uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 15 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z art. 7 ust. 11 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 system kar pieniężnych nie ma zastosowania do uczestników niewywiązujących się ze zobowiązania, którzy są CCP.
(2) W art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/1229 2 w obecnie obowiązującym brzmieniu przewidziano szczególny mechanizm ściągania i dystrybucji przez CCP kar pieniężnych ("mechanizm kar") w celu zapewnienia, aby w odniesieniu do przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku związanych z rozliczanymi transakcjami, w przypadku gdy CCP pośredniczą między kontrahentami, kary pieniężne nie miały zastosowania do CCP.
(3) Jednak ze względu na wielość zaangażowanych stron stosowanie mechanizmu kar przez CCP zwiększa ryzyko operacyjne, złożoność techniczną i koszty procedury ściągania i dystrybucji kar pieniężnych za przypadki nieprzepro- wadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami. Kary za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami mogłyby być w pełni obliczane, stosowane, ściągane i rozdzielane przez CDPW od i na rzecz wszystkich uczestników zidentyfikowanych w instrukcjach rozrachunku przedłożonych przez CCP, zgodnie z art. 16, 17 i 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, podobnie jak wszelkie inne kary za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z nierozliczonymi transakcjami.
(4) Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 każda instytucja, kontrahent centralny, agent rozrachunkowy, operator systemu izby rozliczeniowej lub członek rozliczający CCP mogą kwalifikować się jako uczestnik.
(5) Aby ułatwić obliczanie, ściąganie i dystrybucję kar pieniężnych za przypadki niezrealizowania instrukcji rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami, które to instrukcje zostały przedłożone przez CCP, a jednocześnie zmniejszać ryzyko i koszty związane z taką procedurą, CDPW powinny obliczać i ściągać od swoich odpowiednich uczestników i rozdzielać wśród nich, zgodnie z art. 16, 17 i 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, kary pieniężne związane z instrukcjami rozrachunku przedłożonymi przez CCP w odniesieniu do rozliczanych transakcji.
(6) W przypadku gdy CCP pośredniczą między kontrahentami, kwota netto kar, które CDPW muszą ściągać i rozdzielać w związku z instrukcjami rozrachunku przedłożonymi przez CCP, wynosiłaby zazwyczaj zero, ponieważ instrukcje rozrachunku przedłożone przez CCP stanowią oba składniki rozliczanych transakcji. Jednak w niektórych przypadkach, takich jak opóźnienie w dostawie papierów wartościowych do CCP w zamierzonej dacie rozrachunku, co nie pozwala na rozrachunek instrukcji dostawy przedłożonych przez CCP, lub w przypadku różnic w karach obliczanych przez różne CDPW, w księgach CCP mogą pozostać niezbilansowane pozycje w odniesieniu do rozliczanych transakcji, a kwota netto kar, które należy ściągnąć od CCP lub przydzielić CCP, może różnić się od zera. W takich przypadkach CCP powinni mieć możliwość przydzielenia swoim członkom rozliczającym pozostałej kwoty netto kar, dodatniej lub ujemnej. CCP powinni ustanowić w tym celu w swoich regulacjach odpowiedni mechanizm.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229.
(8) W celu zapewnienia, aby przedmiotowe przepisy nie miały zastosowania z mocą wsteczną do obliczania kar za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku, które miały miejsce przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, należy przewidzieć przepisy przejściowe.
(9) Aby umożliwić CCP i CDPW wdrożenie niezbędnych dostosowań technologicznych w celu zapewnienia zgodności ze zmienionym mechanizmem kar, należy odroczyć stosowanie niniejszego rozporządzenia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany w ścisłej współpracy z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych i przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 kwietnia 2023 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.201.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1626 w sprawie zmiany regulacyjnych standardów technicznych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 w odniesieniu do mechanizmu kar za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami przedłożonymi do rozrachunku przez CCP |
Data aktu: | 19/04/2023 |
Data ogłoszenia: | 11/08/2023 |
Data wejścia w życie: | 02/09/2024, 31/08/2023 |