a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące poszczególnych chorób umieszczonych w wykazie zgodnie z art. 5 ust. 1 tego rozporządzenia oraz określono, w jaki sposób przepisy te mają być stosowane do różnych kategorii chorób umieszczonych w wykazie. W rozporządzeniu (UE) 2016/429 przewidziano, że państwa członkowskie ustanawiają obowiązkowe programy likwidacji chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, oraz nieobowiązkowe programy likwidacji chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia, a Komisja zatwierdza te programy. Rozporządzenie to przewiduje również zatwierdzenie lub cofnięcie przez Komisję statusu obszaru wolnego od choroby dla państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów w odniesieniu do niektórych chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) i c) tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/689 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2016/429 i ustanawia kryteria przyznawania, utrzymywania, zawieszania i cofania statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów, a także wymagania dotyczące zatwierdzania obowiązkowych lub nieobowiązkowych programów likwidacji choroby dla państw członkowskich, ich stref lub kompartmentów.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/620 3 ustanawia się przepisy wykonawcze dotyczące chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, w odniesieniu do statusu obszaru wolnego od choroby i statusu obszaru nieobjętego szczepieniami niektórych państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów oraz do zatwierdzania programów likwidacji tych chorób umieszczonych w wykazie. W szczególności w załącznikach do tego rozporządzenia wymieniono państwa członkowskie lub ich strefy lub kompartmenty o statusie obszaru wolnego od choroby. Zmieniająca się sytuacja epidemiologiczna niektórych chorób wymaga obecnie zmiany niektórych załączników do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 w celu umieszczenia w wykazie nowych państw członkowskich lub stref wolnych od choroby oraz usunięcia z wykazu stref lub kompartmentów, w których potwierdzono wystąpienie ognisk choroby lub w których warunki utrzymania statusu obszaru wolnego od choroby przestały być spełniane.
(4) W odniesieniu do zakażenia kompleksem Mycobacterium tuberculosis (Mycobacterium bovis, M. caprae i M. tuberculosis), zakażenia wirusem choroby Aujeszkyego (ADV), zakażenia wirusową biegunką bydła (BVD), zakażenia wirusem choroby niebieskiego języka (serotypy 1-24) (BTV) oraz zakażenia wirusową posocznicą krwotoczną (VHS) kilka państw członkowskich zwróciło się niedawno do Komisji o przyznanie im statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do części ich terytorium. Kilka państw członkowskich zgłosiło również ogniska zakażenia wirusem wścieklizny (RABV), BTV oraz zakażenia martwicą układu krwiotwórczego ryb łososiowatych (IHN), które również muszą znaleźć odzwierciedlenie w niektórych załącznikach do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620.
(5) W odniesieniu do zakażenia MTBC Hiszpania przedłożyła Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od zakażenia MTBC określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 są spełnione we wspólnotach autonomicznych Balearów, Katalonii i Murcji. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wnioski te spełniają kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od MTBC. W związku z tym strefy te powinny zostać wymienione w części I załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszary wolne od zakażenia MTBC.
(6) W odniesieniu do zakażenia ADV Włochy przedłożyły Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od ADV określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 są spełnione w regionach Trydentu i Wenecji Euganejskiej. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wnioski te spełniają kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od ADV. W związku z tym strefy te powinny zostać wymienione w części I załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszary wolne od zakażenia ADV.
(7) W odniesieniu do BVD Niemcy przedłożyły Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od BVD określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 są spełnione w Dachau, StraubingBogen i Günzburg w Bawarii. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wnioski te spełniają kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od BVD. W związku z tym te strefy powinny zostać odpowiednio wymienione w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszary wolne od zakażenia BVD.
(8) Węgry powiadomiły Komisję o kilku ogniskach zakażenia wirusem RABV w komitacie Szabolcs-Szatmár-Bereg. Ponieważ całe terytorium Węgier ma status obszaru wolnego od RABV i znajduje się w wykazie w części I załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620, należy wycofać status obszaru wolnego od choroby w komitacie Szabolcs-Szatmár-Bereg, a wpis w tym wykazie dotyczący Węgier należy odpowiednio zmienić.
(9) W odniesieniu do zakażenia wirusem RABV Węgry przedłożyły Komisji wniosek o zatwierdzenie programu likwidacji choroby w komitacie Szabolcs-Szatmár-Bereg. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wniosek ten spełnia kryteria określone w części II rozdział 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do zatwierdzania programów likwidacji zakażenia wirusem RABV. W związku z tym komitat Szabolcs-Szatmár-Bereg powinien zostać wymieniony w części II załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako strefa posiadająca zatwierdzony programy likwidacji zakażenia wirusem RABV.
(10) Portugalia zgłosiła Komisji ogniska zakażenia BTV serotyp 4 w dystryktach Aveiro, Bragança, Coimbra, Guarda i Viseu, co wpływa również na sąsiadujące dystrykty. Ponieważ dystrykty te mają status obszaru wolnego od choroby i znajdują się w wykazie w części I załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620, ich status obszaru wolnego od zakażenia BTV należy cofnąć, a wpis dotyczący Portugalii w tym wykazie należy odpowiednio zmienić.
(11) Hiszpania zgłosiła Komisji ogniska zakażenia BTV serotyp 4 w prowincji Toledo we wspólnocie autonomicznej Kas- tylii-La Manchy oraz w prowincji Salamanka we wspólnocie autonomicznej Kastylii i León, co wpływa również na obszary w prowincjach Avila i Zamora. Ponieważ obszary te mają status obszaru wolnego od choroby i znajdują się w wykazie w części I załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620, ich status obszaru wolnego od zakażenia BTV należy cofnąć, a wpis dotyczący Hiszpanii w tym wykazie należy odpowiednio zmienić.
(12) Jeżeli chodzi o zakażenie BTV, Hiszpania przedłożyła również Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od BTV zostały spełnione w niektórych regionach wspólnot autonomicznych Aragonii i Nawarry oraz w niektórych regionach wspólnoty autonomicznej Kraju Basków. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wniosek ten spełnia kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od BTV. W związku z tym, że BTV zostało z powodzeniem zwalczone w tych wspólnotach autonomicznych, całe terytorium tych wspólnot autonomicznych należy wymienić w części I załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako posiadające status obszaru wolnego od BTV.
(13) Jeżeli chodzi o zakażenie BTV, Niemcy przedłożyły również Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od BTV zostały spełnione w kraju związkowym Saara oraz w niektórych częściach kraju związkowego Nadrenia-Palatynat. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wniosek ten spełnia kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od BTV. W związku z tym strefa ta powinna zostać wymieniona w części I załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszar wolny od zakażenia BTV.
(14) W odniesieniu do VHS Finlandia przedstawiła informacje, z których wynika, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od VHS zostały spełnione w prowincji Åland. Informacje te spełniają kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od VHS. W związku z tym, że VHS zostało z powodzeniem zwalczone w prowincji Åland, całe terytorium Finlandii należy wymienić w części I załącznika XII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako posiadające status obszaru wolnego od VHS.
(15) Ponadto Finlandia zgłosiła Komisji wystąpienie kilku ognisk IHN w prowincji Åland na obszarze, który jest wymieniony jako obszar wolny od choroby w załączniku XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620. Należy zatem wycofać status obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do tego obszaru zakażonego, kompartment ten należy usunąć z części I wspomnianego załącznika, a wpis w tym wykazie dotyczący tego państwa członkowskiego należy odpowiednio zmienić.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II, III, VI, VII, VIII, XII i XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 20 stycznia 2023 r.