uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 3, art. 36 ust. 4 i art. 42 ust. 4,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące poszczególnych chorób umieszczonych w wykazie zgodnie z art. 5 ust. 1 tego rozporządzenia oraz określono, w jaki sposób przepisy te mają być stosowane do różnych kategorii chorób umieszczonych w wykazie. W rozporządzeniu (UE) 2016/429 przewidziano, że państwa członkowskie ustanawiają obowiązkowe programy likwidacji chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, oraz nieobowiązkowe programy likwidacji chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia, a Komisja zatwierdza te programy. Rozporządzenie to przewiduje również zatwierdzenie lub cofnięcie przez Komisję statusu obszaru wolnego od choroby dla państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów w odniesieniu do niektórych chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) i c) tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/689 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2016/429 i ustanawia kryteria przyznawania, utrzymywania, zawieszania i cofania statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów, a także wymagania dotyczące zatwierdzania obowiązkowych lub nieobowiązkowych programów likwidacji choroby dla państw członkowskich, ich stref lub kompartmentów.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/620 3 ustanawia się przepisy wykonawcze dotyczące chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, w odniesieniu do statusu obszaru wolnego od choroby i statusu obszaru nieobjętego szczepieniami niektórych państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów oraz do zatwierdzania programów likwidacji tych chorób umieszczonych w wykazie. W szczególności w załącznikach do tego rozporządzenia wymieniono państwa członkowskie lub ich strefy lub kompartmenty o statusie obszaru wolnego od choroby. Zmieniająca się sytuacja epidemiologiczna niektórych chorób wymaga obecnie zmiany niektórych załączników do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 w celu umieszczenia w wykazie nowych państw członkowskich lub stref wolnych od choroby oraz usunięcia z wykazu stref lub kompartmentów, w których potwierdzono wystąpienie ognisk choroby lub w których warunki utrzymania statusu obszaru wolnego od choroby przestały być spełniane.
(4) W odniesieniu do zakażenia kompleksem Mycobacterium tuberculosis (Mycobacterium bovis, M. caprae i M. tuberculosis), zakażenia wirusem choroby Aujeszkyego (ADV), zakażenia wirusową biegunką bydła (BVD), zakażenia wirusem choroby niebieskiego języka (serotypy 1-24) (BTV) oraz zakażenia wirusową posocznicą krwotoczną (VHS) kilka państw członkowskich zwróciło się niedawno do Komisji o przyznanie im statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do części ich terytorium. Kilka państw członkowskich zgłosiło również ogniska zakażenia wirusem wścieklizny (RABV), BTV oraz zakażenia martwicą układu krwiotwórczego ryb łososiowatych (IHN), które również muszą znaleźć odzwierciedlenie w niektórych załącznikach do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620.
(5) W odniesieniu do zakażenia MTBC Hiszpania przedłożyła Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od zakażenia MTBC określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 są spełnione we wspólnotach autonomicznych Balearów, Katalonii i Murcji. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wnioski te spełniają kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od MTBC. W związku z tym strefy te powinny zostać wymienione w części I załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszary wolne od zakażenia MTBC.
(6) W odniesieniu do zakażenia ADV Włochy przedłożyły Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od ADV określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 są spełnione w regionach Trydentu i Wenecji Euganejskiej. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wnioski te spełniają kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od ADV. W związku z tym strefy te powinny zostać wymienione w części I załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszary wolne od zakażenia ADV.
(7) W odniesieniu do BVD Niemcy przedłożyły Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od BVD określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/689 są spełnione w Dachau, StraubingBogen i Günzburg w Bawarii. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wnioski te spełniają kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od BVD. W związku z tym te strefy powinny zostać odpowiednio wymienione w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszary wolne od zakażenia BVD.
(8) Węgry powiadomiły Komisję o kilku ogniskach zakażenia wirusem RABV w komitacie Szabolcs-Szatmár-Bereg. Ponieważ całe terytorium Węgier ma status obszaru wolnego od RABV i znajduje się w wykazie w części I załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620, należy wycofać status obszaru wolnego od choroby w komitacie Szabolcs-Szatmár-Bereg, a wpis w tym wykazie dotyczący Węgier należy odpowiednio zmienić.
