłabić zdolność firmy inwestycyjnej do wywiązywania się z zobowiązań, podczas gdy upłynnienie zabezpieczeń o pogorszonym profilu płynności może prowadzić do powstania mniej płynnych aktywów, które mogą być wykorzystane w ramach zwykłych operacji. Właściwe organy powinny zatem oszacować zwiększone ryzyko dla firm inwestycyjnych świadczących takie usługi.
(6) Finansowanie stanowi główne źródło płynności dla firm inwestycyjnych, a ograniczony lub zawieszony dostęp do finansowania może prowadzić do przerwania świadczenia usług przez firmy inwestycyjne, mogącego mieć negatywny wpływ na rynki i klientów. Biorąc pod uwagę różnice między finansowaniem firm inwestycyjnych i finansowaniem przyjmujących depozyty instytucji kredytowych, a także biorąc pod uwagę, że dostęp takich firm inwestycyjnych do finansowania może w pewnych okolicznościach pociągać za sobą ryzyko, konieczne jest określenie elementów, które właściwe organy powinny uwzględnić przy określaniu szczególnych wymogów dotyczących płynności dla takich firm inwestycyjnych.
(7) Pogorszenie sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej może sprawić, że firmy inwestycyjne staną w obliczu poważnych ograniczeń w dostępie do finansowania. Właściwe organy powinny zatem ocenić konsekwencje, jakie tego rodzaju pogorszenie może mieć dla źródeł finansowania firm inwestycyjnych, w tym finansowania hurtowego i linii kredytowych. W tym kontekście konieczne jest określenie elementów, które właściwe organy muszą ocenić w odniesieniu do niekorzystnych zdarzeń zewnętrznych, których wystąpienie może zwiększyć ryzyko płynności firm inwestycyjnych.
(8) Aby umożliwić właściwym organom ustalenie, jakie zdarzenia operacyjne mogą mieć istotny wpływ na płynność firm inwestycyjnych, należy określić zdarzenia operacyjne, co do których oczekuje się, że są najistotniejsze dla firm inwestycyjnych, jako podzbiór wykazu rodzajów zdarzeń straty, o którym mowa w art. 324 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 4 .
(9) Zwiększone ryzyko płynności może wynikać z ryzyka utraty reputacji, co z kolei może mieć wpływ na działalność firm inwestycyjnych. Podczas gdy niektóre skutki ryzyka utraty reputacji nie są łatwe do przewidzenia, inne, takie jak ograniczony dostęp do rynku lub dostęp do płynności kontrahentów, można przewidzieć. Właściwe organy powinny zatem ocenić wpływ takich przewidywalnych skutków ryzyka utraty reputacji na ryzyko płynności firmy inwestycyjnych.
(10) Ze względu na potencjalny wpływ ryzyka płynności na funkcjonowanie firmy inwestycyjnej, firmy inwestycyjne powinny ściśle monitorować takie ryzyko. Zgodnie z art. 29 dyrektywy (UE) 2019/2034 firmy inwestycyjne muszą posiadać solidne strategie, polityki i procesy, w tym do celów monitorowania ryzyka płynności i przeciwdziałania niedoborom płynności. Należy zatem określić elementy, które właściwe organy powinny ocenić, aby oszacować skuteczność zarządzania ryzykiem płynności i kontrolowania tego ryzyka przez firmy inwestycyjne.
(11) Podczas gdy grupa może zapewniać firmie inwestycyjnej dodatkową płynność, grupa taka może również wykorzystywać znaczne zasoby płynne należące do firmy inwestycyjnej na podstawie uzgodnień i poprzez inne mechanizmy transferu aktywów między firmą inwestycyjną a jednostką dominującą lub dowolnymi innymi podmiotami należącymi do grupy. Właściwe organy powinny być zatem zobowiązane do oceny ogólnej struktury grupy i rozważenia skutków, jakie takie uzgodnienia i inne mechanizmy transferu aktywów mogą mieć dla ryzyka płynności firm inwestycyjnych wchodzących w skład takiej grupy.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(13) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2023 r.