a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 2 zmieniło rozporządzenie (UE) nr 1308/2013.
(2) W kontekście tej zmiany, do art. 96 ust. 5 i 6, art. 97 ust. 2, art. 98 ust. 2, 3, 4 i 5 oraz art. 105, 106 i 106a rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 dodano przepisy art. 6, 10, 12, 14, 15, 20 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 3 .
(3) W szczególności art. 15 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 nie jest już przydatny, ponieważ ustanawia szczególną procedurę zatwierdzania zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktu - pozwalającą na ich zatwierdzenie bez głosowania w komitecie w przypadku braku sprzeciwu wobec tej zmiany po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - która stała się obecnie standardową procedurą rejestracji chronionej nazwy pochodzenia lub chronionego oznaczenia geograficznego na podstawie art. 99 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, ale również zatwierdzania zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktu na mocy art. 105 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(4) W celu zapewnienia podmiotom gospodarczym jasności i ułatwienia stosowania należy uchylić art. 6, 10, 12, 14, 15, 20 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 oraz zmienić odesłania do tych artykułów.
(5) Po dodaniu nowego ust. 3 w art. 97 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rozporządzeniem (UE) 2021/2117 obecny ust. 3 tego artykułu stał się ust. 4. Po dodaniu nowych podpunktów w art. 93 ust. 1, lit. a) ppkt (iii) i lit. b) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stały się odpowiednio lit. a) ppkt (iv) i lit. b) ppkt (iv) tego artykułu. Należy odpowiednio dostosować odesłania do art. 93 ust. 1 lit. a) ppkt (iii) i lit. b) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 zawarte w art. 5 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 oraz odesłania do art. 97 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 zawarte w art. 11 ust. 1 lit. c) ppkt (iii) i w art. 13 ust. 1 akapit drugi lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33.
(6) W załączniku III sekcja B pkt 3 akapit drugi rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 4 przewidziano, że w przypadku win likierowych objętych chronioną nazwą pochodzenia "Condado de Huelva", "Málaga" i "Jerez- Xérès-Sherry" moszcz z suszonych winogron, do którego został dodany alkohol neutralny pochodzenia winnego w celu zapobieżenia fermentacji, uzyskany z odmiany winorośli "Pedro Ximénez", może jednak pochodzić z regionu "Montilla-Moriles". W art. 5 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 stanowi się jednak, że odstępstwo to ma obecnie zastosowanie wyłącznie do win likierowych z chronioną nazwą pochodzenia "Málaga" i "Jerez-Xérès- Sherry". Aby zapewnić spójność z przepisami rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 i ze specyfikacjami win likierowych opatrzonych chronioną nazwą pochodzenia "Condado de Huelva", należy zmienić art. 5 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 i wyjaśnić, że odstępstwo dotyczące pochodzenia moszczu z suszonych winogron, do którego dodano neutralny alkohol pochodzenia winnego, aby zapobiec fermentacji, ma zastosowanie również do win likierowych objętych chronioną nazwą pochodzenia "Condado de Huelva".
(7) W odniesieniu do wszystkich produktów sektora wina, które zostały poddane procesowi dealkoholizacji i których rzeczywista objętościowa zawartość alkoholu jest mniejsza niż 10 % obj., rozporządzeniem (UE) 2021/2117 wprowadzono datę minimalnej trwałości jako element obowiązkowych danych szczegółowych w art. 119 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 5 , które mają zastosowanie do wszystkich środków spożywczych, należy jednak ustalić, że data minimalnej trwałości, zawsze gdy jest umieszczana na pojemniku, nie musi znajdować się w tym samym polu widzenia, jak to jest wymagane w przypadku innych obowiązkowych danych szczegółowych, o których mowa w art. 119 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(8) Rozporządzeniem (UE) 2021/2117 do wykazu obowiązkowych danych szczegółowych określonego w art. 119 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 dodano również wykaz składników i informację o wartości odżywczej zgodnie z, odpowiednio, art. 9 ust. 1 lit. b) i l) rozporządzenia (UE) nr 1169/2011. Rozporządzeniem (UE) 2021/2117, zmieniając art. 122 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, upoważniono również Komisję do przyjmowania przepisów szczegółowych dotyczących oznaczania i określania składników na potrzeby stosowania nowego wymogu określonego w art. 119 ust. 1 lit. i) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Należy zatem ustanowić przepisy niezbędne do uwzględnienia szczególnych cech produktów sektora wina oraz szczególnych procesów i terminów ich produkcji, przy jednoczesnym zapewnieniu konsumentom wyczerpujących i dokładnych informacji. Przepisy te powinny mieć zastosowanie w przypadku umieszczenia wykazu składników na etykiecie wina, ale również w przypadku, gdy wykaz składników jest podany za pomocą środków elektronicznych wskazanych na opakowaniu lub na załączonej do niego etykiecie, zgodnie z art. 119 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(9) Art. 119 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w związku z art. 9 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 stanowi, że w przypadku gdy wykaz składników jest podany za pomocą środków elektronicznych, substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji umieszcza się bezpośrednio na opakowaniu lub na załączonej do niego etykiecie. Ze względu na spójność z wymogami rozporządzenia (UE) nr 1169/2011, które mają już zastosowanie do sektora wina, w takich przypadkach należy nadal stosować odstępstwo przewidziane w art. 40 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33, umożliwiające wskazywanie tych substancji poza tym samym polem widzenia. Jeżeli jednak wykaz składników widnieje na opakowaniu lub na załączonej do niego etykiecie, musi on znajdować się w tym samym polu widzenia na pojemniku, a substancje powodujące alergie muszą także być oznaczane w tym wykazie, zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1169/2011.
