Decyzja 2023/151 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu UPG, ustanowionego w Przejściowej umowie o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu UPG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich

DECYZJA RADY (UE) 2023/151
z dnia 17 stycznia 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu UPG, ustanowionego w Przejściowej umowie o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu UPG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przejściowa umowa o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony (zwana dalej "umową") 1 , została podpisana w Brukseli w dniu 22 stycznia 2009 r. zgodnie z decyzją Rady 2009/152/WE 2  i jest stosowana tymczasowo od dnia 4 sierpnia 2014 r.

(2) Zgodnie z umową w skład strony Środkowoafrykańskiej wchodzi Republika Kamerunu.

(3) Zgodnie z art. 92 umowy ustanowiono Komitet UPG UE-Afryka Środkowa, który jest odpowiedzialny za zarządza nie wszystkimi dziedzinami objętymi tą umową i realizację wszystkich wskazanych w niej zadań.

(4) Zgodnie z art. 5 regulaminu wewnętrznego Komitetu UPG UE-Afryka Środkowa, przyjętego w dniu 15 grudnia 2016 r. decyzją nr 1/2016 Komitetu UPG 3  dla skutecznego wykonywania swych zadań Komitet UPG UE-Afryka Środkowa może ustanowić podległe mu podkomitety odpowiedzialne za konkretne kwestie związane z umową. W związku z tym Komitet UPG UE-Afryka Środkowa może ustanowić Podkomitet UPG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, aby osiągnąć cele umowy.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu UPG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, ponieważ będzie to miało skutki prawne w Unii.

(6) Stanowisko Unii w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich powinno się zatem opierać na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu UPG ustanowionego na podstawie Przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, opiera się na projekcie decyzji Komitetu UPG dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Po przyjęciu decyzja Komitetu UPG zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA nr .../2023 KOMITETU UPG ustanowionego na mocy PRZEJŚCIOWEJ UMOWY O PARTNERSTWIE GOSPODARCZYM między WSPÓLNOTĄ EUROPEJSKĄ i JEJ PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI, z jednej strony, a STRONĄ ŚRODKOWOAFRYKAŃSKĄ, z drugiej strony

z dnia ...

dotycząca ustanowienia Podkomitetu UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich

KOMITET UPG,

uwzględniając Przejściową umowę o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, a w szczególności jej art. 92,

uwzględniając decyzję nr 1/2016 Komitetu UPG z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego, a w szczególności jej art. 5

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Artykuł 92 Przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony (zwanej dalej "umową") 4  stanowi, że Komitet UPG odpowiedzialny jest za zarządzanie wszystkimi dziedzinami objętymi tą umową i realizację wszystkich zadań, o których w niej mowa.
(2)
Artykuł 5 decyzji nr 1/2016 Komitetu UPG z 15 grudnia 2016 r. dotyczącej przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego 5  stanowi, że Komitet UPG może ustanowić podległe mu podkomitety, które są odpowiedzialne za konkretne kwestie związane z umową.
(3)
Konieczne jest ustanowienie Podkomitetu EPA ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym ustanawia się Podkomitet UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich na potrzeby partnerstwa między Wspólnotą Europejską a stroną Środkowoafrykańską w celu wykonywania zadań określonych w art. 2.
2. 
Głównym celem Podkomitetu UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich jest ułatwienie wymiany na temat kwestii związanych z rolnictwem, pasterstwem i rozwojem obszarów wiejskich.
Artykuł  2
1. 
Podkomitet UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich jest odpowiedzialny za analizowanie dokumentów w celu wydawania opinii, opracowywanie i wydawanie opinii oraz przedstawianie propozycji na temat kwestii dotyczących rolnictwa, pasterstwa i rozwoju obszarów wiejskich. Umożliwia on stronom wymianę doświadczeń, informacji i najlepszych praktyk oraz wzajemne konsultacje we wszystkich kwestiach związanych z celami ogólnymi i szczegółowymi, które określono w tytule I art. 2 umowy, i wchodzących w zakres kompetencji podkomitetu, jak opisano poniżej.
2. 
Podkomitet UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, podległy Komitetowi UPG, jest odpowiedzialny za:
a)
monitorowanie wszystkich aspektów tytułów II, III i V umowy dotyczących handlu produktami rolnymi i zwierzęcymi, kwestii sanitarnych i fitosanitarnych, bezpieczeństwa żywnościowego i rozwoju obszarów wiejskich, a także kwestii własności intelektualnej i zrównoważonego rozwoju, w zakresie, w jakim mają one zastosowanie do produktów rolnych i zwierzęcych;
b)
zaangażowanie w dialog polityczny na temat rolnictwa, zwierząt gospodarskich i rozwoju obszarów wiejskich w następujących obszarach:
(i)
wytwarzania produktów rolnych i zwierzęcych, ich konsumpcji, promocji handlu tymi produktami oraz rozwoju odnośnego rynku;
(ii)
promowania inwestycji w sektorze rolnym i pasterskim, w tym działalności na małą skalę;
(iii)
polityki rolnej i polityki rozwoju obszarów wiejskich, przepisów ustawowych i wykonawczych, w tym polityk dotyczących oznaczeń geograficznych i rolnictwa ekologicznego;
(iv)
nowych technologii, badań naukowych i innowacji oraz transferu wiedzy do sektorów rolnictwa, a także działań niezbędnych do promowania przejścia na zrównoważone systemy żywnościowe.
3. 
Podkomitet UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich jest również odpowiedzialny za monitorowanie wdrażania zaleceń Komitetu UPG w zakresie, w jakim dotyczą one obszaru kompetencji określonego w ust. 2.
4. 
Podkomitet UPG przedstawia swoje opinie Komitetowi UPG.
Artykuł  3

Podkomitet UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich składa się z przedstawicieli Komisji Europejskiej, z jednej strony, i z przedstawicieli strony Środkowoafrykańskej, z drugiej strony. Reprezentowane strony mogą wspólnie podjąć decyzję o zaproszeniu innych uczestników, w szczególności przedstawicieli zainteresowanych stron objętych zakresem kompetencji podkomitetu.

Artykuł  4

Posiedzenia podkomitetu UPG odbywają się osobiście lub za pomocą wszelkich innych odpowiednich środków uzgodnionych za obopólną zgodą stron. Porządek obrad i częstotliwość posiedzeń podkomitetu są ustalane w drodze konsensusu między stronami.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ..

1 Dz.U. L 57 z 28.2.2009, s. 2.
2 Decyzja Rady 2009/152/WE z dnia 20 listopada 2008 r. w sprawie podpisania i tymczasowego stosowania Przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony (Dz.U. L 57 z 28.2.2009, s. 1).
3 Dz.U. L 17 z 21.1.2017, s. 46.
4 Dz.U. L 57 z 28.2.2009, s. 2.
5 Dz.U. L 17 z 21.1.2017, s. 46.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.20.41

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/151 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu UPG, ustanowionego w Przejściowej umowie o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu UPG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich
Data aktu: 17/01/2023
Data ogłoszenia: 23/01/2023