(9) W odniesieniu do zakażenia wirusem RABV Węgry przedłożyły Komisji wniosek o zatwierdzenie programu likwidacji choroby w komitacie Szabolcs-Szatmár-Bereg. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wniosek ten spełnia kryteria określone w części II rozdział 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do zatwierdzania programów likwidacji zakażenia wirusem RABV. W związku z tym komitat Szabolcs-Szatmár-Bereg powinien zostać wymieniony w części II załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako strefa posiadająca zatwierdzony programy likwidacji zakażenia wirusem RABV.
(10) Portugalia zgłosiła Komisji ogniska zakażenia BTV serotyp 4 w dystryktach Aveiro, Bragança, Coimbra, Guarda i Viseu, co wpływa również na sąsiadujące dystrykty. Ponieważ dystrykty te mają status obszaru wolnego od choroby i znajdują się w wykazie w części I załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620, ich status obszaru wolnego od zakażenia BTV należy cofnąć, a wpis dotyczący Portugalii w tym wykazie należy odpowiednio zmienić.
(11) Hiszpania zgłosiła Komisji ogniska zakażenia BTV serotyp 4 w prowincji Toledo we wspólnocie autonomicznej Kas- tylii-La Manchy oraz w prowincji Salamanka we wspólnocie autonomicznej Kastylii i León, co wpływa również na obszary w prowincjach Avila i Zamora. Ponieważ obszary te mają status obszaru wolnego od choroby i znajdują się w wykazie w części I załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620, ich status obszaru wolnego od zakażenia BTV należy cofnąć, a wpis dotyczący Hiszpanii w tym wykazie należy odpowiednio zmienić.
(12) Jeżeli chodzi o zakażenie BTV, Hiszpania przedłożyła również Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od BTV zostały spełnione w niektórych regionach wspólnot autonomicznych Aragonii i Nawarry oraz w niektórych regionach wspólnoty autonomicznej Kraju Basków. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wniosek ten spełnia kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od BTV. W związku z tym, że BTV zostało z powodzeniem zwalczone w tych wspólnotach autonomicznych, całe terytorium tych wspólnot autonomicznych należy wymienić w części I załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako posiadające status obszaru wolnego od BTV.
(13) Jeżeli chodzi o zakażenie BTV, Niemcy przedłożyły również Komisji informacje wykazujące, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od BTV zostały spełnione w kraju związkowym Saara oraz w niektórych częściach kraju związkowego Nadrenia-Palatynat. W wyniku dokonania oceny przez Komisję wykazano, że wniosek ten spełnia kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od BTV. W związku z tym strefa ta powinna zostać wymieniona w części I załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako obszar wolny od zakażenia BTV.
(14) W odniesieniu do VHS Finlandia przedstawiła informacje, z których wynika, że warunki uznania statusu obszaru wolnego od VHS zostały spełnione w prowincji Åland. Informacje te spełniają kryteria określone w części II rozdział 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689 w odniesieniu do przyznawania statusu obszaru wolnego od VHS. W związku z tym, że VHS zostało z powodzeniem zwalczone w prowincji Åland, całe terytorium Finlandii należy wymienić w części I załącznika XII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 jako posiadające status obszaru wolnego od VHS.
(15) Ponadto Finlandia zgłosiła Komisji wystąpienie kilku ognisk IHN w prowincji Åland na obszarze, który jest wymieniony jako obszar wolny od choroby w załączniku XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620. Należy zatem wycofać status obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do tego obszaru zakażonego, kompartment ten należy usunąć z części I wspomnianego załącznika, a wpis w tym wykazie dotyczący tego państwa członkowskiego należy odpowiednio zmienić.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II, III, VI, VII, VIII, XII i XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 stycznia 2023 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.20.33 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/150 zmieniające niektóre załączniki do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 w odniesieniu do zatwierdzenia lub cofnięcia statusu obszaru wolnego od choroby dla niektórych państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów w odniesieniu do niektórych chorób umieszczonych w wykazie |
Data aktu: | 20/01/2023 |
Data ogłoszenia: | 23/01/2023 |
Data wejścia w życie: | 26/01/2023 |