(10) Ponieważ produkty sektora wina są zawsze produkowane z winogron, należy zezwolić na stosowanie jednego określenia w celu wskazania podstawowego surowca w wykazie składników, niezależnie od tego, czy producent wina użył świeżych winogron czy moszczu winogronowego. Konsekwentne stosowanie określenia "winogrona" w wykazie składników produktów sektora wina umożliwia konsumentom uzyskiwanie zharmonizowanych, zrozumiałych i jasnych informacji.
(11) Substancje dopuszczone na mocy prawa Unii do różnych celów enologicznych, takich jak wzbogacanie i słodzenie, w tym sacharoza, zagęszczony moszcz winogronowy i rektyfikowany zagęszczony moszcz winogronowy, są składnikami, a zatem stanowią część wykazu składników. Aby ułatwić konsumentom zrozumienie wykazu substancji opartych na moszczu winogronowym, a producentom wina - zarządzanie tym wykazem, należy zezwolić na stosowanie określenia "zagęszczony moszcz winogronowy" do oznaczania zarówno zagęszczonego moszczu winogronowego, jak i rektyfikowanego zagęszczonego moszczu winogronowego.
(12) Oprócz wskazania winogron, substancji do słodzenia i wzbogacania oraz, ewentualnie, tirage liqueur i expedition liqueur, wykaz składników należy uzupełnić o wskazanie dodatków stosowanych w produkcji produktów sektora wina, jak również substancji pomocniczych w przetwórstwie, które mogą powodować alergie lub reakcje nietolerancji. Należy określić, że pełen wykaz tych związków enologicznych, które można wpisać do wykazu składników, dotyczy związków wymienionych w części A tabela 2 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934, zawierającym również określenia, którymi można je oznaczać, a także numery E, które można stosować zamiennie do oznaczania ich jako składniki.
(13) Wino jest produktem, który pozostaje biochemicznie aktywny, a jego swoiste cechy charakterystyczne mogą się znacznie różnić przez cały okres jego życia, nawet w obrębie tej samej partii. Winogrona użyte do produkcji jedynego wina są różne, co wynika z takich czynników jak: dojrzałość owoców, warunki zbioru lub miejscowe gleby i pogoda. Warunki zewnętrzne podczas winifikacji i dojrzewanie przed butelkowaniem, w beczkach lub innych specjalnych pojemnikach, również mają wpływ na produkt końcowy. Dodatki są stosowane na różnych etapach produkcji, od pierwszej fermentacji do butelkowania; w przypadku niektórych funkcji enologicznych najbardziej odpowiednie dodatki mogą różnić się z powodu interakcji między cechami charakterystycznymi wina a czynnikami zewnętrznymi oraz z uwagi na częstą potrzebę kupażowania różnych win. Decyzja o zastosowaniu określonych dodatków jest często podejmowana na miejscu przez odpowiedzialnych enologów na podstawie doraźnej analizy przeprowadzanej na różnych etapach produkcji w celu zapewnienia integralności wina (np. kwasowości, świeżości) i jego stabilności. Taka decyzja bardzo często podejmowana jest w późnym etapie procesu, kiedy etykiety są już wydrukowane. Ponadto często wymagana jest elastyczność w ostatniej chwili, aby zaspokoić potrzeby rynku wina, w zależności od ostatecznego miejsca przeznaczenia i nabywców wina. Dotyczy to w szczególności dodatków należących do kategorii "regulatory kwasowości" i "czynniki stabilizujące". Zgodnie z powyższym, w celu umożliwienia elastyczności wymaganej do celów enologicznych, etykietowania i celów handlowych, przy jednoczesnym zapewnieniu niezbędnego dostarczenia konsumentom wystarczających informacji, a także biorąc pod uwagę ograniczoną ilość dopuszczonych związków enologicznych, które są ściśle regulowane rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/934, należy zezwolić podmiotom na przedstawienie - w wykazie składników - "regulatorów kwasowości" i "czynników stabilizujących" za pomocą nie więcej niż trzech alternatywnych składników, w przypadku gdy ich funkcja jest podobna lub wzajemnie zastępowalna, pod warunkiem że co najmniej jeden z tych dodatków jest obecny w produkcie końcowym.
(14) W art. 41 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 przewidziano określenia, które należy stosować do etykietowania niektórych substancji lub produktów powodujących alergie lub reakcje nietolerancji, o których mowa w art. 21 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011, w odniesieniu do siarczynów, jaj i produktów na bazie jaj oraz mleka i produktów na bazie mleka. Określenia te powinny być nadal stosowane, również w ramach wykazu składników, gdy widnieje on na opakowaniu lub na etykiecie, ze względu na spójność i z uwzględnieniem faktu, że konsumenci je znają.
