uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 8, art. 10 ust. 8 akapit drugi i art. 15 ust. 8,
(1) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/631 określono szczegółowe metody obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych.
(2) Od dnia 1 stycznia 2021 r. normy emisji CO2 są oparte na danych dotyczących emisji CO2 ustalonych zgodnie ze światową zharmonizowaną procedurą badania pojazdów lekkich (WLTP) określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151 2 . Załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/631 został zmieniony rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/2173 3 w celu uwzględnienia wprowadzenia WLTP poprzez wyjaśnienie sposobu określania docelowych indywidualnych poziomów emisji dla poszczególnych rodzajów producentów. Potrzebne są jednak dalsze wyjaśnienia dla producentów będących członkami grupy, aby zapewnić metodę obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji na lata kalendarzowe 2021-2024.
(3) W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631 określono metodę obliczania poziomów docelowych w ramach odstępstw, mających zastosowanie w latach kalendarzowych 2021-2024. W celu zapewnienia pewności prawa konieczne jest określenie metody obliczania również w odniesieniu do poziomów docelowych w ramach odstępstw mających zastosowanie w latach kalendarzowych 2025-2028, o których mowa w art. 10 ust. 4 akapit drugi lit. c) tego rozporządzenia.
(4) Aby odróżnić przypadek kompletnych i niekompletnych pojazdów podstawowych należy dostosować definicję masy próbnej ("TM") dla średniej masy próbnej w kilogramach wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych, określoną w części B pkt 6.2.1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631.
(5) W załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) 2019/631 określono rodzaj i format danych, które państwa członkowskie lub producenci muszą gromadzić i przekazywać Komisji co roku w odniesieniu do nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. W oparciu o zdobyte doświadczenia stało się oczywiste, że niektóre parametry monitorowania można usunąć w celu ułatwienia procesu monitorowania, ponieważ parametry te nie są wykorzystywane do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji ani średnich indywidualnych poziomów emisji, a zatem powinny zostać usunięte bez utrudniania rzetelnej oceny zgodności producentów z ich docelowymi indywidualnymi poziomami emisji. Ponadto konieczne jest dodanie pewnych nowych parametrów, w szczególności do celów weryfikacji emisji CO2 z pojazdów dopuszczonych do użytku. Te zmiany parametrów należy odzwierciedlić w odniesieniu do rodzaju danych, które mają być gromadzone w części A załącznika II i części A załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/631, a także w odniesieniu do formatów gromadzenia danych określonych w części B załącznika II i części B załącznika III do tego rozporządzenia.
(6) W załączniku III do rozporządzenia (UE) 2019/631 szczegółowo określono procedurę stosowaną przez producentów w celu obliczania wartości emisji CO2 i masy w przypadku lekkich pojazdów użytkowych, homologowanych w wielu etapach. W przypadku pojedynczego niekompletnego pojazdu podstawowego masę pojazdu oblicza się zgodnie z częścią A pkt 1.2.4 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/631, biorąc pod uwagę wartość masy karoserii (B0), która została ustalona na 1,375 do celów obliczeń dotyczących roku kalendarzowego 2021. W odniesieniu do lat kalendarzowych 2022-2024 wartość tę należy zmienić na podstawie średniej masy w stanie gotowym do jazdy nowych niekompletnych pojazdów podstawowych zarejestrowanych w Unii w latach kalendarzowych 2018, 2019 i 2020.
(7) W obliczu braku ostatecznych danych z monitorowania emisji CO2 dla nowych lekkich pojazdów użytkowych za rok kalendarzowy 2020, przegląd wartości B0 nie mógł zostać zakończony do dnia 31 października 2021 r. jak przewidziano w części A pkt 1.2.4 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/631. Biorąc pod uwagę, że zmiana wartości B0 z wykorzystaniem wyłącznie danych za lata kalendarzowe 2018 i 2019 skutkowałaby wartością bardzo zbliżoną do obecnej wartości B0 oraz w celu ułatwienia wdrażania i zapewnienia pewności prawa dla zainteresowanych producentów, należy utrzymać mającą obecnie zastosowanie wartość B0 na rok kalendarzowy 2022. W odniesieniu do lat kalendarzowych 2023 i 2024 zmienioną wartość B0 obliczono na podstawie ostatecznych danych z monitorowania lekkich pojazdów użytkowych za lata kalendarzowe 2018, 2019 i 2020. Ponadto, aby zapewnić producentom pewność prawa po 2024 r., należy wyjaśnić, że zmieniona wartość B0 nadal ma zastosowanie również w latach następujących po 2024 r.
(8) Niezbędne jest wyjaśnienie w celu lepszego uwzględnienia różnych sposobów określania wpływu oporu aerodynamicznego w przypadku niekompletnych pojazdów podstawowych kategorii N1 w ramach obliczania kontrolnego poziomu emisji CO2.
(9) Część B załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/631 zawiera pewne informacje dotyczące w szczególności regulacyjnej procedury badań NEDC, które stały się nieaktualne, i w związku z tym powinny zostać usunięte.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/631,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.203.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1634 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych |
Data aktu: | 05/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 16/08/2023 |
Data wejścia w życie: | 05/09/2023, 01/01/2024 |