Decyzja wykonawcza 2023/1624 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1624
z dnia 4 sierpnia 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5415)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 sierpnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2022/2333 2  przyjęto w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej środki nadzwyczajne dotyczące ognisk ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii, które wykryto w regionach Andaluzja i Kastylia-La Mancha i które tworzą dwa odrębne skupiska, po jednym w każdym regionie. Wspomniana decyzja wykonawcza obowiązuje do dnia 31 grudnia 2023 r.

(2) Decyzja wykonawcza (UE) 2022/2333 stanowi w szczególności, że obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe, które zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/687 3  mają zostać ustanowione przez Hiszpanię w następstwie wystąpienia ognisk ospy owiec i ospy kóz, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej.

(3) Oprócz obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowiono obszar buforowy, zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, w regionach Andaluzja i Kastylia-La Mancha, gdzie Hiszpania musi stosować pewne środki w odniesieniu do ograniczeń przemieszczania owiec i kóz poza ten obszar buforowy, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się ospy owiec i ospy kóz na pozostałą część jej terytorium i na pozostałe terytorium Unii.

(4) Po przyjęciu decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 Hiszpania powiadomiła Komisję o wystąpieniu pewnej liczby dodatkowych ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce lub kozy. W rezultacie obszary wymienione w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 jako obszary zapowietrzone i zagrożone, a także jako obszary buforowe w Hiszpanii zostały zmienione. Załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 został ostatnio zmieniony decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2023/1145 4 .

(5) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2023/1145 Hiszpania poinformowała Komisję o nadzorze wprowadzonym na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych wymienionych w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333. Wyniki tego nadzoru wskazują, że od dnia 17 maja 2023 r. w Hiszpanii nie wystąpiły żadne nowe ogniska ospy owiec i ospy kóz.

(6) Ze względu na korzystną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do tej choroby Hiszpania wystąpiła z wnioskiem o zmianę niektórych środków określonych w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 dotyczących przemieszczania owiec i kóz z obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza tym obszarem buforowym, aby umożliwić przemieszczanie owiec i kóz z obszaru buforowego do pozostałej części terytorium Hiszpanii w celach innych niż natychmiastowy ubój.

(7) Należy zatem zmienić środki dotyczące przemieszczania owiec i kóz z obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza tym obszarem buforowym, jak przewidziano w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333, aby umożliwić przemieszczanie owiec i kóz z obszaru buforowego do pozostałej części terytorium Hiszpanii w celach innych niż natychmiastowy ubój oraz określić warunki i środki bioasekuracji, zgodnie z którymi takie przemieszczanie może mieć miejsce, biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w regionie Kastylia-La Mancha.

(8) Z uwagi na sytuację epidemiologiczną, tj. brak ospy owiec i ospy kóz w innych częściach Unii, oraz określone potrzeby dotyczące przemieszczania owiec i kóz z obszaru buforowego do pozostałej części Hiszpanii, w szczególności w celu uniknięcia problemów związanych z dobrostanem zwierząt w tym obszarze buforowym ze względu na zakres i długi okres obowiązywania środków wdrożonych na tym obszarze, ważne jest, aby zmiany, które mają zostać wprowadzone niniejszą decyzją w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333, stały się skuteczne jak najszybciej.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333

Art. 3. decyzji wykonawczej (UE) 2022/2333 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Środki, które mają być stosowane na obszarach zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych

1. Przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zapowietrzonym jest dozwolone tylko wtedy, gdy zezwoli na nie właściwy organ i gdy spełnia ono warunki określone w ust. 2, 7 i 8.

2. Właściwy organ może zezwolić na przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zapowietrzonym, jeżeli takie przemieszczanie owiec i kóz ma miejsce bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na tym samym obszarze zapowietrzonym co zakład pochodzenia, w celu natychmiastowego uboju.

3. Przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zagrożonym jest dozwolone tylko wtedy, gdy zezwoli na nie właściwy organ i gdy spełnia ono warunki określone w ust. 4, 7 i 8.

4. Właściwy organ może zezwolić na przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zagrożonym, jeżeli takie przemieszczanie owiec i kóz ma miejsce bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na tym samym obszarze zagrożonym co zakład pochodzenia, w celu natychmiastowego uboju.

5. Przemieszczanie owiec i kóz z obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia poza tym obszarem buforowym jest dozwolone tylko wtedy, gdy zezwoli na nie właściwy organ i gdy spełnia ono warunki określone w ust. 6 i w ust. 8 lit. a)-d). 6. Następujące przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze buforowym poza ten obszar w obrębie terytorium Hiszpanii może być dozwolone przez właściwy organ miejsca pochodzenia:

a) przemieszczanie owiec i kóz bezpośrednio do rzeźni w celu natychmiastowego uboju;

b) przemieszczanie owiec i kóz bezpośrednio do zakładu znajdującego się poza obszarem buforowym, pod następującymi warunkami:

(i) zwierzęta przeznaczone do przemieszczenia były utrzymywane w zakładzie pochodzenia przez co najmniej 30 dni przed datą przemieszczenia lub od urodzenia, jeżeli są młodsze niż 30 dni;

(ii) owce i kozy pozostają w zakładzie przeznaczenia przez co najmniej 30 dni od daty przybycia, chyba że są one przemieszczane bezpośrednio do rzeźni w celu natychmiastowego uboju;

(iii) owce i kozy przeznaczone do przemieszczania spełniają jeden z następujących wymogów:

– w ciągu 48 godzin poprzedzających załadunek owce i kozy w zakładzie pochodzenia musiały zostać poddane kontroli klinicznej i nie wykazywały objawów klinicznych ospy owiec i ospy kóz ani zmian wywołanych tą chorobą,

lub

– owce i kozy przeznaczone do przemieszczania spełniają wszelkie inne podobne gwarancje zdrowia zwierząt, oparte na pozytywnym wyniku oceny ryzyka środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się ospy owiec i ospy kóz i wymagane przez właściwy organ miejsca pochodzenia.

7. Owce i kozy przeznaczone do transportu podlegają kontroli klinicznej, którą właściwy organ miejsca pochodzenia przeprowadza w okresie nie dłuższym niż 24 godziny przed momentem transportu.

8. Środki transportu wykorzystywane do przemieszczania owiec i kóz z obszarów zapowietrzonych, zagrożonych lub buforowych, o których mowa w ust. 1, 3 i 5:

a) spełniają wymogi dotyczące środków transportu określone w art. 24 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687;

b) są czyszczone i dezynfekowane przed każdym transportem zwierząt pod kontrolą lub nadzorem właściwego organu;

c) są czyszczone i dezynfekowane zgodnie z wymogami dotyczącymi środków transportu określonymi w art. 24 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 pod kontrolą lub nadzorem właściwego organu;

d) transportują wyłącznie owce i kozy o tym samym statusie zdrowotnym utrzymywane w tym samym zakładzie;

e) są plombowane przez właściwy organ zakładu pochodzenia po załadunku zwierząt i odplombowywane przez właściwy organ rzeźni przeznaczenia.".

Artykuł  2

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 sierpnia 2023 r.

1 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2333 z dnia 23 listopada 2022 r. dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/1913 (Dz.U. L 308 z 29.11.2022, s. 22).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 64).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1145 z dnia 7 czerwca 2023 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii (Dz.U. L 151 z 12.6.2023, s. 28).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.200.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1624 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/2333 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii
Data aktu: 04/08/2023
Data ogłoszenia: 10/08/2023