(15) Głównym celem niektórych dodatków stosowanych jako gazy do pakowania (dwutlenek węgla, argon i azot) jest usuwanie tlenu podczas butelkowania produktów sektora wina, ale nie stają się one częścią spożywanego produktu. Ponadto specyfiką rynku wina jest również to, że decyzje dotyczące tych gazów są czasami podejmowane na zasadzie ad hoc w momencie butelkowania, po wyprodukowaniu etykiet, w zależności od aspektów handlowych, takich jak rynek przeznaczenia, środek transportu lub potrzeby nabywców. Dlatego też właściwe wydaje się umożliwienie podmiotom zastąpienia wykazu gazów do pakowania konkretną daną szczegółową opisującą ich funkcję poprzez użycie określenia "butelkowane w atmosferze ochronnej" lub "butelkowanie może odbywać się w atmosferze ochronnej".
(16) Niektóre praktyki enologiczne dotyczące produkcji win musujących polegają na dodaniu tirage liqueur do cuvée w celu wywołania drugiej fermentacji oraz na dodaniu expedition liqueur w celu nadania tym winom ich szczególnych właściwości organoleptycznych. Wszystkie możliwe składniki zarówno tirage liqueur, jak i expedition liqueur są uregulowane w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 i obejmują sacharozę, moszcz winogronowy, zagęszczony moszcz winogronowy lub wino, ale nie są one wykorzystywane do słodzenia lub wzbogacania. Ze względu na ich bardzo specyficzne funkcje enologiczne zwykłe wskazanie poszczególnych składników tirage liqueur i expedition liqueur wraz z innymi składnikami może wprowadzać konsumentów w błąd, chyba że są one pogrupowane pod odpowiednimi szczególnymi określeniami. W związku z tym należy zezwolić na umieszczanie określeń "tirage liqueur" i "expedition liqueur" w wykazie składników, samych lub wraz z wykazem ich rzeczywistych składników.
(17) Niektóre przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 specyficzne dla Zjednoczonego Królestwa, takie jak art. 45 ust. 3 lub art. 51 akapit czwarty, są już nieaktualne, ponieważ państwo to nie jest już państwem członkowskim Unii. W związku z tym przepisy te należy uchylić.
(18) Zgodnie z art. 57 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 folia otaczająca klamrę butelki wina musującego jest zasadniczo zastrzeżona jako obowiązkowa cecha wyróżniająca wina musujące, gatunkowe wina musujące i aromatyczne gatunkowe wina musujące. Stosowanie folii powinno zatem nadal być zastrzeżone dla tych win jako cecha wyróżniająca, z wyjątkami określonymi w art. 57 ust. 2 tego rozporządzenia delegowanego. Producenci i butelkujący powinni mieć jednak możliwość nieużywania folii ze względów operacyjnych, takich jak oszczędności kosztów, zapobieganie powstawaniu odpadów lub poprawa wprowadzania do obrotu, pod warunkiem że nie ma zagrożenia dla bezpieczeństwa produktu polegającego na niezamierzonym otwarciu lub manipulowaniu klamrą.
(19) Należy zmienić część B załącznika III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33, gdzie zdefiniowano warunki stosowania określeń, o których mowa w art. 52 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego i które mają być stosowane w odniesieniu do produktów innych niż wymienione w części A, w celu doprecyzowania warunków stosowania tych określeń.
(20) Wykaz składników i informacja o wartości odżywczej jako obowiązkowe dane szczegółowe stają się od dnia wejścia w życie odpowiednich przepisów integralną częścią "opisu produktu" w dokumentach towarzyszących, o których mowa w art. 10, zgodnie z wymogami stosowania dokumentów towarzyszących w odniesieniu do opisu produktu, jak określono w sekcji A załącznika V do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/273 6 , i mają zastosowanie zarówno do wina transportowanego luzem, jak i do etykietowanych butelkowanych produktów sektora wina. Z kolei aby zapewnić etykietowanie wina przywożonego do Unii zgodnie z przepisami unijnymi, należy zmienić wymogi dotyczące dokumentu VI-1 i wyciągów VI-2 określone w załączniku VII do tego rozporządzenia delegowanego w celu zapewnienia, aby wykaz składników stanowił integralną część opisu przywożonego produktu.
(21) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2019/33 i (UE) 2018/273.
(22) Zgodnie z art. 6 akapit piąty rozporządzenia (UE) 2021/2117 obowiązek zamieszczania wykazu składników oraz wskazania daty minimalnej trwałości częściowo odalkoholizowanych i odalkoholizowanych produktów sektora wina o rzeczywistej objętościowej zawartości alkoholu mniejszej niż 10 % stosuje się od dnia 8 grudnia 2023 r. W związku z tym zmiany dotyczące tych obowiązków powinny mieć zastosowanie od tego samego dnia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: